Auto met storing, wie kan er helpen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Auto met storing, wie kan er helpen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 22:22

Mijn Ford Focus C max (2.0 ghia) geeft een storing weer op het display op het dashboard. Deze zegt:
* motor systeemstoring
* remlicht storing.

De storing is begonnen nadat we in de regen met de trailer hadden gereden, paard uitgeladen en daarna weer met de trailer weg wilde rijden. Nu hebben we al vaker met regen gereden en nooit problemen gehad. Verlichting van de trailer is een klein jaar terug vernieuwd en alles werkt naar behoren (ook geen kapotte glaasjes).

Bij de garage geweest en hebben de computer uitgelezen, daaruit kwam dezelfde melding. Fout eruit halen hielp niet, storing kwam gelijk weer terug (overigens hing de trailer en toen niet meer achter).
Advies van de garage, remlichtschakelaar onder het pedaal vervangen.
Schakelaar vervangen, uitgelezen omdat de melding bleef op het display. Hetzelfde verhaal als hierboven.
Advies om ook de andere remlichtschakelaar te vervangen (deze gaat eigenlijk amper stuk).
Wederom de fout bleef, ze halen hem eruit en springt er gelijk weer in.

Het vreemde is, op de melding na merk ik verder niets met rijden. Geen verminderde remkracht, verlichting alles werkt naar behoren.

*Stekker bij de trekhaak is nagekeken en doorgemeten, niets te vinden.
* Bedrading achterlichten doorgemeten en in orde.
* Geen lampen vervangen (misschien een foutief bolletje wat de melding zou kunnen veroorzaken, maar nvt)
* Alle zekeringen zijn intact, en voor de zekerheid zijn alle zekeringen schoon gemaakt.

Enigste waar we wel een probleem mee hebben is als we de trailer erachter hangen. Zodra ik mijn lichten dan aandoe gaan spontaan de remlichten van de auto en trailer branden. Laat ik mijn lichten uit, dan werkt alles na behoren en blijven de remlichten niet branden, branden alleen bij remmen dus naar behoren.

De garage weet het niet meer en geeft aan langer tijd nodig te hebben om alles stap voor stap na te gaan lopen, eventueel dingen gaan vervangen. Is zoeken naar een speld in de hooiberg volgens hun.
Ford dealer gebeld en alles uitgelegd, die geeft hetzelfde verhaal weer. Maar zeiden wel dat ze niet op het advies afgaan van onze garage en alle stappen opnieuw gaan uitvoeren.
Sorry in mijn ogen geldklopperij.

Iemand een handige man/vriend/kennis die een tip heeft waar verder te zoeken?

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Auto met storing, wie kan er helpen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 23:25

Ik zou dit echt negeren hè. :+ Doet remlicht het? Check! Doet de rem het? Check. Dan is het wat mij betreft klaar en tuffen we vrolijk verder. :D

Wat een gedonder met die nieuwe auto's!

Abracadabra9

Berichten: 5006
Geregistreerd: 23-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 23:29

Merkdealers (ik vermoed dat het merk an sich hierin geen rol speelt) nemen geen advies of meldingen over als de auto bij de garage om de hoek is uitgelezen, als daar een foute diagnose is gesteld zijn zij de sjaak. Ze resetten ook geen servicemeldingen als de service niet bij hen is uitgevoerd.

Zolang het lampje oranje is, en je niks merkt aan de auto (dus inderdaad geen verandering in rij gedrag, auto houdt niet in, voelt niet anders) zou ik er mee blijven rijden want het is niet direct een 'stop'melding. Maar mocht je het inderdaad niet vertrouwen, dan misschien toch wegbrengen naar de dealer wetende dat ze diagnosekosten zullen rekenen (kloktijden op basis van een uurtarief van 75 euro of meer vermoedelijk) en je daarna waarschijnlijk nog eens bij kan betalen voor eventuele reparatie. Maar dan is je auto waarschijnlijk wel weer in orde. Rijden met waarschuwingslampjes is gewoon niet fijn.

Overigens als je remlicht(en) niet werken of niet juist werken is dit mijn weten wel een afkeurpunt op de APK. Ik vind je motormanagementsysteem storing zorgelijker :) Misschien kun je, als je de foutcode weet, eens op internet speuren? Of dat mensen je hier dan verder kunnen helpen aan de hand van wat er precies uitgelezen is?
Laatst bijgewerkt door Abracadabra9 op 08-06-18 00:03, in het totaal 3 keer bewerkt

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 23:35

Mijn vriend heeft heel vroegah met auto's gewerkt.

En hij oppert dat de massa (bedrading dus niet gewicht) er misschien iets mee te maken heeft.
Wellicht dat na laten kijken door een handige harry

loez

Berichten: 11072
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 23:37

Kabels en stekkers van de trekhaak zijn zeker in orde? Klinkt alsof ie daar kortsluiting maakt op zon moment.

Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 23:47

Mijn vriend zegt dat ie er niks mee kan tenzij hij de uitgelezen informatie ziet (hij werkt overigens bij een Ford dealer als auto mechanicus).

Hij zegt overigens wel, dat een merkdealer veel meer fouten en details uit een boord computer kan lezen dan een niet merk specifieke garage. Dus ik denk dat naar de Ford garage gaan toch geen slecht idee is TS..
Laatst bijgewerkt door Zeeuwsemeid op 07-06-18 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Lietje_1991

Berichten: 467
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Kop van N-H

Re: Auto met storing, wie kan er helpen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 23:50

Haal hem eens een kwartier van de accu af, heeft bij de Peugeot van mijn ouders 'wonderen' verricht qua foutmeldingen waarvan de oorzaak al verholpen was

Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Auto met storing, wie kan er helpen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 01:34

Kan vast van alles zijn!

Gezien de verlichting niet top werkt met de trailer lijkt daar ergens stekkertechnisch niet goed te zitten. Daarvoor zou je nieuwe stekker aan je trailer bevestigen kunnen proberen. Heeft hier ook al eens wat opgelost, daar zat met oude stekker contactje net niet helemaal lekker.

assie

Berichten: 9486
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Auto met storing, wie kan er helpen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 06:53

Geeft ie de fout ook met een andere trailer? Als je de trailer van een ander kunt lenen kun je zo uitsluiten of het in de auto of de trailer zit.

Duplo

Berichten: 1652
Geregistreerd: 11-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 06:57

kiki1976 schreef:
Enigste waar we wel een probleem mee hebben is als we de trailer erachter hangen. Zodra ik mijn lichten dan aandoe gaan spontaan de remlichten van de auto en trailer branden. Laat ik mijn lichten uit, dan werkt alles na behoren en blijven de remlichten niet branden, branden alleen bij remmen dus naar behoren.


Er zit in de verlichting/bekabeling dus echt eens storing want anders zou dit niet optreden
Andere aanhanger/ verlichtingsbalk geprobeerd? Doet hij dan wèl echt alles goed?

Gaan rijden met continue remlicht aan zodat niemand kan zien wanneer je wel remt is zeker met een paard erbij echt gevaarlijk

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 15:53

Palmera schreef:
Ik zou dit echt negeren hè. :+ Doet remlicht het? Check! Doet de rem het? Check. Dan is het wat mij betreft klaar en tuffen we vrolijk verder. :D

Wat een gedonder met die nieuwe auto's!

Remlicht doet het goed. Behalve als ik er een trailer achter hang en verlichting aanzet.
Dus is wel iets wat gemaakt moet worden.

Amburtjoz schreef:
Merkdealers (ik vermoed dat het merk an sich hierin geen rol speelt) nemen geen advies of meldingen over als de auto bij de garage om de hoek is uitgelezen, als daar een foute diagnose is gesteld zijn zij de sjaak. Ze resetten ook geen servicemeldingen als de service niet bij hen is uitgevoerd.

