[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 22:19

Sorry wil echt je topic niet verpesten met mijn eigen situatievragen maar nogmaals over jouw piste: heb je echt alle pollen er eerst uitgehaald? Hoe in godsnaam... ? Ben vanavond bezig geweest en ik schiet gewoon niet op. Dat gras gaat sneller terug schieten nog voor ik rond ben?! Heb je het gras eerst verdelgd? Dat heb ik niet gedaan namelijk.

Verder, meidoorn wordt veel in paddock paradises gebruikt als natuurlijke afrastering. Ik ga het zelf ook zetten. Ik vind het erg mooi, eetbaar voor paarden en goed voor de beestjes... allemaal plusjes als je het mij vraagt!

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18128
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 23:45

MarliesR schreef:
Gok dat de onderkant van het "hooikozijn" ongeveer op 3 meter zit, maar dat is even gebaseerd op de hoogte van de goot.


Is het geen idee om een arm met trolly eraan aan je gevel eraan te monteren? Dan kun je met je fuchs of met een auto telkens een pak naar boven hijsen op een klein platform.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-19 07:23

neile schreef:
Sorry wil echt je topic niet verpesten met mijn eigen situatievragen maar nogmaals over jouw piste: heb je echt alle pollen er eerst uitgehaald? Hoe in godsnaam... ? Ben vanavond bezig geweest en ik schiet gewoon niet op. Dat gras gaat sneller terug schieten nog voor ik rond ben?! Heb je het gras eerst verdelgd? Dat heb ik niet gedaan namelijk.

Verder, meidoorn wordt veel in paddock paradises gebruikt als natuurlijke afrastering. Ik ga het zelf ook zetten. Ik vind het erg mooi, eetbaar voor paarden en goed voor de beestjes... allemaal plusjes als je het mij vraagt!


Als dat soort vragen mijn topic echt verpesten was het al niet echt een geweldig topic om mee te beginnen :D Voor ons is het ook zoeken en ontdekken. Ennuh nee, ik heb echt niet àlle pollen er uit gehaald, zoals ik al typte is het quasi onbegonnen werk :D . Inmiddels denk ik vier volle (grote) kruiwagens eruit gehaald daar waar de meeste pollen lagen. Met de hark bij elkaar trekken en dan met vlasvork in de kruiwagen mikken. En ik had de mazzel dat er een paar dagen flink veel zon stond, waardoor veel polletjes ook wel verdroogd zijn. Net even een foto gemaakt.
Afbeelding


balance schreef:
MarliesR schreef:
Gok dat de onderkant van het "hooikozijn" ongeveer op 3 meter zit, maar dat is even gebaseerd op de hoogte van de goot.


Is het geen idee om een arm met trolly eraan aan je gevel eraan te monteren? Dan kun je met je fuchs of met een auto telkens een pak naar boven hijsen op een klein platform.

Met zo'n idee had ik ook al eens zitten puzzelen. Iets met een plank en dan hele simpele 'bak' (ook gewoon plank met een opvanglat/plaatje aan het eind) er op waar een baal hooi in past en dan met een elektrische lier de zolder op trekken. Zoiets. Pest is natuurlijk dat het dan wel een eeuwigheid duurt voor je een grote hoeveelheid balen boven hebt.

Nou ja, nog maar eens verder op broeden.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 07:39

Zijn jullie van plan om nog een tractor te kopen? Wij doen dit soort klusjes namelijk met onze oude tractor en hefmast. Laatst ook, toen moesten we pallets met dakpannen op een steiger plaatsen, maar dat doen we dus gewoon op die manier. Scheelt een hoop gesleep, en als je toch als een tractor zou willen....

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 10:00

Mooi die kar! ben nu toch wel nieuwsgierig hoe toevallig die op je pad kwam, zag je hem heel toevallig op Marktplaats toen je bewust naar karren aan het kijken was of toch echt wat toevalliger dan dat :+

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 10:21

Mooie kar zeg!!! En fijn dat je nog baaltjes gevonden hebt!! :D

joliene

Berichten: 1729
Geregistreerd: 26-04-08
Woonplaats: Hengelo

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 10:55

Wat een leuk topic zeg! Wij zijn ook aan het kijken naar een oude woonboerderij. Wel met minder grond, maar toch zeker wel met even veel werk. Gaan jullie ook nog wat doen kwa isoleren?

