Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 13:25

superpony schreef:
Bij ons is het anders; maar wel boven/beneden probleem.

Boven waren 3 kleine kamertjes en 2 dakramen. Het loopt heel schuin, dus alleen in midden bruikbare ruimte.

Beneden waren 2 slaapkamers en aparte douche met wastafel en wc. Maar wel erg veel grote gang ruimte.

2 delen van de gang worden 1 slaapkamer. 1 slaapkamer is intact, maar vernieuwd.

De kleine slaapkamer wordt een complete badkamer. Zijn we al mee bezig. Helaas zonder raam, maar keuzes...........

We behouden een apart toilet beneden bij natte ingang vanaf paarden en met wasmachine ruimte etc. Dat had dus ook badkamer kunnen worden, maar mis je die ingang, die toch vaker gebruikt wordt.

Boven wilden we ook een wc en evt douche en wastafel, maar het wordt wel erg passen en meten. Gekeken naar een complete cabine en voor afvoer die sanibroyeur.

Ik denk dat je bij twijfel vooral moet kijken naar de afvoeren en of je nog makkelijk iets bij kan aanleggen. Als je boven de badkamer moet bouwen bijv, moet je daar misschien al rekening mee houden. Kan je later nog wat aanleggen, moet je het misschien ene tijdje aankijken.

Als wij boven iets maken is dat puur waarde vermeerderen. We gaan het niet gebruiken in principe. Maar goed, dat is met de dakkapellen ook een beetje zo.



dankje. Wij hebben boven gelukkig al een WC dus aanvoer en afvoer is er al, warm water moet er dan nog wel komen, maar dat is via de zolder wel te doen.

Douche zou boven ook puur ter waardevermerdering zijn.

@ veerledec, goed om te horen. Mijn ouders hadden meerdere badkamers naast elkaar en opzich vond ik dat als puber wel fijn, daarvoor had ik wel een eigen badkamer. Maar dan kunnen we misschien tzt toch beter in een douche op de bovenverdieping investeren.

Als een van de deuren wegvalt zou het de bovenste zijn, op het noorden in mijn tekening. Maar eigenlijk willen we die graag houden.

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 13:49

Afbeelding


Misschien geeft dit een beter beeld. We zouden de berging bij de badkamer kunnen trekken. De bijkeuken heet op de tekening zo maar is in de praktijk een werkplek/entree.
Als je uit de badkamer/berging komt loop je via de entree zo door naar de slaapkamers boven. Als je die deur laat vervallen moet je eerst via hal, keuken & woonkamer.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 13:54

Je zou natuurlijk kunnen kiezen voor een hybride optie. Dan zet je er een schuifdeur. Neemt gene ruimte in en je hebt toch het voordeel van 2. Opzich als je een groot gezin hebt kan dat best handig zijn.

Zou ik bv de ene kant douche met bad en wastafel. Andere kant douche en wastafel en toilet.

veerledec

Berichten: 6690
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 13:57

Poeh er zijn wel meer bijzondere keuzes gemaakt qua indeling :D. Je kan sowieso de huidige badkamer vergroten door dat oranje stukje gang 'eronder' mee te nemen lijkt me. En dan inderdaad de deur naar de bijkeuken behouden. De deur richting washok zou nog handig zijn voor het washok, maar eigenlijk ook alleen daarvoor lijkt me. Mijn schoonouders hebben een badkamer met twee deuren en ik krijg daar stress van (zitten allebei de deuren goed op slot, vergeet ik niet beide deuren open te draaien als ik ervan af ga, anders kan je langs de andere kant er niet in, etcetera.

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 14:04

veerledec schreef:
Poeh er zijn wel meer bijzondere keuzes gemaakt qua indeling :D. Je kan sowieso de huidige badkamer vergroten door dat oranje stukje gang 'eronder' mee te nemen lijkt me. En dan inderdaad de deur naar de bijkeuken behouden. De deur richting washok zou nog handig zijn voor het washok, maar eigenlijk ook alleen daarvoor lijkt me. Mijn schoonouders hebben een badkamer met twee deuren en ik krijg daar stress van (zitten allebei de deuren goed op slot, vergeet ik niet beide deuren open te draaien als ik ervan af ga, anders kan je langs de andere kant er niet in, etcetera.


ja de indeling is inderdaad bijzonder... we wonen hier nu 3 jaar. We dachten met de tijd komen we er wel achter wat handig is en hoe we het beter kunnen indelen, maar naar 3 jaar zijn we nog niet veel wijzer moet ik zeggen -O- .

De deur richting washok is nu de "standaard looproute", daar is ook de achterdeur, het washok, snel door naar de keuken, de wc etc. waardoor de hal voor het washok een vrij centrale rol speelt op dit moment.
Wellicht zou het daar wel iets rustiger van worden als de deur an die kant wegvalt.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 14:18

Valt even in omdat de plattegrond van Carika me op ideeën brengt: zou je van de berging geen extra slaapkamer kunnen maken die verbonden wordt met de badkamer, die je dan vergroot door het stukje gang onder de huidige badkamer erbij te betrekken. Een slaapkamer/badkamercombinatie op de begane grond is zeker waardevermeerderend.

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 14:24

Kaka schreef:
Valt even in omdat de plattegrond van Carika me op ideeën brengt: zou je van de berging geen extra slaapkamer kunnen maken die verbonden wordt met de badkamer, die je dan vergroot door het stukje gang onder de huidige badkamer erbij te betrekken. Een slaapkamer/badkamercombinatie op de begane grond is zeker waardevermeerderend.



ja dat kan, hebben we ook overwogen.

In dat geval zouden we opzoek moeten naar een andere plek voor de badkamer. Dat valt nog niet mee.
Boven is een douche nog wel haalbaar maar geen ligbad.

MarjanB

Berichten: 16451
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 14:27

Ik meld me ook alvast hier in het topic, hebben nu net een huis gekocht (moeten nog wel tekenen) en hebben grote plannen :+ waaronder de badkamer die we gaan verplaatsen. De plek hebben we gekozen omdat er beneden een wc zit waar we de afvoer makkelijk heen kunnen leggen. De huidige badkamer wordt hal en de bergzolder onze balzaal slaapkamer _O-

De badkamer wordt waarschijnlijk iets van 3 bij 3 en willen een inloop douche een bad, toilet en dubbele wastafel. Hebben zo’n 20k begroot voor alles qua badkamer (dus muurtjes en afvoer ook) dus ben benieuwd of dat gaat lukken...

Afbeelding

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 14:30

Leuk Marjan, dat moet wel lukken lijkt mij met dat budget. Weet je zeker dat een ligbad op jullie bovenverdieping kan? Ik begreep dat het soms te zwaar wordt.

MarjanB

Berichten: 16451
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 14:52

carika schreef:
Leuk Marjan, dat moet wel lukken lijkt mij met dat budget. Weet je zeker dat een ligbad op jullie bovenverdieping kan? Ik begreep dat het soms te zwaar wordt.


Klopt, als het goed is (wat we nog extra moeten onderzoeken) is dat er op de plek van het bad rechts onder schuine wand er precies twee muren overdwars onder staan waardoor het net moet kunnen. Maar goed bad is geen echte pre maar t is wel lekker om er 1 te hebben

JorineV
Berichten: 1092
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 14:56

Ok duidelijk carika, beide deuren hebben een functie! Wat veerledec zegt, kan ik me wel wat bij voorstellen, lijkt me ook wat onhandig eigenlijk...

Even het idee van Veulen84 gepikt: schuifwand of schuifdeur erin. Zou dit wat zijn? Dan heb je voor het dagelijks gebruik (douchen en meteen je bed in) het deel in de voormalige berging. Ligbad apart in de originele badkamer.

Afbeelding

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 15:01

wat leuk jorine! zo iets is idd een goede optie. ik zit alleen een beetje met de wastafel, dat moet ik nog even goed uitrekenen hoeveel ruimte dan blijft omdat de boiler best diep is met 140cm (hele diepte van dat deel is 250cm).

Ik denk dat ik de schuifdeur in eerste instante achter wege zou laten, maar wel zo zou verbouwen dat hij er naderhand in kan.

