Wat voor hypotheek hebben jullie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19788
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:02

Hoe dan ook.

Laat bij de hypotheek adviseur gewoon alle mogelijke scenarios doorrekenen. Dat kunnen ze makkelijk.

Vraag van de verschillende opties die je overweegt de maandlast van alle 360 maanden op een rijtje, en de totale kosten van de hypotheek na 30 jaar.

En leg dan gewoon de opties naast elkaar wat je het liefste hebt.

Lestria

Berichten: 1068
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:05

Sorry dat ik op je tenen stond daantjuhh

Achterom
Berichten: 23042
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:12

Shiloh schreef:
Wendy schreef:
Misschien moet je het adviseren in dit geval aan de hypotheek adviseur over laten. In het geval van ts is de rente dus wel aftrekbaar en hoeft ze de oude rente niet mee te nemen.


Excuus, ik heb me daar inderdaad over vergist, maar ga nou niet om 1 vergissinkje doen alsof ik alleen maar banketstaaf praat. Ook geldt dat aftrekbare alleen over de aflossingsvrije hypotheek die hij nu al heeft. Die kunnen ze behouden, maar niet verhogen. Althans, voor het gedeelte dat je wilt verhogen heb je te maken met de nieuwe regels en komt dat gedeelte dus wél terecht in box 3, en daarover dus géén renteaftrek. Plus, over het gedeelte dat je meeneemt, is de rente aftrek nog maar tot 2038. 20 jaar dus (30 jaar, na de afsluitdatum van de hypotheek van de vriend).

Wil niet zeggen, dat ze nog steeds moet checken of extra aflossen boetevrij kan, of in ieder geval een aandachtspunt is bij de voorwaarden van de af te sluiten hypotheek. Ook betekend het nog steeds dat ze op een lager maand bedrag uitkomen na het aflossen van het geld dat ze gaat krijgen, als ze nu wél hogere maandlasten accepteert. De totale hypotheekschuld is namelijk lager op dat moment, omdat je in de tussentijd meer hebt afgelost.

Dat laatste is altijd een belangrijk aandachtspunt. Mee eens.
Maar ja, je advies nam een aantal essentiële punten niet mee, vandaar mijn opmerking.
Weet je, in ons geval moeten we de komende jaren flink wat verbouwen. Saarmee kunnen we ook onze energielasten verlagen. Daar hebben we geld voor nodig. Een beetje jammer dan als we dat niet kunnen doen omdat we onze maandlasten te hoog hebben gemaakt door de verkeerde hypotheek af te sluiten. Onze ervaring is ook dat we tot nu toe ieder jaar nog flink hebben kunnen aflossen op ons aflossingsvrije deel. Maar het geld wel ter beschikking hebben als we het nodig hebben. Het geeft een stukje vrijheid in het besteden van je geld. Alleen vereist het wel dat je goed met geld omgaat. persoonlijk zou ik deze constructie niet in zetten om een te duur huis te financieren zoals ts lijkt te willen, anderzijds denk ik ook dat dat aan haar is.

Shiloh

Berichten: 19788
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:18

Wendy schreef:
Weet je, in ons geval moeten we de komende jaren flink wat verbouwen. Saarmee kunnen we ook onze energielasten verlagen. Daar hebben we geld voor nodig. Een beetje jammer dan als we dat niet kunnen doen omdat we onze maandlasten te hoog hebben gemaakt door de verkeerde hypotheek af te sluiten.


Like I said. In feite is het een keuze tussen nu extra geld, of straks extra geld.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:21

Shiloh schreef:
Excuus, ik heb me daar inderdaad over vergist, maar ga nou niet om 1 vergissinkje doen alsof ik alleen maar banketstaaf praat. Ook geldt dat aftrekbare alleen over de aflossingsvrije hypotheek die hij nu al heeft. Die kunnen ze behouden, maar niet verhogen. Althans, voor het gedeelte dat je wilt verhogen heb je te maken met de nieuwe regels en komt dat gedeelte dus wél terecht in box 3, en daarover dus géén renteaftrek. Plus, over het gedeelte dat je meeneemt, is de rente aftrek nog maar tot 2038. 20 jaar dus (30 jaar, na de afsluitdatum van de hypotheek van de vriend).

Wil niet zeggen, dat ze nog steeds moet checken of extra aflossen boetevrij kan, of in ieder geval een aandachtspunt is bij de voorwaarden van de af te sluiten hypotheek. Ook betekend het nog steeds dat ze op een lager maand bedrag uitkomen na het aflossen van het geld dat ze gaat krijgen, als ze nu wél hogere maandlasten accepteert. De totale hypotheekschuld is namelijk lager op dat moment, omdat je in de tussentijd meer hebt afgelost.


