Kopen of Huren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

wat zouden jullie doen?

Kopen
72 (67%)
Huren
34 (32%)

Totaal aantal stemmen: 106

kevinsky

Kopen of Huren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 15:27

Er zijn misschien wel meer bokkers deze situatie. Samen verdienen we net te veel voor een sociale huur woning, maar kunnen we net niet genoeg lenen bij de hypotheek voor een leuk huisje.. Dan kan je nog particulier huren, echter vragen zij dan weer veel meer geld voor veel minder woning. En uiteindelijk zie je door de bomen het bos niet meer!

Daarbij wonen we alle twee nog thuis, dus kunnen we rustig door sparen. Maar toch komt er een moment dat je samen besluit om toch echt een eigen plekje te zoeken. Aangezien dit onze eerst keer is om zowel samen te gaan wonen als op ons zelf. Is dit toch wel een erg groot een lastig besluit. En vroeg ik mij af wat jullie ervaringen hier meer zijn en de do's & don't die we niet over het hoofd moeten zien.

Op dit moment wonen we praktisch in het zelfde dorp. Maar we zouden wel graag een stukje dichterbij mijn vriend zijn werk willen gaan wonen. En aangezien mijn werk ook in het zelfde gebied is, hebben we daar nu wel een goed idee bij. Ondanks dat je niet weet wat de toekomst je gaat brengen,zo lijkt het ons beide erg leuk om over een jaar of wat ook eens in het buitenland een kijkje te gaan nemen. Maar op dit moment zijn dat nog dromen.

Dus lieve bokkers, wat is wijsheid.. ik weet het niet meer :o

Yessy

Re: Kopen of Huren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 15:33

In jullie geval zou ik voor huren kiezen. Je weet nog niet hoe het samenwonen gaat en je hebt nog niet echt plannen om je voor lange termijn ergens te settelen. Huizen zijn momenteel relatief duur dus ik zou bang zijn om er flink op achteruit te gaan bij verkoop op korte termijn.

Dat gezegd hebbende, zou ik kijken naar wat je kan huren en wat je kan kopen. Welk daarvan ligt je meer? Als je een klein huisje in een leuke wijk kan kopen, of een brak appartement in een nog brakkere buurt kan huren dan zou ik al m'n principes hierboven overboord gooien en op een fijne plek gaan wonen. Dat is wat mij betreft veel meer waard namelijk.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 15:38

Wij hebben een koopwoning, en opzich wonen we hier heel fijn.
We wonen in het dorp waar mijn vriend opgegroeid is, veel natuur om ons heen en wandelgelegenheden voor met de honden.
Maar toch... we willen graag een woning met veel meer grond, eigenlijk het liefst gewoon IN de bossen.
Alleen dat vind je ook niet zo gemakkelijk.

Ik zou gaan huren als ik jullie was.
Zeker omdat je over een jaar misschien wel eens naar het buitenland wil gaan, dat maakt het met een koopwoning wel lastiger allemaal.
Als ik nu terug kijk op onze situatie had ik achteraf liever voor huur gekozen. Niet dat we het niet kunnen betalen want dat gaat allemaal prima, maar ik had niet zo gebonden willen zijn aan een huis nog niet.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 15:38

Vorig jaar hebben mijn vriend en ik ons eerste huis gekocht, dit was ook meteen voor ons allebei het moment dat we uit ons ouderlijk huis weg gingen.
Wij hebben gekozen voor een huis kopen omdat het dan meteen van ons is. een investering voor in de toekomst. Nou moet ik wel zeggen dat toen wij het huis kochten de hypotheek rente nog vrij laag was en de huizenprijzen een heel stuk lager waren :j
Als wij nu het huis zouden verkopen zouden we het al bijna voor een ton meer kunnen verkopen :+

De reden dat wij voor kopen gingen is heel simpel, de huurprijzen zouden voor ons hoger zijn dan de kosten van de hypotheek en dat voelde toch als water naar de zee brengen.
Nu hebben we iets van ons zelf en als we ooit naar een ander huis willen hebben we in ieder geval dit huis wat we goed kunnen verkopen :j

