Winterbanden; overbodige luxe of goede investering?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
little_birdy
Berichten: 12230
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:37

Ik rij ruim 1600 km in de week en altijd op zomerbanden.
Je snelheid en rijgedrag dien je toch aan te passen aan de weersomstandigheden en als jij en auto gewoon goed aanvoelt en goed kan rijden moet het niet uitmaken
Het merk van de band is wel belangrijk .

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:39

Ik ga mee met MerelV, met zoveel km's per week kan je denk ik het beste voor een set winter en zomerbanden gaan. All seasons worden wel steeds beter dus het is misschien wel interessant om die ontwikkelingen te volgen. Als je niet in Duitsland/buitenland rijdt is het ook niet erg als je all seasons onder de 4mm slijten.

Ik zie hier veel berichtjes over: het sneeuwt toch niet, ik voel geen verschil etc. Winterbanden zijn geen sneeuwbanden. Ook ijzel is gewoon glad, of je nu op zomerbanden, winterbanden, rupsbanden, whatever rijdt. Het grote verschil zit hem erin dat winterbanden onder de 7 graden gewoon veel meer grip hebben dan zomerbanden. Bij een noodstop sta je dus eerder stil. Ik rij zelf veel in de spits met een klein licht autootje tussen alle dikke leasebakken. Als alles dan weer zonder reden kei hard op de rem stampt kan ik dat met winterbanden aanremmen, met zomerbanden is dat maar de vraag. Ik voel iig zeker verschil (afgelopen winter de zomerbanden eronder gehouden). Ik kan zelf prima mijn rijgedrag aanpassen naar de weersomstandigheden maar ik heb geen invloed op wat de andere weggebruikers doen.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:39

Rij al bijna 20 jaar op zomerbanden, enige uitzondering was mijn Daihatsu Rocky 4x4 die Mud&Snow banden had, soort all seasonbanden dus :))
Toevallig nu een (2ehands) auto gekocht waar een set winterbanden op velg bij zat dus ik ga voor het eerst ooit inderdaad eerdaags wisselen.

Ik heb nooit last gehad van zomerbanden met winters weer. Ik denk vooral dat winterbanden een hoop mensen een vals gevoel van veiligheid geven waardoor ze zich niet aanpassen aan de weersomstandigheden. Ik rij 140km per dag op de weg en wat ik af en toe zie, brr. Levensgevaarlijk die mensen!

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:40

Ik heb altijd zomerbanden gereden en nu sinds een jaar all weather banden (Crossclimate van Michelin). Ik merk wel verschil, maar niet dusdanig dat ik er winterbanden onder zou leggen. De all weather banden (met sneeuwvlokje) heb ik voornamelijk genomen omdat we nog wel eens naar Duitsland gaan en dat daar nodig is.
Als je met beleid rijdt, kun je prima met zomerbanden. Gevaarlijker vind ik de mensen met winterbanden die niets in hun rijstijl aanpassen in winters weer, omdat ze winterbanden hebben. Alsof je daar niet mee kunt glijden in de sneeuw :x
Ik rijd overigens 750-1000km per week.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 06-11-18 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:40

Op een plek waar het een aantal maanden per jaar echt wintert zou ik geen moment twijfelen : winterbanden!
Maar hier, waar het de ene dag vriest en de volgende dag 15° is, vind ik all-season-banden de betere keuze.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Winterbanden; overbodige luxe of goede investering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:45

Ik denk dat de mensen die geen verschil merken voornamelijk op goed gestrooide wegen rijden op tijdstippen dat het zout al goed ingereden is.
Maar rij je op binnenwegen waar ze niet strooien of op tijdstippen dat er nog niet of amper gestrooid is op secundaire wegen dan merk je echt wel verschil.
En uiteraard pas je met slecht weer je manier van rijden aan, nee daar helpt een winterband ook niet voor.
Maar je merkt bij rotondes, kruisingen, op en afritten wel degelijk verschil met zomer en winterbanden als die nog niet zuiver zijn.

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:47

little_birdy schreef:
Ik rij ruim 1600 km in de week en altijd op zomerbanden.
Je snelheid en rijgedrag dien je toch aan te passen aan de weersomstandigheden en als jij en auto gewoon goed aanvoelt en goed kan rijden moet het niet uitmaken
Het merk van de band is wel belangrijk .


Hier hetzelfde. Rijd 1500 km per week en jaarrond op de zomerwielen. Enige reden waarom wij winterwielen onder een van de auto’s gooien is omdat dan de nette velgen niet worden opgevreten door het zout en we Duitsland in mogen bij vorst.

