Ervaringen met de "slimme meter"

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19786
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 22:56

Ik zou hem gewoon accepteren. Als je niet wilt dat ze hem automatisch uitlezen kun je dat stop zetten. Slimme meter of niet. Ze moeten toestemming van jou hebben om die standen uit te mogen lezen en door te mogen geven. Dus ook met slimme meter heb je dat zelf jn de hand.

Ik vind het wel handig. Bij mij zit die er nu een maand of 2 in.

Het is niet alleen meterstanden doorgeven. Je kunt zelf veel duidelijker realtime je verbruik zien. En dus heel snel detecteren wat grote energie slurpers zijn. Kwestie van het realtime verbruik met ene bepaald apparaat aan of uit hebben staan.

Ik heb me aangemeld bij een app en krijg nu elke week mijn verbruik in mijn mailbox. Kan ook zien wat mijn piek en dal tarief is.

Over een maandje eens bellen om te kijken of ik piek en dal wel of niet wil. Ook dat kun je zelf bepalen of het voordeliger is om met dubbel tarief of enkel tarief je energie te betalen.

Ik vind weigeren compleet onlogisch. Je krijgt dat spul “gratis” (je hebt er via de belasting voor betaald), en als jij geen automatisch uitlezen wilt, gebeurd er niets.

Paardenfann4
Berichten: 1354
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Ervaringen met de "slimme meter"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 23:26

Ik zou er ook niet zo snel aan beginnen. Ik hoor van iedereen die zo'n ding heeft dat het verbruik opeens enorm is toegenomen terwijl er niets verandert is. Ik heb het ook op tv gezien dat het programma kassa daar over ging. Die mensen waren een vermogen kwijt sinds ze die meter hadden en alles was verder hetzelfde gebleven. Het schijnt dat ze met led verlichting ook op hol slaan. Er waren heel veel klachten binnen gekomen na dat programma. Wij hoeven dus zeker geen slimme meter.

iirrssjjee

Berichten: 5944
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Ervaringen met de "slimme meter"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 23:37

Wij hadden geen keus. Nieuwbouwhuis dus zit er standaard in. Wij hebben er geen moeite mee. We verbruiken gemiddeld ook nog eens minder met vergelijkbare huishoudens, dus lijkt me niet dat we te veel gebruiken. Vind dat ook wel leuk om eem beetje te bekjjken en bij te houden.

Shiloh

Berichten: 19786
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Ervaringen met de "slimme meter"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 00:03

Toch nog toe zie ik trouwens geen gekke dingen aan mijn verbruik.

Ik krijg dus welke week een mailtje, en de afgelopen 2 maanden is het gas en energie verbruik in die mailtjes super stabiel. Als ik dat gemiddeld doorreken naar jaar verbruik, dan kom ik zelfs lager uit dan wat ik de afgelopen jaren verbruikt heb.

Nu moet ik natuurlijk een heel jaar afwachten voor je er echt iets nuttigs over kan zegen, maar ik zie tot nu toe niks dat erop zou wijzen dat mijn gebruik ineens idioot gestegen zou zijn.

senna21

Berichten: 11870
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-18 00:07

Shiloh schreef:
Toch nog toe zie ik trouwens geen gekke dingen aan mijn verbruik.

Ik krijg dus welke week een mailtje, en de afgelopen 2 maanden is het gas en energie verbruik in die mailtjes super stabiel. Als ik dat gemiddeld doorreken naar jaar verbruik, dan kom ik zelfs lager uit dan wat ik de afgelopen jaren verbruikt heb.

Nu moet ik natuurlijk een heel jaar afwachten voor je er echt iets nuttigs over kan zegen, maar ik zie tot nu toe niks dat erop zou wijzen dat mijn gebruik ineens idioot gestegen zou zijn.


In de zomer gebruik je wel een stuk minder energie dan in de winter (verwarming, vaker licht aan). Ik hoop het voor je dat je berekening klopt.

Ik denk toch dat ik de installatie afzeg.

Shiloh

Berichten: 19786
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Ervaringen met de "slimme meter"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 00:19

Normaal gesproken zou ik je gelijk geven Senna. Maar ik volg al jaren ongeveer maandelijks mijn verbruik, dus mijn berekeningen is niet simpel x52 weken zeg maar.