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 15:40

M_D_H schreef:
Vorig jaar hebben mijn vriend en ik ons eerste huis gekocht, dit was ook meteen voor ons allebei het moment dat we uit ons ouderlijk huis weg gingen.
Wij hebben gekozen voor een huis kopen omdat het dan meteen van ons is. een investering voor in de toekomst. Nou moet ik wel zeggen dat toen wij het huis kochten de hypotheek rente nog vrij laag was en de huizenprijzen een heel stuk lager waren :j
Als wij nu het huis zouden verkopen zouden we het al bijna voor een ton meer kunnen verkopen :+

De reden dat wij voor kopen gingen is heel simpel, de huurprijzen zouden voor ons hoger zijn dan de kosten van de hypotheek en dat voelde toch als water naar de zee brengen.
Nu hebben we iets van ons zelf en als we ooit naar een ander huis willen hebben we in ieder geval dit huis wat we goed kunnen verkopen :j

Ik weet niet waar je woont hoor, maar een huis na een jaar voor bijna een ton meer verkopen geloof ik eigenlijk niet :o

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 15:48

sunshine schreef:
M_D_H schreef:

Ik weet niet waar je woont hoor, maar een huis na een jaar voor bijna een ton meer verkopen geloof ik eigenlijk niet :o

Ik heb mijn huis gekocht in december 2016 en in mei dit jaar binnen 1 dag (sterker nog een half uur na de bezichtiging) verkocht voor 80.000 euro meer zonder er iets aan te doen. :) De markt staat compleet op zijn kop!

TS: ik zou persoonlijk voor huren gaan omdat het de eerste keer voor jullie beiden is dat jullie op jezelf gaan wonen en ook nog samen. Kopen kan altijd nog en de markt is, zoals ik hierboven schreef, helemaal doorgedraaid..

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 15:51

Kopen, nu de prijzen nog enigzinds te doen zijn. De huizenprijzen zijn gigantisch aan het stijgen.. De particuliere huur is nauwelijks nog te betalen en wat er te krijgen is is óf weinig voor heel veel óf een belachelijke huurprijs.

Die woningmarkt loopt alleen maar vaster, en voor starters wordt het ook steeds moeilijker. Voor het kopen moet je alweer eigen geld inbrengen voor de kosten koper, bij particuliere huur vragen ze steeds vaker idiote inkomenseisen en borg wil je uberhaupt kans maken. Wij wonen nu anti-kraak en hebben net ons eigen huis gekocht. De keuze was snel gemaakt toen we op zoek gingen naar een nieuwe woning (koop/huur was toen nog om het even).

Ter vergelijking: een klein appartementje hier (die uit dat gebouw voor gemiddeld €89.000 verkocht worden) staat voor €800 excl g/w/l/ en servicekosten te huur. Ons nieuwe huis is een hoekwoning met 3 slaapkamers en tuin van 75m diep, waar we netto ongeveer €600,- aan hypotheek kwijt zijn...

Ook wij willen emigreren tzt, maar zien het huis niet als bezwaar om hier te blijven. Je kunt het altijd nog verhuren en later eventueel verkopen :)

Misschien is het goed om jullie wensen samen eens op papier te zetten en een orientatiegesprek bij wat hypotheekadviseurs aan te gaan om een koopbudget helder te krijgen. Dan kun je eens gaan kijken op Funda naar koopwoningen in de buurt en dat langs het huuraanbod leggen. Anti kraak is ook zeker aan te raden als je eerst het samenwonen wil testen :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 15:53

Rekenmachine er bij pakken en kijken wat de vaste lasten zijn voor huur / koop in de plekken waar je will wonen. En verder wat zijn nu je toekomstplannen/dromen voor de komende 5-10 jaar. Kinderen? Paard? Buitenland? Werk/wonen (vakantie of misschien vervroegd pensioen)/emigreren? Dus wat voor soort huis zou je willen, kan dat financieel en kan dat ook waar je wil wonen of moet je dan langer reizen (en kan dat uit met de reiskosten ook met reiskosten vergoedingen werkgever, want reizen is niet enkel voor woon-werk verkeer).