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-19 15:28

Achterom schreef:
Zijn jullie van plan om nog een tractor te kopen? Wij doen dit soort klusjes namelijk met onze oude tractor en hefmast. Laatst ook, toen moesten we pallets met dakpannen op een steiger plaatsen, maar dat doen we dus gewoon op die manier. Scheelt een hoop gesleep, en als je toch als een tractor zou willen....


Dat willen we inderdaad zeker! Een hefmast is inderdaad ook nog een optie, hmmm. Weer wat erbij voor de overweging :D We hadden namelijk al even zitten kijken naar een minitractor als betaalbare optie met het idee van dan kunnen we die over een paar jaar wel inruilen voor wat groters. Maar met een mini kan je waarschijnlijk niks met een hefmast. Nou ja, nog even verder in verdiepen allemaal!


pmarena schreef:
Mooi die kar! ben nu toch wel nieuwsgierig hoe toevallig die op je pad kwam, zag je hem heel toevallig op Marktplaats toen je bewust naar karren aan het kijken was of toch echt wat toevalliger dan dat :+


Haha, met tractors stuur ik wel eens "toevallig" wat al door naar vriend :+ . Maar deze was echt toevallig :D Was er eigenlijk nog helemaal niet mee bezig (heb het er al wel meerdere jaren over dat ik dat nog eens wilde). Ging naar de tuigenmaker hier in de buurt voor dat sleeptuig en toen kwamen we aan de praat ('of ik van plan was om later ook te gaan mennen'). Nou ja, dat wil ik wel graag, maar nu voorlopig geen geld voor, want ja, oude boerderij gekocht... Hij vertelde dat hij over ging stappen van groot span naar pony span en dat hij nog een hele mooie wagen had staan die voor zeer net geld weg mocht. Nou ja, voor nu voor mij te vroeg, maar laat maar eens zien, ben wel benieuwd. Tja, en toen was ik verkocht :D . Nog even een nachtje over geslapen en besproken samen. En toen dus toch de knoop maar doorgehakt :D


joliene schreef:
Wat een leuk topic zeg! Wij zijn ook aan het kijken naar een oude woonboerderij. Wel met minder grond, maar toch zeker wel met even veel werk. Gaan jullie ook nog wat doen kwa isoleren?

Oh leuk! Isoleren gaan we zeker nog mee bezig! Gaan we stukje bij beetje doen terwijl we het straks van achter naar voor gaan opknappen. In elk geval dakisolatie en nagenoeg zeker dat we ook alle huidige voorzetwandjes eruit slopen en opnieuw gaan doen. Maar dat laatste gaan we even concreet bekijken wanneer we daadwerkelijk beginnen met het strippen binnen.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-19 21:53

Nou, weer een nuttig dagje vandaag! Weer heel veel zooi afgevoerd, ruimt zo heerlijk op *\o/*

Verder nog een stukje verder gegaan met het stukje oude omheining verwijderen langs de rand van het huis. Man man man....

Je ziet het niet heel goed op de foto, maar het is dus heel erg dik schapengaas, en dan metalen (zwaar verroeste) schapenroosters, en dan dubbelgevouwen kippengaas met daartussen tuingaas... En vooral dat kippengaas zit ook nog een heel eind onder de grond. Metertje voor metertje uitgraven... Gelukkig heeft dit an sich voor de track geen haast meer (omheining stukje naar binnen geplaatst). Maar het is wel gewoon fijn als alle zooi op enig moment weg is.
Afbeelding

Afbeelding

En verder! Ik heb de eerste balen hooi op zolder *\o/*
Had nog op twee plekken balen gereserveerd en beide wilden begrijpelijkerwijs de opslag graag leeg ivm de nieuwe oogst straks. Maar ja, ik had ook al 120 baaltjes staan hier :+ . Dus zat wel een beetje vol. Eerste plan was, dan maar de stallen helemaal vol. Maar samen nog eens zitten kijken en besloten gewoon maar eens te zien hoe ver we met z'n tweeën zouden komen. En zo waar! Dat viel nog niks tegen!

Trap heel stijl in het trapgat en vriend duwde van beneden de baal hooi langs de trap naar boven zodat ik net bij de touwtjes kon om hem verder naar boven te trekken. Zo met de trap als "geleider" ging dat gewoon best heel aardig! Denk dat we een ruime 30 baaltjes boven hebben staan nu. Dit weekend ga ik ong. 30 halen. Volgend weekend komt dan wat er nog bij mijn vaste leverancier staat (min 50x hooi en nog 10x stro). We gaan zien of we komende dagen/week dan nog wat meer naar boven kunnen doen op deze manier zodat er ruimte voor is :D

Toch leuk, nu is het en echte hooizolder :D
Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 21:56

Klinkt toch wel als een flinke klus.
Kun je aan het plafond niet een katrol vastmaken en dan de boel via een touw en een haak naar boven takelen ??