Vind winterbanden een schijnveiligheid. Mensen vergeten vaak dat je ondanks je winterbanden je je rijstijl wel moet aanpassen naar het weer.
In 5 jaar tijd met deze km’s heb ik nog nooit wat gehad en ik rijd echt niet als een oud wijf :+

Ik rijd overigens op provinciale wegen, snelwegen en de binnendoor 60 wegen :)

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Winterbanden; overbodige luxe of goede investering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:50

Ik heb een set winter banden en zomerbanden voor elke auto.
Persoonlijk vind ik dat ze het moeten verplichten. Je rem weg en grip is wel degelijk veel beter met goede winterbanden.

Naast dat je bij glad weer / sneeuw gewoon je rijstijl moet aanpassen rij ik veel te veel km's om het te riskeren. All weather heb ik gehad maar rijden bij warm weer verschrikkelijk.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Winterbanden; overbodige luxe of goede investering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 12:01

Het ligt aan heel veel dingen; De kwaliteit van je banden, je auto, je rijstijl, waar je veel rijdt etc.

Wij hebben zomerbanden met profiel voor regen, omdat er zomers ook veel regen valt. In de winter winterbanden en rijstijl aanpassen wanneer nodig.

Het is op zich niet veel duurder. Op het moment dat je met je winterbanden rijdt, liggen je zomerbanden opgeslagen en slijten die niet. En omgekeerd. Je doet natuurlijk meerdere winters met je winterbanden, afhankelijk uiteraard van aantal km's dat je rijdt.

Het is mijn man zijn werk en voor ons kost wisselen geen geld, maar winterbanden slijten echt veel sneller dan zomerbanden. Slecht advies wie zegt dat het niet zo is.

Het is wel zo dat slechte zomerbanden ook snel slijten soms, dus wat ga je met elkaar vergelijken? Je moet geen A merk met B en C merk gaan vergelijken.

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 12:03

Ik vind dat het ook sterk van de auto en z'n wegligging afhangt.

In principe rijd ik altijd op zomerbanden of eventueel all weather.

Had vroeger een golfje, heeft altijd op zomerbanden gestaan maar dat ding kleefde gewoon aan de weg, ook bij ijzel en sneeuw, onverstoorbaar.
Stond zo een keer in de file op een besneeuwde helling (Frankrijk, helling die naam waardig dus). Golfje kroop dapper omhoog zonder 1 keer te slippen terwijl sommige medefilegenoten alle kanten opglibberden. Heeft me toen wel een pak concentratie en rijvaardigheid gekost, easy was het niet.

De 206 heeft ook altijd op zomerbanden gestaan. Die ene winter dat hij sneeuw heeft gezien zijn we gewoon aan een slakkengangetje rondgegaan.
Diezelfde winter reed ik echter ook een Peugeot bipper voor het werk en dat kreng raakte zelfs de hof niet af (andere wegligging en zwaar geladen). Moest toen letterlijk met schup en deken werken om het gevaarte van z'n plek te krijgen en eenmaal hij reed, bidden dat de weg in dezelfde richting ging als de auto. Doodsangsten mee uitgestaan en na fikse discussie met baas gingen er winterbanden op. Ploeterde nog steeds een beetje maar er was wel een duidelijk verschil.

De qashqai stond ook op zomerbanden en dat is gewoon een blaaskaak die bij het minste verlies aan grip prachtige pirouettes draait.

De tiguan ga ik even aankijken wat hij doet, heeft een gelijkaardig rijgedrag en wegligging als het golfje maar is wel een stuk zwaarder.

Volgende auto waarmee we zomerbanden in de winter gaan uittesten is een kangoo (ik vermoed dat baas er zomerbanden op zet). Kijken of die beter doet dan de bipper :+ .

Bij auto's die geladen zijn of minder handige wegligging hebben zijn winterbanden echt wel een must.
Sommige auto's redden zich op zomerbandjes.
En veel hangt ook af van rijgedrag van de chauffeur.
Sowieso, bij veel kms zijn in de winter op z'n minst all weather banden echt wel een comfort dat je jezelf mag gunnen.

Cowboy55
Berichten: 8502
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 12:07

Thioro schreef:
<KNIP>
Diezelfde winter reed ik echter ook een Peugeot bipper voor het werk en dat kreng raakte zelfs de hof niet af (andere wegligging en zwaar geladen). Moest toen letterlijk met schup en deken werken om het gevaarte van z'n plek te krijgen en eenmaal hij reed, bidden dat de weg in dezelfde richting ging als de auto. <KNIP>

_O- _O- _O-

FAN-TAS-TISCH!

_O- _O- _O-

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 12:11

Mensen zeggen vaak; dat beetje sneeuw in Nederland, of die paar dagen.....

Maar ik heb vorig jaar die paar dagen echt veel glijwerk gezien en het hoeft maar 1 keer echt mis te gaan. Zelf rij ik een USA Ford met 4x4 die het helemaal niet lijkt te voelen, maar doodeng wat je om je heen ziet.......

Een Kangoo? Hoop ik dat de moderne beter zijn. Heb er ooit een gehuurd om op wintersport te gaan met mn broer in rolstoel. Onze aangepaste auto was net weg en nieuwe nog niet aangepast, dus die kangoo gehuurd.
Wat een drama....... Nu reden we wel in de bergen en moesten sneeuwkettingen om bij hele stukken, maar die auto had echt heel veel moeite met de bergen.

LoveBodin

Berichten: 4360
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 12:17

Afbeelding


En verder: wij hebben van de lente een nieuwe auto gekocht en wisten niet dat er winterbanden opzaten. Bij de eerste controle banden gewisseld en dat was toch een heel groot verschil hoor!

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 12:17

Ik rijd zo'n 50.000 kilometer per jaar puur op all seasons.
Vond het wisselen van de banden zo'n gedoe en ik merk eigenlijk geen verschil.
Woon zelf in de polder, dus moet altijd eerst een stuk over wegen waar niet gestrooid wordt, maar de snelweg wordt altijd prima gestrooid.

Moet wel om de 1.5 jaar nieuwe banden :')

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Winterbanden; overbodige luxe of goede investering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 12:26

Tuurlijk moet je je rijstijl aanpassen aan het weer en het ligt ook aan je auto etc.

Ik reed hierdoor in de beetle die ik met mijn moeder deelde. Deze had winterbanden. Nu heb ik zelf een Twingo met zomerbanden. Bij mijn ouders in de straat wordt nooit gestrooid. Zelfs stapvoets voelde mijn eigen auto alsof hij ieder moment kon gaan schuiven. Met de beetle had je amper door dat de weg vol met sneeuw, ijs en water lag.

little_birdy
Berichten: 12230
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 12:35

capopjekop schreef:
Tuurlijk moet je je rijstijl aanpassen aan het weer en het ligt ook aan je auto etc.

Ik reed hierdoor in de beetle die ik met mijn moeder deelde. Deze had winterbanden. Nu heb ik zelf een Twingo met zomerbanden. Bij mijn ouders in de straat wordt nooit gestrooid. Zelfs stapvoets voelde mijn eigen auto alsof hij ieder moment kon gaan schuiven. Met de beetle had je amper door dat de weg vol met sneeuw, ijs en water lag.


Je vergelijkt een olifant met een mug nu

MadelonSunny

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 12:38

Wij hebben vorig jaar ook met zomerbanden doorgereden in de winter. Dat ging opzicht prima met rustig rijden en zoveel mogelijk snelweg pakken maar toen moest ik nooit weg met winters weer. Ik studeerde dus ging toch met de trein (als hij reed :') ). Nu werk ik fulltime dus moet ik wel rijden. Er wordt nu 750-1000km per week met onze auto gereden. Mijn voorbanden waren toch aan vervanging toe dus besloten om maar gelijk rondom op winterbanden te zetten. Het voelde de afgelopen weken al alsof ik meer grip had dus ik ben benieuwd hoe het gaat bevallen :D

Nu ik de aantal km's typ zie ik pas hoeveel ik nu rijd :oo en hoeveel mensen hier ook zoveel rijden. Na 15.000 kilometer is het weer tijd voor een beurt dus sta over 4 maanden weer bij de garage :')

Edit: Bij onze garage zeiden ze trouwens dat je met voorwielaandrijving veel minder last van slippen hebt dan met achterwielaandrijving. Misschien ook iets om rekening mee te houden. Wij hebben een Peugeot en die hebben voorwielaandrijving maar toch voor extra veiligheid gegaan :)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 12:45

little_birdy schreef:
capopjekop schreef:
Tuurlijk moet je je rijstijl aanpassen aan het weer en het ligt ook aan je auto etc.

Ik reed hierdoor in de beetle die ik met mijn moeder deelde. Deze had winterbanden. Nu heb ik zelf een Twingo met zomerbanden. Bij mijn ouders in de straat wordt nooit gestrooid. Zelfs stapvoets voelde mijn eigen auto alsof hij ieder moment kon gaan schuiven. Met de beetle had je amper door dat de weg vol met sneeuw, ijs en water lag.


Je vergelijkt een olifant met een mug nu


Maar dat is toch het gemiddelde waar mensen in rijden ook? De een rijdt in een panda en de ander in een mercedes en de volgende in een jeep etc etc. Daarom wordt ook gezegd dat alles afhangt van de auto, je rijstijl ( ervaring ) de wegen die je rijdt etc etc

Ik zelf heb slipcursussen gedaan, maar nog steeds hebben de meeste mensen dat niet en ook daarin zit weer verschil qua ervaring. Vroeger vonden wij het zelfs leuk om op een vrije plek te spelen in de sneeuw met de auto's. Of het wel of niet oke is daar gelaten, je kent het gevoel.

Genoeg mensen die amper ooit in hun auto rijden en dan toch per se met een dik pak sneeuw in het weekend ergens heen willen. Of mensen die 0,0 onderhoud aan de auto plegen en met al bijna ''af'' bandjes de weg nog op gaan. Want veel teveel mensen wachten op APK met wisselen naar nieuwe banden.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 13:11

Toen we nog in België woonden, hadden we onder de auto all weathers liggen, nu we in Duitsland wonen gewoon winterbanden in de winter, is hier ook verplicht (van oktober tot Pasen is zo de richtlijn, maar dit jaar hebben we ze er pas eind oktober opliggen, het was dan ook belachelijk warm nog), maar met onze auto met achterwielaandrijving ook gewoon niet aan te raden om met zomerbanden te blijven rijden :') We geraken ons dorp niet uit als er sneeuw/ijzel/... ligt. Zelfs met winterbanden soms amper te doen. Ligt ook wel aan de auto, met m'n bedrijfsauto (VW Polo) geraak ik makkelijker overal door dan met onze zware BMW.
Ik zou dus minstens voor all weathers gaan :j Heb je dat hele gedoe van twee keer per jaar wisselen ook niet.
Behalve dat ik het best wel gevaarlijk vind voor jezelf en jouw auto om in de winter met zomerbanden te blijven rijden, is het ook gevaarlijk voor je medeweggebruikers. Dan kan je nog zo veel ervaring hebben, een schuivende auto is een schuivende auto, en die staat gewoon niet snel stil...

Amado7

Berichten: 10736
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Winterbanden; overbodige luxe of goede investering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 13:19

Nooit meer zonder winterbanden. Wat een verschil met glijden.

little_birdy
Berichten: 12230
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Winterbanden; overbodige luxe of goede investering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 13:23

Ik ben juist degene die zegt dat je met aanpassing van je rijstijl gewoon vrilig rond komt ongeacht de auto

NinaCharlie

Berichten: 3181
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Winterbanden; overbodige luxe of goede investering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 13:23

Maar ben je met aanpassen van je rijstijl PLUS winteruitrusting niet dubbel safe?

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 13:24

little_birdy schreef:
Ik ben juist degene die zegt dat je met aanpassing van je rijstijl gewoon vrilig rond komt ongeacht de auto


Zelfs al pas je je rijstijl aan, een ijsplek kan je vaak niet zien en dan ben je met zomerbanden echt helemaal verloren...

little_birdy
Berichten: 12230
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 13:25

Niet dubbel maar helpt wel mee .
Maar zonder kun je je ook prima redden .
Afstand van je voorganger en nadenken is alles .
Ijs is ijs ook met winterbanden

cursebreaker

Berichten: 11508
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 13:26

Hier ook zeker weten winterbanden. Het is geen fabeltje; ze werken gewoon echt beter als er echt sneeuw en ijzel ligt en je moet plots ingrijpen - want dat kan gebeuren aangezien je 'last' kunt hebben van andere weggebruikers in zo'n situaties die bv. hun rijstijl niet aanpassen en/of controle van hun auto kwijtraken. Vooral met het plots ingrijpen is een winterband gewoon echt een uitkomst. Ik heb vroeger met m'n oudere autootjes ook vaker met zomerbanden de winter door gereden en het gaat wel, maar vraag niet hoe soms haha - en dan stond je dus echt wel regelmatig vast in bochten als er behoorlijk wat sneeuw lag en er vaak nog niet gestoord en/of geveegd was. En sure, rijstijl aanpassen is ook belangrijk, maar winterbanden zijn er echt niet voor niks en op de momenten dat het telt, zijn ze echt wel een uitkomst.

En nu we ook onze zoon in de auto vervoeren vind ik veiligheid toch wel echt belangrijker geworden nog en dan is winterbanden eronder laten zetten toch maar een klein dingetje wat wel zeker een groot verschil kan maken op momenten dat het telt. En als we geen strenge winter hebben dan liggen ze er helaas 'voor niks' eronder maar dan gaan ze in het voorjaar eraf en bewaren we ze weer tot de volgende winter! Met goed banden management doe je er jaren mee en dan vallen de kosten in verhouding ook wel weer mee.

Nu hebben we beide lease auto's en zit de bandenwissel in de prijs erbij in, maar zo deden we het dan toen we nog eigen auto's hadden waar we de banden wisselden elk seizoen. All-season banden zijn fijn omdat je ze niet eraf hoeft te halen enz. Maar die slijten dan wel door het jaar heen al als je ermee rijdt, dus mijn eigen voorkeur heeft dan toch echt winterbanden erop en in het voorjaar weer wisselen.