Ga er eens samen rustig voor aan tafel zitten en bespreek wat je toekomstdromen zijn en of en hoe die samen te bereiken.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:22

sunshine schreef:
M_D_H schreef:

Je hoeft het niet te geloven hoor geen probleem :+

Maar de huizenprijzen zijn het afgelopen jaar enorm gestegen en ze stijgen nog steeds :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 13:33

Wij zitten inderdaad in hetzelfde schuitje. Ik ben student en woon thuis, vriend werkt fulltime en woont op zichzelf. Samen verdienen we te veel voor sociale huur want daar ligt zijn salaris te hoog voor, maar we komen amper in aanmerking voor particuliere huurwoningen omdat we daar dan weer niet genoeg voor verdienen. In principe kunnen we samen best wat opharken per maand aan huur, maar als er op betaalbare woningen een inkomenseis van 4.5x de huur gevraagd wordt loop je al gauw stuk.

Wij zijn nu dus wel aan het kijken naar kopen. Niet samen want met mijn studieschuld en inkomen dat bestaat uit studiefinanciering en wat freelance klussen zullen we samen niets kunnen kopen. Mijn vriend misschien net wel. Houd er wel rekening mee dat je met kopen altijd extra geld moet kunnen inleggen en dat dat soms best op kan lopen. Je mag nog maar 100% van de taxatiewaarde lenen en dan komen er dus nog extra kosten bij als overdrachtsbelasting en notariskosten. Dat loopt soms zelfs wel op tot 10% van het aankoopbedrag. Tegenwoordig moet je dus echt wel eigen spaargeld hebben (of ouders die een schenking kunnen doen) als je een huis wil kopen. En dat is als je überhaupt genoeg kan lenen om een huis van te kopen.

Mocht het wel een mogelijkheid zijn is kopen imo wel altijd de slimste optie. Je betaalt minder, maar je betaalt uiteindelijk wel toe naar iets wat echt van jou is. Voor huren betaal je vaak hogere bedragen en na x jaar is het nog steeds een huurwoning en niet die van jou. Om nog maar te zwijgen over huurverhogingen etc. Daarnaast zal je tegenwoordig niet snel een huurwoning meer vinden waar je vanaf het begin een contract voor onbepaalde tijd hebt. Verhuurders werken steeds vaker met jaarcontracten waardoor je er ook niet zo makkelijk onderuit kan komen als je wel uit elkaar gaat.

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 14:04

Wij zijn net uit de situatie als je het zo zou kunnen zeggen.
ruim 2 jaar geleden liepen mijn vriend en ik tegen het zelfde aan. We woonden beiden op ons zelf en zouden graag gaan samen wonen. Wij hebben er voor gekozen om eerst te gaan huren. Via marktplaats geluk gehad een leuke woning gevonden zonder inkomens eis. Tijdens het samen wonen merkten we al snel dat het prima ging allemaal en dat kopen gezien de lage rente etc toch wel makkelijk zou zijn. Na anderhalf jaar in een huur huis te hebben gewoond hebben we de sleutel van ons eigen huis gekregen. We hebben het gekocht op een salaris. Dit geeft ons financieel veel lucht en de mogelijkheid om volledig ons eigen gang te gaan. Het huis is uitgezocht op groot genoeg voor mogelijke gezinsuitbreiding maar klein genoeg om het betaalbaar te houden. En mochten we ooit naar het buitenland toe willen is het een prima woning om te verhuren.
Al met al zijn we blij dat we eerst hebben gehuurd. Hierdoor wisten we zeker dat het tussen ons goed zou gaan(geen garantie voor de toekomst natuurlijk;)). Maar het hebben van een eigen woning vind ik persoonlijk nog veel fijner!

toevoeging: als ts in het noorden woont is het heel erg afhankelijk van waar ze gaat zoeken maar daar stijgen de huisprijzen lang niet zo snel als in anderen delen van het land. Wij zijn naar het oosten verhuisd. We merken wel dat de huisprijzen omhoog gaan maar niet alles verkoopt snel. Je moet daarin gewoon je eigen plan trekken.
Laatst bijgewerkt door Manny op 13-06-18 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 14:05

Pijnlijk herkenbaar. Mijn vriend en ik zitten ook vast. Verdienen voor Sociale huur echt nét teveel, vrije sector huren in onze regio en die inkomenseisen... Te bizar voor woorden. Echt niet leuk.

