houtkachel, de voorbereidingen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 15:21

truus1970 schreef:
FlyAway schreef:
Wij hebben al weer enkele jaren de Bullerjan FreeFlow. Wij zijn er op gevallen vanwege het ontwerp, maar het is ook nog eens een superefficiënte houtkachel, die naast stralingswarmte ook heel veel convectiewarmte geeft. Hij voldoet aan de strengste milieueisen.

https://www.gemjo-kachels.nl/bullerjan-freeflow/

[ Afbeelding ]

Hout halen wij zelf uit het bos, voornamelijk eik en beuk, zelf zagen en kloven. Ligt hier 2 jaar te drogen. Wij stoken ook om het huis te verwarmen (niet volledig) en bij ons gaat er per jaar ongeveer 6/7 kuub doorheen.
Wij hebben op het erf ook wel eens wat bomen omgezagd (els en berk) die gaan er ook gewoon in.

Houtopslag gaat bij ons in grote houten kratten tot het droog genoeg is, daarna in een houthok van 2 kuub bij het huis om direct te stoken.



Prachtkachel. Helaas voor ons was hij te groot. Maar hij is tof

Hij is er ook nog een maatje kleiner, misschien dat dat wel past?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34649
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 17:25

Wij wilden bijv ook de buis in een bocht en de kachel op een iets andere plek. Dat is ons afgeraden. Grote bocht in de buis is slecht voor de trek.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37250
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:51

Wij hebben een 25 graden bocht twee keer (tenminste geloof ik twee flauwe knikken) daardoor komt hij netjes uit buiten. :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34649
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 20:15

Dat kan idd wel. Wij wilden 90 graden. Dat kan niet.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37250
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 20:17

Wij hebben het overgelaten aan de aanlegger. Houtkachel staat ook op iets andere plek ovm praktischer verwarmen. Tegenover slaapkamer deur. Deze dubbele flauwe knik ziet er boven wat vreemd uit maar doe kamer is toch verder leeg op logeerbed na

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:59

Wij hebben speciaal een hout hok gemaakt van 5 x 3 met 3 verschillende vakken. 2 jaar in voorraad zodat het goed droogt en 1 vak wordt dan gebruikt/stook je op dat moment mee. Echt een uitkomst. We hebben overal ruimtes tussen balken zodat de wind er goed door kan en het dus goed kan drogen. Ook dakpannen erop, maar een dakplaat of iets dergelijks zou natuurlijk ook kunnen.
Wij stoken volledig met onze houtkachel (icm vloerverwarming die continue iets aan staat (rond de 17/18) en stoken er gemiddeld 7.5 kuub door in 1 seizoen. Maar schoonouders rond de 10 kuub en schoonzus/zwager 20 kuub dus het is moeilijk in te schatten.
Ik schat in jullie geval hooguit een kuub of 3 à 4.

Wij hebben dubbelwandige rvs pijpen recht naar boven, dus ideaal schoonmaken.

Koop een kachel die je goed kunt regelen en betaal liever een paar cent meer. Mijn schoonzus en zwager hebben een slecht regelbare kachel en dat is echt waardeloos.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37250
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:00

Ik regel niks, bepaal de temperatuur door hoeveeheid en soort hout wat ik er op gooi. Schuive altijd vol open geeft beste verbranding

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:01

Als wij hem vol open houden dan is het hier serieus ruim 30 plus. Daarbij pakken we hem 's avonds vol zodat hij de volgende morgen nog lekker warm is en weer volgepakt kan worden (met deze temperaturen).

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37250
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:05

Hoeveel hout gooien jullie erop dan? Hier gaat nu blokje voor blokje essen/beuk. Een nette 18,5 graden nu. Precies goed. Met twee blokken wordt het 20 graden.

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:12

Bij ons is het zonder dat we de kachel aan hebben al 20 graden maar zo voelt het niet overigens.
Als de kachel aan staat is het gemiddeld zo'n 24 graden. Wij hebben wel een laag plafond dus het is ook snel warm in huis, dat speelt ook mee. Hout is ook wisselend, eik/beuk/berk. Hebben wel een kleine kachel, maar hij brand als een tierelier! Liggen nu ook 2 blokken op (max 30 cm breed aangezien onze kachel niet heel groot is).

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37250
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:13

Maatje van hier ook. Klein huis kleine kachel. Met een blokje mooi op temperatuur te houden

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34649
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:24

Wij doen als hij goed brandt de schuif een eind dicht. Nog steeds volledige verbranding dan. Blokje voor blokje ook. Wordt dan rond de 23 a 24 graden. We kunnen er best meer hout op doen maar dan kunnen we ook best de 30 graden halen als we de kamerdeur dicht houden gok ik.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37250
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:24

Schuif dicht is slechter verbranding helaas. Beter minder hout per keer er op en langer wachten met volgende blok.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34649
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:27

Schuif moet echt een eind dicht bij deze kachel. Zal per kachel verschillen maar bij de onze moet dat echt. Is ons ook gezegd toen we hem kochten. Anders brandt het hout heel rap op.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 23:02

Inderdaad elke kachel is anders ook wat het regelen betreft. Onze oude Morso kachel viel niet echt te regelen, 2 ronde draaischijven op de deurtjes en dat was het, ja je kon de deurtjes natuurlijk ook open zetten. Nu de nieuwe kachel is op 4 manieren te regelen, daar moet ik erg aan wennen, met de oude kon ik na 1 stookseizoen lezen en schrijven, de nieuwe nog niet maar die staat er ook pas sinds oktober.
Wij stoken enkel en alleen eikenhout, wat minimaal al 3 jaar is gedroogd. Per jaar/stookseizoen gaat er ongeveer een kuub of 8 á 9 door.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34649
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 08:08

Dat halen wij nooit. Ik denk dat wij 3 max 4 kuub opmaken. Maar we stoken ook lang niet dagelijks. Wij hebben gemengd hout.

joyce83

Berichten: 5211
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 10:37

Mmmm die tip met verschillende vakken is wel een goede. Dan kun je tenminste ook ander hout laten komen en hoef je niet perse gedroogd hout te kopen. Natuurlijk voor het eerste jaar wel. Nu nog even bedenken hoe ik het beste kan omrekenen hoe groot de opslag ruimte moet zijn.

