Scooter

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sure_lee

Berichten: 10404
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 14:30

paard21 schreef:
Is Piaggio van Vespa? Dacht dat ik dat gehoord had

Vespa is van Piaggio ja.
Wij hebben ook een vespa. Een custom gemaakt door scooterspot. Je kunt ze daar in alle kleuren die je wilt bestellen inclusief custom zadels en accessoires.
Ze hebben ze ook regelmatig in vette uitvoeringen 2e hands. Je zou als je geen grote afstanden rijdt ook kunnen kijken voor elektrisch.
Niu en Unu hebben wel leuke modellen.
Vespa komt later in het jaar ook met een elektrische uitvoering.

Dizzy505
Berichten: 1587
Geregistreerd: 03-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 14:36

paard21 schreef:
Bedankt voor de reacties! Hier heb ik veel aan. :) zijn er ook mensen met ervaringen met vespa’s?

Piaggio is inderdaad vespa, ik ben helemaal weg van mijn vespa, rijd goed, rij en nu 2 jaar op rond en er is helemaal niks mis mee. Ziet er nog uit als nieuw, rijd nog steeds super.
Mijn vader heeft voor mij de scooter keuze gemaakt. Hij heeft zelf vroeger ook scooters en quads verkocht en wilde dus absoluut geen chineese import. Gaat snel kapot (uitzonderingen daargelaten), vaak moeilijk te repareren en aan onderdelen komen is vaak ook niet makkelijk.
Yamaha, vespa en kymco zijn fijne merken!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23457
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 14:38

dito schreef:
Leuk je scooterexamen halen. Dochterlief hier ook mee bezig...vind het wel duur hoor. Maar ik ben vd oude stempel...wij hoefde dit vroeger niet.
Via MP hebben we een kymco gekocht. Hij is wel zwaar daar moet ze even aan wennen vergeleken met die van haar vriendin maar wat is het een mooi en stabiel ding..heel blij mee. Schijnt ook weer minder jat gevoelig te zijn dan bv een vespa.
Succes met je examen!



Duur?!
Praktijkexamen is ingevoerd om de verkeersveiligheid te vergroten en het aantal dodelijke en zwaargewonde slachtoffers bij verkeersincidenten te verkleinen.
Dat is bij heel veel scooterrijders geen overbodige luxe!
Enig idee wat een scooterleerling tijdens het examen moet kennen en kunnen, het is echt aanpoten hoor en ik blijf me verbazen dat het voor zo weinig geld moet kunnen.

chanicha

Berichten: 12164
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 14:39

Telpeva schreef:
chanicha schreef:
Wat Polly zegt een Kymco! Mijn man heeft er een en het is starten en lopen, echt geen miskoop geweest!
Buuf aan de overkant had een Zip, man man iedere ochtend stond ze zomaar 20 minuten, als het niet meer was, te starten!

Dat van je buurvrouw heb ik in het begin ook gehad, in mijn geval bleek dat de boel vanuit de fabriek niet helemaal juist afgesteld was. De garage heeft dat op kunnen lossen en hij is sindsdien juist heel betrouwbaar geworden, start altijd direct, ook met vochtig rotweer :j Ik weet niet of je buurvrouw hem nog steeds heeft maar anders zou ik ze dat aanraden dat ze een garage even er naar laat kijken. Het heeft mij toen 40 euro gekost, een kleine prijs om die ergernis op te lossen :D


Telpeva, ze heeft een andere gekocht want met de auto is het geen doen om het centrum in te gaan dus ze had hem echt nodig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 17:58

Polly schreef:
Duur?!
Praktijkexamen is ingevoerd om de verkeersveiligheid te vergroten en het aantal dodelijke en zwaargewonde slachtoffers bij verkeersincidenten te verkleinen.
Dat is bij heel veel scooterrijders geen overbodige luxe!
Enig idee wat een scooterleerling tijdens het examen moet kennen en kunnen, het is echt aanpoten hoor en ik blijf me verbazen dat het voor zo weinig geld moet kunnen.