Al geldt dat vooral voor gas. De ervaring leert dat ik in de zomer bijna net zoveel electriciteit verbruik als in de winter.

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 06:59

Ook ik heb hem geweigerd. Voor die ene keer per jaar dat ik de standen moet doorgeven, ga ik niet zo'n ding in huis halen.
Het risico op hacken is mij te groot, men kan precies zien wanneer je thuis bent en dus wanneer niet!
En de buren er ook niet zijn... Lekker makkelijk mijn huis leeg halen. Nee dank u!
De meter die er nu hangt is slim genoeg :D

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 15:24

jorika1986 schreef:
Ook ik heb hem geweigerd. Voor die ene keer per jaar dat ik de standen moet doorgeven, ga ik niet zo'n ding in huis halen.
Het risico op hacken is mij te groot, men kan precies zien wanneer je thuis bent en dus wanneer niet!
En de buren er ook niet zijn... Lekker makkelijk mijn huis leeg halen. Nee dank u!
De meter die er nu hangt is slim genoeg :D


Is dat niet een beetje overdreven?
Ik ben hele dag thuis op het moment maar dat is aan mijn verbuik niet te zien.
Radio staat 24/7 aan voor de vogels, koelkasten draaien ook altijd ongeacht of er iemand thuis is of niet.
Ik lig lekker met baby in mn armen op de bank een boek te lezen.

Over het algemeen zijn de postbezorgers super op de hoogte over de aan/afwezigheid van bewoners. Is dat dan meteen een reden om geen post/pakketjes meer te willen ontvangen?


Wij hebben een nieuwbouw woning maar helaad een kapotte slimme meter.
Deze gaan ze 8 oktober repareren/vervangen

KimD

Berichten: 20438
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Ervaringen met de "slimme meter"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 15:41

Ik moet er oprecht om lachen hoe sommige mensen bijna paranoïde denken over zo'n ding. :=

Wij hebben hem laten plaatsen en vind het erg handig. :j Ook geen gekke stijging in verbruik of iets dergelijks.

Dammie

Berichten: 3322
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 15:46

@Mri, als hackers makkelijk de signalen van slimme meters op kunnen vangen, kunnen ze scannen op meters in vakantiestand. Heb je meerder huizen met afwezige bewoners naast elkaar, dan kan je ongestoord inbreken.
Het verschil met de postbode is dat dat een beperkte groep mensen is die aan bepaalde wijken gekoppeld zijn. Een hacker met slimme scan software kan veel meer huizen checken.
Plus als in een bepaald postgebied vaak ingebroken wordt, dan zal de politie de postbode makkelijk kunnen vinden dan een hacker die zich niet tot de postgebieden hoeft te houden.

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 15:58

Steeph schreef:
Mijn ouders hebben ook de meter geweigerd. Ze hebben een set zonnepanelen op het dak liggen. Bij een 'domme' meter is het gewoon -1 of +1 (verbruik of terug leveren). Een slimme meter meet precies of je iets verbruikt of terug levert. Mijn ouders zouden voor het terug leveren minder geld terug krijgen als dat ze voor het verbruik betalen, dat 'probleem' hebben ze bij een domme meter niet.

Dat klopt niet hoor. Hier ook een slimme meter I.c.m. zonnepanelen maar alles gaat aan hetzelfde tarief.

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 16:21

Shiloh schreef:
Ik zou hem gewoon accepteren. Als je niet wilt dat ze hem automatisch uitlezen kun je dat stop zetten. Slimme meter of niet. Ze moeten toestemming van jou hebben om die standen uit te mogen lezen en door te mogen geven. Dus ook met slimme meter heb je dat zelf jn de hand.

Ik vind het wel handig. Bij mij zit die er nu een maand of 2 in.

Het is niet alleen meterstanden doorgeven. Je kunt zelf veel duidelijker realtime je verbruik zien. En dus heel snel detecteren wat grote energie slurpers zijn. Kwestie van het realtime verbruik met ene bepaald apparaat aan of uit hebben staan.

Ik heb me aangemeld bij een app en krijg nu elke week mijn verbruik in mijn mailbox. Kan ook zien wat mijn piek en dal tarief is.