Blue_flower
Berichten: 1931
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 19:13

carika schreef:
JorineV schreef:
Wauw dat is echt super ruim! Ku je veel meer in kwijt dan alleen een bad, douche en wastafel ;)

Die boiler zit vast niet in de weg als 'ie netjes afgewerkt wordt.

Ja als het kan, dat samenvoegen, waarom niet? Wil je beide deuren blijven gebruiken eigenlijk?



ja beide deuren willen we blijven gebruiken.
Het idee om het niet bij elkaar te trekken zou het voordeel hebben dat we alsnog twee mogelijkheden hebt om te douchen in huis.
Omdat we boven geen badkamer hebben.
Op de een of andere manier heb ik het idee dat we toch twee badkamers nodig hebben :')
de boiler is helaas wel iets groter dan in de tekening, die moet ik nog even opmeten.


Nou de boiler afmetingen vallen tegen.... 140cm(links naar rechts op mijn tekening) x 110cm.


Mag ik vragen wat jullie gezinssamenstelling is? Nu en in toekomst mogelijk?

JorineV
Berichten: 1092
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 19:59

Oei 1,40 is wel flink - had ik overheen gelezen! Dan past een kleiner wasbakje/meubel beter ja...

Maar inderdaad goed idee om in de plannen wel rekening te houden met een eventuele schuifdeur of muur, zonder die meteen in te bouwen.

Charlotte446

Berichten: 641
Geregistreerd: 01-04-16
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 20:44

Wat een hoop verschillende ruimtes Carika. Lijkt me lastig (her)indelen.

Gaaf Marjan! Voor 20k moet je wel iets moois kunnen maken :D

Bij ons is de badkamer bijna klaar. Afvoer van bad nog vastmaken, drukplaat voor het toilet, plafond verven, spotjes omhoog en dan is het klaar :D Eindelijk weer in huis na een maand in de kas douchen :')

We hebben de badkamer achter het meubel een halve meter groter gemaakt omdat het wasmeubel voorbij het kozijn stak en zodat we een normaal formaat bad konden plaatsen. Alles is eruit gegaan, alle afvoeren/aansluitingen zijn helemaal nieuw. Vloerverwarming geplaatst en daarna weer opgebouwd. Alle kranen zijn van Grohe, ook een dure douchewc van Grohe (>€2000) en totaal komen we uit op €15.000/20.000.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 21:04

Mooi! Wat is die uitbouw links als dat niet je wc ombouw is?

MarjanB

Berichten: 16451
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 21:10

Oh dat is mooi!!!

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 21:36

Blue_flower schreef:
carika schreef:


ja beide deuren willen we blijven gebruiken.
Het idee om het niet bij elkaar te trekken zou het voordeel hebben dat we alsnog twee mogelijkheden hebt om te douchen in huis.
Omdat we boven geen badkamer hebben.
Op de een of andere manier heb ik het idee dat we toch twee badkamers nodig hebben :')
de boiler is helaas wel iets groter dan in de tekening, die moet ik nog even opmeten.



Nou de boiler afmetingen vallen tegen.... 140cm(links naar rechts op mijn tekening) x 110cm.


Mag ik vragen wat jullie gezinssamenstelling is? Nu en in toekomst mogelijk?



Ja zeker. Nog met ze tweeën maar dat blijft hopelijk niet voor altijd zo.
Op dit moment neig ik naar de douche+wastafel beneden vervangen voor een ligbad+wastafel. Wc is al apart. Boven dan de douche+wastafel maken. Wc is daar ook al.
Dan breiden we de badkamer beneden niet uit maar kunnen we wel een bad kwijt. Houden we de opties om beneden nog een slaapkamer te maken(voorlopig echt niet de bedoeling).


@charlotte mooi gedaan :) zit er echt heel strak uit

Charlotte446

Berichten: 641
Geregistreerd: 01-04-16
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 21:59

Suzanne F. schreef:
Mooi! Wat is die uitbouw links als dat niet je wc ombouw is?


Iets wat ik niet mag noemen :+ Als we niet hadden gesloopt hadden we het ook niet gevonden :') Omdat het er zat de ombouw maar iets groter gemaakt zodat we een inbouw toiletrolhouder hebben.