Volgens mij klopt het niet wat je zegt.
Hypotheek van het vorige huis was voor de helft aflossingvrij en we hebben nu weer de helft aflossingsvrij, terwijl onze hypotheek een ton hoger is. Ik heb me er toen over verbaasd dat dat kon, maar we krijgen gewoon onze volledige hypotheekrenteaftrek.

daantjuhhh

Berichten: 26882
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:24

miccamaaike schreef:
Shiloh schreef:
Excuus, ik heb me daar inderdaad over vergist, maar ga nou niet om 1 vergissinkje doen alsof ik alleen maar banketstaaf praat. Ook geldt dat aftrekbare alleen over de aflossingsvrije hypotheek die hij nu al heeft. Die kunnen ze behouden, maar niet verhogen. Althans, voor het gedeelte dat je wilt verhogen heb je te maken met de nieuwe regels en komt dat gedeelte dus wél terecht in box 3, en daarover dus géén renteaftrek. Plus, over het gedeelte dat je meeneemt, is de rente aftrek nog maar tot 2038. 20 jaar dus (30 jaar, na de afsluitdatum van de hypotheek van de vriend).

Wil niet zeggen, dat ze nog steeds moet checken of extra aflossen boetevrij kan, of in ieder geval een aandachtspunt is bij de voorwaarden van de af te sluiten hypotheek. Ook betekend het nog steeds dat ze op een lager maand bedrag uitkomen na het aflossen van het geld dat ze gaat krijgen, als ze nu wél hogere maandlasten accepteert. De totale hypotheekschuld is namelijk lager op dat moment, omdat je in de tussentijd meer hebt afgelost.


Volgens mij klopt het niet wat je zegt.
Hypotheek van het vorige huis was voor de helft aflossingvrij en we hebben nu weer de helft aflossingsvrij, terwijl onze hypotheek een ton hoger is. Ik heb me er toen over verbaasd dat dat kon, maar we krijgen gewoon onze volledige hypotheekrenteaftrek.


Afbeelding

Afbeelding

Shiloh

Berichten: 19788
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:25

miccamaaike schreef:
Shiloh schreef:
Excuus, ik heb me daar inderdaad over vergist, maar ga nou niet om 1 vergissinkje doen alsof ik alleen maar banketstaaf praat. Ook geldt dat aftrekbare alleen over de aflossingsvrije hypotheek die hij nu al heeft. Die kunnen ze behouden, maar niet verhogen. Althans, voor het gedeelte dat je wilt verhogen heb je te maken met de nieuwe regels en komt dat gedeelte dus wél terecht in box 3, en daarover dus géén renteaftrek. Plus, over het gedeelte dat je meeneemt, is de rente aftrek nog maar tot 2038. 20 jaar dus (30 jaar, na de afsluitdatum van de hypotheek van de vriend).

Wil niet zeggen, dat ze nog steeds moet checken of extra aflossen boetevrij kan, of in ieder geval een aandachtspunt is bij de voorwaarden van de af te sluiten hypotheek. Ook betekend het nog steeds dat ze op een lager maand bedrag uitkomen na het aflossen van het geld dat ze gaat krijgen, als ze nu wél hogere maandlasten accepteert. De totale hypotheekschuld is namelijk lager op dat moment, omdat je in de tussentijd meer hebt afgelost.


Volgens mij klopt het niet wat je zegt.
Hypotheek van het vorige huis was voor de helft aflossingvrij en we hebben nu weer de helft aflossingsvrij, terwijl onze hypotheek een ton hoger is. Ik heb me er toen over verbaasd dat dat kon, maar we krijgen gewoon onze volledige hypotheekrenteaftrek.


https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... afgesloten

Citaat:
Ik heb mijn hypotheek of lening afgesloten na 31 december 2012

Hebt u na 31 december 2012 voor het eerst een hypotheek of lening voor uw eigen woning afgesloten? Dan moet u de lening binnen 360 maanden ten minste annuïtair aflossen om renteaftrek te krijgen.

Had u op 31 december 2012 al een eigenwoningschuld? En hebt u na deze datum de hypotheek of lening overgesloten en extra geld geleend? Dan krijgt u voor het deel dat u extra hebt geleend te maken met de nieuwe regels.


en

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... vanaf_2013

Citaat:
Wanneer verplicht aflossen?
In de volgende situaties moet u voldoen aan de aflossingsverplichting om de rente te mogen aftrekken:

U sluit voor de 1e keer een hypotheek of lening af in 2013 of daarna.
U verhoogt uw bestaande hypotheek of lening, bijvoorbeeld voor een verbouwing.
Had u op 31 december 2012 al een eigenwoningschuld? Dan geldt de aflossingsverplichting alleen voor het extra bedrag dat u leent.


