Noise cancelling headphones: ervaringen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 18:58

Macs schreef:
Sheran schreef:
Oh leuk, een topic hierover... ik zit ook al een tijdje naar zo'n ding te kijken! Ik hoef er alleen geen muziek op te kunnen luisteren, ik wil gewoon stilte. Maar vaak lijkt het alsof zonder onderbreking muziek luisteren het belangrijkste doel is van die dingen. Welke hebben dit niet?

Dan moet je eigenlijk oordoppen kopen. Want koptelefoons met noise canceling werken alleen als je ook echt muziek op hebt.



Ik heb een keer, een half jaar geleden, bij iemand eentje op gehad die gewoon een knop had waarmee je het omgevingsgeluid wegfilterde, dus zonder muziek. Het bestaat dus wel :) Oordoppen helpen niet afdoende, daar komt nog van alles doorheen. Die was echt stil! Helaas geen contact meer met die persoon.

Memories

Berichten: 2632
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 19:00

Ik heb een Sony MDR100xm2 (als ik de naam nu goed spel tenminste :') ) en ben er heel tevreden over. Omgevingsgeluid zoals zoemen en galmen en motorgeluiden (OV en auto's en dergelijke) filtert ie super weg.

Je moet echter niet denken dat je zo'n ding opzet en helemaal niks meer hoort, stemmen en dergelijke zijn gedempt maar hoor je echt nog wel. Ook werken ze over het algemeen gewoon beter als je er ook tegelijk muziek bij afspeelt.
Wil je (meestal) geen muziek erbij maar wel stilte zou ik eerder naar goeie oordoppen gaan kijken dan naar een noise cancelling koptelefoon, dat gaat dan denk ik echt heel erg tegenvallen.

Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 19:01

Ik vind die van Sennheiser wel aantrekkelijk, ook qua prijs. Ik heb al een Sennheiser bij mijn piano, maar die is juist ontworpen om niet teveel af te sluiten. Maar wel een degelijk merk heb ik de indruk.
En het lijkt me heerlijk om soms de herrie af te kunnen sluiten. Ze zijn nu alweer dingen aan het opblazen, en dat wordt alleen maar meer de komende maanden, dus iets wat goed dempt lijkt me heerlijk.
(Dus ArankaM, bedankt voor de tip!)

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 19:02

Wat heb ik dan in vredesnaam op gehad? :P Zij hadden er allemaal één op hun werk. Groen lampje aan de zijkant. Ik liep ermee naar buiten en hoorde NIKS. Je had ook versies waarbij stemmen nog wel doorkwamen, maar deze versie cancelde alles. Zonder muziek. Was dit dan iets anders? Het was wel iets elektronisch.

E_C
Berichten: 293
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 19:08

Memories schreef:
Ik heb een Sony MDR100xm2 (als ik de naam nu goed spel tenminste :') ) en ben er heel tevreden over. Omgevingsgeluid zoals zoemen en galmen en motorgeluiden (OV en auto's en dergelijke) filtert ie super weg.

Je moet echter niet denken dat je zo'n ding opzet en helemaal niks meer hoort, stemmen en dergelijke zijn gedempt maar hoor je echt nog wel. Ook werken ze over het algemeen gewoon beter als je er ook tegelijk muziek bij afspeelt.
Wil je (meestal) geen muziek erbij maar wel stilte zou ik eerder naar goeie oordoppen gaan kijken dan naar een noise cancelling koptelefoon, dat gaat dan denk ik echt heel erg tegenvallen.


Ik heb de Sony MDR-XB950N1 en bij mij hetzelfde verhaal. Geronk van de motoren in vliegtuigen, motoren van bussen en geluiden van de treinen hoor je niet meer, maar als iemand naast/voor/achter je zit te praten of zelfs verderop in de coupe hoor je dat inderdaad nog vrij goed als je geen muziek aan hebt. Het geluid is wel gedempt, maar absoluut niet geluid stil, verre van zelfs.

Ik weet niet of je dit van een andere NC koptelefoon wel kunt verwachten, maar laat even weten welke je koopt en hoe die in dat geval is. Mocht de bose QC 35 wel echt alles wegfilteren, ben ik bereid om daar die smak geld voor neer te leggen, ondanks dat ik dus al een NC koptelefoon heb.

Memories

Berichten: 2632
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 19:13

Bose QC35 filtert het ook zeker niet weg, geen enkele gewone NC headphone die nu op de markt is doet dat echt volledig. De sony die jij hebt heb ik ook wel eens op gehad en die doet het ook wel een stukje beroerder qua NC dan de wat duurdere modellen.

