Wasschema 2 persoons huishouden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 06:52

Wij hebben twee wasmanden, ik noem ze vies en schoon. Oftewel, 60 graden handdoeken, ondergoed, etc. of 30 graden shirtjes, vestjes, broeken etc. Heel af en toe nog een lichte was apart, die gaat dan vaak op kort programma. Beddengoed gaat met de vieze was mee.
Wij wassen wanneer de mand vol is en drogen op de lijn. Voor shirts wil ik nog weleens een 15 minuten wasje doen tussendoor.

Kabayo

Berichten: 14003
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Wasschema 2 persoons huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 07:04

Ik doe gewoon alles bij elkaar in :o Komt er altijd schoon en fris uit

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 07:08

Wij hebben 2 wasmanden 1x voor wit en 1x voor bont dus het is al gesorteerd.
Voor de rest gooi ik alles bij elkaar in, ook beddengoed gooi ik wel het restant van de witte was bij in, is meestal toch niet heel veel en scheelt weer een was.
Was bont altijd op 40 graden en soms 50 en ook al mogen sommige shirtjes maar op 30, gaat altijd goed.
Wit meestal ook op 40 en een enkele keer op 60.
Voor mijn gevoel wordt het met 30 graden niet schoon en dood het de bacteriën niet.

Anoniem

Re: Wasschema 2 persoons huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 07:32

Bacterieen sterven pas bij 60’graden en hoger. Tot 50 is ideaal leefklimaat. En met 90 weet je het helemaal zeker, vndaar dat handdoeken en ondergoed de kookwas in gaan. Je wil toch niet je gezicht afnemen met een handdoek waar nog e-coli in zit van het afdrogen van je kont :+ (en dan is je machine ook bacterie-vrij.)

Artsen raadden het mij ook aan, was je ondergoed op 90 (ik had veel blaasontsteking) en het hielp.

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: Wasschema 2 persoons huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 07:35

Haha oke. Ik moet wel zeggen dat ik maandelijks een lege was draai met 95 graden en vaatwastabletten/azijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 07:35

Ik gooi alles bij elkaar , sorteer niks hooguit de handdoeken die mogen samen . Maar sorteren begin ik niet aan :+

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 07:45

Wauw, wat hebben sommige mensen weinig was met zijn tweetjes...
Wij hebben toch wel 4-5 wassen per week denk ik.

- Beddengoed/witte handdoeken: eens in de week, kookwas
- Gekleurde handdoeken/theedoeken/ondergoed (heet bont): 60 graden
- Donkere kleding: 40 graden
- Licht bont: 40 graden
- Spijkerbroeken: spaar ik op, eens per 2-3 weken een wasje op speciaal jeansprogramma

En dan zo af en toe nog iets bijzonders dat los gewassen wordt, een wollen vest, mooie jurk, linnen broek of dikke winterjas bijvoorbeeld.

Ik gebruik voor alles hetzelfde kleurwasmiddel. Bij de witte was doe ik dan Biotex of Vanish zodat het niet grauw wordt.

Wij hebben maar 1 wasmand. Mijn vriend ziet echt niet wat licht of donker is hoor. Kan ik wel twee manden neerzetten maar dan kan ik alsnog opnieuw sorteren :+

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Re: Wasschema 2 persoons huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 08:04

Ik doe alles in het weekend. Hebben een gezin van 5 dus wel wat meer. Ik was dan op vrijdag avond alle beddengoed. Ik verschoon 2 keer per week onze bedden. Dit hang ik dan vast op zolder als het klaar is.
Dan was ik op zaterdag ochtend alle handdoeken en ondergoed/rompers. Daarna gaan de broeken en shirtjes. Speciale dingen doe ik vaak op de handwas. Rompers en wit beddengoed van de kleintjes met vlekken gooi ik tussendoor vaak even in de chloor en daarna was ik het.

Ik heb denk ik 10 wassen in het weekend zoiets? Heb een normale trommel en hier gaat alles op 40 graden. Behalve de handdoeken, ondergoed en witte was. Dat gaat altijd op 60.

Ik heb wel op zolder hele lange waslijnen, idem in de tuin. En dan nog 4 rekken. 2 hangrekken en 2 droogtorens. Alles wat droog is ruim ik meteen op. Mocht de wasmand toch heel vol raken tussendoor dan was ik het wel tussendoor. Maar dit is vooral als mijn man thuis is. Heerlijk om je week te beginnen met lege wasmanden. Ik deed het voorheen elke ochtend maar dan vergat ik hem nog weleens. Dus nu lekker in het weekend.

Overigens als ik mijn ondergoed op 90 was heb ik geen ondergoed meer denk ik. :')

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 08:08

Ik ben dus niet de enige die veel wast :') Wij zijn samen en ik ben echt een sorteer-psycho (sowieso panisch dat iets verknalt wordt in de was :o ).

Het vaste weekend programma bestaat uit:
-Mijn man zijn werkkleding, 1-2 wassen per week op 60 graden. Hier gaan ook zijn onderbroeken en alle sokken bij. Daarna altijd direct een lege trommel op 90 graden met soda (ML is automonteur en de wasmachine wassen is echt nodig, heb ik ondervonden toen ik het beddengoed erin kiepte zonder eerst te spoelen. Nu heb ik dus olievlekken in mijn dekbed overtrek :x )
-Beddengoed, 1x per week op 60 graden
-Handdoeken & theedoeken, 1x per twee weken op 60 graden

Goede kleding (vnl van mij) sorteer ik op:
-Licht(bont)
-Donker(bont)
-Spijkerbroeken & truien (sweaters)
-Wol
Dat was ik dan op 30 graden (of wolwas) wanneer ik een trommel vol heb. Behalve wollen dingen, daar draai ik dan een kort programmaatje voor. Gemiddeld genomen zijn dit nog zo'n 3 wassen in de 2 weken, die ik doordeweeks wegwerk.

Alles gaat op de waslijn, heb geen droger. Vandaar dat ik het ook een beetje spreid over de week. Kan ongeveer 2-3 machines tegelijk kwijt op de lijn.

Haha Sunrise, dat denk ik dus ook als ik ondergoed zo heet was.... Dat durf ik ook niet aan hoor :')

@Watchthesky: Hier ook zo'n man. 1 wasmand waar alles ingaat, dan zoek ik het zelf wel uit, anders komt het niet goed. Ik houd ook altijd mijn hart vast als hij aanbiedt om te helpen... :+

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 08:12

Hier ook een 2 persoons huishouden.

Ik heb elke week een:
- Witte was, met onderlaken van het bed, werkblousjes en witte sokken. Gaat vaak op 60 graden ivm hygiene.
- Handdoeken, theedoeken, vaatdoekenwas. Gaat ook op 60 graden ivm hygiene.
- Dekbedovertrek en kussenslopen. Gaat meestal op 30 graden en heel af en toe op 60.
- Ondergoed, sokken en sportkleding. Gaat op 40 graden.

- 1 donkerbonte was, die spaar ik op tot een redelijk volle trommel, dus niet elke week
- 1 lichtbonte was, spaar ik ook op tot een redelijk volle trommel.

Eens in de zoveel tijd doe ik de hand/vaat/theedoeken op 90 graden om mijn trommel schoon te houden. Ik denk 1x in de 8 weken ofzo.

Dus ongeveer 4 tot 6 wasjes per week.

Het enige wat de droger in gaat is handdoeken.

_Nero
Berichten: 334
Geregistreerd: 04-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 08:19

Hier ook 2-persoons huishouden

Ik doe 1x per week

- Werkkleding vriendin (is bakker) / 60 graden
- Ondergoed en handdoeken / 60 graden
- Kleding / 40 graden
- Beddengoed / 60 graden

En om de week:
- Kleedjes van de bank (met dit warme weer gebruiken we die niet, dus vooral in de winter) / 60 graden
- Kleden voor de hond en kat / 60 graden

Best veel als ik het zo bekijk eigenlijk met z'n 2en.

Edit: en om de week zet ik de wasmachine op reiniging stand/kook was.

In de zomer gaat alles of buiten aan de waslijn (of binnen als het slecht weer is) en in de winter gaat alles in de droger behalve de gewone kleding en bh's.

Amber_anne

Berichten: 6920
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Wasschema 2 persoons huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 08:35

Alles bij elkaar. Ik heb wel de witte was apart, dingen die stuk gaan op een harde centrifuge stand doe ik met de hand.

Ik was met wasnoten en de witte was heb ik ecover poeder voor witte was.

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 08:38

@barramundi: volgens mij smelt dat elastiek gewoon dan :') of wat er ook in verwerkt zit :')

Hier trouwens als mijn man thuiskomt geen was of soms alleen overallen. Heb hem geleerd aan boord zijn was te doen :') vind het erger als hij thuis is. Dan snapt hij ineens de wasmachine niet :')

Anoniem

Re: Wasschema 2 persoons huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 08:40

Dat smelten van elastiek valt wel mee hoor, dat is er ook voor gemaakt :)) alles wat katoen is kan gewoon op 95 graden. Heb echt nog nooit gesmolten elastiek gehad :))

colunder

Berichten: 3547
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 08:50

sanowa schreef:
Ik was alles bij elkaar in altijd op 40 graden, zo af en toe spaar ik al de handdoeken op en draai ik een kookwas van 90 graden zodat de trommel goed schoon blijft


Zo doe ik het ook,alleen was ik de sokken altijd apart ivm vele haren op de sokken die anders op de gewone was komen.

purny

Berichten: 27497
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 08:55

Handdoeken, theedoeken en ondergoed en sokken bij elkaar.
Zwarte was bij elkaar en grijze was bij elkaar. Blauw ook bij elkaar.
En voor een klein wasje het op een kort prorgramma van een half uur

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:02

Hanafubuki schreef:
Dat smelten van elastiek valt wel mee hoor, dat is er ook voor gemaakt :)) alles wat katoen is kan gewoon op 95 graden. Heb echt nog nooit gesmolten elastiek gehad :))


Dat ligt toch echt aan je ondergoed...Een katoenen slip kan dat wel hebben, mijn mooie dure lingeriesetjes kan ik dan echt weggooien hoor!
Bij iedere dag schoon ondergoed aantrekken en zelf dagelijks minimaal 1x douchen kan het toch ook weer niet zo dramatisch vies worden dat dat alleen op 90 graden schoon wordt?

