Door de kleine huisjes het bos niet meer zien

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Door de kleine huisjes het bos niet meer zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 17:45

Vanafprijs: S41 € 66.375,- (kleinste model = 40 m2)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 17:45

Mantelzorg woningen zijn ongeschikt omdat ze in de standaard vorm niet voldoen aan het bouwbesluit. Op mantelzorg woningen wordt ook maar een tijdelijke vergunning verleend en geen woonbestemming. Dito voor de woonunits.

Je kan alle bouwvormen laten voldoen aan het bouwbesluit. Dat is de kunst niet. Wat geld kost zijn de experts om tot een ontwerp te komen wat hieraan voldoet. Zeker bij een eigen bouw (en dus geen massa projecten door 1 aannemer in 1 wijk) praat je over duizenden euro's voordat je de goedgekeurde plannen hebt. Dan ligt er nog geen enkele steen en mag je hopen dat je maar 1 keer door het vergunningen traject hoeft. Als je tekeningen worden afgekeurd moet je terug naar je architect/constructeur €€€ en in sommige gemeentes moet je weer leges (of een deel daarvan) betalen voor de herziene plannen.

Ik wil niet negatief zijn maar alsjeblieft bezin eer ge begint want voor je het weet ben je heel je budget kwijt aan huisjes op papier.

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-19 01:47

Bedankt weer voor alle reacties, tips en adviezen.

Ik heb nog geen sonderingsonderzoek laten doen, ik weet niet of je dat al kan laten doen voordat je de grond hebt gekocht? Want ik heb de grond nog niet gekocht, wel gereserveerd, maar nog geen optieovereenkomst getekend. De verwachting is dat de optieovereenkomsten vanaf februari tot de zomer worden vrijgegeven. En ik las dat een sonderingsonderzoek niet nodig is als het vloeroppervlak kleiner is dan 50m2, wat bij mij het geval wordt.

Bedankt voor de tip van de woonunit, daar ben ik mij in aan het verdiepen. Het is inderdaad de vraag wat de levensduur is van zo'n woning, maar dat heb ik gevraagd.

Ik heb Starcabin, Chaletbouw Wernsen, Wanders Chalet en Nezzt net een email gestuurd.

De starline mobiele bungalows zijn inderdaad te duur helaas, beginnen pas vanaf de €60.000.

Op dit moment ben ik alleen nog maar de mogelijkheden aan het uitzoeken en heb ik nog geen geld uitgegeven. Dit project is wel iets wat ik heel graag wil en er gaat ook een zekere noodzaak van uit, aangezien ik aan het eind van dit jaar mijn huidige woning uit moet. Maar het moet betaalbaar zijn en ik wil niet zomaar een architect/constructeur inhuren en/of veel geld uitgeven.

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 10:05

Eilish schreef:
En ik las dat een sonderingsonderzoek niet nodig is als het vloeroppervlak kleiner is dan 50m2, wat bij mij het geval wordt....
Maar is het kleiner of IS het 50 m2... want bij 50 (en groter) moet het dus wel.

_Nelleke_

Berichten: 8060
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 10:46

Als je 50m2 vloeroppervlakte wil bouwen, dan zijn je buitenmuren (dus de totale oppervlak van je woning) sowieso groter.

Veel bouwers praten niet in m2 maar in m3. Ik denk als je buitenmuren binnen de 50m2 moeten vallen, je sowieso minder dan 47m2 aan woonoppervlak overhoudt.

Even een kleine rekensom:

50m2 x 2,65 (hoogte plafond in huidig bouwbesluit, dit is een gokje geen exacte meetwaarde want heb het niet opgezocht) = ong 135m3. Er vanuit gaande dat je met een plat dak bouwt want een puntdak is weer meer m3. De goedkoopste catalogusbouwers bouwen vanaf 450 euro per m3. Dat is een kant en klare goedgekeurde woning sleutelklaar. Echter, kleiner is vaak duurder en alles wat afwijkt zou je ongeveer 20% van de kosten bij op moeten tellen.

135x450= E 60.750

Dit is echter zonder fundering en zonder bijkomende kosten en zonder de 20% die ik zou berekenen omdat het afwijkt van de standaard.

