Samenwonen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 17:55

MarlindeRooz schreef:
Jolynne schreef:
Maar waarom naar rato verdelen eigenlijk? Ik ben student en verdien maar 1/3 van wat hij verdiend, maar toch is het steeds 50/50 qua kosten. Zou eerlijk gezegd niet eens willen dat m'n vriend meer betaald omdat ik nog studeer en hij al werkt. Wel hou ik nog steeds voldoende over omdat we beiden geen lening moeten aangaan, omdat het huis al compleet afbetaald is.

Maar even serieus. Welke student kan nou in een afbetaald huis wonen... :+



Daarvoor stuur ik je liever een pb ;)

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 18:05

Waarom 50/50? Wij zijn alle twee blij met deze verdeling. We kunnen samen en apart genoeg leuke dingen doen en wonen fijn. Ik doe over het algemeen wat meer in huis en met de honden, hij werkt wat meer. Eigenlijk beland hier alles gewoon op 1 hoop hoor. Soms koopt hij wat duurs en soms ik. Wij geven niks om geld. Geld is noodzakelijk om makkelijk te kunnen leven maar zo onbelangrijk.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 18:07

Dus stel jij of hij wordt ziek, verliest zn baan, jullie kiezen ervoor dat een van de twee meer thuis blijft ivm kinderen. Dan houdt de één misschien niks over en de ander kan allerlei luxe dingen gaan doen? Ik vindt naar ratio het eerlijkst als het althans niet zo is dat de één gewoon niks wilt uitvoeren qua werk :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 18:59

moonsparkle schreef:
Als je ervoor kiest om samen te zijn met het idee om samen te blijven vind ik 50/50 niet eerlijk. Wij doen het naar ratio en zo dat we elke maand beide hetzelfde overhouden voor onszelf.

Ik heb dit ook altijd gezegd maar in de praktijk werkt het lang niet altijd zo. Zo heeft mijn vriend bijvoorbeeld een stuk meer eigen kosten dan ik, omdat mijn ouders oa mijn zorgverzekering nog voor me betalen. Op den duur moet dit anders en dan moeten we opnieuw gaan kijken, maar voor nu werkt het zo prima.

xSwanHeart

Berichten: 4422
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 19:18

Wij verdelen momenteel de kosten 50/50. Gaat al 3 jaar prima. Ons inkomen was dan ook nagenoeg gelijk.
Binnenkort gaat mijn vriend fulltime werken, terwijl ik nog een jaar moet studeren. Hij kwam er zelf mee dat hij dan meer gaat betalen. Lijkt mij een prima plan. Dat betekent overigens niet per se dat ik minder ga betalen, maar dat we bijvoorbeeld meer geld overhouden voor de gezamenlijke spaarrekening :j

iirrssjjee

Berichten: 5937
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 19:45

Jolynne schreef:
Maar waarom naar rato verdelen eigenlijk? Ik ben student en verdien maar 1/3 van wat hij verdiend, maar toch is het steeds 50/50 qua kosten. Zou eerlijk gezegd niet eens willen dat m'n vriend meer betaald omdat ik nog studeer en hij al werkt. Wel hou ik nog steeds voldoende over omdat we beiden geen lening moeten aangaan, omdat het huis al compleet afbetaald is.


Ik vraag me af waarom niet? Als wij het 50/50 gaan doen, zouden wij niet kunnen samenwonen namelijk. We hebben een tamelijk lage hypotheek, maar onze vaste lasten zijn verder zo hoog dat ik krap 200 euro over houd einde vd maand als we 50/50 zouden doen. En daar moet ik dus mijn zorgverzekering, telefoonrekening, en benzine van betalen, oftewel dan word het 0. En dan zou hij ruim 1000 euro overhouden, met een lease auto, en telefoon van de zaak. Oftewel, ruim 800 euro om te sparen elke maand.

Ik ga echt niet krom liggen, en dat hij het onwijs makkelijk heeft. Dan zouden we dus niet samen op vakantie kunnen gaan omdat ik daar geen geld voor heb, of hij moet die voor mij betalen.

Hij werkt fulltime, ik part time, aamgezien ik niet fulltime kan werken ivm mijn gezondheid (nasleep depressie). En doe ALLES in het huishouden. Dus ik vind in dit geval betalen naar rato vele malen eerlijker.

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Re: Samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 02:56

Mijn vriend betaald de huur en verzekeringen. Ik betaal g/w/l, en de boodschappen.

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 06:33

Wij overleggen eigenlijk altijd per maand wie wat betaald, ik heb een flexibel contract dus ik heb de ene maand wat meer uit te geven als de ander. Mijn vriend kwam er zelf mee dat hij dan wat meer bij zou willen springen maar ik probeer het (als het maar even kan) wel 50/50 te houden, ik vind dat zelf een prettiger idee ofzo :D

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:35

Jolynne schreef:
Maar waarom naar rato verdelen eigenlijk? Ik ben student en verdien maar 1/3 van wat hij verdiend, maar toch is het steeds 50/50 qua kosten. Zou eerlijk gezegd niet eens willen dat m'n vriend meer betaald omdat ik nog studeer en hij al werkt. Wel hou ik nog steeds voldoende over omdat we beiden geen lening moeten aangaan, omdat het huis al compleet afbetaald is.


Omdat als de salarissen heel erg uit elkaar lopen je geen groter huis kan kopen omdat de ene daarvan de helft dan niet van kan betalen terwijl de ander het in z’n eentje zou kunnen betalen :+
Of omdat de ene dan niks meer overhoud en nooit samen op vakantie kan.
Bizar, maar ik ken wel zulke stellen :')

Maar goed, wij hebben gewoon alles samen en rekenen niet uit wie wat betaalt.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 15:06

Wij wonen nu zo'n 2 jaar samen.
Ik ging ergens intern stage lopen in Limburg en ging voor een half jaar het huis uit. Onze relatie was goed, en mijn vriend woonde al op zichzelf toen wij een relatie kregen. We waren een jaar samen toen ik klaar was met mijn stage. De keren dat ik vanuit Limburg terug ging naar den Haag ging ik niet naar mijn ouders maar naar mijn vriend. Na een luchtig gesprek met mijn vader heb ik mijn ouders mede gedeeld dat ik na mijn stage niet naar huis kwam naar bij hem ging wonen.
"Hoe gaan jullie dit financieel doen dan?" Was de vraag van mijn vader. Ik moest tenslotte nog een stage van een half jaar gaan lopen. Ik zou een betaalde stage zoeken en mijn supermarktbaantje in het weekeind aanhouden. Mijn vriend zou gewoon de huur betalen en samen zouden wij de boodschappen betalen.
Op die manier zijn wij goed dat half jaar doorgekomen. Beiden hebben wij een vast contract en na mijn stage ben ik 20-32 uur gaan werken waar mijn vriend 40 uur werkt.

Mijn vriend verdient meer per uur en maakt meer uur dus zijn inkomen is zo'n 600 euro hoger dan dat van mij.
Eenmaal aan het werk hebben wij de maandelijkse kosten op een rijtje gezet. Mijn vriend betaald zoals beloofd nogsteeds de huur zelf, en de rest van de kosten hebben wij samen verdeeld. Ook hier een gezamenlijke rekening waar wij samen een gelijk bedrag aan overmaken. Hiervan doen wij onze boodschappen.

Verder hebben wij samen 1 auto waar ik het meeste gebruik van maak. Kort gezegd; zonder de auto kom ik niet op stal of op mijn werk. Wegenbelasting, verzekering voor de auto, zijn dus onderdeel van mijn maandelijkse uitgaven. En ook de benzine is voor mijn rekening.

Zo komen we toch iedere maand weer netjes rond en kunnen we beiden wat sparen. Daarnaast hebben we 2 katten. Toen wij ze net hadden heb ik van mijn eigen centen alle spulletjes betaald. Verzekering van de katten gaat van mijn rekening en inmiddels als er voer besteld word betalen we dit gewoon samen.

We hebben gewoon een beetje samen onze 'regeltjes' vastgelegd en allebei het eea op onze naam staan. Ik ga er absoluut niet van uit want ik ben ontzettend gelukkig maar mochten wij uit elkaar gaan staat het huis en alles nog steeds op zijn naam. Rekeningen gaan van zijn rekening (Ik betaal dus maandelijks geld aan mijn vriend voor de rekeningen) dus daarvoor hoeven wij niets te regelen. Het enige dat dan geregeld moet worden is dat ik de katten mee kan nemen. (Dit hebben wij ook besproken, het gebeurd niet maar ALS het gebeurd, wat doen we met de katten? Die blijven dus gewoon bij mij)

Wij hebben het dus anders geregeld dan de meesten hier (meesten hebben dus 50/50). Wij hebben gekeken naar inkomen en gezorgd dat we beiden ongeveer hetzelfde over houden.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 15:11

Wij zijn inmiddels getrouwd met kinderen, maar wij hebben vanaf dag 1 alles opeen hoop gegooid en samen zullen we alles delen. Er is inmiddels een flink verschil in salarissen maar beide vinden we het zo het eerlijkst. Als je samenwoont ga je toch wel echt voor een leven samen en daar hoort samen alles delen volgens ons ook bij. En elkaar alles gunnen als in meebetalen aan een ander zn hobbys etc.

Mijn tip, praat er samen over en doe wat voor jullie goed voelt.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 15:17

Heb ook een eigen bedrijf en we woonden toen net samen. Mijn vriend betaalde toen de vaste lasten voor onze woning en ik betaaldr mijn eigen vaste lasten (paard, en zakelijk natuurlijk) en de boodschappen.
Later, toen ik meer ging verdienen, betaalde ik eigenlijk alles behalve de vaste lasten voor woning.

Boodschappen, uitjes, kleding, vakanties, aankopen. Alles.
Dus nu is de rekening en het inkomen van mijnvriend gewoon dekking voor woonlasten. En mijn inkomen is voor al het andere inclusief de vaste lasten voor t bedrijf.

marlonFloris

Berichten: 1586
Geregistreerd: 01-12-08
Woonplaats: achterhoek

Re: Samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 16:01

Hier ook 50/50, alles van het huis en de boodschappen ect.

Onze rekeningen van telefoon en zorgverzekering betalen we wel allebei zelf.

Daarbij heb ik een paard en die betaal ik dus ook van mijn eigen rekening (hij hoeft niet mee te betalen aan mijn hobby en ik niet aan die van hem).

Over het algemeen verdien ik iets meer want hij heeft nog geen vast werk en via het uitzendbureau heb je gewoon niet altijd hetzelde loon maar omdat ik dus een hele dure hobby heb en ook graag regelmatig ff het dorp in duik sparen we wel evenveel maandelijks.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:12

Ik ben getrouwd en we betalen alles 50/50.
We hebben beide een aparte rekening en 1 gezamelijke rekening + spaarrekening.

We boeken allebei een vast bedrag per maand over voor hypotheek, gas water en licht en boodschappen.
Ook het stalgeld wordt hier van afgeschreven.

Zorgverzekering, auto, benzine etc betalen we van eigen persoonlijke rekening.
Ik verdien zo'n 1500 euro per maand meer dan mijn man, dus we doen ook vaak leuke dingen gewoon op mijn kosten. Ook koop ik vaak zijn kleren.

QueelensJarig

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:07

Ik ben ook 1,5 jaar geleden bij mijn vriend in zijn appartmentje gaan wonen en dus zo samen gaan wonen.
Mijn vriend werkte toen al fulltime, ik studeerde nog. Ik betaalde 1/3 van de huur, hij de rest van de huur en dingetjes zoals tv&internet en GWL. Boodschappen deden we gewoon een beetje freestylen, wie zin had om te betalen. We zijn de moeilijkste daar niet in.

Qua huishouden: wie het meeste thuis is, doet het meeste thuis en wie het eerste thuis is kookt.
Verder hebben we een beetje de ongeschreven regel dat mijn vriend van de badkamer is en ik van de keuken :+
Verder hebben we daar niet echt strakke regels over. Is ook nergens voor nodig, gaat vanzelf.

Vanaf de volgende maand ga ik ook fulltime werken en gaan we gewoon 50/50 betalen.

Voor nu huren we nog en zitten we nogsteeds in het appartement. Hebben dus ook nog geen gezamenlijke rekening o.i.d. Het komende jaar willen we een huis gaan kopen dus wie weet gaat dat dan veranderen. Maar dat zien we dan wel weer :)

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:16

fjordjes schreef:
Wij doen gewoon samen met het geld en de rekening. Lijkt wel heel ouderwets maar zo wel het makkelijkste. Alles komt op 1 rekening binnen en daarvan wordt ook alles betaald. Spaargeld op aparte rekeningen.


+1 :j

Maar ik kan me voorstellen dat als je net samenwoont dit niet als meest ideale oplossing ziet.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:27

Ook hier iemand van de grote hoop. :)
Wij hebben het vanaf het begin zo gedaan en het bevalt ons prima.
Alle vaste lasten worden er van betaald en wat er over blijft beslissen we samen over.
Voor ons is het ook een stukje voor elkaar zorgen; wie het meeste thuis is doet ook het meeste in huis, en bij wie dat geld precies vandaan komt is voor ons niet zo belangrijk.