Zolang het lampje oranje is, en je niks merkt aan de auto (dus inderdaad geen verandering in rij gedrag, auto houdt niet in, voelt niet anders) zou ik er mee blijven rijden want het is niet direct een 'stop'melding. Maar mocht je het inderdaad niet vertrouwen, dan misschien toch wegbrengen naar de dealer wetende dat ze diagnosekosten zullen rekenen (kloktijden op basis van een uurtarief van 75 euro of meer vermoedelijk) en je daarna waarschijnlijk nog eens bij kan betalen voor eventuele reparatie. Maar dan is je auto waarschijnlijk wel weer in orde. Rijden met waarschuwingslampjes is gewoon niet fijn.

Overigens als je remlicht(en) niet werken of niet juist werken is dit mijn weten wel een afkeurpunt op de APK. Ik vind je motormanagementsysteem storing zorgelijker :) Misschien kun je, als je de foutcode weet, eens op internet speuren? Of dat mensen je hier dan verder kunnen helpen aan de hand van wat er precies uitgelezen is?

Op zich niet erg dat ze het niet blind overnemen. Maar ik weiger om bv de remlicht schakelaars weer te gaan vervangen, want dat was volgena hun weer de eerste stap. Die zijn net vervangen.
Zonder trailer werkt alle verlichting gewoon naar behoren, dus geen afkeur.
De motor systeemstoring hangt samen met de remlichtstoring volgens de garage mede omdat er bij zo'n melding bepaalde dingen uit veiligheid worden uitgeschakeld (bv de cruiscontrol)
Foutcode zou ik even aan mijn man moeten vragen.
Lampje is een de rood lampje (klein rond zonder pictogram erop) als waarschuwing naast het digitale schermpje (die brand bv ook als je ruitensproeier vloeistof beneden niveau is).
leestmee schreef:
Mijn vriend heeft heel vroegah met auto's gewerkt.

En hij oppert dat de massa (bedrading dus niet gewicht) er misschien iets mee te maken heeft.
Wellicht dat na laten kijken door een handige harry

Massa is aangemeten, en was niets op te vinden


loez schreef:
Kabels en stekkers van de trekhaak zijn zeker in orde? Klinkt alsof ie daar kortsluiting maakt op zon moment.

Stekker op de auto is nagekeken en doorgemeten en is goed.
Fout blijft ook al heeft er geen trailer achter gehangen.


Zeeuwsemeid schreef:
Mijn vriend zegt dat ie er niks mee kan tenzij hij de uitgelezen informatie ziet (hij werkt overigens bij een Ford dealer als auto mechanicus).

Hij zegt overigens wel, dat een merkdealer veel meer fouten en details uit een boord computer kan lezen dan een niet merk specifieke garage. Dus ik denk dat naar de Ford garage gaan toch geen slecht idee is TS..

Foutcode weet ik niet, moet ik even aan mijn man vragen.
Kijk is niet zo dat ik niet naar hun wil hoor. Maar degene die ik hier in de buurt gesproken heb, wil alle stappen die onze garage al gedaan heeft opnieuw ga doen. Incl het vervangen van de remlichtschakelaars. En dat vind ik een beetje onzin om eerlijk te zijn.
Bienotje schreef:
Kan vast van alles zijn!

Gezien de verlichting niet top werkt met de trailer lijkt daar ergens stekkertechnisch niet goed te zitten. Daarvoor zou je nieuwe stekker aan je trailer bevestigen kunnen proberen. Heeft hier ook al eens wat opgelost, daar zat met oude stekker contactje net niet helemaal lekker.


Probleem blijft als er geen trailer achter hangt of gehangen heeft.


Duplo schreef:
kiki1976 schreef:
Enigste waar we wel een probleem mee hebben is als we de trailer erachter hangen. Zodra ik mijn lichten dan aandoe gaan spontaan de remlichten van de auto en trailer branden. Laat ik mijn lichten uit, dan werkt alles na behoren en blijven de remlichten niet branden, branden alleen bij remmen dus naar behoren.


Er zit in de verlichting/bekabeling dus echt eens storing want anders zou dit niet optreden
Andere aanhanger/ verlichtingsbalk geprobeerd? Doet hij dan wèl echt alles goed?

Gaan rijden met continue remlicht aan zodat niemand kan zien wanneer je wel remt is zeker met een paard erbij echt gevaarlijk

Doen we ook niet, veel te gevaarlijk! Gelukkig werkt alles wel naar behoren als de verlichting van de auto niet word aangezet. Maar goed ook dat wil ik niet, ik wil gewoon ook overdag mijn licht aan kunnen hebben en voor we het weten komt de donkere periode er weer aan.


Nog een kleine aanvulling.
In de week voordat het probleem ontstond is de auto in onderhoud geweest.
* Rondom nieuwe remmen (blokken + schijven)
* Rondom nieuwe banden
* Nieuwe elektrische achterklep schakelaar.
Volgens de garage (en ford overigens ook) staat dit geheel los van het nu bestaande probleem.
Maar noem me een eigenwijze vrouw, ik heb het gevoel dat het daar wel mee te maken heeft

solarpleure

Berichten: 2730
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 16:30

kiki1976 schreef:
Nog een kleine aanvulling.
In de week voordat het probleem ontstond is de auto in onderhoud geweest.
* Rondom nieuwe remmen (blokken + schijven)
* Rondom nieuwe banden
* Nieuwe elektrische achterklep schakelaar.
Volgens de garage (en ford overigens ook) staat dit geheel los van het nu bestaande probleem.
Maar noem me een eigenwijze vrouw, ik heb het gevoel dat het daar wel mee te maken heeft


Ik weet ook niet of het er iets mee te maken heeft, maar wil 't toch delen.
Mijn vriend heeft begin dit jaar met zijn Ford fiesta het motorstoring-lampje gehad (en kon de auto soms niet meer in omdat z'n afstandsbediening het af en toe niet deed) en daar is alles verholpen omdat die een nieuwe achterklep schakelaar kreeg.
Die kapotte zorgde bij hem dus voor verschillende niet daaraan gerelateerde foutmeldingen.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Auto met storing, wie kan er helpen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 21:11

De achterklep schakelaar deed bij ons ook raar, ging soms niet mee open of juist spontaan open. Die is vervangen en doet het weer super.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 13:55

Auto is helemaal nagekeken bij de garage maar kunnen geen probleem vinden, maar krijgen de storing er niet uit (tenminste ze kunnen de foutmelding wissen maar springt er gelijk weer in).
Hun geven nu de trailer de schuld. Deze is door een trailer bedrijf gecontroleerd (nagemeten) en werkt naar behoren.
Garage zegt nu, trailer is de oorzaak en heeft de boordcomputer deels gesloopt.
Trailerdealer zegt is niet mogelijk dat een trailer dat veroorzaakt omdat er indien een storing of kortsluiting de zekeringen dit hadden op moeten vangen (deze zijn allemaal heel).

Kortom we eigenlijk hebben ze gewoon geen idee -O-


*Kleine aanvulling, trailer doet het achter een andere auto prima.
Zelf nu even kijken wat er is al een andere trailer erachter hang, of het dan ook gebeurt

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 14:08

Ik zou nog testen: resetten. En dan een andere aanhanger er achter dan de trailer.

Dat hij nadat je de trailer er aan hebt gehad, de storing blijft houden ok. Maar wat gebeurd er als je na het resetten er een andere aanhanger/trailer aan koppelt.

Als het dan niet gebeurd zit het dus in je trailer-auto combi en dus in je trailer en niet in de auto zelf.

(sorry, lees net dat je dit al van plan bent).

Lietje_1991

Berichten: 467
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Kop van N-H

Re: Auto met storing, wie kan er helpen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 14:16

Is de accu er al voor een 'langere' tijd af geweest?

Anoniem

Re: Auto met storing, wie kan er helpen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 14:29

Zou het kunnen zijn dat dmv het aankoppelen van de trailer er een piekspanning optreed waardoor het systeem van de auto een storing geeft?

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 20:08

MarliesV schreef:
Ik zou nog testen: resetten. En dan een andere aanhanger er achter dan de trailer.

Dat hij nadat je de trailer er aan hebt gehad, de storing blijft houden ok. Maar wat gebeurd er als je na het resetten er een andere aanhanger/trailer aan koppelt.

Als het dan niet gebeurd zit het dus in je trailer-auto combi en dus in je trailer en niet in de auto zelf.

(sorry, lees net dat je dit al van plan bent).

Resetten is al diverse keren gedaan, fout blijft zelfs al hangt er geen trailer achter.


Lietje_1991 schreef:
Is de accu er al voor een 'langere' tijd af geweest?


Al diverse keren, heeft geen effect.


Inxs schreef:
Zou het kunnen zijn dat dmv het aankoppelen van de trailer er een piekspanning optreed waardoor het systeem van de auto een storing geeft?

Fout is er ook als er geen trailer achter hangt. Piekspanning zou kunnen, maar dan horen de zekeringen het op te vangen aldus de trailer dealer. Bedrading trailer is nagemeten, en komt geen fout naar boven.

APCIII

Berichten: 2666
Geregistreerd: 25-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 20:37

Aangezien het na een nieuw achterklepknopje begonnen is, is al eens geprobeerd om het stekkertje van dat nieuwe knopje los te halen? (even los laten zodat je kunt testen) Als het een ouderwets, dom knopje is, dan zou het inderdaad niet deze storing kunnen veroorzaken.
Maar als 'ie via een soort computersignaal werkt (CAN-bus) kan het zijn dat 'ie naast nuttige mededelingen "klep moet open" ook veel "onzin-gegevens" verstuurt dat (een deel van) de boordcomputer in de war raakt.

Versimpelde uitleg van hoe een CAN-bus systeem werkt: Zodra je het contact aanzet kijkt de boordcomputer wat er allemaal aangesloten is, en vraagt aan alle aangesloten onderdelen om zich te melden en/of hun status door te geven.
Drukknopje van de achterklep meldt aan de boordcomputer "Ik ben knopje nr 123, ik ben het drukknopje van de achterklep en ik ben niet ingedrukt".
Als je op het drukknopje duwt, verstuurt "knopje 123" een signaal "ik ben ingedrukt" naar de boordcomputer. De computer checkt eerst of de klep inderdaad open mag, en indien dat zo is krijgt "motortje 456" het signaal om de ontgrendeling te bedienen.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Auto met storing, wie kan er helpen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 21:00

Dat zou idd een idee kunnen zijn. Is een elektrische tiptoets achtige schakelaar welke gekoppeld is aan de centrale vergrendeling.
Schakelaar is ongeveer een week daarvoor vervangen, gelijktijdig met de banden en remschijven en blokken.
Ik ga dat eens in de groep gooien of dat kan! Dank je wel

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 21:50

Lietje_1991 schreef:
Haal hem eens een kwartier van de accu af, heeft bij de Peugeot van mijn ouders 'wonderen' verricht qua foutmeldingen waarvan de oorzaak al verholpen was



Dit dus! De focus van de ouders van mijn ex gaf ook problemen. Accu ontkoppeld voor tien minuten was de enige oplossing die ze nog konden verzinnen omdat dat de gehele auto reset. Je zou het dus kunnen proberen!

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 09:37

Absolem schreef:
Lietje_1991 schreef:
Haal hem eens een kwartier van de accu af, heeft bij de Peugeot van mijn ouders 'wonderen' verricht qua foutmeldingen waarvan de oorzaak al verholpen was



Dit dus! De focus van de ouders van mijn ex gaf ook problemen. Accu ontkoppeld voor tien minuten was de enige oplossing die ze nog konden verzinnen omdat dat de gehele auto reset. Je zou het dus kunnen proberen!

Is al gedaan door ons zelf en door de garage, maar heeft geen effect