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Door de kleine huisjes het bos niet meer zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 10:54

Wat ze mij ooit vertelden, is dat het goedkoper is om de hoogte in te gaan ipv de breedte. Hout is goedkoper dan beton.

En even ter vergelijking, der meeste huizen die ik met taxeren tegen kom, zijn op de begane grond niet veel groter dan 40m2 als ze niet uitgebouwd zijn. 5m breed is al vrij breed.

Bedacht ik me opeens haha

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-19 13:08

Het bouwoppervlak kan maximaal 50m2 zijn, dus dan wordt het vloeroppervlak kleiner dan 50 m2.

40 m2 grondoppervlak is ook goed, zeker met een bovenverdieping erbij. Ik woon nu op 36m2 met alleen een benedenverdieping, dus dat zou al genoeg zijn. Maar als het mogelijk is heb ik liever meer woonoppervlak, bijvoorbeeld door een bovenverdieping.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 13:19

Wel een erg leuk huis!
Ik zou alleen wat meer licht op de beneden verdieping willen....

Maar kennissen van mij hebben hun huis in Zweden helemaal op maat gezaagd klaar laten maken.
Dat moest hier helemaal in elkaar gezet worden.
Ze hebben een knoeperd van een huis, het kostte een een schijntje in vergelijking met hier.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 13:23


Nessie

Berichten: 8591
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 13:27

http://www.euromac2-haus.de

Ik ben zelf in contact oriënterend op een prefab bungalow. Misschien dat op aanvraag hier ook kleinere bungalows te bouwen zijn. Ik weet niet of ze ook in Nederland leveren, ik ben aan het plannen eventueel naar Duitsland te verhuizen.

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 13:28

@Eilish: heb je ook al eens naar A-dak huizen gekeken ??
Dus geen muren maar het dak tot aan de grond. Als je dan de voorkant van glas maakt én een vide op de verdieping geeft dat heel veel daglicht. Met grote geïsoleerde dakplaten (metaal) bouwt dat snel en goedkoop én weinig onderhoud.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 13:37


Anoniem

Re: Door de kleine huisjes het bos niet meer zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 14:24

Als je aan het bouwbesluit moet voldoen is dit idee volkomen onmogelijk..
Je dak moet een RC waarde hebben van 6.0 je wanden 4,5 en je vloer 3,5 uit mijn hoofd. De plaaten voor je dak zijn ong. 14cm dik (wat je dus wss al niet kwijt kunt in zo'n blokhut) en kosten uit mijn hoofd 55 euro per m2 Dus zeg dat je 70m2 dak heb. Dat alleen al is al 3800 euro ong. Tel daar nog een 600 euro aan bevestigings benodigdheden bij op. En dan moet het nog gelegd worden. Dat zouden 2 mannen kunnen doen in 2 dagen a 40 euro per uur is bijna 1300 euro. Dus alles bij elkaar 5700 euro.
Dat is bijna 10% van je bouwbudget. En dan ben ik nog optimistisch geweest in het aantal werkuren en dat ze er met de hand op gaan ipv een kraan a 500 euro per 4 uur.

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 00:52

Bedankt weer! Ik ben de reacties aan het afwachten van de bedrijven die ik heb benaderd, ik hoop komende week wat meer te weten over wat de mogelijkheden zijn en of er überhaupt iets mogelijk is.

Lepeltje, 100.000 is het budget inclusief de grond, dus dat wordt dan te duur helaas. Ik heb maar ongeveer 60.000 te besteden voor alles behalve de grond.

Nessie, bedankt voor de tip, maar ik vraag mij af of het dan aan het Nederlandse bouwbesluit kan voldoen?

DubbelDun, nee nog niet, op dit punt ben ik al blij als er een huisje mogelijk is, laat staan hoe die eruit ziet :Y) Maar ik zal het onthouden.

Dank je Kanzi, daar had ik een tijdje geleden gekeken, maar ik denk dat ik binnenkort nog een keer ga kijken, met mijn hernieuwde inzichten.

