houtkachel, de voorbereidingen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce83

Berichten: 5211
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 12:37

We zijn aan het kijken of het bij ons zou kunnen om een houtkachel te laten plaatsen. Er moet dan wel een pijp langs de muur worden aangelegd aangezien we geen rookkanaal hebben.

Maar goed met alleen een kachel en rookkanaal ben je er nog niet. Er zal hout moeten komen en een opslag.

Hoe hebben jullie de voorraad hout opgeborgen? zijn die standaard bergingen goed genoeg? en hoeveel kuub zou er per jaar ongeveer doorheen gaan aan hout? het is bij ons alleen om in de avond wat bij te stoken. We vinden de warmte van een kachel beide lekker. Zal niet elke avond aan gaan waarschijnlijk.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:40

Ik zou even afwachten. Overal hoor je dat ze houtkachels aan banden gaan leggen, dus zou het echt zonde zijn. Als ze niet verboden worden, komen er sowieso strenge regels voor.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:42

Bij ons is er al een aantal kuub doorheen dit jaar (sinds de herfst dan). Maar er wordt enkel met hout gestookt, dus dat moet flink branden nu met de kou :brr:

Sowieso onthouden dat als je een kachel aan zet, je cv bijna altijd uit gaat, waardoor de rest van je huis heel koud wordt.

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:43

Er komen regels voor nieuwe houtkachels, ergens de komende jaren. Bestaande kachels hoeven niet verwijderd te worden.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37250
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:44

Houtkachel laten aanleggen hier. Een die voldoet aan de nieuwste fijnstof eisen. Is een vak apart.mijn hout ligt in Appelkisten op hun kant. Past een kleine kuub hout in. Kwa stook hangt van je kachel en stookgedrag af. Ik stook essen gemengd met beuk/eik/fruit.

Hout afkomstig van een leverancier die lokaal kapt aan de lucht droogt. Laat verpakken door een dagbesteding in de buurt en het voor me stapelt ook nog. Fruithout van gerooiide boomgaard zelf stapelen en ophalen
Laatst bijgewerkt door karuna op 21-01-19 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce83

Berichten: 5211
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 12:44


spottedponie
Berichten: 2962
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:46

Hier ook de houtkachel als belangrijkste warmtebron, wij hebben een soort speksteen kachel, en met het juiste hout kunnen wij die dag en nacht aan het branden houden en verbruikt hij weinig. geloof dat we een jaar hebben gehad dat we maar 3 kuub op hebben gestookt.
Dit jaar hebben we helaas veel zacht hout dus gaan we daar ruim overheen en kunnen we hem ook niet aan houden als we een dag weg zijn...

Verder slaat inderdaad de thermostaat af waardoor het op sommige plekken in het huis aardig koud kan worden...

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:47

Nou ik heb hier veel last van de hout?kachels van anderen. Voortdurend staat mijn woning vol rook. Uit de schoorstenen die ik zie komt gewoon zwarte rook.En die slaat hier naar binnen,waardoor ik bijna geen adem kan krijgen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37250
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:48

Dat is verkeerd stoken met nat of vervuild hout.

joyce83

Berichten: 5211
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 12:48

We vinden het niet erg als het op de slaapkamer niet zo warm is. Wordt dan idd wel even nadenken over de badkamer en het moment van de kachel aan maken.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37250
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:49

Ik heb daar een electrisch ventilator kacheltje voor.

BigOne
Berichten: 38276
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:49

anjali schreef:
Nou ik heb hier veel last van de hout?kachels van anderen. Voortdurend staat mijn woning vol rook. Uit de schoorstenen die ik zie komt gewoon zwarte rook.En die slaat hier naar binnen,waardoor ik bijna geen adem kan krijgen.

Dan moet je melding maken want goed gestookt dan zie je witte rook, zwart betekend dat ze er iets opgooien wat niet mag.

joyce83

Berichten: 5211
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 12:49

anjali schreef:
Nou ik heb hier veel last van de hout?kachels van anderen. Voortdurend staat mijn woning vol rook. Uit de schoorstenen die ik zie komt gewoon zwarte rook.En die slaat hier naar binnen,waardoor ik bijna geen adem kan krijgen.


Dat is niet fijn anjali. Ik zie dat hier in de buurt ook wel eens, maar die hebben waarschijnlijk geverfd hout wat ze erin gooien. Bij andere mensen zie ik nooit dat ze de kachel aan hebben terwijl deze wel altijd aan is.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37250
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:50

Hier alleen wat witte rook bij aansteken daarna rookloos.

spottedponie
Berichten: 2962
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:51

Inderdaad bij ons alleen witte rook (nou wonen wij ook in het buitengebied dus heeft er zowiezo eigenlijk niemand last van)

Hout moet 1 tot 2 jaar drogen voor je kunt stoken...