Vraag me dan inderdaad af welke jij op hebt gehad Sheran want ECHT helemaal niks meer horen met NC hoofdtelefoons 'bestaat' eigenlijk niet? Moet zeggen dat ik toen ik ze voor het eerst op had ook dacht van woooow je hoort echt niks meer, maar met de tijd ga je steeds meer dingen horen die er door heen 'lekken'.

Moet zeggen dat het ook weer niet zo erg is hoor, als ik NC aan heb en mn koptelefoon op nog zonder muziek en ik probeer een gesprek te houden met iemand die nog geen meter van me af staat wordt het lastig. Dan moeten we beide echt hard praten of ik moet toch de NC uitzetten of een van de cups van mijn oren afhalen. Je merkt echt wel een groot verschil maar 100% geluiddicht is het, wat betreft stemmen iig, gewoon niet.

E_C
Berichten: 293
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 19:21

Memories schreef:
Bose QC35 filtert het ook zeker niet weg, geen enkele gewone NC headphone die nu op de markt is doet dat echt volledig. De sony die jij hebt heb ik ook wel eens op gehad en die doet het ook wel een stukje beroerder qua NC dan de wat duurdere modellen.

Vraag me dan inderdaad af welke jij op hebt gehad Sheran want ECHT helemaal niks meer horen met NC hoofdtelefoons 'bestaat' eigenlijk niet? Moet zeggen dat ik toen ik ze voor het eerst op had ook dacht van woooow je hoort echt niks meer, maar met de tijd ga je steeds meer dingen horen die er door heen 'lekken'.

Moet zeggen dat het ook weer niet zo erg is hoor, als ik NC aan heb en mn koptelefoon op nog zonder muziek en ik probeer een gesprek te houden met iemand die nog geen meter van me af staat wordt het lastig. Dan moeten we beide echt hard praten of ik moet toch de NC uitzetten of een van de cups van mijn oren afhalen. Je merkt echt wel een groot verschil maar 100% geluiddicht is het, wat betreft stemmen iig, gewoon niet.


Thanks voor de info. Was inderdaad al bang dat het compleet wegfilteren niet mogelijk was. Wat je zegt klinkt wel erg interessant though. Met mijn sony kan ik nog met gemak een gesprekje binnen een meter voeren, ook op normaal praatniveau geluid zeg maar. Ga ik toch eens die van bose proberen. Merk jij ook nog veel verschil tussen de niveaus in NC? Ik heb van mensen gehoord dat ze een beetje gedesoriënteerd werden van de goede NC van de bose. Is dit een kwestie van wennen?

edit: grapje, volgens mij heb jij de bose ook niet :o
Laatst bijgewerkt door E_C op 14-10-18 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 19:22

De bose heeft een groen lampje aan de onderkant van de rechter 'dop'. Die filtert veel, maar niet alles. Als ik hem op het werk op heb dan filtert die sommige stemmen wel (krijg een hartverzakking als die mensen opeens naast mij staan), maar andere stemmen hoor je er doorheen. Gedempt, dat wel.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 19:24

Sheran schreef:
Wat heb ik dan in vredesnaam op gehad? :P Zij hadden er allemaal één op hun werk. Groen lampje aan de zijkant. Ik liep ermee naar buiten en hoorde NIKS. Je had ook versies waarbij stemmen nog wel doorkwamen, maar deze versie cancelde alles. Zonder muziek. Was dit dan iets anders? Het was wel iets elektronisch.

Zal van de kwaliteit afhangen

Memories

Berichten: 2632
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 19:29

Ik heb de bose niet inderdaad maar wel een sony uit het hogere segment en de sony die jij hebt en het verschil is heel duidelijk, zowel in muziekkwaliteit als in NC. Deze heeft ook dat groene lampje maar dan aan de onderkant van de linker cup. Desorientatie of last van den NC uit deze koptelefoon heb ik niet. Ja in het begin de eerste 3 dagen ofzo was het heel even een beetje wennen (voelde wat 'druk' op mijn oren) maar dat was daarna helemaal over.
Ik heb de bose en de sony 1000xm2 die ik nu heb ook eerst beide naast elkaar getest voor ik mijn definitieve aankoop maakte (want die dingen zijn verrekte duur dus wilde echt wel iets waar ik 100% tevreden mee ben) en ik vond de sony gewoon beter qua NC en comfort, al vinden de meeste de bose qua comfort het fijnst en krijgen nog wel eens last van de sony. Voor die sony moet je ook geen grotere oorschelpen dan gemiddeld hebben want dat gaat nooit lekker zitten in die cups.

Zou dat iedereen aanraden die een aankoop van een NC hoofdtelefoon uit het hogere segment wil gaan maken, zet ze eerst in de winkel op om te testen wat je gelijk al niet bevalt en probeer degene(n) die je ziet zitten uit in je eigen omgeving met de geluiden in de situaties die jij veel gaat tegenkomen en waar je de hoofdtelefoon voor aanschaft.

Ik werk in een callcenter en als ik daar binnen kom gelopen met mijn hoofdtelefoon nog op en ik zet hem af om aan het werk te gaan is het wel even schrikken wat een getetter er ineens uit alle richtingen komt :+

E_C
Berichten: 293
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Noise cancelling headphones: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 19:41

Goede tips. Toen ik deze aanschafte vond ik dat al een behoorlijke prijs voor een koptelefoon :+ Maar nu ik deze een lange tijd heb begint het me toch tegen te staan dat de NC niet zo goed is als wat het kan zijn zeg maar. Ik hoor er nu wel erg veel doorheen en dat maakt dan toch dat ik er wel een smak geld voor uit wil geven als dit wel goed werkt.

Ik vraag me alleen af hoe jij de koptelefoons in je eigen situaties uit wilt testen? Bij de meeste winkels mag je je aankoop namelijk niet retourneren als deze al uit de verpakking is geweest en gebruikt is, tenzij het product een defect vertoont. Nu je dit zo gezegd hebt zou ik dit wel als een toffe oplossing zien, om koptelefoons met zo'n prijskaartje allebei eens uit te proberen tijdens mijn treinritjes van en naar de uni. Dat zou de keuze denk ik een stuk makkelijker maken.

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Noise cancelling headphones: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 19:44

Ik heb de bose quiet comfort 35.

Heeeeeerlijk! Zo blij mee. Ja. Heel erg duur, maar echt zó fijn.

Als ik nu weer moest kiezen zou ik waarschijnlijk voor de nieuwste Sony gaan. De bose is niet slecht hoor, heel goed zelfs, maar dat model is weer een paar jaar oud en de nieuwste Sony is kwa noisecancelling toch weer verder door ontwikkeld.

Op het werk zijn héél veel mensen met zon koptelefoon en ze hebben allemaal de bose of de Sony.

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 19:47

En nee. Helemaal stil is het zeker niet. Maar alle “ruis” en bijgeluiden wel. Als ik muziek aan zet hoor ik vrij wel niks neer van de omgeving, maar met alleen de NC aan hoor je gesprekken en zo wel.

Met name in het vliegtuig <3 <3 <3

Memories

Berichten: 2632
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 19:49

De goede winkel voor zoeken E_C!

Coolblue bijvoorbeeld kun je gewoon bestellen en binnen 30 dagen ruilen als het product in originele staat is en niet vies. Als je dan bijvoorbeeld 2 weken je koptelefoon voorzichtig uit hebt geprobeerd, die netjes uit de verpakking hebt gehaald en netjes schoonpoetst voordat je hem terugstuurt in originele verpakking krijg je gewoon je geld terug. Bol.com doet ook niet zo moeilijk. Mediamarkt wel, maar daar heb ik ze dan ook alleen in de winkel zelf uitgeprobeerd want dat kan daar wel heel mooi en toen dus gewoon ergens anders besteld en geprobeerd :+

E_C
Berichten: 293
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 19:53

Memories schreef:
De goede winkel voor zoeken E_C!

Coolblue bijvoorbeeld kun je gewoon bestellen en binnen 30 dagen ruilen als het product in originele staat is en niet vies. Als je dan bijvoorbeeld 2 weken je koptelefoon voorzichtig uit hebt geprobeerd, die netjes uit de verpakking hebt gehaald en netjes schoonpoetst voordat je hem terugstuurt in originele verpakking krijg je gewoon je geld terug. Bol.com doet ook niet zo moeilijk. Mediamarkt wel, maar daar heb ik ze dan ook alleen in de winkel zelf uitgeprobeerd want dat kan daar wel heel mooi en toen dus gewoon ergens anders besteld en geprobeerd :+


Ik koop elektrische dingen altijd bij de mediamarkt inderdaad. Coolblue ga ik onthouden. Bedankt in ieder geval. Je hebt me wat denkstof gegeven (en een pijnlijke portemonnee in het verschiet) :+

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Noise cancelling headphones: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 20:01

Als je hem in de mediamarkt test lijkt het me ook wel dat je daar een goede indruk krijgt toch? Dat is niet bepaald een stille omgeving, mits je op een zaterdag gaat ofzo

Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Noise cancelling headphones: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 20:04

(Zouden ze ook afschuwelijk-licht-cancelende brillen hebben? Ik vind de MM ook qua licht echt verschrikkelijk.)

E_C
Berichten: 293
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Noise cancelling headphones: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 20:06

Dat zou ook een uitkomst zijn haha *\o/*

@ Margrathea, ik heb de NC koptelefoon die ik nu heb ook in de mediamarkt getest. Daar werkte hij prima, maar nu ik heb dagelijks op heb in de trein merk ik toch dat de werking voor mij niet voldoende is. Om mezelf een klap geld te besparen door nu wel de voor mij goede koptelefoon te kopen, test ik ze graaf uit in de voor mij belangrijke situaties :)

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-18 20:10

Shadow0 schreef:
(Zouden ze ook afschuwelijk-licht-cancelende brillen hebben? Ik vind de MM ook qua licht echt verschrikkelijk.)

Ooh, ja graag beide in één apparaat gecombineerd _O- Ik heb ook veel last van licht dat van boven komt, zoals felle tl-lampen. Ik zie me al zitten op werk met een soort zonneklep en koptelefoon op. Zie je gelijk die collega die steeds aan je bureau staat niet meer en je hoort hem ook niet }>

Ik ga toch wel voor een koptelefoon uit het hogere segment dan, vind goede NC heel belangrijk. Nu nog beslissen welke ik dan kies, maar veel nuttige info hier al!

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 20:27

Ik heb er een van JBL.
Verschrikkelijk om moeten lachen, dat noise canceling werkt erg goed.

Afijn, koptelefoon op met wat muziek.
Ging stofzuigen in huis. Dus stekker in het stopcontact en een trap op de aan knop.
Lekker al 10 minuten heen en weer met de zuigmond. "waarom zuigt hij dat dingetje nou niet op???"
Staat de stofzuiger uit...
Tja. Hoorde niet dat de stofzuiger bij het insteken van de stekker al "aan" was en ik hem dus uit deed.
Humor!

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 20:30

Ik heb de Bose QuietComfort en vind m erg fijn. De NC werkt erg goed al hoor je het nog wel als iemand tegen je praat of als er echt ineens een harde knal ineens is. Dat vind ik ook wel prima zelf hoor. Verder als het druk is op mijn werk of in het vliegtuig is het echt een life saver af en toe. Ik kan soms ook heel slecht tegen geluidprikkels en dan doe ik m op. Licht muziekje erbij aan (met alleen beat) en dan kan ik er weer tegenaan. Je merkt het verschil ook goed zonder muziek op, alleen als je de NC aan zet. Het is dan ook echt stil, geen rare white noise ter vervanging. Dingen die hij niet helemaal kan cancellen zijn in ieder geval wel ook zachter.

Ik kan hem zeker aanraden.

FirebirdM
Berichten: 536
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 20:54

Hier nog iemand met een Bose QC (on ear, niet over ear).

Ik gebruik hem al drie jaar intensief, het enige is dat de kussentjes nu kapot aan het gaan zijn. Dat hoor ik vaker en ze zijn eventueel zelf te vervangen, maar ik koop zonder knipperen een nieuwe als deze echt op zijn.

Ik zou het gewoon even proberen in de mediamarkt. Je hoort geen gekraak ofzo, maar als je erg gevoelige oren hebt kan je wel een soort druk op je oren ervaren (dat doe ik ook, maar alsnog - liever 100 keer dat dan gek worden van al het geluid). Lage frequenties filtert hij een stuk beter dan hoge, dus je moet je voorstellen dat je alle omgevingsgeluid filtert en dat je pratende mensen prima kan verstaan, maar ze klinken wat zachter. Het haalt het randje eraf.

Als je écht alle geluid weg wil, dan kan ik de combi op maat gemaakte oordoppen + actieve noise cancelling aanraden. Kost wat maar dan heb je ook wat: met die doppen (25 db filter over het hele geluidsspectrum) plus de Bose QC erover hoor ik zelfs tijdens het eindejaarsvuurwerk niks.

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Noise cancelling headphones: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 21:10

Ik heb ook sinds kort een bose QC en ik heb hem zo vaak op. Heel soms krijg ik een soort gek gevoel in mijn oor, dan moet ik heel even het ding over mijn oor optillen en terugdoen. Als ik muziek op heb (iPhone 3e streepje, dus niet eens zo gek hard) hoor ik niet meer als iemand tegen me praat. Batterij gaat bij mij echt lang mee, heel handig opbergtasje, hij zit fijn. Ook het verbinden ging heel makkelijk, hij switcht makkelijk tussen laptop en telefoon, kan zowel op Bluetooth (waar hij echt goed werkt) als met aux kabel

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Re: Noise cancelling headphones: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 21:35

Bose QC. Erg fijn en zeker een aanrader.

Saintelette

Berichten: 3182
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 21:36

Wat een fijn topic! Kerst en m’n verjaardag komen er bijna aan, dus zit ook te denken over een koptelefoon met NQ. Alleen welke... draag ook nog eens een bril, dus dat is ook wel een dingetje..