[VOLG][WIP] Mijn tussenwoning-tuin

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Janine1990

[VOLG][WIP] Mijn tussenwoning-tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-18 21:03

Ik word zelf altijd helemaal vrolijk van die leuke opknap projecten!

Vorig jaar heb ik eindelijk een huisje kunnen kopen. Voor het intrekken heb ik 2 maanden geklust in huis, niet meer dan behang afsjorren, opnieuw plakken (glasweefsel) en schilderen/sausen.
In de winter steeds een beetje meer ingericht.

Grootste probleem was dat ik geen bijkeuken had, dus daar zijn we nu ook mee bezig. Helaas daardoor nog niet mijn o zo geliefde mooie tuin. Langzaam aan gaan we dat een beetje veranderen.

Ohja, we, dat zijn voornamelijk mijn vader en ik. Hij is mijn grootste hulp in het hele project!

Afbeelding

Afbeelding

Zo zag de tuin er uit op de Funda foto's... De vorige bewoner was een vogelliefhebber en had twee volières, één in de tuin (het halve hutje dat er nog staat zie je op de foto niet eens) en één aan en in de grote schuur. (die stonk behoorlijk, kan ik je zeggen)

De dag na de aankoop heeft mijn zwager even de takken langs het pad gesnoeid. Met een gemiddelde lengte in de familie van 1.80m (ik denk dat ik dan zéker niet overdrijf) was het geen doen om over het paadje te lopen :+

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je ook goed dat de volière flink was volgezet met bomen en struiken, de struiken langs het pad nog niet helemaal gesnoeid. Geen idee wat voor buren ik had :+
De volière border was gemetseld met klinkers... :') 8)7

Eind augustus de border leeg gehaald:
Afbeelding

Afbeelding

De onderkant van de volière bleek vol te zitten met puin, vermoedelijk van het afbreken van het schuurtje? Ook achter de 'grote' schuur ligt ontzettend en belachelijk veel puin. :+
Ik geloof dat we een stuk of 8 aanhangers vol puin hebben weggebracht... zou je niet zeggen van alleen die borders...

Toen kwam de winter, niet echt veel gedaan natuurlijk.

Zo in februari heb ik de kamperfoelie die tegen de bijkeuken van de buurman aan groeide verwijderd. Wat een hoop licht scheelde dat!

Afbeelding

Afbeelding

Nog een beetje later ook alle struiken kortgewiekt, met het idee dat we die er spoedig uit zouden halen.

Afbeelding

Afbeelding

En toen werd het tijd om de bijkeuken uit te graven.

Afbeelding

Afbeelding

En die grond lag er tot gisteren nog steeds...

Het beton voor de bijkeuken is intussen gestort, hierbij is een restant op een groot zeil gestort, wat enige tijd op mijn gazon (of wat er nog van over was) heeft gelegen. Dit verklaart het grote bruine plek :P Afgelopen maandag heb ik mijn grasmaaier naar z'n grootje gereden, dus vandaar dat je hier m'n vader met bosmaaier ziet :+

Afbeelding

Zo zijn we gisteren namelijk begonnen.
Na 3 aanhangers zijn we gestopt, omdat hij nog weer weg moest.

Afbeelding

Het resultaat na gisteren. Er liggen nog zeker 3 á 4 aanhangers grond. Geen wonder, want we hebben ruim 4,5 kuub uitgegraven en er lag ook nog flink wat van de volière.
Omdat het nu toch wel zomert, wil ik toch graag iets van een tuin hebben om in te zitten. :+ Ik heb het gazon een beetje bijgezaaid met graszaad, in de hoop dat het for the time being nog wat lijkt :+

Ik heb alvast hortensias geplant, omdat daar iets van een border komt. Tussen mijn bijkeuken en die van de buren komt alleen bestrating. De struiken moeten er nog uit (maar dat zal nog een hele poos duren), dat wordt dan allemaal gras (volgend jaar nieuwe zoden leggen, zodat het ook goed vlak is) met stepping stones er in.

Het halve schuurtje dat de vorige eigenaar gedeeltelijk heeft afgebroken, gaat er nog helemaal af. Maar hiervoor moeten we nog even flink nadenken. Door het halve afbreken is de muur binnen gescheurd, die muur staat er als het ware los in (niet in verband gemetseld). Mijn helft verder afbreken zal sowieso beter zijn, maar het hoe is nog even de vraag. Input is zeker niet ongewenst :D
De betonnen fundering (niet meer dan 10cm :+ ) zullen we er ook uit moeten halen. Deze wordt natuurlijk netjes gezaagd, zodat de helft van de buren geen schade gaat opleveren.
Op deze plek komt dan een mooie vlonder die als terras gaat dienen. Aan de achterkant afgeschermd door een hoge bloembak van stenen. Waar dan iets van bamboe of hoog siergras in komt.
Om de grote schuur heen komt ook bestrating, aan de achterkant is nog flink wat ruimte en door de boom kan je daar heel mooi zitten in de zomer met flink wat privacy.

De entree door de schutting heen is nogal cheap ass bedacht. Er is ruimte voor een volledig schuttingdeel. Ik wist lange tijd niet hoe ik dit moest oplossen, maar een vriendin kwam met het idee van openslaande deuren.

Zou het leuk vinden als jullie volgen, komen met tips en ideetjes...
Ik hoop snel weer te updaten! Ook mbt de uitstraling van de bijkeuken etc.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 21:27

Ik volg!
Mooie tuin, valt best wel wat van te maken.

Leen

Re: [VOLG][WIP] Mijn tussenwoning-tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 11:38

Ik volg ook mee!

Janine1990

Re: [VOLG][WIP] Mijn tussenwoning-tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-18 20:19

Leuk dat jullie volgen!

Vandaag hebben we de laatste grond kunnen weghalen *\o/*
Afbeelding

In de kale plekken die ik vorige week heb ingezaaid kwam al aardig wat gras omhoog. Ware het niet dat ik het zaad kunstmatig heb beregend en vakkundig bij elkaar heb laten drijven :')
Dus nogmaals aangeharkt, bijgezaaid en de rest ingezaaid. En vooraf flink water gegeven. Met het weer van de komende week moet het toch hard gaan denk ik!

In de avonduren moet het lukken om een hoop rotzooi af te voeren, er ligt aardig wat puin op de betonplaat. En het tuinafval naast de schuur moet er ook nodig weg. En dan kunnen we bezig met het stutten van de binnenmuur in het schuurtje. Hoe we dit gaan oplossen weten we nog niet goed. Als die goed zit kan de rest er omweg gezaagd worden en kunnen we slopen!

Klein projectje voor mij wordt denk ik het maken van een nieuwe schuttingdeur. Ik denk dat ik een volledig schuttingdeel ga halen en hier openslaande deuren van ga maken. :) Beetje meer privacy! :D

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie