Benzine of diesel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 19:35

Valerie_91 schreef:
Ja wat is beter? Met 1 volle tank diesel rij je 800km, met 1 volle tank benzine circa 400km. Dus met je benzine auto sta je veel sneller aan de pomp en dat vergeten er veel bij te rekenen. Maar taksen van benzine auto zijn weer voordeliger. Moeilijk keuze dus. Ik rij ook 60km per dag en mijn volgende auto zal terug een diesel zijn denk ik.

Ik heb geen extreem zuinige auto en wel een zware rechtervoet, maar met een volle tank Euro (litertje of 38 gaat erin) rijd ik dik 660 km snelweg/stadsverkeer. Mensen die ik ken met dezelfde auto halen zelfs de 750 op een tank omdat ze veel 80 en 100 rijden.
Ik rijd dik 500 km per week momenteel.

Op mijn werk krijg je pas diesel bij een absurd aantal km per jaar. 60.000 of zo.

pjotrg

Berichten: 1159
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: Benzine of diesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 22:02

Weet je..... 30 kilometer enkele reis is echt niet ver. Ik zou gewoon m'n garage eens goed naar die auto laten kijken en vragen of zij het verantwoord vinden om dit soort afstanden te gaan rijden. Deze auto ken je goed en je weet wat je er aan hebt. Met een aanschaf van een andere (tweedehands) auto weet je nooit zeker wat je krijgt.

Daarbij is de aanschaf van een andere auto van veel zaken afhankelijk:
- allereerst je portemonnaie
- maar ook: wat ga je er verder mee doen. Hoeveel KM per week/maand/jaar voor werk/hobby/overige
- wil je er je paard achter kunnen vervoeren?
- voor de afstanden die je voor je werk gaat rijden is een diesel echt niet per sé voordeliger, zeker niet met de huidige hetze tegen diesel, waarbij je niet verbaasd met zijn als de wegenbelasting en de brandstofprijzen nog verder omhoog gaan.
De door anderen genoemde aantallen kilometers waarbij een diesel of LPG economisch word hangen er vanaf of je de wangen nieuw koopt of tweedehands, wat het gewicht (en dus de wegenbelasting) en het reëel verbruik zijn. Maar ook van het merk: bij sommige merken is het onderhoud een stuk duurder dan bij anderen. De ANWB publiceert geregeld over dit soort kostenvergelijkingen.