Over een maandje eens bellen om te kijken of ik piek en dal wel of niet wil. Ook dat kun je zelf bepalen of het voordeliger is om met dubbel tarief of enkel tarief je energie te betalen.

Ik vind weigeren compleet onlogisch. Je krijgt dat spul “gratis” (je hebt er via de belasting voor betaald), en als jij geen automatisch uitlezen wilt, gebeurd er niets.


Wij hebben hem ook geweigerd, ik wilde er eerst meer over weten. In mijn omgeving hoor ik ook dat je het beter niet kunt.
Ik vind het juist onlogisch dat wij het gratis krijgen terwijl we altijd voor alles moeten betalen.
Daar wordt ik juist weer achterdochtig van :')

_nathalia_

Berichten: 301
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: In Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 16:38

Hier ook een slimme meter. Geen enkel verschil met de vorige meter.

Voor de mensen die een groot verschil hebben tussen de oude en nieuwe meter is het zeer waarschijnlijk dat de oude meter niet meer goed was. Dus jaren te weinig betaald :D
Maar het is natuurlijk veel prettiger om de nieuwe meter de schuld te geven |o

ikkedus
Berichten: 3291
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Ervaringen met de "slimme meter"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 16:45

Ik heb hem ook geweigerd een paar maanden terug. Vooral omdat Stedin weigerde aan te geven om welk apparaat het precies ging.
Je kunt schijnbaar op zoeken welke apparaten deze problemen geven. Er zijn geloof ik een stuk of 10 types die kunnen leiden tot problemen. ( bij mij heeft mijn moeder gecoördineerd omdat ik overdag niet thuis ben).
Als je dan van tevoren weet dat er een ander type wordt geïnstalleerd, dan kun je er wel degelijk beter uit komen.

moonsparkle
Berichten: 21740
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 16:53

Ik merk geen enkel verschil alleen doe ik de ganglamp nooit meer aan want ik schrok van wat die verbruikt :') zelfs als je aangeeft dat je wil dat ze het niet aflezen kan het toch alsnog gehackt worden?

Boeven die het gaan hacken om te kijken of iemand niet thuis is lijkt me wat ver gaan, misschien makkelijker om gewoon een paar dagen langs een huis te lopen :o

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Ervaringen met de "slimme meter"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 17:57

Wij hebben hem sinds vorig jaar ook.
Wel zelf meterstanden doorgeven, uitlezen geweigerd dus.

Ook in 2 strijd gezeten vanwege vele negatieve berichten.
Lijst erbij gepakt welke slecht waren en eerst gevraagd welke wij geplaatst kregen.
Die stond niet op de lijst dus toch gedaan.

Pas geleden eindafrekening gehad, kregen minder terug dan normaal.
Dus al lichtelijk in paniek, want stel dat de meter het is.
Op onderzoek uitgegaan, maar nu blijkt de gasprijs de schuld te zijn, niet het verbruik.
Qua verbruik zitten we net zoals anders.

Exitium

Berichten: 7154
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Ervaringen met de "slimme meter"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 00:15

Hier een jaar of wat terug ook geweigerd, nog niet eens zozeer vanwege het big brother effect (alhoewel ik achteraf wel blij was toen er meer bekend werd over problemen en afwijkingen), maar omdat Stedin echt de meest amateuristische partij is waar ik ooit mee te maken gehad heb. Heb er ook geen moeite mee om eens per jaar even de meterkast in te duiken om m'n standen door te geven

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Ervaringen met de "slimme meter"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 04:38

Ook hier geweigerd nav alle verhalen bij kassa e.d. Wij houden ons verbruik keurig bij dus de slimme meter zou niets toevoegen behalve kosten.

Anoniem

Re: Ervaringen met de "slimme meter"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 18:40

Wij hebben ook een slimme meter. Is een huurhuis en hij zat er al in, dus we konden er ook niet heel veel aan weigeren. Ik vond het wel enorm handig met overstappen (ze kunnen hem gewoon uitlezen ipv gehannes met meterstanden doorgeven) en wij hebben nu een app van onze leverancier waarin we echt precies kunnen zien wat ons verbruik is, of we in de buurt van de betaalgrens komen en op welke dagen we meer verbruiken dan andere. Ik vind het echt ideaal persoonlijk.