In mijn eentje kan ik niks, ik verdien gewoon te weinig. Kan nog niet eens een hypotheek van 100,000 krijgen.
Mijn vriend heeft nog een restschuld met zijn ex én is eigen baas. Zien ze ook niet graag. Hij zit weer bij z'n ouders thuis, vind het verschrikkelijk...

We zitten muur en muurvast en willen zo graag een eigen plekje.. Maar het gaat gewoon niet. Het wordt ons zo moeilijk gemaakt. En we worden ook gek van de mensen om ons heen die blijven roepen 'oh nog steeds thuis? Ga eens op jullie zelf joh!'
-O- .. We zouden niets liever willen!!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 14:15

Ik had geen keuze ik MOEST kopen...
Relatie ging uit en alles was van hem, ik ben gewoon ingetrokken ooit daar.
En toen.... toen terug van Zwartebroek naar Naarden, echter ik stond ingeschreven in Barneveld...

Zie maar eens een huurwoning in Naarden te vinden ... ik stond er niet ingeschreven dus een wachtlijst van járen....
Vrije sector huren???..... nou zoveel verdien ik niet, huren begonnen bij 900 euro....

Kopen....tja, ik kon kiezen uit 3 flatjes... maarh ad nog een restschuld staan en werkte meer 30 uur dus kon geen hypotheek krijgen.
Gelukkig heeft ex vriendje deze schuld afgelost voor mij zodat ik een hypotheek kon krijgen, mijn baas gunde me weer 40 uur en ik kon juist dat ene flatje kopen.... maar geen eigen geld, papa en mama konden me dit gelukkig lenen.

Dus ik heb een mini-appartementje in Naarden. gelukkig vlakbij mijn werk.
1 paard kon mee verhuizen, andere paard en ezel weggegeven aan bekenden, helaas is het moeilijk om alles in je uppie te betalen maar het lukt me en alles is van mij !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 14:26

Cynn schreef:
Pijnlijk herkenbaar. Mijn vriend en ik zitten ook vast. Verdienen voor Sociale huur echt nét teveel, vrije sector huren in onze regio en die inkomenseisen... Te bizar voor woorden. Echt niet leuk.

In mijn eentje kan ik niks, ik verdien gewoon te weinig. Kan nog niet eens een hypotheek van 100,000 krijgen.
Mijn vriend heeft nog een restschuld met zijn ex én is eigen baas. Zien ze ook niet graag. Hij zit weer bij z'n ouders thuis, vind het verschrikkelijk...

We zitten muur en muurvast en willen zo graag een eigen plekje.. Maar het gaat gewoon niet. Het wordt ons zo moeilijk gemaakt. En we worden ook gek van de mensen om ons heen die blijven roepen 'oh nog steeds thuis? Ga eens op jullie zelf joh!'
-O- .. We zouden niets liever willen!!

Echt precies dit. Wij zoeken in dezelfde regio (ofja, Almere als het niet anders kan en anders Amsterdam of Utrecht, maar zelfs Almere is echt niet te doen op het moment) en we zitten gewoon echt vast. Ik woon bij m'n moeder en dat gaat prima zo, maar vriend moet per 1 september zijn huis uit en dan staat hij gewoon echt op straat. Hij kan tijdelijk bij mijn moeder of vader komen wonen maar die geven beide aan dat ze dat alleen willen als er uitzicht is op een andere woning en het dus echt voor een bepaalde periode is ipv tot we iets anders gevonden hebben. Begrijpelijk ook. Maar nu zitten we gewoon vast. Het is zo ongelofelijk frustrerend, ik word echt gek.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 21:16

Bedankt voor jullie reacties!!

We hebben een maand of 3 geleden al een keer om tafel gezeten bij onze hypotheek/financieel adviseur. En weten gelukkig precies wat we zouden kunnen lenen :j
Toen ook een al eens een bot uitgebracht op een erg leuk huis, alleen zij wouden uiteindelijk te veel geld voor het huis hebben. En dat is toen helaas niet door gegaan. En sinds die tijd zijn we eigenlijk nog steeds geen huis tegen gekomen waar we het 'dit is hem' gevoel bij krijgen. En begonnen toch langzaam te twijfelen wat nou echt handig is in onze situatie.

We wonen inderdaad 'in het noorden' :P Het meest handige zou een huisje in de regio Meppel zijn. De markt in de stad zit wel zo goed als op slot, je betaald zo tussen de 600 en 800 euro voor een klein flatje. Maar als we een huisje vinden wat goed voelt, zouden we nog geen 550 euro in de maand kwijt zijn aan hypotheek. Terwijl we er wel meer huis voor zouden krijgen, financieel klinkt het dan zeker logische om gewoon in het diepe te springen en een huis te kopen...

Maar ja, vind dan maar dat huis binnen budget en wat ook goed voelt :+

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 14:20

Ik zou dan zeker voor huren gaan. Ondanks de hogere maandlasten. Huur kan je over het algemeen na een half jaar of jaar maandelijks opzeggen en heb je verder geen onvoorziene uitgaven.
Daarnaast voordat je de sleutel hebt na de eerste bezichtiging van een huis kan ook weer maanden overheen gaan. En je woont dan al wel samen. Hebt dat geprobeerd. Als het niet bevalt zit je niet direct aan de koop vast.

Je moet natuurlijk wel kijken of jullie financieel alles kunnen dragen. Moet zeggen dat we een hele hoge huur hadden en ondanks dat de maandlasten nu veel lager zijn we ook veel onvoorziene uitgaven hebben(oud huis). We zitten er nu bijna een jaar in en hebben nog niet meer geld over gehouden dan dat we deden in ons huurhuis.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 22:51

Ik zou echt eerst gaan huren, zeker als jullie allebei nog bij je ouders wonen.

Huren voelt inderdaad als water naar de zee brengen, maar vergeet niet dat kopen ook veel 'kost'. De kosten koper (overdrachtsbelasting, notariskosten, hypotheekadvies) moet je sowieso al meteen betalen. Daarnaast moet je zelf geld reserveren voor 'groot onderhoud'. Mocht het bij het samenwonen toch niet blijken te klikken, moet je weer naar de notaris om het huis te verdelen, moet er iets met de hypotheek geregeld worden (kost ook geld) of moet het huis verkocht worden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 14:53

ah, in het Noorden is dus niet echt Groningen/Noord Drenthe? (hoewel in die laatste omgeving de huizen ook best prijzig kunnen zijn)

Ik heb vorig jaar mijn eerste huis gekocht. Ben nog alleen, ben niet van plan om dat altijd te blijven.
Bewust gekozen voor kopen, mijn ouders hebben een koopwoning en zijn niet echt pro-huur. In het kader van geld verdienen ook.

Huis dat ik heb gekocht is een oude huurwoning (jaren 70), zonder bijkeuken. Qua indeling hoefde ik er niets aan te doen. Maar ik denk dat de woning behoorlijk is opgeknapt. Bijkeuken zijn we mee bezig en als de keuken en de tuin af zijn, dan denk ik dat ik wel wat winst kan maken.

En met dat idee ben ik ook gaan kopen. M'n ouders hebben altijd alles zelf verbouwd. Vanaf mijn 8e is er altijd wel een project gaande geweest, iets dat ik onwijs leuk vond altijd. Ik denk dat ik daarom er ook minder moeite mee heb om constant te klussen.
Er werd ook wel tegen me gezegd: "Zou je niet gaan huren? Straks vind je de ware en kom je moeilijk van je huis af." Ja, is een optie... Met dat in mijn achterhoofd ben ik wel voor een enigszins courante woning gegaan.

Toen ik voor het eerst bij de adviseur kwam, kon ik een (nieuwbouw) huisje van 120.000 euro netto voor 360 euro per maand kopen. Diezelfde huisjes kwamen ook te huur... á 700-750 euro per maand.
Dan heb je het over een kleine woning (2 kamers), weinig onderhoud (kunststof kozijnen, nieuwe CV, nauwelijks een tuin). Vond ik werkelijk waar absurd!

Ik heb nu een grotere woning gekocht, maar zit nog steeds netto ruim onder die huurprijs. Ook inclusief gwl, heb ik nog steeds ruim 250 euro per maand over ten opzichte van het huren van die kleinere woning. Voor die 250 euro per maand kan ik prima eens per 3 jaar een schilder láten komen, bijvoorbeeld.

Ik zie dat er ook kosten worden benoemd in het kopen van een eigen huis. Vergeet niet dat veel van die kosten belastingaftrekbaar zijn. Ik kreeg ruim de helft van dat geld terug. De andere helft heb ik al verdiend met een jaar hier wonen in plaats van een jaar in die huurwoning.

En ach, er scheiden ook nog steeds mensen na 25 jaar huwelijk. Dus van die dingen zou ik sowieso niet uit gaan. Je kent je eigen relatie het beste.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 12:10

Ik vind het echt super interessant of te lezen wat jullie ideeën over dit onderwerp zijn!

Zowel mijn vriend als ik komen uit koop families :') Dus Huren is dan toch ook een ver van je bed show.
We hebben alles nog eens goed doorgenomen. Hebben hier en daar wat eisen aangepast en goed gekeken naar het verschil in woonlasten. Ik mag toch zeggen dat we al een mooie spaarpot hebben om alles te financieren. We gaan er niet vanuit dat één van de twee na een maand gillend weg rent, en mocht dat gebeuren kunnen we de kosten zelfstandig ook nog dragen. En daaruit hebben we besloten om volgende week bij twee koophuisjes te gaan kijken! Spannend!! :j

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 12:23

Sta je er eventueel voor open om net buiten Meppel te wonen? Dan zou je namelijk ook naar huizen in bijvoorbeeld Ruinerwold of Nijeveen kunnen kijken. Vaak net iets goedkoper, maar je bent alsnog snel in de stad.

Succes met de bezichtigingen in ieder geval!

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 21:58

Jahoor, zolang we maar met 10 minuten op de a32 kunnen zijn. We gaan nu ook bij huisjes buiten de stad kijken :j En richting Steenwijk worden de huizen ook goedkoper. Dus in dat gebied gaan we ook de huizen bezoeken

SnorlexJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 22:09

Ik zit ook “vast”.

Wel een relatie maar meneer is ondernemer en bezig met de koop van een bedrijfspand. We willen ook nog niet samenwonen dus een appartementje in de stad moet ik zelf op kunnen brengen.

Huizenmarkt is hier geëxplodeerd. Er wordt flink overboden. Mensen kopen het huis bij voorbaat al onderwater...

Dus huren; maar door de enorme bubbel op de koopmarkt stijgen de huren flink mee.

Denk er nu over om een appartementje te delen met een vriendin. Ook best gezellig, samen koken bijvoorbeeld. Maar de zoektocht is niet leuk :')

Arrogante makelaars (want waarom moeite doen voor ons 10 anderen), niet up-to-date aanbod of bezichtigingen voor niets door miscommunicatie. En iedere keer maar de pauze op werk verknoeien of stukje overwerken om gemist uurtje weer in te halen.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 18-06-18 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 22:29

Wat je eventueel ook nog kunt informeren is of de gemeente waar je koopt een starterslening aanbied.
Dat heeft mij geholpen om mijn huisje alleen te kunnen kopen. Maar niet alle gemeentes hebben dat.

Coca2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 00:06

Er zitten ook nadelen aan kopen, je zit vast........en natuurlijk is huren water naar de zee brengen, maar je kunt dat ook anders zien: Vrijheid. De vrijheid om op ieder moment dat je wil ergens anders te gaan wonen, omdat de wijk je niet aanstaat, je buren niet of wat voor reden dan ook.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 10:26

Coca2018 schreef:
Er zitten ook nadelen aan kopen, je zit vast........en natuurlijk is huren water naar de zee brengen, maar je kunt dat ook anders zien: Vrijheid. De vrijheid om op ieder moment dat je wil ergens anders te gaan wonen, omdat de wijk je niet aanstaat, je buren niet of wat voor reden dan ook.

Nou... Zoveel vrijheid heb je daarin niet hoor :+
Je hebt te maken met opzegtermijnen, maar als je sociaal huurt ook te maken met wachtlijsten. Daarnaast moet je ook maar weer iets zien te vinden wat je bevalt. Als koper heb ik trouwens dezelfde vrijheid, ik kan gewoon mijn huis te koop zetten en een ander huis terug kopen. Vermoed dat met de huizenmarkt nu, je dat sneller gedaan hebt dan met een huurhuis :)