Welke (auto)navigatie?

Moderators: ynskek, Dani, Polly, Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Ilsiie

Welke (auto)navigatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-19 14:09

Hoi allemaal!

Ik ben eindelijk op het punt gekomen een navigatie te willen aanschaffen, voorheen reed ik meestal met mijn telefoon maar met mijn aanstaande emigratie naar Oostenrijk vind ik het wel fijn om een aparte navigatie te hebben. Echter zie ik inmiddels door alle navigatiesystemen de weg niet meer :+

Europakaart is dus vereiste.
Schermgrootte maakt me niet heel veel uit
Lifetime gratis kaartupdates heeft sterke voorkeur

Daarnaast wil ik graag dat ie handig is in gebruik, correct de weg wijst (ik las bijv over Garmin dat die vaak nog toch oude kaarten heeft, zelfs na updates, waardoor je bij éénrichtingswegen de verkeerde kant op de straat in wordt gestuurd bijvoorbeeld) en het is fijn als ie niet heel sloom is.

Budget: rondom €100

Welke merken kan ik naar kijken, welke kan ik beter in de winkel laten?

Hopelijk helpen jullie me op weg! ;)

Groetjes Ilse

Live your dreams

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:29

Helaas maakt vdo dayton geen losse apparaten meer. Die van mij deed het van de zomer onderweg niet meer. Noodgedwongen in dld een moeten kopen. Na lang worstelen op tomtom uitgekomen. Ben er nog niet aan gewend helemaal. Hij geeft weg wel goed aan maar heeft meer de neiging tot onlogische keuzes. Wel volledig europa ( was een eis) en een groter scherm (ook een vereiste) daardoor duurder. Mogelijk heeft de goedkopere versie met oostenrijk wel je budget.

Mijn paps heeft een garmin, die doet het vrij aardig alleen moet je daar een adres kiezen omdat hij niet optie alleen stadscentrum bv heeft.

Maar met elke navigatie moet je blijven nadenken.

Maar heee ga je naar buitenland definitief?

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

poes

Re: Welke (auto)navigatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:31

Ik ken veel gps’en zowel ingebouwd als los. En ik vind geen van alle te vergelijken met de app waze. Ik zou er dus echt geen geld aan kunnen geven.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:32

Wij hebben een Garmin en bij zoveel meer tevreden dan over TomTom. De problemen die jij beschrijft ervaar ik dan ook helemaal niet.

Wij hebben de Garmin nu 4 jaar, en geregeld een update. Erg tevreden dus. :j

Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:34

Waarom wil je graag los hebben? Ik heb de tomtom app, kost wel iets per jaar, maar is dan verder offline te gebruiken. Geregeld updates, werkt fijn, je kan zelf kiezen welke kaart je wilt installeren. Indien je beschikt over internet haalt hij ook de verkeersinformatie op, maar als je geen internet hebt werkt hij uitstekend zonder.

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?

winterbuitenrit

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-19 10:03

karuna schreef:
Helaas maakt vdo dayton geen losse apparaten meer. Die van mij deed het van de zomer onderweg niet meer. Noodgedwongen in dld een moeten kopen. Na lang worstelen op tomtom uitgekomen. Ben er nog niet aan gewend helemaal. Hij geeft weg wel goed aan maar heeft meer de neiging tot onlogische keuzes. Wel volledig europa ( was een eis) en een groter scherm (ook een vereiste) daardoor duurder. Mogelijk heeft de goedkopere versie met oostenrijk wel je budget.

Mijn paps heeft een garmin, die doet het vrij aardig alleen moet je daar een adres kiezen omdat hij niet optie alleen stadscentrum bv heeft.

Maar met elke navigatie moet je blijven nadenken.

Maar heee ga je naar buitenland definitief?

TomTom Go Basic is iets duurder, 150, maar dat heb ik er wel voor over als het werkt...

En jup, ben inmiddels even in NL na mijn Zwitserse avontuur, maarja, dan wordt je verliefd op een Oostenrijker en dan verhuis je daar maar naartoe ;)

poes schreef:
Ik ken veel gps’en zowel ingebouwd als los. En ik vind geen van alle te vergelijken met de app waze. Ik zou er dus echt geen geld aan kunnen geven.