Dus miccamaaike, als jullie die verhoging na 2013 gedaan hebben, mogen jullie de rente over het hogere aflossingsvrije deel niet aftrekken. Als jullie dat wel doen, dan is er een grote kans dat er binnenkort een correctie op de mat valt. En over het oorspronkelijke deel krijg je de aftrek ook alleen voor de periode "oorspronkelijke afsluitdatum" + 30 jaar. Loopt dat deel door de nieuwe hypotheek langer door, dan mag je vanaf die datum daarover niet meer aftrekken.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:38

Ik ga dit toch maar eens checken geloof ik. Ons is het toen echt zo vertelt dat we de helft aflossingsvrij konden krijgen, met hypotheekrenteaftrek. Dat zou in deze theorie dan niet kloppen. Hypotheek is van 2016.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:44

Omstreeks 2012 van 100% aflossingsvrij overgesloten voor nogmaals 30 jaar lang weer 100% aflossingsvrij. Ik ben niet van plan om ook maar 1 cent aftelossen. En dat ik tzt de rente niet meer kan aftrekken geen probleem. Voor mij zit er geen enkel nadeel aan omdat als deze 30 jaar voorbij is dan ben ik ver in de 90 jaar. Dus tussen 6 plankjes. De familie of de bank kan dan de woning verkopen, ik kan het toch niet meenemen. Het geld wat ik nu bespaar door niet aftelossen daar kan ik leuke dingen mee doen. Als ik straks geen rente aftrek meer heb tegen die tijd ook minder uitgaven wegens interesses zoals geen paarden. Volgens het lastenoverzicht van de bank zou ik gedurende 20 jaren de rente van de belasting kunnen aftrekken.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 22-08-18 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Berichten: 19788
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:51

Nico12 schreef:
Omstreeks 2012 van 100% aflossingsvrij overgesloten voor nogmaals 30 jaar lang weer 100% aflossingsvrij. Ik ben niet van plan om ook maar 1 cent aftelossen. En dat ik tzt de rente niet meer kan aftrekken geen probleem. Voor mij zit er geen enkel nadeel aan omdat als deze 30 jaar voorbij is dan ben ik ver in de 90 jaar. Dus tussen 6 plankjes. De familie of de bank kan dan de woning verkopen, ik kan het toch niet meenemen. Het geld wat ik nu bespaar door niet aftelossen daar kan ik leuke dingen mee doen. Als ik straks geen rente aftrek meer heb tegen die tijd ook minder uitgaven wegens interesses zoals geen paarden.


Zolang je je maar wel beseft dat je per 2031 geen rente meer mag aftrekken. (althans, er vanuitgaande dat die hypotheek die je oversloot je al voor 2001 had, als het erna is, dan is het die afsluit datum plus 30 jaar, daarna niet meer.)

En zolang je je maar beseft dat als je zou willen verhuizen oid en je lening wilt meenemen, je toch voor minimaal 50% zult moeten gaan aflossen. Sinds 2013 mag een hypotheek namelijk nog maar 50% aflossingsvrij zijn maximaal, en dat geldt ook voor alle opengebroken hypotheek contracten. Dus bij doorstromen of oversluiten.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:53

Een advies.. Ga naar een andere adviseur.

De Hypotheker vertelde dat in onze situatie geen enkele mogelijkheid was voor een hypotheek. Twee maanden later (en een andere adviseur), waren wij eigenaar van een huis (en hypotheek :+ ).

Berdien

Berichten: 64533
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:54

Miccamaaike, was de andere helft van jullie hypotheek iets van spaar/beleggen/leven? De belastingdienst ziet alle hypotheekvormen behalve lineair en annuïteit als aflossingsvrij. Dus stel jij hebt een hypotheek van € 100.000 aflossingsvrij en € 100.000 leven, dan heb je voor de belastingdienst € 200.000 aflossingsvrije hypotheek. Koop je dan een huis van € 300.000 dan mag je dus € 150.000 (max de helft van de waarde van de woning) aflossingsvrij meenemen vanuit je overgangsrecht.

Had je in totaal maar € 100.000 aan hypotheek en leen je nu € 150.000 aflossingsvrij, dan kan het zo zijn dat je inderdaad € 50.000 in box 3 op zou moeten voeren.

Hoe dan ook TS, gezien de vele, vele onwaarheden en fouten die in dit topic vermeld worden als absolute waarheid raad ik je écht aan om in gesprek te gaan/blijven met een adviseur.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Wat voor hypotheek hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:59

Berdien schijnt een goede adviseur te zijn (heb ik van horen en zeggen).

Volgens mij was de helft lineair en de andere helft aflossingvrij. Ik ga het straks even navragen. Mag ik je een pb sturen hierover Berdien?