Ir111

Berichten: 11958
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 22:05

Wat leuk! Zo deed ik dat ook toen ik nog op mijn oude stal stond. Die trap was wel minder stijl. We legden dan een plank over de tredes, dan glijdt de baal lekkerder omhoog.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 11:48

Leuk hoor, hooi op de hooizolder +:)+

Met 30 baaltjes per keer is dat nog prima te doen zo lijkt me. Nu je je rug nog niet verpest hebt met jaren klussen :P

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-19 17:44

DubbelDun schreef:
Klinkt toch wel als een flinke klus.
Kun je aan het plafond niet een katrol vastmaken en dan de boel via een touw en een haak naar boven takelen ??


Jammere van katrollen is dat het ook langer duurt. Dit ging best ok nu zo. We willen inderdaad nog een plank oid over de treden doen om ze makkelijker te laten glijden zoals Ir111 ook noemt. Qua hoe stijl de trap staat is het nog even zoeken.

We hadden het er al wel over dat als de vaste trap er uiteindelijk in zit (en de trap dus een vaste stijlheid heeft) het misschien een idee is om een wegklapbare plank aan de trap te bevestigen. En eventueel dan een soort simpele bak te maken waar precies een hooibaaltje in past met een aanhaakpunt aan de voorkant en dan een katrol op zolder. Maar goed, dat gaan we allemaal wel ontdekken!


pmarena schreef:
Leuk hoor, hooi op de hooizolder +:)+

Met 30 baaltjes per keer is dat nog prima te doen zo lijkt me. Nu je je rug nog niet verpest hebt met jaren klussen :P


Hahaha, het voordeel van iemand (ik zal geen namen noemen...) die onverwacht marathon wagens koopt is dat het klussen vanzelf wat meer uitgespreid wordt over de jaren en dus wat minder intensief :')


----

Vandaag de eerste vijf palen de grond in geslagen voor de track op de zomerweide *\o/* . Heb een palenrammer gekocht en dat had ik eerder moeten doen! Dat scheelt een boel joh!

De vijf paaltjes net aan te zien hehe
Afbeelding

Het gras staat achterin mooi hoog :D
Wel jammer van alle boterbloemen. Zien er mooi uit, maar natuurlijk niet wat je in je weide wilt. Wordt dus flink kalken.
Afbeelding

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-19 21:47

En vanavond samen nog even verder gegaan <3 .
De eerste 18 palen staan er nog in. Helemaal achterin moeten er nog 4. En dan voorin nog een paar (denk ookm nog vier). En dan ga ik de rest weer weer opvullen met prikpaaltjes. Binnenkort dan nieuwe ronde naar DS om weer palen bij te halen om alle prikpalen die nu nog in de buitenrand staan te vervangen door echte palen.
Afbeelding

joliene

Berichten: 1729
Geregistreerd: 26-04-08
Woonplaats: Hengelo

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 22:13

Mooie palen. Is dat kastanje hout?

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-19 22:15

Ja klopt! Ik wilde liever geen geïmpregneerde palen ivm de gifstoffen. En daarbij vind ik dit zelf ook heel mooi!

joliene

Berichten: 1729
Geregistreerd: 26-04-08
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 22:18

Ik zat er gisteren ook al na te kijken. Ik vind ze ook erg mooi. +:)+

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 22:23

MarliesR schreef:
Ja klopt! Ik wilde liever geen geïmpregneerde palen ivm de gifstoffen. En daarbij vind ik dit zelf ook heel mooi!

En draai je daar dan ook mooie RVS schroeven in?

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 08:03

Fijn weitje zo te zien!

Ik weet trouwens niet of kalken altijd helpt tegen boterbloemen? Men zegt het wel altijd maar wij hebben een keer een bodemanalyse laten doen voordat we er klakkeloos kalk op gingen gooien en wat bleek? Er was vanalles "scheef" maar genoeg kalk :P

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 09:01

Ik vind kastanje palen ook wel fijn om mee te werken, die breken niet zo snel en ze zijn hier ook niet zo duur, tussen de €1 en €2 afhankelijk van de lengte.