Heb inderdaad wel eens met Waze gereden, maar het at mijn data op. Is dat een functie die je in de app zelf kunt aan/uitzetten?

KimD schreef:
Wij hebben een Garmin en bij zoveel meer tevreden dan over TomTom. De problemen die jij beschrijft ervaar ik dan ook helemaal niet.

Wij hebben de Garmin nu 4 jaar, en geregeld een update. Erg tevreden dus. :j

Heb je dan ook lifetime kaarten? Dit klinkt namelijk wel weer positiever

Lalidan schreef:
Waarom wil je graag los hebben? Ik heb de tomtom app, kost wel iets per jaar, maar is dan verder offline te gebruiken. Geregeld updates, werkt fijn, je kan zelf kiezen welke kaart je wilt installeren. Indien je beschikt over internet haalt hij ook de verkeersinformatie op, maar als je geen internet hebt werkt hij uitstekend zonder.

Op de telefoon vind ik ook een prima optie hoor (houder + lader heb ik sowieso in de auto).
Is het offline dan niet te groot (je zult de kaarten dan sowieso een keer moeten downloaden) als ik een reis maak van Nederland naar Zwitserland en daarna Zwitserland naar Oostenrijk? (eerste is zo'n 800km, tweede zo'n 600km)?
En aan wat voor bedrag moet ik dan denken?
En, zelfde als met de Waze, kun je de verkeersupdate functie uitschakelen (dat data wel aan kan blijven staan maar hij niet leeggetrokken wordt door de app)?

Bedankt voor deze input alvast!

Live your dreams

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:18

In totaal neemt de app wel vrij veel ruimte in: bij mij 6,5 gb. Dat is dus inclusief de kaart van Europa. Dus het is een beetje afhankelijk van je telefoon of dat vervelend is of niet. Hij kan wel op een externe kaar geïnstalleerd worden, hoeft niet per se op het hoofdgeheugen van de telefoon.
Lengte van de reis maakt niks uit, ik kan in 1 keer een route naar zuid-italië plannen als ik wil, is geen enkel probleem. Verkeersinfo is makkelijk uit te zetten :j Bedrag is 6 euro per jaar of 20 euro voor 4 jaar, zo uit mijn hoofd. Ergens in die trant in elk geval.
Sowieso krijg je de eerste 75 km gratis, dus je zou hem een keer uit kunnen proberen.

F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....

winterbuitenrit

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-19 10:40

Lalidan schreef:
In totaal neemt de app wel vrij veel ruimte in: bij mij 6,5 gb. Dat is dus inclusief de kaart van Europa. Dus het is een beetje afhankelijk van je telefoon of dat vervelend is of niet. Hij kan wel op een externe kaar geïnstalleerd worden, hoeft niet per se op het hoofdgeheugen van de telefoon.
Lengte van de reis maakt niks uit, ik kan in 1 keer een route naar zuid-italië plannen als ik wil, is geen enkel probleem. Verkeersinfo is makkelijk uit te zetten :j Bedrag is 6 euro per jaar of 20 euro voor 4 jaar, zo uit mijn hoofd. Ergens in die trant in elk geval.
Sowieso krijg je de eerste 75 km gratis, dus je zou hem een keer uit kunnen proberen.

Dat klinkt veelbelovend, zal hem eens downloaden om te testen! En die prijs is ook nog te overzien. Op externe SD kaart zou geen probleem zijn in mijn geval. Thanks!

Live your dreams

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:42

Ik zou even kijken naar de gratis navigatie op je telefoon van Waze .. die kent een hoop landen en is enorm makkelijk en up-to-date ..als er ergens een straat open ligt of een andere omleiding dan weet hij dat, voor mij geen andere meer .

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:45

Ik heb hele goede ervaringen met de TomTom Go 5200. Deze zit wel (ruim) boven jouw budget, maar ik wilde het toch laten weten :+
In Nederland werkt hij erg fijn, last-minute wegversperringen, files etc. Hij past zich daar heel goed op aan en biedt alternatieve mogelijkheden.

