Goeie prijs/kwaliteit koekenpan

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

Manny

Goeie prijs/kwaliteit koekenpan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-18 08:59

Wat is volgens jullie een goeie prijs/kwaliteit koekenpan?

Sinds een halfjaar hebben wij een nieuwe keuken met inductie. Na aanschaf van de keuken hebben we ook allemaal nieuwe pannen gekocht. Nu heb ik helaas door mijn eigen stomme fout een van de koekenpannen verpest. Voordat ik naar de Blokker ren en daar de eerste de beste pan uit het schap trek vroeg ik mij af of jullie goeie tips hebben. Pannen waar jullie echt heel blij mee zijn... :D

DemDeempel

Re: Goeie prijs/kwaliteit koekenpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:05

Ik had allemaal tefal pannen gespaard en toen mijn vriend en ik een huis kochten bleek tefal niet op inductie te gaan, uhm oeps haha. Toen ik al zoveel pannen had gekocht en veel te veel geld had uitgegeven heb ik eigenlijk voor de makkelijke optie gekozen en heb ik een berg brabantia pannen gekocht. Doen het nu zeker al anderhalf jaar top en de braadpan met glazen deksel gebruiken we bijna dagelijks.
Deze heb ik toen bij de DekaMarkt gekocht (hebben ze nog steeds), de kleine koekenpan voor 8 euro en de grote braadpan met glazen deksel voor 15 euro. Ik vind het geen probleem om de pannen elke 2 a 3 jaar te wisselen en we zijn er ook niet super voorzichtig mee. Maar het is natuurlijk net wat je wil, dure pannen voor 10 jaar of elke 3 jaar even een simpel pannetje halen.

Oscar
Forumcoordinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:10

Ik heb een aantal Tefal-pannen gehad waar de anti-aanbaklaag van losliet, maar sinds een paar jaar heb ik er waarbij dat niet gebeurt en dat zijn echt prima pannen. Ook een wat duurdere van Ikea die prima voldoet.

Het ligt er inderdaad vooral aan wat je wilt en ook hoe je er mee omgaat. Voorheen wilde mijn lief nog weleens met een mes in zo'n pan tekeer gaan en dat overleven ze nooit. Als je dat al weet, dan kun je maar beter een goedkoper exemplaar pakken en af en toe vervangen.

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:13

Ikea pannen komen er hier niet meer in, gaan me te snel fout. Ik heb in bakpannen eigenlijk meestal tefal. Nu een kleintje ervan. Maar heb ipv een normale bakpan nu een keramiek grill/bakpan. Even wennen maar deze bevalt me nu beter dan de normale. Voor grotere stukken vlees heb ik een ouderwetsche gietijzeren zwarte met deksel. Alleen ik kook op gas, heb keramische kookplaat gehad maar toen die kapot ging weer terug op gas
Laatst bijgewerkt door karuna op 13-06-18 09:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo, genoeg is genoeg.
Y; Dag oude man, STROOIGOED

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:13

ik begin niet meer aan anti-aanbak. Heb nog nooit een pan met dat spul gehad wat goed bleef, ondanks er niet met scherpe voorwerpen in te roeren etc. Heb nu m'n eerste koperen pan, superblij mee. Ze zijn duurder maar als ik reken hoeveel pannen ik al heb weggegooid is dit veel goedkoper.
https://www.kookenkruid.nl/blog/koperen-pannen/

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:16

I love Tefal! Heb een volledige tefal zet geërfd van mijn oma. En er zelf een hele mooie braad/hapjespan bij gekocht. Een student die 55 euro uitgeeft aan een pan zegt al genoeg denk ik. :D Voel me echt zo'n trotse huisvrouw maar die pan is écht fijn. _O-

Volg mijn fotografie @MarlindeMeijerFotografie

Oscar
Forumcoordinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:19

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:20

Ik heb Ikea pannen, vind ze ideaal... Ik kook trouwens op gas, mijn ouders hebben dezelfde pannen op inductie, bevalt ook erg goed!