Carika, hier ook iemand met zijn 2en, hopelijk ooit meer. Maar ik denk dat het splitsen van bad en douche prima is. Bij nood kan je altijd nog in bad douchen toch?

Blue_flower
Berichten: 1931
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 22:28

carika schreef:
Blue_flower schreef:


Mag ik vragen wat jullie gezinssamenstelling is? Nu en in toekomst mogelijk?



Ja zeker. Nog met ze tweeën maar dat blijft hopelijk niet voor altijd zo.
Op dit moment neig ik naar de douche+wastafel beneden vervangen voor een ligbad+wastafel. Wc is al apart. Boven dan de douche+wastafel maken. Wc is daar ook al.
Dan breiden we de badkamer beneden niet uit maar kunnen we wel een bad kwijt. Houden we de opties om beneden nog een slaapkamer te maken(voorlopig echt niet de bedoeling).


@charlotte mooi gedaan :) zit er echt heel strak uit


Ik zou dan zelf voor douche beneden en bad boven gaan als dat kan. Mocht er ooit iemand minder valide worden, kun je beneden fatsoenlijk douchen.

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 22:33

Charlotte446 schreef:
Suzanne F. schreef:
Mooi! Wat is die uitbouw links als dat niet je wc ombouw is?


Iets wat ik niet mag noemen :+ Als we niet hadden gesloopt hadden we het ook niet gevonden :') Omdat het er zat de ombouw maar iets groter gemaakt zodat we een inbouw toiletrolhouder hebben.

Carika, hier ook iemand met zijn 2en, hopelijk ooit meer. Maar ik denk dat het splitsen van bad en douche prima is. Bij nood kan je altijd nog in bad douchen toch?


Ik snap het niet. :+
In de oude situatie zie ik daar niks zitten?

Charlotte446

Berichten: 641
Geregistreerd: 01-04-16
Woonplaats: Randstad

Re: Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 22:50

Er zat echt wat :+

Dit was trouwens een maand onze tijdelijke douche :D

Afbeelding

Urona447
Berichten: 2803
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 14:02

Als ik deze prijzen zie ik schrik ik wel elke keer, wij gaan volgend jaar bezig met 3 badkamers en 2 losse toiletten en hebben bijna alles al in huis en alle elektra , drains en afvoeren liggen nu op de juiste plek.

Wij hebben alleen maar a merk en komen ongeveer op de volgende bedragen.

Badkamer 1: 4*1.5 2500 euro ( wastafel,spiegel, wastafelkraan, inbouwdouche, toilet, easydrain,douchewand

Badkamer 2: 3.5* 2.80 3000 euro ( dubbele inbouwdouche en dubbele wastafel,inbouwkranen, easydrain,douchewand dubbel

Badkamer 3: 1.5* 4.0. 3500 euro ( dubbele inbouwdouche, dubbele wastafel, toilet.

Bijna alles komt van veilingsites en we doen alles zelf. Het is natuurlijk nog niet af maar de meeste kosten zitten wel echt in uurloon als ik dit zo zie.

Dus mocht je geld willen besparen houdt de veilingsites en marktplaats in de gaten en zoek een handige vent :')

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 14:22

Ze zeggen vaak dat het installeren van de badkamer net zo veel kost als de spullen :j

Nadeel aan alles zelf doen is de garantie en hoe makkelijk daarop te beroepen is. Als je via een loodgieter die het plaatst ook de spullen koopt heb je 1 aanspreekpunt als er iets mis gaat, en zal de loodgieter het dan moeten oplossen (zelf of via de sanitairwinkel).
Als je via internet koopt en het zelf doet/laat doen dan kan die internetwinkel zeggen ‘tja dat komt door het installeren’ bijv.

Blijft een afweging of je dat risico wil lopen, hoe groot of klein het ook is (voor t zelfde geld heb je er nooit mee te maken natuurlijk) :j

Urona447
Berichten: 2803
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 14:30

Ja idd daar heb je een goed punt! Ik kan mij ook goed voorstellen dat bij het verleggen van leidingen de kassa ook gaat rinkelen.