Dieselauto: verstandig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Dieselauto: verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 07:27

Wij twijfelen op dit moment over het kopen van een diesel. Qua kilometers is het geen twijfel, wij rijden (spijtig genoeg) op jaarbasis zo’n 55.000 km, waarvan 40.000 km met onze dieselauto.

Nu willen wij een nieuwe ruimere auto kopen maar gezien alle nieuwsberichten en de ontwikkelingen in België twijfelen wij over het nemen van een diesel. Ook gezien het milieu. Maar omdat wij zoveel kilometers rijden gaat het ons bijzonder veel geld kosten. Wat is wijsheid?

Esther_r20

Re: Dieselauto: verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 08:04

Ik zelf zou geen diesel nemen om de redenen die je noemt. Zou mij niets verbazen dat die milieu zones alleen maar verder worden uitgebreid zodat je straks nergens meer een stad in mag rijden met je diesel

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 08:05

Het ligt vooral een voor een grootdeel aan je budget.

Een oude diesel is niet zo handig omdat je in steeds meer steden en gebieden er niet meer mee mag rijden.

Nieuwere diesel kunnen wel. Maar zijn duurder. En hoe lang wil je er mee door rijden.

Heb je een ruim budget kan je misschien een hybride auto kopen.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 08:06

Wij hebben overigens onze oldtimerbus omgebouwd naar lpg. Beste investering maar op de lange termijn goedkoper en we mogen overal rijden

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 08:07

Hou er alleen rekening mee dat LPG niet bij iedere auto goed mogelijk is.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 08:12

We kijken nu naar diesels met bouwjaar vanaf 2013.

Ombouwen is geen optie, met de kilometers die wij maken is elke auto na een paar jaar afgeschreven, dat vind Ik zonde.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 08:16

In Utrecht is de milieuzone verboden voor Diessels van voor 2001.

Maar dat schuift natuurlijk ook steeds een beetje op.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 08:17

Moeilijke keuze.
Op dit moment wordt er qua milieu-impact vooral naar diesel gekeken.
Maar de alternatieven zijn ook niet zo goed:
benzine-auto : verbuikt meer en gaat minder lang mee, zodat je ook de milieu-impact van het maken en daarna afbreken van de auto moet meerekenen.
hybride : milieu-impact van de extra batterijen. Ook zijn het vaak zo'n krachtige motoren dat het ook niet zo milieuvriendelijk is.
elektrisch : of het milieuvriendelijk is hangt af van hoe de elektriciteit gemaakt is.
In jouw geval zou een diesel Euro6 een optie kunnen zijn.
En proberen of je het aantal gereden kms iets kan verminderen.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 08:30

Als je nu voor een diesel gaat zou ik echt naar een Euro6 (dus met AdBlue) kijken. Die zijn schoon genoeg om zelfs de allerstrengste zone in te mogen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 08:32

Wij kijken dus naar relatief nieuwere diesels.

En minder kilometers is geen mogelijkheid. Wij werken verder weg, maar vanwege mantelzorg aan deze regio gebonden om te wonen. Kijken wel naar banen in de regio.

Is er een website waarop ik kan zien of het een euro6 betreft? Ik kon het zo 123 niet vinden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 08:40

En een hybride?

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 08:44

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 08:47

Hier hebben we onlangs gewoon weer een diesel gekocht. Eentje uit 2014 (wel een euro 5, en nog geen euro 6, dan moet je ze vaak nog nieuwer hebben). Ik verwacht de komende jaren nog niet echt problemen met een dergelijk nieuwe auto. En met zulke km aantallen heb je over een aantal jaren toch weer een nieuwe nodig en kun je dan kijken wat dan handig is.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 08:52

Ja dat is mijn gedachte ook. Voordat ze aan dat jaartal durven te komen hebben wij hem allang weer opgereden.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 09:02

Ook al eens nagedacht dat de overheid diesels gewoon aan het bannen is om redenen die hierboven al geplaatst zijn? Voor jou veel duurder in benzinekosten, worden hoger in aankoopprijs en minder lang mee dus sneller alweer moeten investeren met BIV en dergelijke.

Mijn oom is garagist en ook ik zat met het dubio benzine/diesel maar je rijdt ver weg en maakt genoeg kilometers om zuinig te rijden. Als je zoekt maar een recente auto, wat je doet, kan diesel voor jullie alsnog goedkoper uitkomen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 09:08

Buiten dat je straks met je grote diesel de stad niet meer in mag, kun je vaak nieteens de stad meer in met je auto.

Laatste keer dat ik hier in de stad probeerde te parkeren in een garage (normale parkeerplaatsen zijn vaak al te klein) stond ik bijna klem in de ingang zo krap was alles gemaakt en dan had ik nieteens de 4x4 mee :+

Hier schijnt het ook steeds strenger te worden rond de steden maar zolang we op het platteland wonen hebben we daar niet zo veel last van. Het is wel jammer dat ze de diesel prijs omhoog hebben gegooid, is bijna even hoog als benzine.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 09:18

palousa_boy schreef:
Het is wel jammer dat ze de diesel prijs omhoog hebben gegooid, is bijna even hoog als benzine.

Hier (Belgisch Limburg) staat de dieselprijs evenhoog als de benzine (95). Ik diesel nog even door…het is zuur, maar met mijn Subaru Outback en Ford Focus beide 2.0, kom ik niet boven de 6l per 100 km uit. Gemengd verkeer stad/autosnelweg), met een benzine kan dat niet, beide auto's maken ong 35.000 kms per jaar.

MizoraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 10:49

DiantaM schreef:
We kijken nu naar diesels met bouwjaar vanaf 2013.

Ombouwen is geen optie, met de kilometers die wij maken is elke auto na een paar jaar afgeschreven, dat vind Ik zonde.

Ombouwen naar LPG is juist met zo veel kilometers de moeite waard.

Vaak kan je voor zo'n 2500€ een auto van benzine op LPG zetten. Met een auto die 1:10 rijdt op benzine, ga je ongeveer 1:9 op LPG rijden.

De dieselprijs is nu ongeveer 1.30€/L, LPG is 0.70€/L.

Dat betekent dat je auto met 55.000km per jaar 5500L benzine/diesel naar 6100L LPG gaat.

5500L diesel kost 7150€ brandstof. 6100L LPG kost 4270€ brandstof. Het verschil is dus 2880€ per jaar aan brandstofkosten.

Een diesel van 1200kg kost in Zuid-holland 310€/kwartaal.
Een LPG-G3 van 1200kg kost in Zuid-holland 210€/kwartaal.
Dat alleen is dus al een verschil van 400€/jaar.

Onze ervaring is dat de kosten aan onderhoud niet significant hoger zijn. Die 400€/jaar aan minder wegenbelasting zal dat ruimschoots dekken. Bij ons bedrijf rijden de meeste werknemers tussen de 30.000 en 50.000km/jaar (sommige al jaren 50.000km/jaar en ook mijn vader heeft dat jarenlang gedaan op gas). De auto's worden niet nieuw aangeschaft, bij voorkeur rijden ze al op gas (hoewel we ook wel hebben laten inbouwen) en gaan er over het algemeen tussen de 4 en 5 ton uit. Het gaat hier overigens om Alfa's.

Met een brandstofkostenverschil van 2850€/jaar en een wegenbelastingverschil van 400€/jaar, is het ombouwen er dus al binnen een jaar uit. Ben je van plan een zuinigere auto te gaan rijden, dan zal het verschil uiteraard iets kleiner worden. Stel dat je auto 1:16 rijdt op benzine, dan rijdt hij 1:15 op LPG gemiddeld gesproken.