Achterwaarts tot 4 jaar???

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Achterwaarts tot 4 jaar???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 00:30

Hoi,

Toen ik zwanger was een 2wayFix onderstel met een pebble plus gekocht want met dit systeem zou je kindje achterwaarts kunnen reizen tot 4 jaar en met het onderstel zou je ook nog de 2wayPearl t/m 4 jaar kunnen gebruiken.

Ondertussen is de kleine meid flink gegroeid en dus moest er een nieuw autostoeltje aangeschaft worden, uiteraard de 2wayPearl want dan was ik er voor de komende 4 jaar vanaf. Wat lees ik nu in de gebruiks aanwijzing van de 2wayPearl? Dat de 2wayFix maar tot 15 kg gaat :o?

Nu heb ik dus meer als 800 euro uitgegeven in totaal. Wie weet de oplossing? Past de 2wayPearl nog op een ander onderstel of moet ik straks alsnog een nieuwe kinderstoel plus onderstel kopen?

gr

Brainless

Berichten: 29742
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Achterwaarts tot 4 jaar???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 00:40


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23450
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Achterwaarts tot 4 jaar???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 00:47

Bedenk ook even of je ze echt tot 4jr achteruit wil laten zitten, die van ons was er na ruim een jaar echt wel klaar mee en wou graag buiten kijken, denk dat ik zelf ook goed wagenziek zou worden van achteruit reizen

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 11:51

Ze mogen tot 15 kilo achterwaarts, daarna moet je hem omdraaien (bij de 2wayfix en de 2way pearl)
Dit is ivm het zwaarte punt op de fix. Stond toevallig gister een bericht van MC over op FB.

Gups zit met 20 maanden nu nog achterwaarts (flinke kerel van 93 cm) en vind dat prima :)
Voorwaarts bij opa en oma vind hij ook goed :) nergens last van. Maken ongeveer 30.000 km per jaar :)

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 13:14

ik zou haar zeker niet tot 4 jaar achterwaarts laten reizen (arme beentjes) maar doelde er meer op dat ik wel graag het stoeltje zou willen kunnen gebruiken tot 4 jaar. Maar zoals ik het nu begrijp wordt dat dus toch gewoon een ander stoeltje en onderstel tegen die tijd of is de isofix voor na 4 jaar niet meer verplicht? Of zou er nog een meerwaarde zijn om je kindje ouder als 4 jaar nog in een isofix stoel te vervoeren?

Is deze meid op het moment flink op gewicht (i.m.o. gewoon te dik, maar volgens het cb niets om zorgen om te maken) en daar van uitgaande zou ik uitkomen op 13 maanden met een gewicht van 15 kilo. Uiteraard niet meegenomen dat ze nu meer begint te bewegen, dus begon me toch wel een beetje zorgen te maken.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 24-02-17 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 13:17

Keet schreef:
Ze mogen tot 15 kilo achterwaarts, daarna moet je hem omdraaien (bij de 2wayfix en de 2way pearl)
Dit is ivm het zwaarte punt op de fix. Stond toevallig gister een bericht van MC over op FB.


Bij de 2wayPearl staat dus: inclusief het gewicht van de autostoel -15 kg. Maar wat jij nu zegt zou ik dus na die 15 kg (er nu even vanuit gaande dat het kwa lengte en gewicht gewoon past) de combinatie dus wel kunnen blijven gebruiken mits ze voorwaarts reist?

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Achterwaarts tot 4 jaar???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 13:26

Gewicht kind 0 tot 18 kg
Lengte kind 67 - 105 cm
Dit staat er bij de stoel omschrijving.
Ik ga even zoeken naar dat gewichts verhaal

pmarena

Berichten: 48141
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 13:33

Zover ik weet mogen ze in de 2WayPearl gewoon tot 18 kg achterwaarts blijven zitten en is het slechts een optie dat je er voor kan kiezen om je kind vanaf een leeftijd van 15 maanden toch vooruit te laten zitten.

Isofix punten zijn geschikt (bevonden) voor een max. gewicht van zo'n 33 kg dacht ik.
Dat is dus alles dat er aan hangt, stoeltje + kind. In de meeste gevallen zijn de stoeltjes al zo zwaar dat een kind nog maar zo'n 18 kg mag wegen. Er zijn echter wel extra lichte stoeltjes waardoor kind iets zwaarder mag zijn.

