Autolease, hoe werkt dat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:28

Janine1990 schreef:
Frummels schreef:
Valt toch wel mee?
Ik heb via private lease een nieuwe citroen c1 voor 4 jaar, 15.000 km per jaar (kom ik niet aan denk ik, maar liever te veel dan te weinig) en betaal 180 euro per maand. :) En dat was een aanbieding, haha.


Ik vind het ook duur... kijk wat MarjanB voor bak heeft voor hetzelfde geld inclusief kms...


Maar dat is zakelijke lease begreep ik? Dat maakt volgens mij nog wel uit. En als dat via je werkgever geen optie is, dan kun je daar natuurlijk geen gebruik van maken.

M_D_H
Berichten: 17479
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:29

Waar je sowieso op moet letten is dat je geen schadevrije jaren opbouwt met een leaseauto en dat de schadevrije jaren die je opgebouwd hebt, maar 3 jaar bewaard blijven.
Soms is het mogelijke dat de jaren dat je schadevrij hebt gereden door de leasemaatschappij bevestigd worden en als commerciële treden toegevoegd worden aan de verzekering als je een nieuwe (particuliere) auto koopt. maar de voorheen opgebouwde schadevrije jaren zijn weg als je ze niet binnen 3 jaar gebruikt :)

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:30

Cer schreef:
Ik heb er ooit naar gekeken toen mijn vorige autotje leek te gaan overlijden.. Die was 12 met 225000 km op de teller ..
omgerekend naar reparatiekosten, afschrijving, verzekering, wegenwacht etc zat ik nog niet op de 180 euro per maand. En hij heeft best een aantal keren dure reparaties gehad zoals distributieriem etc..

Ik heb dus weer gekozen voor een eigen auto en die rij ik weer helemaal op.
ja als je luxe wilt rijden is het niet alles, maar heb nu een autotje van 6, niet zo duur in aanschaf en nog onder de ton qua kms, dus dat vind ik echt weinig :=

Lease vond ik teveel aanslag plegen op mn kosten, en je kunt er niet heel makkelijk vanaf als je krap zit..


Als je dat niet kwijt bent aan reparatie dan is het het niet waard inderdaad.
Ik had hiervoor een Audi, die heb ik maar 2 jaar gehad, maar als ik de reparatiekosten, APK, grote/kleine beurt, banden etc. meereken, dan zat ik op ruim 400 euro per maand := Dus dan is 180 een schijntje. En geen zorgen meer. :) Maar kan me ook voorstellen dat je dat misschien niet heel makkelijk kan missen. Het is toch een hoop geld.

Cer

Berichten: 30185
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Autolease, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:33

ik had het uitgerekend en over 12 jaar heeft ie me 5300 aan reparaties gekost.. das nog geen 40 per maand.

Maar goed, ik heb een jaar gehad met bijv 200 en een jaar met 1100 euro.. maar al bij al viel t mee. Nu een met een ketting (die godforbid hopelijk heel blijft) en dan hoop ik nog goedkoper uit te zijn :j
maar goed, geen lease hier dus, dus eigenlijk geen toevoeging voor dit topic

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:35

Ik rij zakelijk een leaseauto.

Een BMW 1 serie, 116D automaat met behoorlijk wat opties.

Voor 285 euro netto in de maand. Ik mag er onbeperkt gebruikt van maken, geen verzekering reparaties of wat dan ook. Ik rij tussen de 35.000 en 40.000 km per jaar ermee. Ik hoef geen eigen bijdrage aan de baas te betalen(dat hoeft alleen als je boven je leasebudget gaat zitten)

Ik vind het geweldig. Nooit zorgen om de auto.

Privatelease zou ik persoonlijk niet snel doen. Privé zou ik lekker een oude golf kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:39

NatasjavE schreef:
Ik rij zakelijk een leaseauto.

Een BMW 1 serie, 116D automaat met behoorlijk wat opties.

Voor 285 euro netto in de maand. Ik mag er onbeperkt gebruikt van maken, geen verzekering reparaties of wat dan ook. Ik rij tussen de 35.000 en 40.000 km per jaar ermee. Ik hoef geen eigen bijdrage aan de baas te betalen(dat hoeft alleen als je boven je leasebudget gaat zitten)

Ik vind het geweldig. Nooit zorgen om de auto.

Privatelease zou ik persoonlijk niet snel doen. Privé zou ik lekker een oude golf kopen.


Maar dat is ook incl brandstof (neem tenminste aan dat je een tankpas hebt).. De bedragen die ik hier voor private lease voorbij komen komt de brandstof nog bij..

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:40

Bij private lease? Weet ik niet of je dan ook een brandstofpas hebt.

Ik heb er inderdaad wel een.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:40

NatasjavE schreef:
Ik rij zakelijk een leaseauto.

Een BMW 1 serie, 116D automaat met behoorlijk wat opties.

Voor 285 euro netto in de maand. Ik mag er onbeperkt gebruikt van maken, geen verzekering reparaties of wat dan ook. Ik rij tussen de 35.000 en 40.000 km per jaar ermee. Ik hoef geen eigen bijdrage aan de baas te betalen(dat hoeft alleen als je boven je leasebudget gaat zitten)

Ik vind het geweldig. Nooit zorgen om de auto.

Privatelease zou ik persoonlijk niet snel doen. Privé zou ik lekker een oude golf kopen.


Die heb ik jaren gehad <3 Een golf uit 1993, mijn grote liefde haha. Daar heb ik nooit meer dan 50 euro reparatiekosten per jaar aan gehad! (handremkabeltje bij APK ofzo). Helaas is hij 3 jaar geleden echt overleden (reparatie zou meer dan 3.000 kosten en de auto kostte mij maar 400 in aankoop dus dat heb ik niet gedaan). Toen de Au(w)di gekocht en heel snel weer weggedaan, rampending.. Nu private lease en ik koop echt nooit meer zelf een auto. Vind het heerlijk <3 Hoef nergens over na te denken, en alleen maar te tanken. Als ie stuk gaat komen ze hem ophalen en brengen ze meteen een vervangende auto etc. Ben echt heel tevreden.

Mooie deal heb jij via je werk trouwens!

_Nancy

Berichten: 14100
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:43

Wij hebben een private lease auto (Kia Niro) met 20.000 km per jaar, ik denk dat dit inderdaad te weinig voor jou zal zijn.

Het leasen vinden wij wel ideaal, aangezien er naast de lease prijs alleen nog maar getankt hoeft te worden en verder niets.
Als er een lampje zou gaan branden of hij moet voor onderhoud oid weg, dan brengen we hem weg en halen m voor niks weer op. Of we staan langs de weg, dan komen ze ons gewoon halen. Dit zit allemaal in de lease, net als de MRB en verzekering.
Als we alles eraf halen, MRB en all-risk verzekering oa, dan is de prijs van de lease niet zoveel meer.
Daarnaast wilden wij een nieuwe auto met veel opties, dan is lease voor ons wat betaalbaarder dan in één keer aftikken :+

Autumnn

Berichten: 8048
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 10:05

verootjoo schreef:
Wij hebben drie jaar een VW Up geleast, 25000 km per jaar voor €200 P/m. Als je dat omrekent naar als je hem zelf zou kopen ben je niet eens zoveel meer kwijt.


Maar als je koopt, heb je na drie jaar nog steeds een auto :)

Elicious

Berichten: 742
Geregistreerd: 05-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 10:19

Interessant....

Ik rijdt ongeveer 35.000 km per jaar.
Voornamelijk werk km (250 retour per dag).

Ik heb mijn auto nu bijna 5 jaar (was de kop af) en ben toe aan een nieuwe.
Gezien we kinderen hebben moet dit toch een ruime auto zijn.
20000 euro voor zo'n auto ben je dan zo kwijt. Wat binnen 5 jaar weer opnieuw terug komt.

Lease leek ons geen optie, gezien dat altijd benzine wagens zijn en we met mijn kilometers op een bedrag tussen de 600 en 800 euro uitkwamen. + dan de veel te duren benzine die je moet tanken.

Lastig hoor, ik ben benieuwd wat jullie visie op mijn situatie is.

Schuur_

Berichten: 4893
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 10:29

Frummels schreef:
NatasjavE schreef:
Ik rij zakelijk een leaseauto.

Een BMW 1 serie, 116D automaat met behoorlijk wat opties.

Voor 285 euro netto in de maand. Ik mag er onbeperkt gebruikt van maken, geen verzekering reparaties of wat dan ook. Ik rij tussen de 35.000 en 40.000 km per jaar ermee. Ik hoef geen eigen bijdrage aan de baas te betalen(dat hoeft alleen als je boven je leasebudget gaat zitten)

Ik vind het geweldig. Nooit zorgen om de auto.

Privatelease zou ik persoonlijk niet snel doen. Privé zou ik lekker een oude golf kopen.


Die heb ik jaren gehad <3 Een golf uit 1993, mijn grote liefde haha. Daar heb ik nooit meer dan 50 euro reparatiekosten per jaar aan gehad! (handremkabeltje bij APK ofzo). Helaas is hij 3 jaar geleden echt overleden (reparatie zou meer dan 3.000 kosten en de auto kostte mij maar 400 in aankoop dus dat heb ik niet gedaan). Toen de Au(w)di gekocht en heel snel weer weggedaan, rampending.. Nu private lease en ik koop echt nooit meer zelf een auto. Vind het heerlijk <3 Hoef nergens over na te denken, en alleen maar te tanken. Als ie stuk gaat komen ze hem ophalen en brengen ze meteen een vervangende auto etc. Ben echt heel tevreden.

Mooie deal heb jij via je werk trouwens!


Ik ben het helemaal met je eens. Het kost elke maand wel wat maar de zorgen die je niet hebt en de vrijheid (ik kan na 1 jaar opzeggen zonder reden) is me ook wat waard. Daarbij had ik destijds echt het geld niet om een fatsoenlijke auto te kopen die ook representatief is voor mijn werk. Als ik financial leas zou doen zou ik nog een hoop kosten er bij krijgen van verzekering, onderhoud en zit ik ook nog met een auto aan mijn broek die ik nooit voor genoeg geld verkocht zou krijgen om de lening af te betalen.

De verzekering van de auto staat gewoon op mijn naam (BE) dus schadevrije jaren bouw ik mee op. Daarvoor dus niet want heb altijd auto's van de zaak gereden en dat werd dus niet bijgehouden. Volvo heeft nu ook een aanbieding 289 euro voor een V40 op 24 maanden en 20 000km. Is imo een goede deal, jammer dat ze die niet hadden toen ik op zoek was

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 10:54

Janine1990 schreef:
Ik vind het ook duur... kijk wat MarjanB voor bak heeft voor hetzelfde geld inclusief kms...

Maar is ook afhankelijk van het leaseplan van je werkgever.
Wij hebben dezelfde auto als MarjanB, de 308sw, maar betalen hier maandelijks veel en veel meer voor dan zij.

Als ik jou was, dan zou ik op het werk eens gaan kletsen over mogelijk- en moeilijkheden.

Roodvos

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 11:17

De vraag is natuurlijk wat je met de auto wil. Moet die ook voor de paardentrailer? Of kan je dan een auto lenen/gebruiken van bijv. je ouders?

Want die private-lease reclames gaan, nog afgezien van de km beperking, allemaal over van die hoedendoosjes die je wel in de trailer kan zetten maar niet er voor.

En zakelijke lease lijkt ook wel heel leuk, maar je bent vaak ook gebonden aan een budget en geselecteerde merken. Wil je groter/zwaarder (en dus duurder) dan krijg je bijtellingen waar je ook niet blij van wordt.
Ik ben dus heel blij dat mijn werkgever voor mijn functie geen lease-auto heeft. Want als ik zie wat ze hier als lease rijden, dat wil ik niet voor mijn trailer hebben. Dus ik zou dan een lease-auto hebben voor alleen werkkm’s en voor privé mijn trekauto aanhouden. Maar ja, dan heb je voor je alleen 2 auto’s op de oprit staan en dat is behalve onzinnig ook financieel ongunstig.

Dus, conclusie: ik ben heel blij met mijn privé 4x4 bakbeest en zou niet anders willen.

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 11:34

M_D_H schreef:
Waar je sowieso op moet letten is dat je geen schadevrije jaren opbouwt met een leaseauto en dat de schadevrije jaren die je opgebouwd hebt, maar 3 jaar bewaard blijven.
Soms is het mogelijke dat de jaren dat je schadevrij hebt gereden door de leasemaatschappij bevestigd worden en als commerciële treden toegevoegd worden aan de verzekering als je een nieuwe (particuliere) auto koopt. maar de voorheen opgebouwde schadevrije jaren zijn weg als je ze niet binnen 3 jaar gebruikt :)

Ik kan als ik wegga inderdaad een formulier aanvragen bij de LM waarop staat dat ik braaf ben geweest, maar een vriendin van mij kon dit niet en is dus begonnen op 0 schadevrije jaren toen ze dit jaar wel weer kocht. Erg zonde, dus ik zou hier zeker op letten :j

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 11:41

Roodvos schreef:
En zakelijke lease lijkt ook wel heel leuk, maar je bent vaak ook gebonden aan een budget en geselecteerde merken. Wil je groter/zwaarder (en dus duurder) dan krijg je bijtellingen waar je ook niet blij van wordt.


Wij mogen maximaal 10% over budget gaan. Die 10% moet je dan inderdaad zelf betalen. (Maar ook weer een deel van je inkomstenbelasting aftrekken)

Maar in de praktijk betekend dat bij ons een zeer riante regeling.

Ik heb een klein wagentje uitgekozen omdat mijn man de grote auto heeft die 2 paarden mag trekken.(mijne gaat tot 1500 kilo)
Ik heb genoeg aan deze auto.
Maar een collega van mij heeft een riante SUV die 2 paarden kan trekken zonder extra bijtelling. Uiteraard wel meer aan belasting kwijt. Maar privé kan je die auto niet voor dat geld rijden.

MarliesV

Berichten: 15211
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Autolease, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 11:48

TS, gaat jouw werkgever meewerken aan een leaseauto, zonder dat je deze voor je functie nodig bent?

Zou hier nooit gebeuren. Ze doen nergens moeilijk over maar een leaseauto is hier functie gebonden. Niet omdat het goed uit komt voor iemand.

Private lease heb ik geen verstand van. Maar eerder liep daar wel een topic over op Bokt. Misschien dat je die eens op kan diepen voor tips and tricks.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 11:51

MarliesV schreef:
TS, gaat jouw werkgever meewerken aan een leaseauto, zonder dat je deze voor je functie nodig bent?

Zou hier nooit gebeuren. Ze doen nergens moeilijk over maar een leaseauto is hier functie gebonden. Niet omdat het goed uit komt voor iemand.

Private lease heb ik geen verstand van. Maar eerder liep daar wel een topic over op Bokt. Misschien dat je die eens op kan diepen voor tips and tricks.


Bij ons binnen het bedrijf is tegenwoordig de mogelijkheid om voor mensen die qua functie geen leaseauto nodig hebben gebruik te maken van private lease tegen dezelfde gunstige voorwaarden als de zakelijke leasecontracten.

Dat is dan gunstiger dan dat je het zelf gaat regelen.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 11:59

watchthesky schreef:
M_D_H schreef:
Waar je sowieso op moet letten is dat je geen schadevrije jaren opbouwt met een leaseauto en dat de schadevrije jaren die je opgebouwd hebt, maar 3 jaar bewaard blijven.
Soms is het mogelijke dat de jaren dat je schadevrij hebt gereden door de leasemaatschappij bevestigd worden en als commerciële treden toegevoegd worden aan de verzekering als je een nieuwe (particuliere) auto koopt. maar de voorheen opgebouwde schadevrije jaren zijn weg als je ze niet binnen 3 jaar gebruikt :)

Ik kan als ik wegga inderdaad een formulier aanvragen bij de LM waarop staat dat ik braaf ben geweest, maar een vriendin van mij kon dit niet en is dus begonnen op 0 schadevrije jaren toen ze dit jaar wel weer kocht. Erg zonde, dus ik zou hier zeker op letten :j


Dit was bij ons geen probleem...
Toen wij onze eigen gekochte auto daarna gingen verzekeren hebben we het leasecontract ingeleverd waarop stond dat we 9 schadevrije jaren hadden en de leasemaatschappij heeft een verklaring gemaakt dat we daarna drie jaar schadevrij gereden hebben.
We kregen toen gewoon alle schadevrije jaren :j

M_D_H
Berichten: 17479
Geregistreerd: 01-10-09

Re: Autolease, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 12:06

Klopt Verootjoo, soms kan dit maar dit ligt aan de leasemaatschappij en de verzekeraar :j
Maar soms kan het ook niet en dan heb je wel pech als je langer dan 3 jaar een leaseauto hebt gehad.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 12:06

Mijn man rijdt via zijn werk (zakelijk) ook een lease auto. Op dit moment is ( en de afgelopen 3 jaar) een VW Golf station. Hij rijdt gemiddeld >50.000 op jaar basis en mag de auto ook privé gebruiken. De auto staat inmiddels op 180.000 en de nieuwe auto staat in bestelling.

Dit is een benzine variant geworden, ondanks de vele kilometers.

Een verkoper die wij spraken gaf aan dat de diesel en benzine prijzen steeds dichter bij elkaar te liggen. Diesel wordt steeds meer ‘geweerd’ (grote steden als ik het goed begrepen heb) de vraag is ook hoeveel jaar er nog dieselauto’s geproduceerd blijven worden nu benzine moters steeds krachtiger worden.

Het grootste voordeel vinden wij dat we elke 4 jaar ‘nieuw’ kunnen rijden, wat privé niet haalbaar is. ( Spaarpotjes branden toch uiteindelijk weg in andere spaardoelen). Daarnaast hebben we geen zorgen aangaande onderhoud, onderhoudskosten en bandenwisselingen.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 12:08

Wij willen ook via private-lease een auto gaan 'aanschaffen' dus dit topic komt als geroepen.

We hebben nu een auto doe aan wegenbelasting al bijna 100 euro kost en aan verzekering 20. Dat gaan we dus al 'besparen' als we gaan leasen. Geen onverwachte kosten lijkt me ook heerlijk eigenlijk en gewoon altijd een goede auto rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 12:11

Ik acht de kans vrij klein dat een bedrijf een leaseauto gaat aanbieden als het niet bij de functie hoort. Voor het bedrijf is een leaseauto immers wel een flinke kostenpost. Misschien zoals bij NatasjavE aantrekkelijke privatelease, maar zeker geen zakelijke lease.. :n Dat moet echt bij je functie horen, veel op weg of een MT-functie hoort het vaak bij.

denice, die kosten 'bespaar' je niet, die zitten gewoon in je (veel hogere) leasebedrag ;)

_Nancy

Berichten: 14100
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 12:13

Relaxed schreef:
Ik acht de kans vrij klein dat een bedrijf een leaseauto gaat aanbieden als het niet bij de functie hoort. Voor het bedrijf is een leaseauto immers wel een flinke kostenpost. Misschien zoals bij NatasjavE aantrekkelijke privatelease, maar zeker geen zakelijke lease.. :n Dat moet echt bij je functie horen, veel op weg of een MT-functie hoort het vaak bij.

denice, die kosten 'bespaar' je niet, die zitten gewoon in je (veel hogere) leasebedrag ;)


Ja dat klopt, maar je hebt dus ook geen onverwachte kosten en altijd een goede auto zoals Denice ook zegt.
Ik vind het heerlijk rondrijden met het idee dat mocht er iets kapot gaan in de auto, ik dat niet zelf op hoef te hoesten. Het is gewoon wegbrengen of op laten halen, je krijgt een tijdelijk auto voor in de plaats en als de auto weer goed is krijg je m weer terug. Factuur krijg je niet, ik vind dat idee wel erg prettig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 12:14

_Nancy schreef:
Relaxed schreef:
Ik acht de kans vrij klein dat een bedrijf een leaseauto gaat aanbieden als het niet bij de functie hoort. Voor het bedrijf is een leaseauto immers wel een flinke kostenpost. Misschien zoals bij NatasjavE aantrekkelijke privatelease, maar zeker geen zakelijke lease.. :n Dat moet echt bij je functie horen, veel op weg of een MT-functie hoort het vaak bij.

denice, die kosten 'bespaar' je niet, die zitten gewoon in je (veel hogere) leasebedrag ;)


Ja dat klopt, maar je hebt dus ook geen onverwachte kosten en altijd een goede auto zoals Denice ook zegt.
Ik vind het heerlijk rondrijden met het idee dat mocht er iets kapot gaan in de auto, ik dat niet zelf op hoef te hoesten. Het is gewoon wegbrengen of op laten halen, je krijgt een tijdelijk auto voor in de plaats en als de auto weer goed is krijg je m weer terug. Factuur krijg je niet, ik vind dat idee wel erg prettig.


Oh dat is ook zeker zo, ik reageerde puur op je opmerking dat je bespaart op mrb en verzekering :+