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:51

Ik zou het ook goed nakijken voor een houtkachel, Ze willen nl alle houtkachels eruit hebben ivm vervuiling. Heel veel mensen die bij ons overstappen op pelletkachels.

wij hebben zelf ook een pelletkachel geplaatst. Ideaal, alles gaat automatisch, je kan instellen dat hij op bepaalde dagen en momenten aangaat en alles verwarmt tot een bepaalde temperatuur. Je kan het ook handmatig aan en uitzetten, of hem instellen zoals centrale verwarming.

Onderhoud is te zien wel model, wij hebben een zelfreinigend model waardoor we gewoon eens om de paar dagen een bakje moeten ledigen, en om de 700 branduur een paar dingen moeten uithalen en reinigen en terug plaatsen. (De onze is de enige verwarming.)
Simpelere modellen moet je iedere dag even het bakje ledigen en hem uitzuigen en het raampje schoonmaken.
En pellets vullen uiteraard. (wat ook schoner is dan brandhout en minder plaats inneemt. wij gaan ongeveer 3 volle palletten gebrand hebben dit jaar (enige verwarming).

joyce83

Berichten: 5211
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 12:54

Duhelo welke pelletkachel hebben jullie? en hoe is de vlam ervan? We hebben er twee gezien (nou ja eerlijk gezegd dan ook bij bedrijven die houtkachels verkopen) welke ons niet zo aanspraken door het soort vlam en de warmte die eraf kwam was ook minder als bij hout.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:58

Wij stoken dagelijks de houtkachel, doordeweekse dagen gaat de kachel rond een uur of 16.00 aan en op zaterdag vanaf dat ik binnen kom, op zondag al als ik uit bed kom.
Wij stoken puur en alleen eikenhout. Per jaar gaat er bijna 10 m3 hout door. De opslag is wel belangrijk van je hout, het moet ook door kunnen waaien zodat het hout weer kan drogen na een periode met mist of regen. Het hout wordt daar toch wat vochtig van.
Wij hebben ook gekeken naar en pelletkachel, ik ben er niet zo van, heb al verschillende keren gehoord dat er schoorsteenbrand door was ontstaan omdat de kachel op hol was geslagen. Deze waren allemaal pelletkachels. Wij hebben afgelopen winter een nieuwe houtkachel laten plaatsen, de oude was echt op.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 21-01-19 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:00

anjali schreef:
Nou ik heb hier veel last van de hout?kachels van anderen. Voortdurend staat mijn woning vol rook. Uit de schoorstenen die ik zie komt gewoon zwarte rook.En die slaat hier naar binnen,waardoor ik bijna geen adem kan krijgen.


Wij ook hoor. Kan niet eens ventileren, want het stinkt dan enorm.

Onze buren hebben verstand van rook, zitten bij de brandweer, maar ondanks vele gesprekken nog steeds enorm veel last.
Is ook gewoon rijtjes woning en we hebben luchtverwarming, dus zuigen ook lucht naar binnen, terwijl hun pijp ernaast staat.
Zij hebben hem hoger gemaakt en een filter. Rook wisselt van kleur, maar scheelt niks qua geur. Als ze er nieuw hout op gooien, ruik je hem ook flink meer.

Het komt ook voort uit de zogenaamde allesbranders waar mensen alles op gooien. En sowieso is hier afval per kilo en verbranden mensen ook hier en daar wat vermoed ik, gezien de rook en geur.

Bij onze paarden nog oude schoorstenen en rij je door hele walmen.

Het verschilt op dit moment per gemeente, dus daar zou ik even naar kijken. Maar in de toekomst gaan ze echt de open haarden aanpakken.

Ik vind het ook wel heel dubbel hoor. Gun mensen hun open haard, maar ik wil wel hele jaar rond kunnen luchten.

En qua milieu is het gewoon hypocriet. Het is hier de nr1 klacht in het dorp, want het stinkt overal. Maar de gemeente doet nog niks. Ze promoten wel zonnecellen, willen een groene school etc etc.
Uit enkele bedrijven komen walmen waar je U tegen zegt. In steden worden mensen met auto's etc aangepakt, maar in dorpen nog niet. Waar ik duidelijk zie dat mensen de hele dag door voor een paar km's grote auto's pakken en hele dag op en neer rijden. ( als ik thuis bezig ben )

Laat je goed informeren en misschien zo aanleggen dat je het evt kan vervangen voor een pellet kachel??