Daarnaast heb ik hem mee gehad naar Cyprus, Canada en afgelopen zomer tijdens een rondreis door de Balkan (Albanië, Macedonïe, Kroatië, Bosnië, Kosovo, Montenegro, Griekenland) en in 95% van de gevallen werkte hij super +:)+

Splash † en Nuut † :+: Voor altijd in mijn hart, ik hou van jullie

Sinds 13 juli 2021 trotse mama van Nola <3

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:06

moniek21 schreef:
Ik zou even kijken naar de gratis navigatie op je telefoon van Waze .. die kent een hoop landen en is enorm makkelijk en up-to-date ..als er ergens een straat open ligt of een andere omleiding dan weet hij dat, voor mij geen andere meer .

Zolang je verkeersinformatie aan hebt staan (zelfs al is het maar bij het plannen van de route en zet je hem later uit) dan neemt de TomTom app dat soort dingen over het algemeen ook heel erg goed mee.

F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....

winterbuitenrit

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:30

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:30

Ilsiie schreef:
poes schreef:

Heb inderdaad wel eens met Waze gereden, maar het at mijn data op. Is dat een functie die je in de app zelf kunt aan/uitzetten?

!

je kunt idd je mobiel internet uitzetten en thuis de route al inladen. Dan heb je wel geen real time info en zal je ook de route moeten volgen want zonder internet kan hij niet herberekenen.

Maar hoe lang is dat geleden? Ik heb waze inmiddels altijd op staan (5000 km per maand) en verbruikt echt niet meer zoveel als in het begin denk ik.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 08:38

Je kan ook eens kijken naar de app Here we Go. Offline navigatie, gebruikt dus geen data tijdens het rijden. In de tijd dat ik Here gebruikte herberekende dit ook gewoon de route als je verkeerd reed oid. De kaarten waren altijd per (deel van het) land te laden. Kaarten kan je op je SD kaart zetten.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]

Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 08:55

Ik zweer echt bij Waze.
Wat je eventueel kunt doen als je niet wil dat het data kost: nadat hij de route gepland heeft, kun je je mobiele internet uitzetten. Hij blijft dan gewoon werken! Je ontvangt dan alleen geen actuele wijzigingen, zoals omleidingen bij files, meldingen als er ergens geflitst wordt etc.

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 09:24

Voor actuele informatie kun je eventueel ook nog onderweg stoppen bij een tankstation waar ze wifi hebben. Hier in Frankrijk langs de tolwegen hebben de meeste gratis wifi dus dan kun je even bijwerken.

Zelf gebruik ik een TomTom van inmiddels 10 jaar oud, dus geen updates meer enzo en hij is best traag maar iets is beter dan niets ;) vaak kom ik wel waar ik zijn moet.
Zo niet dan zet ik even 5 minuten m'n 4g aan (of 3g of wat er beschikbaar is) en doe het laatste stukje met m'n telefoon via google ofzo.

Oja en onze andere auto heeft er een ingebouwd dus dat is makkelijk

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 09:54

Als back up. Zorg voor goede papieren kaarten. Die doen het altijd en daarme kun je ook gemakkelijk voor jezelf een globale route opschrijven. Ik plant die altijd in een van mijn luchtrooster zodat ik altijd kan zien wat mogelijk de volgende grotere plaats is en welk wegnummer ik moet hebben. Daarmee kun je als je navigatie ermee kapt of wegomlegging vrij snel je route vervolgen

Theoretisch dan :+ tot afgelopen vakantie terugweg was dit een feilloos systeem. Alleen als de weg opeens ophoud, de omleidingsborden ontbreken en de navigatie het ook niet meer weet en je vervolgens over een mini wegje met een grote camper stuurt. Tsja laat ik zo zeggen het was een mooie route over grens zwitserland/frankrijk die we meerdere malen zijn overgestoken over wegen niet veel breder dan de camper breed was. Met een doodzieke overgevende persoon naast je. :')

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 00:11

Mobiele data en zwitserland in 1 zin...
Daar zijn de roamingskosten niet afgeschaft.

Ik zou wel kijken voor gewoon een toestel.
En gsm gewoon als back up.

I know you'll be a sun in somebody else's sky

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 09:25

Ik gebruik mijn Garmin eigenlijk nooit meer, vind Google Maps veel beter.

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie