[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Achterom
Berichten: 23056
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 15:30

Prairy schreef:
Oja nog een tip. Ik merk net dat ik het echt heel irritant vind dat mijn wasmachine en droger in de bijkeuken staan, waar we dus ook met alle vieze schoenen enzo binnen komen.

Die wil ik in een nieuw te bouwen huis dus in aparte ruimtes.

Oh echt? Ik vind het juist erg praktisch, hebben wij nu ook :j

Prairy
Berichten: 9158
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 15:38

Bij mij valt er wel eens iets uit de droger of wasmachine op de grond. En ik merkte net dat ik dat echt heel irritant vind :+

Een simpele oplossing voor wasmachine niet in de bijkeuken maar ergens anders, en toch je vieze spul kwijt, is een extra wasmand die er in de vieze ruimte staat. Dan kun je daarmee naar de wasmachine lopen.

Bij mij heb ik nu geen andere plek ervoor, maar zou hem in een nieuw huis toch in een andere (technische) ruimte zetten, waarbij je wel dicht bij een deur naar buiten zit zodat je niet heel het huis door hoeft met de schone was om buiten op te hangen.

pmarena

Berichten: 48249
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 15:43

Ja maarja, zo kan je ook gewoon genoeg wasmanden voorzien om je schone was in te doen, toch?

Maar ik herken het wel inderdaad, dat het irritant is als je schone was op de grond valt :j
Daarom wil ik de wasmachine en droger in een ruimte direct naast de deur naar het dan hopelijk schone woonhuis :)

Dan kan je aan de ene kant van de ruimte binnenkomen met je paardenzooi aan, dat kan je dan daar houden zodat je baggerpoten niet langs die wasmachine en droger lopen en het niet direct een ramp is als er iets valt. Maar dat de vieze zooi wel echt in die ruimte blijft en alleen schoon spul de rest van het huis binnen gaat....in theorie :P

Prairy
Berichten: 9158
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 15:48

Precies :D

pmarena

Berichten: 48249
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 15:54

Tot je voor de 8e keer in 10 minuten even snel wat moet pakken binnen en je alsnog doorstampt :P

Maar echt, volgens mij kan het niet veel onpraktischer worden dan hier wat dat betreft...je komt het huis binnen en staat dan 1 stap van het aanrecht...handdoek en theedoek aan de ene kant van de deur, koelkast aan de andere kant dus je staat echt meteen vòl in je keuken met je baggerpoten en hooi-jas :n

En om bij de kapstok te komen moet je dan eerst door de woonkamer heen naar een soort tussenhalletje dat voorhuis en achterhuis met elkaar verbindt.

En de "echte hal" van nog geen 1 bij 2 meter met daarin 3 deuren (dus daar heb je effectief ook maar een mini kapstokje waar je half tegenaan loopt) zit dan weer helemaal aan de andere kant van de woonkamer....echt waar-de-loos :')

Dorus

Berichten: 13230
Geregistreerd: 06-04-04

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 16:30

Dat er hier een of andere achterlijke idioot een printer toner in de prullenbak in de keuken heeft gegooid. Die is natuurlijk ontploft waardoor heel de keuken en schone vaat en schone handdoeken onder de uiterst giftige toner stof zitten.
En uiteraard heeft die persoon niet het lef om ervoor uit te komen en mee te helpen met opruimen waardoor andere dat weer mogen doen.

DubbelFun

Berichten: 88798
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 16:33

Prairy schreef:
Bij mij valt er wel eens iets uit de droger of wasmachine op de grond. En ik merkte net dat ik dat echt heel irritant vind :+.

Een brede wasmand onder je was/droger zetten een optie ;) :)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 16:39

Ik vind juist trao op en af slepen met wasmanden en kleding vervelend.

In Drenthe hadden we wasmachine en droger in het klompenhok staan. Was op zich prima, wat planken er boven en klaar. Kamen daar binnen en hadden kapstok voor vieze jassen, de schoenen stonden er en honden spullen. Moest dan wel steeds door keuken, naar gang trap op en af.

Nu hebben we een split level woning en slapen lager dan woonkamer. Daar was badkamer en toilet apart. Wij hebben toilet kleiner gemaakt en daar staan wasmachine en droger op elkaar. Paar planken ernaast en alles bij de hand.
Wc is naar badkamer die stukje groter werd door verkleinen toilet, nu was ruimte.
Daar tegenover een kamer over en daar staat strijkplank. Heb in de badkamer en dat kamertje wasmanden staan.

Heel veel buren hebben de wasmachine en droger in de schuur voor, maar dat is niks voor mij. Moet je trap op, door woonkamer en trap af naar schuur. Ik zou echt was vergeten.

Meestal hang ik was buiten te drogen en hoef ik maar half niveau omhoog naar tuin achter.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-18 10:00

Haha ik zet hier altijd wekkers op mijn telefoon voor de was, want anders vergeet ik het dus ook zeker. Laatst weer door de stromende regen naar de schuur. Jup, blij als die gewoon weer in het huis staat :D

We kunnen nu al zeggen dat we volgende week (woensdag) de sleutel krijgen *\o/* Nog maar 9 nachtjes slapen!

Afgelopen vrijdag hebben we overleg met de aannemer gehad en eerste dingen besproken. We hebben in principe een dakpan uitgekozen (sta je daar met een pan in je handen. Euh ja, dakpan?) en nog wat zaken besproken. We gaan wel wachten tot het voorjaar met het dak aangezien 2 weken stabiel weer wanneer alles open ligt toch wel een gok is in de winter. En ook qua warmte is het niet ideaal :brr: .

Dit is in principe de pan die er op komt:
Afbeelding

Dat gaat er straks gelijk heel anders uit zien :D
(Dit is dan de 'goede' kant van het dak... )
Afbeelding

pmarena

Berichten: 48249
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 10:03

Joh zijn die dakpannen dan zo slecht dat je ze niet kan hergebruiken?

Wel mooi rustig altijd dat grijs :)

eva1969

Berichten: 4037
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 10:05

Jammer dat schoonmaken geen optie is, scheelt een boel geld.

palousa_boy

Berichten: 10425
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 10:07

Wij wachten al een paar weken tot de aannemer hier gaat beginnen met het dak, die ligt er intussen zo bij
Afbeelding
Dus veel erger kan het niet worden :+

Zal bij jullie vast ook wel lekker zijn als het dak in orde is voor de echte winter gaat beginnen.

Prairy
Berichten: 9158
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 10:13

Zou de oude dakpannen wel bewaren die nog redelijk zijn, kun je prima gebruiken voor bijvoorbeeld een houtopslag oid :)

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 10:35

Erg leuk, ik volg ook.
Geen tips want ik heb 2 linkerhanden.

Aan welke kant van het huis kun je de paarden zien?Daar zou ik de woonkamer/keuken doen, denk ik.
Kun je 1 stal wel al openzetten zodat ze binnen komen?
En dan op termijn de ingang verplaatsen?

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-18 10:39

palousa_boy schreef:
Wij wachten al een paar weken tot de aannemer hier gaat beginnen met het dak, die ligt er intussen zo bij
[ [url=m/6AQGIX.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dus veel erger kan het niet worden :+

Zal bij jullie vast ook wel lekker zijn als het dak in orde is voor de echte winter gaat beginnen.


Hahaha, hoop voor jullie dat het er niet te lang zo bij ligt :D

Zoals het er nu uitziet gaan wij dus wachten tot het voorjaar, als het goed is kan het huidige nog wel een winter mee... (en dan maar hopen dat we er geen spijt van krijgen :+ ).

Er liggen nu van die poreuze pannen op en zeker aan de "slechte" kant zijn ze echt op. Als er goede pannen nog zijn gaan we die zeker bewaren inderdaad!

_BlingBling_

Berichten: 981
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 10:39

Leuk! Ik volg

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-18 10:50

A3a1 schreef:
Erg leuk, ik volg ook.
Geen tips want ik heb 2 linkerhanden.

Aan welke kant van het huis kun je de paarden zien?Daar zou ik de woonkamer/keuken doen, denk ik.
Kun je 1 stal wel al openzetten zodat ze binnen komen?
En dan op termijn de ingang verplaatsen?


Oh deze miste ik net even. Het weiland loopt in principe langs de hele zijkant van het huis. Er zit in de huidige woonkamer ook een klein raampje richting de wei, maar is het lager gelegen deel van de wei en staat aardig wat groen tussen.

Bovendien is de woonkamer nu dus richting de weg gericht en dat willen we liever richting het achtererf. En dan (op termijn) een veranda/serre aan de woonkamer vast richting de wei (en dat is ook gelijk de zonkant).

Er zitten nu grote staldeuren in het gebouw die ik zou kunnen koppelen aan de paddock
Afbeelding

Dit is vanaf de deuren
Afbeelding

Plattegrond
Afbeelding

Ik moet in de praktijk nog even goed kijken hoe en wat ik het ga doen voor de eerste winter. Heb diverse dingen in mijn hoofd met de stallen. O.a. om twee (staldeur)openingen te laten zagen bij de stallen links op de plattegrond en daar het tussenschot eruit. Dan heb je een inloopstal met twee in/uitgangen en wel nog de mogelijkheid om in geval van nood er weer 1 grote box of twee stallen van te maken.

Andere tussenoptie is eventueel om juist de twee onderste stallen tegen over elkaar aan elkaar te verbinden en de huidige doorgangsdeuren te gebruiken als in/uit gang.

Maar wil dat eerst ter plaatse bekijken qua opties en mogelijkheden en hoe we de rest van het terrein gaan indelen.

pmarena

Berichten: 48249
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 13:15

Ja daar zat ik ook meteen aan te denken, die 2 onderste stallen lekker inloopstal maken. Mits je dan nog zelf goed toegang houdt via dat kleine deurtje achterin? Dat lijkt me wel ideaal. En als de wind er maar niet al te veel op staat, ik zou de meest wind-luwe zijde kiezen als inloop :j

Alleen wel rekening houden met elkaar klem kunnen zetten in de hoeken als je maar 1 ingang hebt.
Of dat er 1 lomperd met zijn dikke reet de ingang staat te versperren en de rest buiten staat te bibberen :P

Maar dat soort dingen hou je toch. Als je zowel rechts als links een hooinet ophangt dan lopen ze vast wel door :j

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 15:28

Als je gaat isoleren en je wil de pannen toch ook vernieuwen waarom dan niet van die isolatieplaten? Dan heb je alles in 1 keer. Goede isolatie en meteen een ondergrond voor je dakpannen. Die platen zijn goed zelf te leggen.
https://www.debouwmarktshop.nl/Isobouw- ... gL8ZvD_BwE

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 15:55

Wij hebben een gewone stal en grote stal open staan, maar daar gaan ze gewoon samen in staan. Ligt echt aan je koppel of dat goed gaat.
Wel zou ik het straks op een eigen plek anders doen. Merk dat ze toch graag wat meer zicht rondom hebben en de stallen zijn te dicht rondom.

Voor nu zou het afdakje doortrekken bij ons ook ideaal zijn. Mijn ene ruin wil echt de stallen niet meer in, maar die staat er wel veel voor. Met wat dakplaten en palen zou ik het naar voren kunnen trekken.
Ze hebben het verder niet koud en de bomen geven ook beschutting, net als gebouw van stal zelf.

De andere schuur is pas verbouwd en heb dagelijks de verbouwing gezien. Daar zijn ook de isolatie platen op gekomen zoals estja linkt. Daarna iets van kunststof platen die op dakpannen lijken. Uit de verte wel mooi, maar niet mijn smaak. Misschien omdat ik het weet.... Maar het lag er wel super snel op, weegt allemaal weinig en is niet gek duur.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-18 16:18

pmarena schreef:
Ja daar zat ik ook meteen aan te denken, die 2 onderste stallen lekker inloopstal maken. Mits je dan nog zelf goed toegang houdt via dat kleine deurtje achterin? Dat lijkt me wel ideaal. En als de wind er maar niet al te veel op staat, ik zou de meest wind-luwe zijde kiezen als inloop :j

Alleen wel rekening houden met elkaar klem kunnen zetten in de hoeken als je maar 1 ingang hebt.
Of dat er 1 lomperd met zijn dikke reet de ingang staat te versperren en de rest buiten staat te bibberen :P

Maar dat soort dingen hou je toch. Als je zowel rechts als links een hooinet ophangt dan lopen ze vast wel door :j


Hoe goed die deur nog is aan de achterkant durf ik niet meer te zeggen, is 1 vd dingen die ik volgende week even naar wil kijken.

Voordeel van twee ingangen aan de linkerkant maken (zoals op de plattegrond) is dat dat de zuidzijde. En dan kan ik gelijk twee ingangen maken zodat je niet maar 1 doorgang hebt. En de 2,5 meter van die openslaande deuren is natuurlijk relatief ruim, maar als ze lopen te klooien weer niet zo heel breed. Maar het kan natuurlijk ook nog een overweging zijn om extra doorgang te maken in die muur.


estja schreef:
Als je gaat isoleren en je wil de pannen toch ook vernieuwen waarom dan niet van die isolatieplaten? Dan heb je alles in 1 keer. Goede isolatie en meteen een ondergrond voor je dakpannen. Die platen zijn goed zelf te leggen.
https://www.debouwmarktshop.nl/Isobouw- ... gL8ZvD_BwE


Jep, die komen er onder :D


superpony schreef:
Wij hebben een gewone stal en grote stal open staan, maar daar gaan ze gewoon samen in staan. Ligt echt aan je koppel of dat goed gaat.
Wel zou ik het straks op een eigen plek anders doen. Merk dat ze toch graag wat meer zicht rondom hebben en de stallen zijn te dicht rondom.

Voor nu zou het afdakje doortrekken bij ons ook ideaal zijn. Mijn ene ruin wil echt de stallen niet meer in, maar die staat er wel veel voor. Met wat dakplaten en palen zou ik het naar voren kunnen trekken.
Ze hebben het verder niet koud en de bomen geven ook beschutting, net als gebouw van stal zelf.

De andere schuur is pas verbouwd en heb dagelijks de verbouwing gezien. Daar zijn ook de isolatie platen op gekomen zoals estja linkt. Daarna iets van kunststof platen die op dakpannen lijken. Uit de verte wel mooi, maar niet mijn smaak. Misschien omdat ik het weet.... Maar het lag er wel super snel op, weegt allemaal weinig en is niet gek duur.


Ja precies, hoe de paarden samen gaan is nog even afwachten. Daar zal zeker ook het e.e.a van afhangen. Plus dat ik op termijn wel wat wil uitbreiden, dus ook dat moet meegenomen worden in de overweging.

Op de schuur komen waarschijnlijk gewoon weer golfplaten (maar dan zonder asbest :D ). Ik krijg nog wel een overzicht van het prijsverschil, maar gok dat we daar later zelf isolatie gaan aanbrengen in een later stadium.

xXutopiaXx

Berichten: 10043
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 17:37

Leuk leuk leuk :D :):) Gaat nu steeds meer opschieten!

OlleBolle
Berichten: 247
Geregistreerd: 02-01-18

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 17:51

Wat leuk!! Ik ga zeker volgen! <3

Morganlefay

Berichten: 8707
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 18:05

Doen jullie als je aan dakpannen denkt ook aan vleermuis pannen gedacht.

tamary

Berichten: 29211
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 19:48

MarliesR schreef:
Voordeel van twee ingangen aan de linkerkant maken (zoals op de plattegrond) is dat dat de zuidzijde. En dan kan ik gelijk twee ingangen maken zodat je niet maar 1 doorgang hebt. En de 2,5 meter van die openslaande deuren is natuurlijk relatief ruim, maar als ze lopen te klooien weer niet zo heel breed. Maar het kan natuurlijk ook nog een overweging zijn om extra doorgang te maken in die muur.

Zuid en west = regen + wind, absoluut niet de ideale kant voor een deur die je altijd open wil hebben. Je wil noord of eventueel oost, die wind is weliswaar koud, maar droog.
Simpelste aanpassing nu zeker met een ouder gebouw waar niet altijd alles even stevig is, is om de voorwanden van de onderste 2 boxen er uit te halen, dan de achterste helft van de gang afsluiten met een poort over de hele breedte van de gang, zodat je bij de 2 overgebleven boxen kan mocht er een paard apart moeten. Dat is het snelst, en je loopt het minste risico op problemen ivm dragende muren, etc.