Wat eventueel de levensduur kan verlengen (al is dat voor de eerste een beetje laat) is de schors ervan af halen en eventueel het deel dat de grond in gaat plus een stukje erboven even in het vuur houden zodat dat minder snel gaat rotten.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 19:24

Kastanje is écht wel heel mooi hout. Toont ook mooi bij afrastering.
Ben benieuwd hoe lang het echt mooi en goed gaat blijven. Ik heb nu creosootpalen, niet geheel tevreden ervan want heel belastend voor het milieu (maar dat wist ik op voorhand), maar toen was er even niet meer budget om aan palen te besteden.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-19 19:45

joliene schreef:
Ik zat er gisteren ook al na te kijken. Ik vind ze ook erg mooi. +:)+

Dank! Ik ben er ook echt heel blij mee!


ikke schreef:
MarliesR schreef:
Ja klopt! Ik wilde liever geen geïmpregneerde palen ivm de gifstoffen. En daarbij vind ik dit zelf ook heel mooi!

En draai je daar dan ook mooie RVS schroeven in?

Als het goed is wel!


pmarena schreef:
Fijn weitje zo te zien!

Ik weet trouwens niet of kalken altijd helpt tegen boterbloemen? Men zegt het wel altijd maar wij hebben een keer een bodemanalyse laten doen voordat we er klakkeloos kalk op gingen gooien en wat bleek? Er was vanalles "scheef" maar genoeg kalk :P


Oh dat is wel goed om even mee te nemen! Had een bodemanalyse al wel op het lijstje staan. Maar daar wil ik van het najaar nog eens naar kijken.


palousa_boy schreef:
Ik vind kastanje palen ook wel fijn om mee te werken, die breken niet zo snel en ze zijn hier ook niet zo duur, tussen de €1 en €2 afhankelijk van de lengte.

Wat eventueel de levensduur kan verlengen (al is dat voor de eerste een beetje laat) is de schors ervan af halen en eventueel het deel dat de grond in gaat plus een stukje erboven even in het vuur houden zodat dat minder snel gaat rotten.


Dat zijn wel hele mooie prijzen! Hier zijn ze wel een stukje duurder helaas.


neile schreef:
Kastanje is écht wel heel mooi hout. Toont ook mooi bij afrastering.
Ben benieuwd hoe lang het echt mooi en goed gaat blijven. Ik heb nu creosootpalen, niet geheel tevreden ervan want heel belastend voor het milieu (maar dat wist ik op voorhand), maar toen was er even niet meer budget om aan palen te besteden.

Daar ben ik ook benieuwd naar! Wij hebben DS Afrasteringen in Slagharen op rijafstand en die hebben wel hele nette prijzen voor de kastanjepalen. Geloof dat ik voor deze ongeveer €4,50/stuk heb betaald. Bij de meeste leveranciers zijn ze een stuk duurder!

miicchhellee

Berichten: 1341
Geregistreerd: 06-09-11
Woonplaats: Kerkrade, Zuid Limburg

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 20:56

Ik weet niet waar je precies zit (qua regio) maar ik weet nog wel een goed bedrijf voor bodemonderzoek :j

marga1
Berichten: 900
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 22:17

Nog een tip, ook op de hooizolder de pakken op pallets zetten dan blijven de pakken smakelijker (frisser).

Is er bij jou in de buurt niet een transportband te huur/ leen die door de boerern onderling gebruikt wordt om het hooi op zolder te krijgen?

Voor de boterbloemen weg te pesten gewoon bemesten.

Kruip weer onder mijn meeleeststeen.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 07:45

miicchhellee schreef:
Ik weet niet waar je precies zit (qua regio) maar ik weet nog wel een goed bedrijf voor bodemonderzoek :j


Ik stuur je even een pb!


marga1 schreef:
Nog een tip, ook op de hooizolder de pakken op pallets zetten dan blijven de pakken smakelijker (frisser).

Is er bij jou in de buurt niet een transportband te huur/ leen die door de boerern onderling gebruikt wordt om het hooi op zolder te krijgen?

Voor de boterbloemen weg te pesten gewoon bemesten.

Kruip weer onder mijn meeleeststeen.


Onder de nieuwe oogst komen straks ook gewoon pallets. Was er nu alleen helemaal doorheen omdat ik soort van onverwachts opeens best veel had liggen haha. Heb gisteren weer 10 bijgehaald (heb grote kunststof pallets van 110*110,dus meer passen er niet in de caddy). En er komen er straks ook wel weer vrij naarmate ik weer wat opvoer.

Qua boterbloemen, zie wel meer land hier direct omheen waar aardig wat staat ondanks het bemesten. Nou ja, ga ik me nog verder in verdiepen. Ook ons land is tot nu altijd flink bemest geweest.