Nu is het wel zaak voor ons om te kijken waar de regen op staat, eventueel maar een zijl ervoor hangen mocht de regen er voor op komen te staan en we een open hok kiezen.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:01

Ik heb als de regen een enkele keer op het houthok staat er winddoek / windgaas voor, dan gaat de regen er niet door heen maar het sluit ook niet dusdanig af dat het gaat zweten zeg maar, dan vormt er zich geen condens als je het vergeet weg te halen. Wij hebben het houthok in 2 delen, per hok kan er een 10 m3 in. Niet dat het uitmaakt want het hout dat komt is altijd direct klaar om te stoken. Mochten we een keer wel aan hout komen wat nog niet droog genoeg is om te stoken laten we dat gedeelte nog wat langer liggen.
Gisteren heb ik briketten besteld voor de nacht, mocht er een dusdanig koude nacht komen gooi ik er daar een paar van in de kachel en dan blijven deze tot circa 8 uur lang branden. Was een leuke aanbieding dus maar besteld.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:09

Ik heb net een houtberging besteld waar zo’n 5,5e kuub in past. Ben erg benieuwd!

Shenavallie
Berichten: 11579
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:12

karuna schreef:
Ik regel niks, bepaal de temperatuur door hoeveeheid en soort hout wat ik er op gooi. Schuive altijd vol open geeft beste verbranding

Wij zetten alleen de schuif en de klep bij het opstarten open voor de eerste trek, na een paar minuten doen we beide op een kleine kier en dan brandt onze kachel het mooiste en zuinigste. Ook verbrand hij de blokken dan beter en hebben we de volgende dag geen kooltjes, maar een heel klein beetje as in de lade. Ook scheelt het enorm in het verbruik: als wij de schuif en klep vol open laten, dan kunnen we blokken blijven neerleggen en gaat de voorraad er zo doorheen. Nu kunnen we met één aardappelmandje van 's middags 4 of 5 uur tot we naar bed gaan doen en het is heel behaaglijk in huis. Ik denk dan ook dat het ligt aan het type kachel.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:28

Wij hebben dit bakbeest. Zat ik het huis en geen zin om hem te verwijderen :o
Afbeelding

We verwarmen hier onze gehele woonkamer meer. gaat bijna dagelijks aan.
geen glas dus niet zo mooi maar wel efficienter en geen glas poetsen nodig.

Onze houtopslag is zo groot als 2x een gemiddeld tuinhuis :+ verdeeld over 4 vakken met meerdere rijen......Kunnen dus heel goed met vers hout overweg.

Voor het verwarmen van de overige ruimten hebben we dit systeem. ideaal. Kunt iedere verwarming apart aansturen op een exacte temperatuur. Iedere knop kan de CV zelf aan laten springen en werken dus als zelfstandige thermostaatjes. de thermostaat werkt alleen als verzamelpunt voor alle knoppen.
https://www.kamerthermostaatkopen.nl/78 ... bWEALw_wcB

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:33

Wij hebben een houtkachel met oven, erg fijn!
Heb stoken was hier in het begin ook even zoeken, ook al was ik wel bekend met andere houtkachels. Er is best veel verschil idd. De kachel die we nu hebben doe ik ook eerst flink opstoken met de lade en schuif onder open, en als ie warm is doe ik onder alles dicht en doe ik de bovenste schuif open.
Uiteindelijk kan ik de bovenste schuif dan ook deels dicht schuiven, en blijft het hout lekker rustig door smeulen.

Dit is de onze.
Niet moeders mooiste, maar vooral erg praktisch.
Afbeelding


Ons hout heeft een tijd in de paardenstal gelegen, maar we gaan dit jaar een echt houthok bouwen, waarschijnlijk met wanden van smalle pallets.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:38

Gebruik je het ovengedeelte vaak 8nnemiek? Het lijkt me wel handig voor afbakbroodjes of een pizza en dat soort dingen.
Ik gebruik de kachel ook voor draadjesvlees en schotels die lang moeten sudderen. Erg handig 2 dingen in 1 en warmte en koken er op.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37250
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:40

Ik heb een schuif onderaan die me aangeraden is open te houden. Blok brandt ongeveer een half uur bij hrder hout. Valt mee dus.

Wij hebben een dik geurts hoekkacheltje.

Eigen foto

Afbeelding

Afbeelding

Voorbeeld foto de rechte versie, bovenste stukje is oven gedeelte
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door karuna op 24-01-19 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:42

Ik gebruik de oven heel vaak :j
Ik bak er zelf brood in, en pizza natuurlijk, maar ook voor ovenschotels is ie perfect.
Ook dingen als pompoen en zoete aardappel maak ik er graag in, inderdaad omdat die vaak een uur tot anderhalf uur moeten bakken.
En verder afbakbroodjes, tosti's, bladerdeeg broodjes, dat soort dingen..
Gisteren nog pompoenpitten erin gepoft :9

Het is alleen in het begin even zoeken om de juiste temperatuur te krijgen.