Berdien

Berichten: 64533
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Wat voor hypotheek hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 16:04

Tuurlijk :j

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 16:11

Shiloh schreef:
Nico12 schreef:
Omstreeks 2012 van 100% aflossingsvrij overgesloten voor nogmaals 30 jaar lang weer 100% aflossingsvrij. Ik ben niet van plan om ook maar 1 cent aftelossen. En dat ik tzt de rente niet meer kan aftrekken geen probleem. Voor mij zit er geen enkel nadeel aan omdat als deze 30 jaar voorbij is dan ben ik ver in de 90 jaar. Dus tussen 6 plankjes. De familie of de bank kan dan de woning verkopen, ik kan het toch niet meenemen. Het geld wat ik nu bespaar door niet aftelossen daar kan ik leuke dingen mee doen. Als ik straks geen rente aftrek meer heb tegen die tijd ook minder uitgaven wegens interesses zoals geen paarden.


Zolang je je maar wel beseft dat je per 2031 geen rente meer mag aftrekken. (althans, er vanuitgaande dat die hypotheek die je oversloot je al voor 2001 had, als het erna is, dan is het die afsluit datum plus 30 jaar, daarna niet meer.)

En zolang je je maar beseft dat als je zou willen verhuizen oid en je lening wilt meenemen, je toch voor minimaal 50% zult moeten gaan aflossen. Sinds 2013 mag een hypotheek namelijk nog maar 50% aflossingsvrij zijn maximaal, en dat geldt ook voor alle opengebroken hypotheek contracten. Dus bij doorstromen of oversluiten.


De bank heeft dit schriftelijk, lastenberekening enz., overhandigd. Aflossen zie ik alleen nadelen in, het kosten plaatje van de bank klopt en geen addertjes onder het gras. Je kunt dus in het lasten overzicht van de bank ook duidelijk zien dat, zodra rente aftrek niet meer mogelijk is, de hypotheekkosten stijgen. Maar tegen die tijd heb ik geen paarden waar ik nu mooi van kan genieten.

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 17:10

Zo. Ik ben hier als Belg heel erg veel aan het bijleren :Y). Dit zijn allemaal dingen die bij ons hélemaal niet kunnen, en ik begrijp ook wel waarom niet. Voor zover ik het begrijp, zou ik die optie 50/50 enkel gebruiken in het geval dat je weet dat er binnen x-aantal jaren een aanzienlijk bedrag gaat vrijkomen op jouw naam (erfenis bv). Anders zie ik, als Belg die van buitenuit meekijkt, er de grote voordelen niet van.

TS: zet alles voor jezelf ook even op een rij. Hoeveel is je inkomen? Hoeveel kan je maximaal maandelijks betalen voor de woning? Hoeveel spelling wil je daarin hebben om je 'veilig' te voelen? Zet alle voordelen en nadelen op een rijtje, en overschat je eigen spaarcapaciteiten niet. Als je nog aan het geld kan, kan het er ook snel uit gaan....

Mij is altijd geleerd: zo kort mogelijk lenen, zo snel mogelijk afbetalen. Stel je moet 100.000€ lenen en het kan aan 2%: dan kies ik voor 900€ pm/10 jaar, eerder dan 500€ pm/20jaar. Het scheelt je namelijk 10.000€ aan interesten, die je zomaar even minder moet betalen. Dus als het kan (en belastingstechnisch natuurlijk niet onvoordelig is)....

Maak jezelf een mooie excel :). Zet er je verschillende opties is, en ga rekenen.... Dat is de enige manier dat je echt een correct overzicht krijgt.

Petrichor

Berichten: 10540
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-18 14:43

Thnx allemaal, ik heb veel bijgeleerd van jullie reacties!

De woning van mijn vriend is donderdag officieel in de verkoop gegaan en gisteren belde de makelaar dat er voor maandag en dinsdag al 4 bezichtigingen zijn.

Hopelijk is het ons gegund en wordt het dan ook verkocht. :)

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 12:47

Wat mij destijds geadviseerd is en waar ik nog steeds heel tevreden mee ben, is het splitsen van de hypotheek in meerdere delen die allemaal een verschillende rente vaste periode hebben. Een deel met 5 jaar, een deel met 10 jaar en een deel met 15 jaar rentevast. De rentepercentages zijn dan ook verschillend. Wanneer je rentevaste periode afloopt en de rente is dan een stuk hoger, geldt dat maar voor een deel van je hypotheek. Ik weet niet of het vaak toegepast wordt maar voor mij voelt het fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 22:06

Ik verplaats dit topic van Leven zonder paarden naar Huis, tuin en techniek. Daar past het beter.