Duur valt inderdaad best wel mee, helemaal als je het vergelijkt met een auto rijbewijs halen.... Ik heb uiteindelijk niet voor niets voor brommerrijbewijs gekozen ipv auto.
Ik vind alleen wel dat je een beetje overdrijft met wat je allemaal moet kunnen tijdens een examen. Ik weet natuurlijk niet in welke regio jij het hebt ervaren maar hier was het belangrijkste het veilig houden en overzicht kunnen houden. En natuurlijk de snelheid, zo herinner ik me nog dat ik in een straatje reed en vergeten was het bord te checken dus niet wist of ik 15 of 30 km/u mocht, besloten om 15 te gaan rijden waarna ik dacht oh ik reed veel te zacht ik zal wel gezakt zijn, maar omdat ik er na twijfel voor koos dan maar zachter te rijden ipv mogelijk te hard heb ik het veilig en overzichtelijk gehouden dus was dat juist goed en samen met alle andere dingen was ik dik geslaagd.

xSelina

Berichten: 803
Geregistreerd: 09-11-13
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 18:03

paard21 schreef:
Is Piaggio van Vespa? Dacht dat ik dat gehoord had


Ik had een vespa sprint s super fijne scooter! Starte altijd en nog nooit gekke dingen gehad. En heb er in 3 jaar tijd 12.500 km mee gereden dus hij heeft flink wat km’s achter de rug gehad. Het voordeel van een vespa is dat ze hun waarde niet snel verliezen dus als je hem later niet meer nodig hebt je hem nog voor flink wat kan verkopen :j

Obelix95

Berichten: 638
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 18:07

Ik heb zelf een oudere Peugeot gekocht, want ik hebruik mn scpoter alleen voor werk..

Maar een tip, waar ik zelf veel aan heb gehad. Koop er 1 bij een zaak en niet particulier (met 2e hands). Daar kan je sneller mee terug mocht er toch iets kapot zijn of niet helemaal goed zitten. Mijne had toch wat kuren na aankoop, en heb bij hun alles kunnen laten reparen door garantie.

Blacky94

Berichten: 3483
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 18:10

Melissa1996 schreef:
Je moet een beetje mazzel hebben. Ik heb een oude retro scooter, rijd top heeft al flink wat geleden maar beter kan ik mij niet wensen. Mijn vriend heeft een nieuwe scooter gekocht, Sym. Niks als ellende, staat meer stil dan dat tie rijd.

Klinkt tie goed, rijd tie lekker dat is belangrijk. Je kunt hem altijd laten na kijken bij een scooterzaak.

Ik heb al 8 jaar een sym, en ondanks dat die al een jaar of 3 achterloopt in onderhoud, doet ie het nog steeds gewoon. Hij heeft alleen soms wat moeite met opstarten, maar als je 9 maanden per jaar stil staat en in de overige 3 maanden misschien max 5x per maand gebruikt wordt is dat ook niet zo gek :')

xShannentje
Berichten: 209
Geregistreerd: 14-10-11
Woonplaats: omgeving breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 18:10

Hoi! Ik heb wel een paar tips voor je als je een 2e hands gaat kopen:

Ga hem proefrijden als de motor nog koud is (dus de eigenaar hem niet voor je aankomst nog snel even heeft gestart) het kan namelijk zo zijn dat de motor soms niet lekker loopt, er dan van te voren wat remreiniger op is gespoten en de motor is warm gelopen en weer uitgezet. Dan is de kans op een 2e start die in 1x goed gaat veel groter.

Zorg dat je remmen en gas goed uit test, geen gerinkel/geschud als je harder gaat rijden bijvoorbeeld. Voorkom ook rare tikken uit de motor, rare geluiden zijn vaak op de lange termijn (en soms kort) geen pretje bij de garage..

En check natuurlijk je verlichting! Verder heb ik qua merk geen advies, scooters kopen is en blijft een gok. Mijn vriend doet veel aan scooters opknappen en ik heb zelf een nieuwe ooit gehad (en daar ook ontzettend veel geld qua reparaties aan in gestopt) en met deze ervaringen weet ik dat het ook een beetje geluk is dat je koopt, nieuw óf 2e hands.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, veel succes met de zoektocht!

nicole_floor

Berichten: 3254
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 18:24

Ik heb een sym mio en daar is bijna nooit wat mee aan de hand. Mijn zusje heeft een nep variant en elke keer is dat ding weer kapot.

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Scooter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 18:29

Ik heb een kymco. Ging helemaal blank naar de scooterzaak (had nog nooit zo’n ding gereden, alleen heel vroeger achterop gezeten). Daar gewoon rond gekeken, proefgezeten. Uiteindelijk een Kymco agility met rugsteun gekozen (kan je omhoog of omlaag doen). Ik heb snel last van mijn rug als ik geen steun heb dus voor mij is het echt ideaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 18:34

xShannentje schreef:
Hoi! Ik heb wel een paar tips voor je als je een 2e hands gaat kopen:

Ga hem proefrijden als de motor nog koud is (dus de eigenaar hem niet voor je aankomst nog snel even heeft gestart) het kan namelijk zo zijn dat de motor soms niet lekker loopt, er dan van te voren wat remreiniger op is gespoten en de motor is warm gelopen en weer uitgezet. Dan is de kans op een 2e start die in 1x goed gaat veel groter.

Zorg dat je remmen en gas goed uit test, geen gerinkel/geschud als je harder gaat rijden bijvoorbeeld. Voorkom ook rare tikken uit de motor, rare geluiden zijn vaak op de lange termijn (en soms kort) geen pretje bij de garage..

En check natuurlijk je verlichting! Verder heb ik qua merk geen advies, scooters kopen is en blijft een gok. Mijn vriend doet veel aan scooters opknappen en ik heb zelf een nieuwe ooit gehad (en daar ook ontzettend veel geld qua reparaties aan in gestopt) en met deze ervaringen weet ik dat het ook een beetje geluk is dat je koopt, nieuw óf 2e hands.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, veel succes met de zoektocht!


Ah ik voeg er 1 aan toe (ook een vriend die houd van sleutelen :P ) check de toeter even! Mijn vriend heeft een keer een tweedehandse gekocht en vervolgens bleek de toeter het niet te doen, die heeft het uiteindelijk gefixt maar als je niet zo handig bent is het niet ideaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 18:35

Ik heb ook jaren een Kymco agility gehad, in 2009 nieuw gekocht, 1x een probleempje met de remschijven gehad maar verder nooit problemen. Hij rijd nog steeds alleen dan met mijn broer er op. Hele fijne scooter :j

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23457
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:05

Annet_Dottie schreef:
Ik vind alleen wel dat je een beetje overdrijft met wat je allemaal moet kunnen tijdens een examen. Ik weet natuurlijk niet in welke regio jij het hebt ervaren maar hier was het belangrijkste het veilig houden en overzicht kunnen houden.


Ik weet natuurlijk niet hoeveel mensen jij aan een scooter rijbewijs helpt op jaarbasis maar voor pubers die alleen nog maar gefietst hebben zoals de gemiddelde puber fietst is het een behoorlijke kluif hoor.

Ik vind het niks voorstellen nee, voor de instructeur is het ook enorm omschakelen van een andere categorie naar de bromfiets, juist omdat ze in verhouding zo weinig hoeven te kunnen (ook niet zo raar als je maar een fractie van de tijd hebt die je normaal voor het behalen van een autorijbewijs nodig hebt) maar voor de gemiddelde leerling is het best veel.
Veiligheid is inderdaad heel belangrijk en daarnaast een beetje consequent kijkgedrag, plaats op de weg, voorrang verlenen, reageren op borden en tekens, ruimte om je heen houden en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Conclusie: ik heb het misschien eerder wat ongelukkig verwoord, een bromfietsleerling hoeft niet heel veel te kunnen (vergeleken met het auto examen, moet je ook eigenlijk niet doen want het is niet te vergelijken) maar de stof moet er in een hele korte tijd in en dat komt weer doordat het niets mag kosten allemaal.

Aranel
Berichten: 20201
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:13

Ik zou zeker niet voor zo'n Chinees barrel gaan. Dan liever voor dat geld een goede tweedehandse.
Ik had een Symbool Fiddle, heerlijk ding, wel erg ruim en daardoor misschien wat lomp voor een klein iemand.

x_Jeanine_x

Berichten: 9089
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Scooter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:52

In mijn scooter tijd een Peugeot speedfight 2 gehad.
Sinds een paar weken weer een Peugeot speedfight 3 erbij in 4takt uitvoering en snor variant.
Ben altijd super tevreden geweest

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4163
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:03

Ik wilde in eerste instantie ook een tweedehands scooter. Uiteindelijk thuisgekomen met een nieuwe Kymco (vitality, geel kenteken, 4 takt) van een scooter/fietsenzaak.
Durfde tweedehands toch niet aan (vaak koop je toch de ellende van een ander, je weet nooit hoe of wat er allemaal mee gedaan is, geen garantie, niks) en een goedkope nieuwe (Chinese meuk) vond ik ook zonde van het geld. Voor een vrij jonge tweedehands van een goed merk vroegen ze toen nagenoeg hetzelfde als voor een nieuwe, dus dan was ik ook niet veel voordeliger uit (en ook geen garantie etc.)
Dus bij een aantal scooterzaken gaan kijken (blanco, want eigenlijk gingen we dan maar voor een tweedehands kijken bij een scooterzaak :P) maar ook dat was merendeel troep, of niet waar voor zijn geld. Uiteindelijk bij een nieuwe Kymco uitgekomen. Ik heb hem nu 2 jaar en rijd er bijna dagelijks op, jaarrond, hij is recent pas voor het eerst bij de dealer geweest voor een 'probleem', hij ging steeds slechter (tot helemaal niet meer) starten en er zat een ratel in, bleek heel simpel op te lossen en gewoon een kwestie van afstellen van een paar kleppen (en de rammel/ratel kwam uit het standaard als ik reed dus die is gesmeerd en wat schroefjes afgesteld en het is nu weg). En gewoon nog garantiewerk dus kostte me niks. Aan onderhoudsbeurten (3 gehad) heeft hij me ook nog niets gekost, op een flesje olie na.
Dik tevreden mee/over dus! Mijn advies; als je het geld er voor (over) hebt, koop dan een goede(!) nieuwe, geen Chinese rommel en ik zou de gok van een tweedehands ook niet nemen.
Vespa was voor mij iets te veel boven budget :P maar zijn zeker kwalitatief goede scooters! Wel erg jat-gevoelig.. In verzekering daardoor ook duurder.

XxLMMxX
Berichten: 3126
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Scooter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:09

Hier altijd Yamaha neo gehad en heel tevreden.
2x tweedehands gekocht en met beiden jaren gereden.
Wel via een goede scooterzaak

Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: Scooter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 22:53


tootje71

Berichten: 5112
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Re: Scooter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 22:58

Mijn zoon heeft na 4 scooters een zip van een jaar oud gekocht en na alle ellende van die andere scooters is dit een ontzettend fijn en betrouwbare scooter, zeker een aanrader.

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Re: Scooter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 23:35

Goedkoop is duurkoop dus blijf weg van de Chinese rommel.

Een scooter heeft geen apk dus koop nooit een te oude scooter. De staat is dan altijd een dingetje dan. Hoe nieuwer hoe groter de kans dat de scooter onderhouden is.

Een premium merk tweedehands kopen is altijd een goede keus. Vespa, Yamaha, Peugeot. Een goede prijs voor een goede, niet te oude tweedehands premium is ongeveer vanaf €1500.

Kymco's zijn ook niet verkeerd maar wel van mindere kwaliteit.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8336
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Scooter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 01:14

Ik zie hier best veel mensen niet positief over de 'chineesjes'. Ik heb er zelf een al een klein jaar en ben er heel blij mee! In het begin een onderhoudsbeurt gegeven en hij rijd als een trein. Onderdelen zijn juist goedkoop omdat er van alles in kan.
Hij heeft me nu in aanschaf en dus een beetje onderhoud 450 euro gekost
(Ik rijd ongeveer 100-150 km in een week)

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 06:24

paard21 schreef:
Bedankt voor de reacties! Hier heb ik veel aan. :) zijn er ook mensen met ervaringen met vespa’s?


Ik had een Vespa. Heb er in drie jaar tijd en 33.000 km nooit een probleem mee gehad. Alleen ben ik wel iemand die hem 2x per jaar naar de werkplaats brengt voor een servicebeurt. Toen ik hem verkocht had ik een volledige onderhoudshistorie er bij, en er een hele goeie prijs voor gekregen.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:33

Polly schreef:
dito schreef:
Leuk je scooterexamen halen. Dochterlief hier ook mee bezig...vind het wel duur hoor. Maar ik ben vd oude stempel...wij hoefde dit vroeger niet.
Via MP hebben we een kymco gekocht. Hij is wel zwaar daar moet ze even aan wennen vergeleken met die van haar vriendin maar wat is het een mooi en stabiel ding..heel blij mee. Schijnt ook weer minder jat gevoelig te zijn dan bv een vespa.
Succes met je examen!



Duur?!
Praktijkexamen is ingevoerd om de verkeersveiligheid te vergroten en het aantal dodelijke en zwaargewonde slachtoffers bij verkeersincidenten te verkleinen.
Dat is bij heel veel scooterrijders geen overbodige luxe!
Enig idee wat een scooterleerling tijdens het examen moet kennen en kunnen, het is echt aanpoten hoor en ik blijf me verbazen dat het voor zo weinig geld moet kunnen.


waar lees jij hierin dat ik vind dat het goedkoper moet.? Ik verbaasde me alleen over hoe duur een theorie weekend is, even 400 euro. Ik vind het zeker belangrijk dat de jeugd attent word gemaakt over de gevaren in het verkeer en hoe hiermee om te gaan of te voorkomen.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:43

kitlover schreef:
Ik zie hier best veel mensen niet positief over de 'chineesjes'. Ik heb er zelf een al een klein jaar en ben er heel blij mee! In het begin een onderhoudsbeurt gegeven en hij rijd als een trein. Onderdelen zijn juist goedkoop omdat er van alles in kan.
Hij heeft me nu in aanschaf en dus een beetje onderhoud 450 euro gekost
(Ik rijd ongeveer 100-150 km in een week)


Ik ook, hoor!

Mijn "chinese barrel" heb ik overgenomen van een verhuurbedrijf, dus daar waren al heel wat (en mogelijk niet al te voorzichtige ;) ) kilometers mee gereden, maar hij doet het nog opperbest!