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:01

Voordeel van pelletkachel is dat je die op je CV kan aansluiten waardoor je nagenoeg gasloos bent.
Je kan voor je CV een ringleiding laten aanleggen en op iedere radiator een thermostaatknop dan kan je het per ruimte wel verwarmen maar is even investering

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:02

Het ligt er wel aan hoe je een kachel aansteekt en hoe warm deze is wat betreft de klachten van rook en stank. Ik zie iets witte rook uit de pijp komen bij ons als de kachel aan gaat en als er nieuw hout in wordt gegooid, zwarte rook zie ik bij mij nooit. Het lijkt er haast op dat ze dan te nat hout stoken, anders kan dat bijna niet.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:06

meggiemeg schreef:
Het ligt er wel aan hoe je een kachel aansteekt en hoe warm deze is wat betreft de klachten van rook en stank. Ik zie iets witte rook uit de pijp komen bij ons als de kachel aan gaat en als er nieuw hout in wordt gegooid, zwarte rook zie ik bij mij nooit. Het lijkt er haast op dat ze dan te nat hout stoken, anders kan dat bijna niet.


Ik denk dat mensen die het zelf lekker vinden ook niet meer ruiken. Hier loop ik vaak naar buiten om te kijken voor ik ze beschuldig, maar zelfs als het bijna doorzichtig is ruik je het ontzettend.

Alle huizen hier hebben luchtverwarming. We trekken lucht naar binnen en dan staat hun pjp te dicht bij de rest gewoon. Dat ruik je echt in huis.
Als we thuiskomen, kunnen we in onze gang niet eens staan. Maar erover praten blijkt geen nut te hebben.

Normaal gun je iedereen alles en wil je niet miepen, maar het was in dit dorp ergernis nr1. ( wij hebben nooit officieel geklaagd ) Maar er wordt niks aan gedaan nog.

Meeste huizen in dit dorp staat het echt helemaal blauw.

Charlotte446

Berichten: 641
Geregistreerd: 01-04-16
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:12

Wij hebben sinds een jaar een nieuwe houtkachel. Het oudje was niet zo zuinig meer (deurtjes met kieren), dus een nieuwe gekocht. Ook een nieuw kanaal aan laten leggen.

Wij wonen vrijstaand en hebben mooi droog hout voor de kachel, dat scheelt enorm in de overlast. Ik ruik onze kachel buiten nooit. Bij andere woningen heb ik het weleens geroken, kan flink vervelend zijn.

Wij vallen denk ik niet helemaal onder de standaard. Wij hebben een houthok van een paar kuub en mijn vriend is hovenier dus kan vanuit zijn werk vaak hout meenemen :)

Wij hebben de thermostaat vanwege de kachel in de gang laten plaatsen. Zo blijft de rest van het huis ook op temperatuur.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:14

joyce83 schreef:
Duhelo welke pelletkachel hebben jullie? en hoe is de vlam ervan? We hebben er twee gezien (nou ja eerlijk gezegd dan ook bij bedrijven die houtkachels verkopen) welke ons niet zo aanspraken door het soort vlam en de warmte die eraf kwam was ook minder als bij hout.


https://www.etecnics.be/pelletkachel-rika-domo
Wij hebben deze. Dit model is zelfreinigend en blaast de warmte niet uit (die komt er langs de zijkant en bovenaan uit zeg maar), waardoor je een gelijkmatigere warmte hebt en minder geluid.
De vlam is natuurlijk kunstmatiger dan van hout.
Je kan ook kiezen voor een combi, die gaat op pellets, maar kan je ook een blok hout opgooien voor de houtvlam.

https://www.etecnics.be/type-kachel/combikachels

qua warmte die er vanaf komt is het erg te zien hoe zwaar je de kachel kiest. Hoe zwaarder het vermogen hoe warmer het is vlak rond de kachel uiteraard. Je kiest echter het vermogen op basis van het aantal kubiek dat moet verwarmd worden. Wij hebben een van de zwaardere modellen omdat het echt de enige verwarming is die zowel eetkamer en zitplaats, keuken en badkamer moet verwarmen (en als het boven erg kil is zetten we even de deur open, dan is het daar in no time behaaglijk.)

Betreft thermostaat en andere ruimtes: als je verwarmingen nog van die draaiknoppen hebben waardoor je ze meer of minder kan openzetten, is het de truc om de thermostaat hoger te plaatsen (bv op 28 graden) en de toestellen waar je hout of pelletkachel staat dicht te draaien, die in de andere ruimtes draai je open en zo kan je het daar ook warm houden.

CharleyT
Berichten: 3994
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:25

karuna schreef:
Dat is verkeerd stoken met nat of vervuild hout.


Geloof je onmiddellijk, maar feit blijft wel dat anderen er dan(behoorlijk) last van kunnen hebben.