ingeschreven bij woningbouw? voor het geval dat...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brainless

Berichten: 29739
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 12:21

Ianthe schreef:
Roodvos schreef:
Ik vind het wel verbazingwekkend dat nog steeds heel veel (jonge) vrouwen hun financiële onafhankelijkheid overboord gooien in een relatie en al helemaal als er kinderen komen.

Ik hoor ook heel vaak dat mensen alleen een gezamelijke rekening hebben :') Ik ben veels te zelfstandig om zoiets ooit te doen, naja sowieso zou ik niet echt samen kunnen wonen :P
Is toch wel handig als je gewoon je eigen rekening hebt en daarop een mooi bedrag spaart voor als het ooit nodig zou zijn. Je kan er nooit vanuit gaan dat je echt voor altijd samen bent.

Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen; dus zou ook "mijn" spaargeld voor de helft van mijn man zijn.
Daarnaast zijn we "al" 28 jaar bij elkaar en hebben we alles samen opgebouwd.

ashley1

Berichten: 2619
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 12:22

Hier is het zo dat je je kunt inschrijven maar dat je maar 3 jaar ingeschreven kunt staan, daarna als je nog geen woning hebt geaccepteerd wordt je er weer uitgeschreven.

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: ingeschreven bij woningbouw? voor het geval dat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 12:27

Ik heb me ook direct weer ingeschreven na aankoop van onze woning. Nu 8 jaar geleden. Ook al zou ik qua inkomen nu niet in aanmerking komen voor sociale huur, je weet nooit hoe het gaat lopen in het leven ;-)

kiwiwitje

Berichten: 20114
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: ingeschreven bij woningbouw? voor het geval dat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 12:28

Ik sta ook al vanaf dat ik 18 ben ingeschreven in de woonplaats waar ik toen woonde. Zou daar zelf niet direct willen wonen, maar om op terug te vallen is het prima. Kost ook maar 12 euro per jaar geloof ik.

Douce

Berichten: 3508
Geregistreerd: 13-06-07

Re: ingeschreven bij woningbouw? voor het geval dat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 14:41

Ik sta nu 6,5 jaar (sinds mijn 18e ongeveer) ingeschreven. Voordeel voor mij is dat de woningbouwverenigingen in de buurt allemaal samenwerken, zo kan ik in meer dan 10 plaatsen reageren. Verdien vanaf volgend jaar wel te veel voor sociale huur, maar je weet maar nooit.

verootjoo
Berichten: 35647
Geregistreerd: 19-10-03

Re: ingeschreven bij woningbouw? voor het geval dat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 14:46

Als iedereen zich gaat inschrijven voor het geval dat worden toch juist de wachtlijsten (iig kunstmatig) heel lang :?
Ik vind het een beetje overdreven om ingeschreven te staan terwijl je geen huis zoekt. Bovendien kan dat bij ons volgens mij niet eens, en terecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 14:51

Ik keek nog even bij woonvisie, maar daar moet je bij inschrijven ook al gelijk je jaarinkomen opgeven. Zit je boven de grens schrijven ze je volgens mij niet in.

Macs

Berichten: 7640
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:00

verootjoo schreef:
Als iedereen zich gaat inschrijven voor het geval dat worden toch juist de wachtlijsten (iig kunstmatig) heel lang :?
Ik vind het een beetje overdreven om ingeschreven te staan terwijl je geen huis zoekt. Bovendien kan dat bij ons volgens mij niet eens, en terecht.

Nee hoor, want je komt pas op een lijst als je reageert. Dus de wachtrij is net zo lang als de mensen die actief op zoek zijn naar een woning.
Als je voor een situatie komt te staan dan weet je wel zeker dat het niet overdreven is om te doen.
Ikzelf sta hier in de omgeving wel ingeschreven en dat was volgens mij gratis.
Misschien ook goed om te doen in mijn oude woonplaats.

purny

Berichten: 27499
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:01

verootjoo schreef:
Als iedereen zich gaat inschrijven voor het geval dat worden toch juist de wachtlijsten (iig kunstmatig) heel lang :?
Ik vind het een beetje overdreven om ingeschreven te staan terwijl je geen huis zoekt. Bovendien kan dat bij ons volgens mij niet eens, en terecht.

Je bouwt inschrijfduur op. Dus als een persoon een dag langer ingeschreven staat gaat hij voor. Je hoeft nergens op te reageren

kiwiwitje

Berichten: 20114
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:02

purny schreef:
verootjoo schreef:
Als iedereen zich gaat inschrijven voor het geval dat worden toch juist de wachtlijsten (iig kunstmatig) heel lang :?
Ik vind het een beetje overdreven om ingeschreven te staan terwijl je geen huis zoekt. Bovendien kan dat bij ons volgens mij niet eens, en terecht.

Je bouwt inschrijfduur op. Dus als een persoon een dag langer ingeschreven staat gaat hij voor. Je hoeft nergens op te reageren

Hier is het juist zo dat als je geen jarenlange inschrijfduur hebt je niet eens kans maakt op een huis. Je moet jaren lang ingeschreven staan. :)

purny

Berichten: 27499
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: ingeschreven bij woningbouw? voor het geval dat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:03

Hier ook en dat zeg ik toch. Je inschrijfduur telt.

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: ingeschreven bij woningbouw? voor het geval dat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:07

Hebben nog 'mazzel' dat de doorstroomregeling is afgeschaft. Is dat overal eigenlijk zo? Man wat vond ik het frustrerend dat die voorgingen zeg! Ze lieten wel wat achter wat vrij komt, maar dan nog...Zat je een beetje in buurt met je 8 jaar, kwam er zo'n doorstromer die 'gratis' de duur van huur als inschrijfduur cadeau kreeg...

purny

Berichten: 27499
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: ingeschreven bij woningbouw? voor het geval dat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:09

Hier ook. Maar ik vind het ook belachelijk dat bepaalde groepen voorrang krijgen waardoor er andere mensen op straat komen te staan

kiwiwitje

Berichten: 20114
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:10

purny schreef:
Hier ook en dat zeg ik toch. Je inschrijfduur telt.

Was ook niet op jou gericht, maar op Verootjoo en juist omdat jij ook zoiets zei. :)

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:11

Ik heb een koophuis en een goede relatie. Maaaaarr na aanleiding van dat zelfde topic heb ik mijzelf inderdaad net ingeschreven bij de woningbouw. Je weet het nooit..

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:12

Ook typisch.. ik werk zelf bij een wooncorporatie en wij hanteren gewoon de regel dat iedereen zich mag inschrijven, ongeacht het inkomen. Je hebt wel minder kans op een woning maar bent niet bij voorbaat al uitgesloten. Van alle woningen die vrij komen mag er 10% worden toegewezen aan mensen met een hoger inkomen dan 36.798,- Mocht je dan dus 300 huizen op een jaar verhuren bijvoorbeeld, dan zijn er toch 30 huizen waar je voor in aanmerking zou kunnen komen..

Dus mocht het inkomen je tegenhouden om in te schrijven zou ik toch even goed informeren of dat daadwerkelijk een criteria is.

Roodvos

Berichten: 6669
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:39

MartineC1711 schreef:
Ook typisch.. ik werk zelf bij een wooncorporatie en wij hanteren gewoon de regel dat iedereen zich mag inschrijven, ongeacht het inkomen. Je hebt wel minder kans op een woning maar bent niet bij voorbaat al uitgesloten. Van alle woningen die vrij komen mag er 10% worden toegewezen aan mensen met een hoger inkomen dan 36.798,- Mocht je dan dus 300 huizen op een jaar verhuren bijvoorbeeld, dan zijn er toch 30 huizen waar je voor in aanmerking zou kunnen komen..

Dus mocht het inkomen je tegenhouden om in te schrijven zou ik toch even goed informeren of dat daadwerkelijk een criteria is.

Naar aanleiding van jouw post even gezocht.
Bij "onze" woningbouwvereniging staat bij de passendheidscriteria:
Citaat:
Is uw inkomen hoger dan € 36.798 (huishoudinkomen, prijspeil 2018) dan kunt u geen sociale woning bij ons huren. Dat is volgens de richtlijnen die de overheid voorschrijft.

De informatie van de Rijksoverheid is inderdaad wat gematigder:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... e-woningen
* Minimaal 80% aan huishoudens met een inkomen tot (en met?) € 36.798.
* Tot 2021 mag 10% van de vrijkomende woningen toegewezen worden aan huishoudens met een inkomen tussen € 36.798 en € 41.056 (prijspeil 2017).
* De overige, maximaal 10% van de vrijkomende woningen, mogen woningcorporaties vrij toewijzen.

Ik woon kennelijk in een gebied waar de woningbouwvereniging ervoor kiest zich strikt aan aan die inkomenseis te houden.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 16:37

Brainless schreef:
Bij ons kun je je niet (als man/vrouw) alleen inschrijven als je getrouwd bent (alleen als je officieel van tafel en bed gescheiden bent) en/of het verzamelinkomen (toetsjaar nu 2017) boven de huurtoeslaggrens ligt.
Dit geldt helaas bij veel meer gemeentes.

Zolang je getrouwd bent moet je dus als stel inschrijven.


Hier exact zo. Nu verkeren wij in de luxe positie dat bij een scheiding het huidige huis verkocht kan worden en wij beiden dan iets terug kunnen kopen

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 16:41

Ianthe schreef:
Roodvos schreef:
Ik vind het wel verbazingwekkend dat nog steeds heel veel (jonge) vrouwen hun financiële onafhankelijkheid overboord gooien in een relatie en al helemaal als er kinderen komen.

Ik hoor ook heel vaak dat mensen alleen een gezamelijke rekening hebben :') Ik ben veels te zelfstandig om zoiets ooit te doen, naja sowieso zou ik niet echt samen kunnen wonen :P
Is toch wel handig als je gewoon je eigen rekening hebt en daarop een mooi bedrag spaart voor als het ooit nodig zou zijn. Je kan er nooit vanuit gaan dat je echt voor altijd samen bent.