En ze zijn niet duur, dus als je ze verpest, ga je even naar Ikea om een nieuwe :P

Sowieso is het handig om na overgang op inductie nieuwe koekepannen te kopen, vooral de dunnere pannen trekken krom op gas door de hitte. Hierdoor werkt je inductie niet optimaal.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:22

Bij mijn schoonouders was een tijd terug een spaaractie bij de Jumbo voor Rudolph pannen. Daar hebben wij nu twee koekenpannen van, ben er super blij mee! Best zware kwaliteit.
Daarvoor Ikea pannen gehad, deze deden het ook goed, maar waren helemaal verkleurd en lelijk geworden, ondanks dat ik ze altijd met de hand heb afgewassen.

Verder heb ik een wokpan van Herman den Blijker, geweldige pan ook!

♥ Happiness has arrived! ♥
♥ Jasper 17-06-2018 ♥
♥ Mathijs 24-09-2019 ♥

Dani
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:31

Ik heb pannen van DeBuyer (staal) en van Fissler (rvs) en daar ben ik superblij mee. Onverwoestbaar en heel fijn in gebruik. Je kan ze in de oven zetten, met een vork over schrapen, maakt allemaal niks uit. Ik heb ze ook op inductie trouwens, daar zijn ze voor geschikt. De DeBuyer's gebruik ik vooral om in te bakken, omdat staal heel heet wordt en vooral vlees goed karamelliseert. De Fissler gebruik ik veel als ik een stoofpotje of saus maak, rvs is dan makkelijker omdat staal niet goed tegen zuren kan.

Nadeel: ze zijn wat bewerkelijker. De DeBuyer's moet je 'inbakken' (aantal keer olie flink verhitten in de pan om een natuurlijke antiaanbaklaag te vormen) en ze kunnen alsnog sneller aanbakken (wat dan wel weer heel lekkere jus oplevert ;) ). Maar een omeletje gaat prima, vooral bij echt kwetsbare dingen als vis gebruik ik soms toch een pan met antiaanbaklaag. Fissler is duur, DeBuyer is wel duurder dan Ikea maar best betaalbaar. Ze zijn ook zwaar, dat kan je ook een nadeel vinden.

BK pannen vind ik ook best fijn trouwens, met zo'n blauwe keramiekbodem. Die heb je wel gewoon bij de Blokker. :D

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:33

Ik heb via vakantie veilingen een paar keer best dure en goeie pannen gekocht voor een klein prijsje. Kunnen ook op inductie

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:34

Ik zweer bij de pannen van de action, bakt niet aan (gebruik het nu ongeveer 1.5 jaar) en het is natuurlijk super betaalbaar

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:38

_Nancy schreef:
Bij mijn schoonouders was een tijd terug een spaaractie bij de Jumbo voor Rudolph pannen. Daar hebben wij nu twee koekenpannen van, ben er super blij mee! Best zware kwaliteit.
Daarvoor Ikea pannen gehad, deze deden het ook goed, maar waren helemaal verkleurd en lelijk geworden, ondanks dat ik ze altijd met de hand heb afgewassen.

Mijn ouders wassen ze (in het kader van, toch nie duur :+ ) gewoon in de vaatwasser... Tegen het Ikea advies in (ik heb geen vaatwasser) en ze blijven er gewoon prima onder. :)

Die van mij zijn nu na bijna een jaar nog wel redelijk om te zien, gelukkig. Maar op gas blijft de onderkant van een pan natuurlijk nooit mooi.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:46

Janine1990 schreef:
_Nancy schreef:

Mijn ouders wassen ze (in het kader van, toch nie duur :+ ) gewoon in de vaatwasser... Tegen het Ikea advies in (ik heb geen vaatwasser) en ze blijven er gewoon prima onder. :)

Die van mij zijn nu na bijna een jaar nog wel redelijk om te zien, gelukkig. Maar op gas blijft de onderkant van een pan natuurlijk nooit mooi.