Leuk onderwerp dit trouwens haha....Bokmutsen on tour. :+

Tiggs

Berichten: 7527
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:29

Hier een 1 persoonshuishouden en was als volgt (ongeveer 1x per 1 a 2 weken, ben niet zo goed in het huishouden plannen):
Beddengoed met wat handdoeken op 60
Handdoeken en schoonmaakdoekjes op 60 of 90 (ligt eraan wat ik schoongemaakt heb..)
Donker 30 graden - alles wat niet ergens anders bijhoort
Licht 30 graden - idem, maar dan voor lichte was
Fijne was of handwas programma donker 30 graden - jurkjes en andere fijne stoffen
Fijne was of hand was programma licht 30 graden - idem

Als ik weinig lichte was heb, spaar ik het op en als ik twijfel of iets goed gaat doe ik er een colorcatcher bij.

purny

Berichten: 27497
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Wasschema 2 persoons huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:36

O en vooral niks bij de rode was doen :+ m'n andere was zag er mooi roze uit :D

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:39

Ik hield altijd de handdoeken en beddengoed apart en vulde daarmee de witte en donkere was tot een volle trommel.Nu hebben we wel regenboog handdoeken.Niets past bij elkaar.O ja,inderdaad geen rode was bij de witte was.Alles was roze.

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Re: Wasschema 2 persoons huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:42

@DatBenIkNou: _/-\o_ Eindelijk iemand die mij niet voor gek verklaart dat ik zuinig ben op mijn lingerie!

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:44

Ik ben echt een muts geloof ik. Er komt bij mij echt niks anders dan wit bij mijn witte handdoeken en kleding en mijn handdoeken zijn na jaren gebruik dan ook nog stralend wit. Dat gaat eigenlijk allemaal op 60 graden, behalve als er wat fijnere kledingstukken in zitten.

Kleding: lichtbont en donkere kleuren gescheiden, maar wel alles op 40 graden, volgens mij krimpt daar niks van.

Gekleurde handdoeken, beddengoed, poetsdoekjes, vaatdoekjes, thee- en handdoeken op 60 graden, want altijd geleerd dat op lagere temperatuur de bacteriën zouden overleven. Ben ik nou echt zo voorzichtig?

Wij zijn trouwens allebei heel stevig en hebben dus grote kleding, die we ook nog vaak wisselen, ik heb zo een trommel vol. Ik was echt belachelijk veel volgens mij, maar draai nooit halve trommeltjes.

@Barramundi: mijn lingerie gaat ook op de hand of op een heel laag programmaatje hoor! Katoenen ondergoed dus mee op 60 graden :-)

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:48

Wat een moeite doen jullie, haha.
Hier gaat alle bonte was gewoon bij elkaar op 40 graden en alle witte was (handdoeken, washandjes en zo) bij elkaar op 60 en soms 90 graden (vooral goed voor de machine zelf).

En klaar. :+

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:51

heb alles donker, zowel kleding als handdoeken enz. Gewoon alles.
Dus was varieert tussen:
donker 60 graden (handdoeken, theedoeken, beddengoed sokken enz)
donker 40 graden (broeken, shirts)
Handwas 30 graden (shirts waar ik zuinig op ben, kwetsbare stofjes, lingerie enz.)
en soms een enkel handwasje van een gekleurd item.
zo'n 2x per jaar een 90 graden was om de wasmachine netjes te houden, meestal heb ik daar dan niks in zitten.

Pantykous

Berichten: 10488
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:58

MoniqueT schreef:
Ik ben echt een muts geloof ik. Er komt bij mij echt niks anders dan wit bij mijn witte handdoeken en kleding en mijn handdoeken zijn na jaren gebruik dan ook nog stralend wit. Dat gaat eigenlijk allemaal op 60 graden, behalve als er wat fijnere kledingstukken in zitten.

Kleding: lichtbont en donkere kleuren gescheiden, maar wel alles op 40 graden, volgens mij krimpt daar niks van.

Gekleurde handdoeken, beddengoed, poetsdoekjes, vaatdoekjes, thee- en handdoeken op 60 graden, want altijd geleerd dat op lagere temperatuur de bacteriën zouden overleven. Ben ik nou echt zo voorzichtig?

Wij zijn trouwens allebei heel stevig en hebben dus grote kleding, die we ook nog vaak wisselen, ik heb zo een trommel vol. Ik was echt belachelijk veel volgens mij, maar draai nooit halve trommeltjes.

@Barramundi: mijn lingerie gaat ook op de hand of op een heel laag programmaatje hoor! Katoenen ondergoed dus mee op 60 graden :-)



Nee hoor, zo doe ik het ook. En dan heb ik ook apart nog wat fijne wasjes en wolwasjes.