Er zijn zat kinderen die nog wel langer dan tot (en met) 4 jaar achterwaarts rijden, die beentjes vouwen ze dan gewoon op en dat gaat gewoon prima...kinderen zitten sowieso vaak wel graag met gevouwen beentjes. Maar in de 2WayPearl is de beenruimte wel echt heel karig...wij hebben ook de Britax Hi-Way en Max-Way en die hebben veel meer ruimte :j

En die van ons kan veel meer zien in zijn achterwaartse stoeltje(s) dan wanneer hij vooruit zou zitten en tegen de voorstoel aan zou moeten kijken :P Ze kunnen namelijk zowel vooruit als achteruit zittend door de zijruiten kijken. En als ze achteruit zitten kunnen ze ook nog door de achterruit kijken met een beetje geluk. Bovendien vervoer je een baby altijd al achterwaarts dus gewoon lekker zo houden bij het vervolgstoeltje, dan weten ze niet beter en hoeven ze ook niet te zeuren dat ze vooruit willen zitten :)

Die van ons is nu bijna 2 jaar en weegt nog geen 13 kg. Maar de 2WayPearl zal het eerste op Marktplaats gaan want die heeft gewoon erg weinig beenruimte en vooruit kijkend gaan we hem niet gebruiken.

Voor veel info over achterwaarts rijden zie http://www.carseat.se

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 14:06

Citaat:
Vraag:
Hoi Maxi Cosi. Van de week las ik ergens dat als je kindje zwaarder is dan 15 kilo, je deze niet meer achterwaarts op de 2wayfix mag vervoeren ivm het zwaarte punt. Kan dit echter niet meer terug vinden. Of kunnen ze gewoon tot 19 kilo achterwaarts blijven reizen? Gr Sanne

Antwoord:

Hallo

Wij raden aan om het autostoeltje zo lang mogelijk (tot 105 cm en ongeveer 4 jaar) achterwaarts gericht te gebruiken, omdat dit de veiligheid van jouw kindje bij frontale botsingen vergroot.

Zo lang mogelijk achterwaarts dus



De 2WayPearl kan echter vanaf een leeftijd van minimaal 15 maanden voorwaarts gericht worden gebruikt. Pas dan zijn de nekspieren van het kind sterk genoeg om de impact van een gemiddelde frontale botsing op te vangen.


Heb er nog een vervolgvraag achteraan gesteld, maar dit is voorlopig het antwoord van MC nl zelf

pmarena

Berichten: 48141
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 14:10

daffie1986 schreef:
Maar zoals ik het nu begrijp wordt dat dus toch gewoon een ander stoeltje en onderstel tegen die tijd of is de isofix voor na 4 jaar niet meer verplicht? Of zou er nog een meerwaarde zijn om je kindje ouder als 4 jaar nog in een isofix stoel te vervoeren?


Volgens mij is Isofix (of eigenlijk i-size) sowieso nog niet verplicht maar wordt het dat pas vanaf volgend jaar is de bedoeling? Het is nu zover ik weet alleen nog maar een aanbeveling. Maar ik heb me er het laatste jaar niet meer in verdiept :)

Ik vind Isofix persoonlijk sowieso geen meerwaarde hebben.

Het is natuurlijk een leuk idee dat je een stoeltje "makkelijk" vast kan klikken.
Maar als je gewoon zorgvuldig ouderwets je zitje vastmaakt met autogordels dan zit het net zo stevig en kan je stoeltje veel langer mee.

De 2WayPearl mag maar tot 18 kg gebruikt worden, terwijl andere merken achterwaartse stoeltjes tot 25 kg of zelfs meer gebruikt mogen worden (en veel meer beenruimte hebben) dus daar kan je dan veel langer plezier van hebben :)

verootjoo
Berichten: 35646
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 16:57

daffie1986 schreef:
ik zou haar zeker niet tot 4 jaar achterwaarts laten reizen (arme beentjes) maar doelde er meer op dat ik wel graag het stoeltje zou willen kunnen gebruiken tot 4 jaar. Maar zoals ik het nu begrijp wordt dat dus toch gewoon een ander stoeltje en onderstel tegen die tijd of is de isofix voor na 4 jaar niet meer verplicht? Of zou er nog een meerwaarde zijn om je kindje ouder als 4 jaar nog in een isofix stoel te vervoeren?

Is deze meid op het moment flink op gewicht (i.m.o. gewoon te dik, maar volgens het cb niets om zorgen om te maken) en daar van uitgaande zou ik uitkomen op 13 maanden met een gewicht van 15 kilo. Uiteraard niet meegenomen dat ze nu meer begint te bewegen, dus begon me toch wel een beetje zorgen te maken.


Isofix is sowieso niet verplicht en ook geen meerwaarde wat mij betreft.
Je kunt die 2waypearl toch ook gewoon met de gordel vastmaken?

Zo lang achterwaarts vind ik overigens niet echt nodig. Als baby zijnde gaat het prima, maar rond een jaar ontwikkeld het evenwichtsorgaan zich, en wordt de vloeistof daarin vloeibaar (wat bij baby's niet is) en kan het kind dus duizelig en wagenziek worden. Na elke rit kots opruimen zou ik ook niet vrolijk van worden. En ik hoor van steeds meer mensen dat het snel klaar was met achterwaarts rijden :+ nog los van het feit dat dreumesjes op een gegeven moment ook wel naar buiten willen koekeloeren.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 25-02-17 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 48141
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Achterwaarts tot 4 jaar???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 17:00

Nee dat gaat niet jammer genoeg. Ik heb destijds flink gezocht naar een mogelijkheid om de 2WayPearl met gordels vast te maken maar die bestaat niet... MaxiCosi nog gemaild maar die zagen ook geen mogelijkheid. Je moet het ding vastmaken met die stomme 2WayFix Isofix basis....

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 17:02

Pnarema als je de 2way weg doet, laat dan even weten :)

Mc heeft het nog nagezocht maar ze mogen gewoon tot de 105cm achterwaarts in de 2waypearl. Geen restricties

2waypearl kan alleen op de 2wayfix.

verootjoo
Berichten: 35646
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 17:04

Oh balen... Dan zou ik toch kiezen voor deze op MP en een ander halen :=

pmarena

Berichten: 48141
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 18:15

Hij staat nu bij opa & oma in de auto Keet, daar kan hij nog wel even mee want die gaan toch zelden weg met dreumes :) Ik vond hem zelf erg fijn vanwege de zelf openstaande gordeltjes en dat is de enige reden dat ik hem gekocht heb :P

Echt raar dat ze zulke gordeltjes niet veel vaker gebruiken in de autostoeltjes-branche :)

Nadir

Berichten: 12721
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Achterwaarts tot 4 jaar???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 09:00

Hoezo zou je met een achterwaarts stoeltje niet naar buiten kunnen kijken? Het raam zit toch aan de zijkant? Mijn zoontje heeft tot 3,5 jaar achterwaarts gezeten, toen ging hij over op een zitverhoger met rugleuning en ging zijn zusje in zijn stoel. Overigens nooit problemen gehad met de beentjes, daar is met onze stoel echt genoeg ruimte voor. Ze zijn ook nog nooit wagenziek geweest.

In Scandinaviƫ weten ze niet beter, daar doen ze dit al jaaaaren zo. Ik hoop dat het hier ook steeds normaler wordt, het is zoveel veiliger!

Judith_H

Berichten: 1083
Geregistreerd: 05-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 20:56

Sorry dat ik een oud topic omhoog schop.
Ik was druk aan het zoeken op vervolgstoeltjes voor in de auto, toen kwam ik op dit topic. Als het niet mag, hoor ik het graag, dan open ik een nieuw topic.


Ons zoontje is nu 10,5 maand oud en weegt 10 kilo en 75 cm. Hij zit tot nu toe bij vervoeren in de auto in de maxi cosi pebble.
Deze weegt ondertussen behoorlijk wat, zeker met zijn gewicht erbij opgeteld. het word eigenlijk te zwaar voor mij om te tillen.
Aangezien ik hem naar KDV breng en haal, heb ik hem behoorlijk veel in mijn handen die maxi cosi.