Misschien hebben ze dan andere, betere, pannen gehad dan dat ik had :+
Die van mij waren helemaal bruin aan de onderkant en aan de binnenkant was duidelijk de anti-aanbak laag aan het afslijten. Maar met bakken deden ze het nog gewoon erg goed, ze waren alleen minder mooi geworden.

En volgens mij kun je ze prima in de vaatwasser doen, wel met minder lange levensduur dan, maar ik vind dat altijd zo zonde om de vaatwasser vol met pannen te zetten :+ Dan kan ie iedere dag aan, terwijl hij nu maar één keer in de twee of soms zelfs drie dagen aan gaat.

♥ Jasper 17-06-2018 ♥
♥ Mathijs 24-09-2019 ♥

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:47

Hier ook inductie, heerlijk! <3
Ik koop ook geen pannen met anti-aanbak meer. Laat steeds los en ze trekken allemaal krom, ook op inductie. Werkt nog prima hoor, maar de olie loopt te snel naar de rand.
Ik heb keramische pannen, die vind ik prima. Maar ben zelf helemaal fan van de ouderwetse gietijzeren pannen. Die werken gewoon veel beter op inductie, met dezelfde hoeveelheid stroom worden ze veel warmer, dus een stuk zuiniger in gebruik.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 10:00

_Nancy schreef:
Misschien hebben ze dan andere, betere, pannen gehad dan dat ik had :+
Die van mij waren helemaal bruin aan de onderkant en aan de binnenkant was duidelijk de anti-aanbak laag aan het afslijten. Maar met bakken deden ze het nog gewoon erg goed, ze waren alleen minder mooi geworden.

En volgens mij kun je ze prima in de vaatwasser doen, wel met minder lange levensduur dan, maar ik vind dat altijd zo zonde om de vaatwasser vol met pannen te zetten :+ Dan kan ie iedere dag aan, terwijl hij nu maar één keer in de twee of soms zelfs drie dagen aan gaat.

Mijn ouders en ik hebben de oumbarlig serie:
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10292098/

Anti aanbak laag die slijt inderdaad... Maar goed, dat mag ook als je er met vorken in loopt te schrapen.
Hetzelfde geldt natuurlijk voor metalen spul dat je gebruikt om te roeren. Zeker op een warme pan beschadigt dat de anti aanbaklaag. Daar hoeft het geen mes of vork mee te zijn.

Maar inderdaad, ondanks die beschadigingen kan je er nog prima in bakken. In tegenstelling tot sommige andere merken. :j

En ik begrijp je punt met de vaatwasser. Maar in een vier persoons huishouden wil je sowieso elke dag de vaatwasser wel aan. Nu mijn ouders met z'n tweeën zijn gaat de vaatwasser niet meer elke dag aan. Pan of geen pan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 10:05

daarom wil ik dus geen anti aanbak meer, het beschadigt en je krijgt het dus ook binnen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 10:06

Janine1990 schreef:
Mijn ouders en ik hebben de oumbarlig serie:
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10292098/

Anti aanbak laag die slijt inderdaad... Maar goed, dat mag ook als je er met vorken in loopt te schrapen.
Hetzelfde geldt natuurlijk voor metalen spul dat je gebruikt om te roeren. Zeker op een warme pan beschadigt dat de anti aanbaklaag. Daar hoeft het geen mes of vork mee te zijn.

Maar inderdaad, ondanks die beschadigingen kan je er nog prima in bakken. In tegenstelling tot sommige andere merken. :j

En ik begrijp je punt met de vaatwasser. Maar in een vier persoons huishouden wil je sowieso elke dag de vaatwasser wel aan. Nu mijn ouders met z'n tweeën zijn gaat de vaatwasser niet meer elke dag aan. Pan of geen pan.

Dat zou best nog wel eens dezelfde kunnen zijn als die ik had, ik weet het niet meer. Hij lijkt er wel op.
Zeker geen dure pan, maar wel een fijne.