Niet alleen dat, maar de hobby's van mij en mijn vriend worden door ons zelf bekostigd, dat gaat niet van de gemeenschappelijke af. Wij hebben dus onze eigen rekening + een gezamenlijke.

Ondanks dat we nu samenwonen heb ik mijn inschrijving voor Friesland wel behouden. Die van Groningen heb ik wel ingetrokken omdat je vanuit steden als Buitenpost en Drachten nog steeds zo in Groningen kunt zijn.

Daarbij vind ik het ook lastig. Natuurlijk zouden wij ons ook in Drenthe/NH ed kunnen inschrijven maar dat kost geld en preventief betalen voor een regio waar ik niet weet of we daar ooit naar toe gaan, vind ik lastig.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 16:48

Nee en het zou wel handig zijn. Maar sociale huur vind ik vreselijk :') #neveragainplease

Overigens maakt het mij niet minder zelfstandig dat ik nu thuis ben met baby én een gemeenschappelijke rekening heb met mijn man. Joejoe.

Edit: en ja ik ben dan ook weer zo'n doos dat ik me ga verantwoorden. Stom.

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 16:56

Roodvos schreef:
MartineC1711 schreef:
Ook typisch.. ik werk zelf bij een wooncorporatie en wij hanteren gewoon de regel dat iedereen zich mag inschrijven, ongeacht het inkomen. Je hebt wel minder kans op een woning maar bent niet bij voorbaat al uitgesloten. Van alle woningen die vrij komen mag er 10% worden toegewezen aan mensen met een hoger inkomen dan 36.798,- Mocht je dan dus 300 huizen op een jaar verhuren bijvoorbeeld, dan zijn er toch 30 huizen waar je voor in aanmerking zou kunnen komen..

Dus mocht het inkomen je tegenhouden om in te schrijven zou ik toch even goed informeren of dat daadwerkelijk een criteria is.

Naar aanleiding van jouw post even gezocht.
Bij "onze" woningbouwvereniging staat bij de passendheidscriteria:
Citaat:
Is uw inkomen hoger dan € 36.798 (huishoudinkomen, prijspeil 2018) dan kunt u geen sociale woning bij ons huren. Dat is volgens de richtlijnen die de overheid voorschrijft.

De informatie van de Rijksoverheid is inderdaad wat gematigder:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... e-woningen
* Minimaal 80% aan huishoudens met een inkomen tot (en met?) € 36.798.
* Tot 2021 mag 10% van de vrijkomende woningen toegewezen worden aan huishoudens met een inkomen tussen € 36.798 en € 41.056 (prijspeil 2017).
* De overige, maximaal 10% van de vrijkomende woningen, mogen woningcorporaties vrij toewijzen.

Ik woon kennelijk in een gebied waar de woningbouwvereniging ervoor kiest zich strikt aan aan die inkomenseis te houden.

Ja dat kan inderdaad, daar kun je als wbv voor kiezen...

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 16:57

lieveli schreef:
Edit: en ja ik ben dan ook weer zo'n doos dat ik me ga verantwoorden. Stom.

Haha niet aan beginnen! Iedereen maakt z'n eigen keuzes daarin en ik denk dat het enige wat dit topic je (en dit is een algemene 'je', geen persoonlijke) moet leren is dat je moet zorgen dat je alles goed regelt voor het geval het mis gaat. Dus wat als jouw man z'n baan kwijt raakt of erger, als hij overlijdt of met de noorderzon vertrekt. Is er dan geld voor jou voor een nieuwe start? Kun je zelf eenvoudig weer aan een baan komen? Zit er overwaarde in het huis of juist een te zware hypotheek? Dat is belangrijker dan hoe je nu je geld, huishouden en zorg voor het gezin verdeeld.

luuntje

Berichten: 13976
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 16:59

Kan mij niet inschrijven bij Woningnet.
Ik ben 21 jaar samen, getrouwd in gemeenschap van goederen en een gezamenlijk inkomen van boven de €41.000,_

Bij scheiding zal het huis moeten worden verkocht.
Kan ik mijn deel van de overwaarde gebruiken om een vakantiehuis te huren en in te schrijven voor een FOKUS woning.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: ingeschreven bij woningbouw? voor het geval dat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:10

Ik sta niet ingeschreven en nooit gestaan ook. Ik ben meteen 'particulier' gaan huren en nu verdien ik inmiddels ook teveel voor sociale huur.
Mochten we uit elkaar gaan dan is het huis gewoon 50/50, dit is allemaal vastgelegd bij de notaris. Ik verwacht dat ik met mijn salaris hoe dan ook wat terug kan kopen en anders heb ik sowieso ook altijd spaargeld achter de hand voor 'calamiteiten'.
Paard betaal ik helemaal zelf, dus die kan dan ook gewoon blijven.

Oehlala
Berichten: 4309
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: ingeschreven bij woningbouw? voor het geval dat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:11

Ik dacht dat ook. Houd mijn inschrijving aan voor het geval dat. Maar als je niet reageert op woningen wordt je op een gegeven moment weer uitgeschreven. Dus dat werkt niet.