Ook wil mijn zoontje continu "rechtop" zitten in de maxi cosi, probeert het kliksysteem in zijn mond te doen (no way dat dat gaat lukken, zit veels te laag/strak, maar hij blijft het wel proberen). Zijn dat tekenen dat die naar een vervolgstoel wil?

Hij is verder niet onrustig of jammerig of iets dergelijks. Hij kijkt gewoon om zich heen en heeft plezier. We hebben al een spiegeltje op de achterbank hangen om zo contact te hebben met hem.

Dus ik denk ga eens op zoek naar een vervolgstoel. Hij mag over naar de volgende heb ik begrepen (9 maanden grens/lengte grens).

Wij zetten nu de maxi cosi pebble in de auto met het welbekende 2wayfix systeem. Super handig natuurlijk. Nu begreep ik al, dat daar maar 1 vervolgstoel op past.
De 2way pearl.

Mijn zoektocht heeft al opgeleverd dat ik heb ontdekt dat de kleur van een 2way pearl uitmaakt in prijs? kan dat? Vind dat vrij bizar, maar oke!

Ook vind ik de pearl er vrij simpel uitzien, zeker vergeleken met die bakbeesten van stoelen die ik over het algemeen tegen kom.
Wat is daar dan beter/slechter aan?

Is less is more van toepassing hier of mis ik iets essentieels? Ik weet dat de pearl 2 kanten opgeplaatst kan worden, andere stoelen niet.

Hoe zijn jullie ervaringen met deze 2way pearl stoel? Wij hebben een vrij hoge auto qua ramen, als zoontje achterwaarts vervoerd gaat worden in de pearl, ziet die dan nog wel wat?

kan wel officiele filmpjes zoeken van maxi cosi zelf, maar hoor graag ervaringen van mensen die hem zelf in gebruik hebben.

En aangezien die al 10 kilo weegt, weet niet in wat voor tijdsbestek er 5 kilo bij komt, maar dat betekend wel dat die vrij snel aan de max zit qua gewicht?!

Voorwaarts vind ik gewoon even geen optie nog. Hij is nog klein genoeg om geen besef van vooruit te hebben en hij vind achterwaarts tot nu toe prima.

Alvast bedankt!

verootjoo
Berichten: 35646
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 21:20

Max gewicht is toch 18kg?

Na het eerste jaar gaat de groei een heel stuk langzamer :j De mijne is het eerste jaar gegroeid van 1kg naar 9kg. En nu is hij twee jaar en weegt hij 11kg.

De pearl is een prima stoel, is wel ongeveer net zo groot als anderen van maxicosi :j. Zit heel lekker voor kinderen en is zeker niet een simpele stoel, het is echt een goede :)

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 21:22

Wij hebben de 2waypearl en vinden het een fijne stoel :) ook een hoge auto maar voldoende te zien.
Enige jammere eraan vond ik de 105cm grens :+ had liever gezien dat hij er langer in kon.
Maar nu moest de maxi cosi voor onze dochter op de fix dus voor zoon een andere autostoel gekocht zonder fix

pmarena

Berichten: 48141
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 17:29

Wij hebben verschillende achterwaartse stoeltjes gehad en nog steeds in gebruik, en de MC 2 Way Pearl vond ik een hele mooie stoel qua uiterlijk. Erg fijn ook die gordeltjes die vanzelf "open" springen zodat je makkelijk de armen er doorheen kan doen.

Maar voor de rest zou ik hem niet nog een keer kopen. Erg weinig ruimte en wij hebben hem al een poos geleden weer verkocht omdat hij echt krap werd. Nog lang voor meneer 95 cm was hebben we hem al weggedaan. En ik geloof dat ze opgeven dat hij tot 105 cm gebruikt kan worden.

Misschien doen anderen dat wel, dat weet ik niet.

Wij hebben al met al het meeste plezier van de Britax Max-Way en Hi-Way 2.
En wil je een stoeltje dat echt lang meegaat dan schijnt de Axkid Minikid wat dat betreft het langst gebruikt te kunnen worden wat betreft groeiende kindjes :)

Voordeel van stoeltjes zonder zo'n fix-systeem is dat je ze wat verder weg kan zetten van de rugleuning van de auto, dus meer beenruimte. Bij de MC gaat dat niet want je zit altijd met die stomme voetenplaat van de base.

Qua naar buiten kijken kan je kind in een achterwaarts zitje door de zijramen en door het achterraam kijken. Vaak meer te zien dan vooruit want dan kunnen ze eigenlijk alleen uit het zijraam kijken....en tegen de voorstoel. Tenzij je het stoeltje in het midden kan zetten natuurlijk :)

Maar gezien eigenlijk alle babies achterwaarts vervoerd worden kan je prima gewoon achterwaarts blijven en dan weten ze niet beter :)

lisanne87

Berichten: 1041
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Achterwaarts tot 4 jaar???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 21:20

Wij gebruiken m, en ben erg tevreden! Stoel heeft een slaapstand, en daar staat hij bij ons eigenlijk standaard op. De stoel kan ook helemaal rechtop, wellicht vindt je zoon dat fijn.
Qua gewicht: de gewichtstoename gaat langzamer nu, dus denk dat het wel even duurt voor hij aan dat gewicht zit :)

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Achterwaarts tot 4 jaar???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 21:30

Gup kan hier prima door beide zijramen en de voorruit kijken hoor vanuit zijn stoel.

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 21:37

Hier ook heel tevreden over de 2waypearl. Wij zijn rond hetzelfde moment overgestapt als jij. Mijn zoontje vond de maxi cosi eigenlijk al nooit zo top, rechtop zittend ging het een stuk beter. Vooruit rijden was hij toen sowieso nog te klein voor, voorlopig blijft hij achteruit rijden tot hij het echt niet meer wil.
Hij kan ook prima uit het raam kijken, zowel in mijn auto, als in die van mijn man. Ook in kiepstand (ideale optie, trouwens) kan het prima.

Overigens woog mijn mannetje ook 10 kg toen hij 9 maanden was, inmiddels is hij bijna 17 maanden en weegt hij 11,5. De gewichtstoename neemt dus flink af vanaf dit moment ;) ze gaan vanaf nu meer de lengte in dan de breedte en groeien als het ware in hun gewicht.

Mijn schoonouders hebben overigens de Axisfixx en dat vind ik ook een hele mooie stoel. Hij zit er net zo netjes in als in de 2waypearl en kan ook beide kanten op draaien.

verootjoo
Berichten: 35646
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 21:38

pmarena schreef:
Maar gezien eigenlijk alle babies achterwaarts vervoerd worden kan je prima gewoon achterwaarts blijven en dan weten ze niet beter :)


Behalve dan dat rond 1 jaar het evenwichtsorgaan gaat werken, er vloeistof in komt ipv stug is en je kind dus dan pas wagenziek kan worden.
Niet elk kind kan tegen achteruit rijden, ook niet als het als baby gewend is :) als je een beetje pech hebt wordt je hele auto onder gekotst, dus ik zou er zeker een zoeken die allebei de kanten op kan :j

pmarena

Berichten: 48141
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 10:55

Ja zo heb je ook babies die de hele boel bij elkaar gillen in de auto omdat ze er om 1 of andere reden een vervelend gevoel door krijgen. Zulke pechgevallen hou je toch.

Het nadeel van de stoelen die 2 kanten op kunnen, is dat volgens mij dan eigenlijk altijd de achterwaarts-tijd lijdt onder de mogelijkheid om ook vooruit te kunnen. Althans ik ben geen 2-kanten-stoeltje tegengekomen waarbij kind langer dan tot 15 of 18 kg achteruit vervoerd mag worden.

Misschien zijn ze er wel hoor, maar ik ken ze niet.

Bij de echte achterwaarts stoeltjes kan je voor 25 of zelfs 35 kg kiezen :)

Dus als je echt graag zo lang mogelijk je kind achterwaarts wilt vervoeren, dan heeft een "echt" achterwaarts stoeltje absoluut een meerwaarde. En een stoeltje dat je gewoon met de gordels vastzet dus ook gezien je dan meer beenruimte kan maken dan wanneer het op een vaste plek dicht tegen de rugleuning van de autostoel aan staat door IsoFix, helemaal als er zo'n voetenplaat of beugel achter zit.

Sowieso zit je met een puur IsoFix bevestiging al snel aan een 18 kg gewichtslimiet. Soms een paar kg meer als het stoeltje zelf iets lichter is.