Hoewel ik nu toch liever ga voor de Rudolph of Herman den Blijker pannen, daar ben ik zo tevreden over dat ze voor mij het geld helemaal waar zijn. Die worden fanatiek gebruikt en daar is nog niks losgelaten oid.

Ahja, met vier man gaat ie inderdaad iedere dag aan (dat is hier ook als mijn vriend zijn kinderen er zijn), met twee man is dat weer anders.

♥ Jasper 17-06-2018 ♥
♥ Mathijs 24-09-2019 ♥

Morganlefay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 10:22

Fissler en de RVS Ikea pannen. Best wel een aanschaf maar wil geen andere.

If you can't beat them, join them.
Pa, je was meer dan goed.
Zit nu op 87 was 95

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 12:56

Koop in ieder geval vooral geen BK!!!
Ik had een splinternieuwe wok van 40 euro, liet de anti-aanbaklaag al na 1 keer los... Dat had ik met m’n Ikea wok van 15 euro pas na 4 jaar dagelijks gebruik!
Gelukkig door de winkel waar hij vandaan kwam keurig omgeruild voor een Tefal, zo eentje met een hotspot. Daar zijn we wel heel tevreden over, dus nu hebben we ook een kleine en een grote koekenpan besteld uit die lijn.
Deze mogen in de vaatwasser, maar wij doen het niet, omdat het de levensduur wel kan verkorten en even een pannetje afwassen is weinig moeite. Ze nemen ook zoveel plek in in de vaatwasser, dat vinden we zonde.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 13:00

Ik heb alle pannen van de Sola winkel :)
Heerlijke pannen. Vaatwasserproof, word niet aangeraden :+

Action pannen trekken krom op mijn inductie.

* ..[נ]єαηιηє.. *.. » ..
Volg op Instagram ♡ https://www.instagram.com/yoshi_deteckel/

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-18 17:27

Ik ga hier eens op zoeken. Ik vind het echt niet erg om meer dan 50euro voor een pan uit te geven als ik maar weet dat hij 1 geschikt is voor inductie en 2 niet na 2 jaar de prullenbak in kan. Wij zijn verder wel heel zuinig op de pannen, alleen handwas niet in krassen etc.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 17:31

Inductie kan je gewoon op de onderkant van de pan aflezen he? :)

Wat betreft handwas, hebben jullie dan wel het idee dat het goed schoon wordt? Ik wil er niet met een staalspons in schuren, maar als ik met de borstel flink heb lopen boenen, na enige tijd weken in de zeep en bij het afdrogen nog oranje op mijn theedoek krijg (en na 3 keer overnieuw nog...)... Dan vind ik het niet echt schoon.
Ik zit er niet echt mee in die zin dat ik het goor vindt... Maar ik vind het wel erg jammer.

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-18 17:45

Janine1990 schreef:
Inductie kan je gewoon op de onderkant van de pan aflezen he? :)

Wat betreft handwas, hebben jullie dan wel het idee dat het goed schoon wordt? Ik wil er niet met een staalspons in schuren, maar als ik met de borstel flink heb lopen boenen, na enige tijd weken in de zeep en bij het afdrogen nog oranje op mijn theedoek krijg (en na 3 keer overnieuw nog...)... Dan vind ik het niet echt schoon.
Ik zit er niet echt mee in die zin dat ik het goor vindt... Maar ik vind het wel erg jammer.

Wat wij altijd doen is als de pan nog warm is onder de kraan met zachte kant van het sponsje er doorheen. En vervolgens met een stuk keukenrol de pan afnemen.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 17:47

Klopt je kan het aflezen aan de onderkant van de pan.
Maar mijn eerste pannen deden het echt niet op inductie.

Vandaar de pannenwinkel in Nijmegen, alles gevraagd en zelfs garantie erop als ze het niet deden.

* ..[נ]єαηιηє.. *.. » ..
Volg op Instagram ♡ https://www.instagram.com/yoshi_deteckel/