Nini_roosje, als je het over de blokhut hebt, dan is dat niet meer zo relevant, maar waardeer ik wel je uitleg. Ik ben intussen verder aan het kijken naar dingen die wel aan het bouwbesluit voldoen.

vendake
Berichten: 170
Geregistreerd: 24-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 01:04


Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Door de kleine huisjes het bos niet meer zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 02:22

Ik denk dat je met dit budget echt alleen uitkomt als je zo goed als alles zelf doet en zeer weinig eisen stelt. Er zijn nou eenmaal een hoop kosten die je maakt die niet erg afhankelijk zijn van het formaat van je huis en altijd noodzakelijk. Besparen doe je met name op manuren. Maar misschien heb je wel mensen in je familie of kennissenkring die het een en ander voor je kunnen betekenen?

Wij gaan een huis bouwen van een Romneyloods. Wellicht dat de kleine variant daarvan wat voor jou kan zijn? Die zijn 7,6 meter breed, 3,80 meter hoog en gaan per sectie van 2,5 meter lang. Je zou dan voor het efficiënt gebruiken van de ruimte kunnen denken aan een ontwerp met split level indeling.

_Deco_
Berichten: 848
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 11:20

Dit is misschien nog een interessante link voor je: https://www.nudge.nl/blog/2016/11/08/ti ... n-bouwers/
Als her goed is komt er volgend jaar geloof ik, een nieuwe omgevingswet waar de eisen van het bouwbesluit ook worden aangepast.
Het klinkt als een gaaf project, precies wat wij zoeken. Mag ik vragen waar het is? Wij zoeken ook een klein huisje, met een beetje (moes) tuin en het liefst energieneutraal. Dat wordt nog niet aangeboden als bestaande bouw, dus zou zelf gebouwd moeten worden. Kavels zijn alleen zo duur..

lucifertje

Berichten: 5610
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 11:25

Ik heb niet je topic gelezen maar ik heb op Netflix een aflevering gezien over het bouwen van een huis met zeecontainers. Bleek een van de goedkopere oplossingen te zijn!

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 11:43

_Deco_ schreef:
Als her goed is komt er volgend jaar geloof ik, een nieuwe omgevingswet waar de eisen van het bouwbesluit ook worden aangepast.


Niet voor 2021 en regels verdwijnen niet perse, maar gemeenten krijgen meer eigen afwegingsruimte. Kan betekenen dat je meer initiariefruimte krijgt, maar moet per definitie.

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-19 22:46

Bedankt ook voor de meest recente tips.

Ik ben nog steeds de reacties van de bedrijven aan het afwachten/met ze in gesprek, dus er is op dit moment niet veel te melden, maar ik blijf updaten als er wel nieuws is.

Drie bedrijven hebben al een eerste bericht gestuurd, die niet meteen afwijzend is, maar de reactie op mijn vervolgvragen duurt dan weer even.

Maar ik hou jullie op de hoogte en ook al reageer ik niet op iedereen specifiek, ik lees wel alles en google als ik er meer informatie erover wil.

Liex

Berichten: 1353
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 09:22

Een A-framed huis werd hier al eerder genoemd, dit is wellicht een kostentechnisch aantrekkelijk ontwerp. Volgens mij staat er in Almere ook een.

Voor wat betreft de bedrijven die je hebt gemaild: ik zou je zeker aanraden om gewoon te bellen en een vrijblijvende afspraak te maken. In zo'n gesprek wordt vaak veel meer duidelijk dan over de mail en kun je veel makkelijker sparren over de mogelijkheden i.c.m. de kosten. En mocht het gesprek uiteindelijk nergens op uitlopen dan hou je er altijd nog de contacten aan over die je misschien in de toekomst nog kunt gebruiken, al is het maar om eventuele vragen te beantwoorden :)

Ir111

Berichten: 11964
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Door de kleine huisjes het bos niet meer zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 00:50


DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Door de kleine huisjes het bos niet meer zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 10:10

Die eerste is wel héél leuk... of het handig wonen is is een 2e :)

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Door de kleine huisjes het bos niet meer zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 10:17

Ik heb gewoon een vraag, waarom maak je het niet zelf?
(zelf zou ik best wat ideeen hebben al heb ik nog nooit zo iets gebouwd)

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Door de kleine huisjes het bos niet meer zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 10:29

In je eentje je eigen huis bouwen heb je wel wat voor nodig qua kennis/kunde. Dat doe je niet zomaar even.
Maar een leuk idee op papier zetten en daarmee naar een architect/bouwkundige moet mogelijk zijn.