Vraagje voor degene die alles 50/50 doen; hoe lossen jullie dat op als er kinderen komen?
Gaan jullie dan allebei minder werken? Of gaat er één minder werken en wordt die dan financieel gecompenseerd daarvoor door de ander?
Oprechte vraag hoor, ben erg benieuwd hoe jullie dat aan pakken.

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:42

Wij hebben de kosten verdeeld naar inkomen. Ik ben bij mijn vriend ingetrokken aangezien hij al een koop woning had. Ook verdiend hij meer dan mij, allebei werken we fulltime (5 dagen). Hij betaald dan ook de vaste lasten. Ik betaal natuurlijk wel m'n eigen rekeningen en voornamelijk de boodschappen. Daarnaast doe ik in het huis wat meer in het huishouden. Zo hebben wij het een beetje verdeeld.

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 13:05

Wij hebben 2 aparte rekeningen maar betalen gewoon wat moet, als iemand meer geld overhoudt en de ander heeft wat nodig dan maak je dat over.
Ik verdien de helft van wat mijn vriend verdient maar dit was voor ons gewoon normaal om het zo te doen. Geld is ook niet het belangrijkste in onze relatie en we gunnen elkaar alles als iemand iets wilt en overleggen dan

Undefined
Berichten: 3766
Geregistreerd: 18-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 13:52

Balou_k schreef:
fjordjes schreef:
Wij doen gewoon samen met het geld en de rekening. Lijkt wel heel ouderwets maar zo wel het makkelijkste. Alles komt op 1 rekening binnen en daarvan wordt ook alles betaald. Spaargeld op aparte rekeningen.


+1 :j

Maar ik kan me voorstellen dat als je net samenwoont dit niet als meest ideale oplossing ziet.


Hier ook! Als je samen een leven wilt opbouwen vind ik ook dat je alles qua geld samen doet. Wij wonen nog maar 2 maanden samen maar hebben gelijk alles op 1 hoop gegooid. Mochten we uit elkaar gaan hebben we afgesproken dat we het geld dat we aan het begin op de spaarrekening hebben gezet zelf meenemen en de rest 50% verdelen.

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 13:54

Ik snap ook niet waarom mensen zo tegen het op een hoop gooien zijn. Waarom moet alles strak verdeeld, je deelt toch je leven dus waarom niet het geld?

ElinaSK

Berichten: 2658
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 13:56

Wij hebben vanaf het begin alles van 1 salaris gedaan en het andere salaris is ons spaargeld. Dit gaat eigenlijk al vanaf het begin goed en nu maakt het inmiddels toch niks meer uit want we zijn getrouwd :D.

We kochten van dat ene salaris ook gewoon beide leuke dingen als we dat wouden (nog steeds hoor).

Qua klusjes schrijf ik gewoon op wat er die week gedaan "moet" worden en dat gaat eigenlijk vanzelf :).

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 13:59

Hier 50/50 omdat we eigenlijk wel hetzelfde verdienen. Mocht ik of mijn vriend opeens het dubbele gaan verdienen zou ik naar rato doen. Zijn we het allebei mee eens.

Specifieke hobby's betalen we zelf. Als hij een nieuwe computer wil of ik een nieuwe hond ( :Y) ) hoeft de ander dat niet aan mee te betalen. We hebben namelijk wel een groot verschil in spaargeld omdat zijn ouders van jongs af aan voor hem gespaard hebben (zijn nog student) en die van mij niet. Van dat luttele beetje dat ik heb dus ga ik geen dingen betalen die ik niet hoef.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:03

hier is het 50/50, we willen ook geen kinderen. Ik deel niet: mijn geld niet en mijn eten al helemaal niet!

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:19

denice schreef:
Wij zijn inmiddels getrouwd met kinderen, maar wij hebben vanaf dag 1 alles opeen hoop gegooid en samen zullen we alles delen. Er is inmiddels een flink verschil in salarissen maar beide vinden we het zo het eerlijkst. Als je samenwoont ga je toch wel echt voor een leven samen en daar hoort samen alles delen volgens ons ook bij. En elkaar alles gunnen als in meebetalen aan een ander zn hobbys etc.

Mijn tip, praat er samen over en doe wat voor jullie goed voelt.


Dit is ook mijn idee van samenwonen.