Zo snel mogelijk het huis uit, maar hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ricie

Zo snel mogelijk het huis uit, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 16:52

Hallo allemaal,

Sinds een tijdje heb ik een goeie baan. Erg naar mijn zin en kan voldoende uren maken. Nu is mijn thuis situatie best wel klote en wil ik graag uit huis. Echter heb ik hier natuurlijk nog niet zo heel veel ervaring mee.

Momenteel sta ik ingeschreven voor een sociale huurwoning. Maar dit kan natuurlijk nog wel even duren. Nu overweeg ik particulier huren en eventueel antikraak. Waar eigenlijk particulier wel mijn voorkeur heeft.

Zijn er hier bokkers met ervaring met deze 2 vormen van huren? Ik heb echt geen idee hoe dat allemaal in zijn werk gaat, hoe snel je wat kan vinden en wat de voor en nadelen zijn. En weet iemand of het mogelijk is om voor particuliere huurwoningen ook huursubsidie te krijgen? Of gaat dat alleen bij sociale huurwoningen?

Mochten jullie nog andere woonvormen of huurvormen kennen die het proberen waard zijn ben ik ook erg benieuwd hiernaar....

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:55

Ik heb geen ervaring met anti-kraak, maar wel met particuliere huur.
Je moet het treffen met je huurbaas. :) Zo heb ik 3 maanden met een verstopte afvoer gezeten en moest ik mijn afwas in de douchebak doen, maar andere vrienden hebben een huurbaas waar ze heel blij mee zijn. Het ligt er ook aan in welk segment je zoekt qua huur. Als je een goede baan hebt kun je ook in een iets hogere prijsklasse zoeken en dan kom je al snel op de grotere oppervlaktes terecht.

Wij zitten nu met vrij weinig meettijd in een lotingwoning van de sociale woningbouw. :)
Buitenkansje.

Huursubsidie kun je altijd krijgen als je alles voor jezelf hebt met een eigen voordeur tot een bepaalde hoogte qua huur. Dat kun je precies terugvinden op de site van de belastingdienst.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:58

Huursubsidie ligt aan je huurprijs, niet aan je soort woning (sociaal of particulier) en ligt aan je eigen inkomen. (zie ook: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... rden-2017/)

Antikraak heb ik geen verstand van, daar kan ik je niet bij helpen. Ik weet wel dat de particuliere woningen vaak duurder zijn en sneller weg, dus daar moet je snel bij zijn.

Als je thuissituatie echt heel erg is, kan de gemeente ook nog ondersteunen om snel een andere woning te vinden, daarvoor zou je dus met je gemeente contact op kunnen nemen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:59

Huursubsidie hangt van je loon en de huurprijs af, particulier huren is vaak veel duurder.

Vriendinnen van me hebben jarenlang heel tevreden antikraak gewoond in Amsterdam. Op een beperkt budget is dat echt wel de moeite te bekijken.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:10

Wij huren particulier.

Als eerste is het handig om te weten dat dit veel duurder is als sociale huur.
En of je toeslagen kunt krijgen heeft te maken met de huursom, mag niet hoger als 710 dacht ik uit mijn hoofd.

Ricie

Re: Zo snel mogelijk het huis uit, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 17:47

Okee bedankt voor de info tot nu toe. Ik kan eens contact opnemen met de gemeente wat dit betreft inderdaad.

Mag ik vragen via welke website’s jullie eventueel aan je particuliere huurwoning zijn gekomen? Ik kom heel veel website’s tegen waarvan veel met torenhoge abbonoments kosten....

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:48

Facebook. :)
Gewoon groepen zoals kamer gezocht ed. Daar worden soms ook wel eens appartementjes aangeboden.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:49

En gewoon op kamers gaan? Een stuk makkelijker en dan ben je ook het huis uit. Dan kun je vanuit daar verder zoeken. Niet alle huizen bestaan uit studenten. Ik woon zelf in eentje met twee werkende meiden.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 18:22

hmmm facebook heb ik nog niet gekeken, das misschien ook nog wel een goeie optie.

Kamers weet ik niet of dat echt een goeie optie gaat zijn voor mij. Maar dat is dan meer ivm mn prive situatie zoals die nu is. Maar daar ga ik liever in t openbaar even niet teveel op in.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 18:30

Facebookgroepen, advertentie op marktplaats zetten, maar vooral overal vertellen dat je op zoek bent! Particulier gaat vaak via kennissen oid en meestal is een woonruimte al bezet voor er een advertentie geplaatst is, is mijn ervaring.
Zo ben ik nog best snel aan woonruimte gekomen.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 20:22

Ricie schreef:
Hallo allemaal,

Sinds een tijdje heb ik een goeie baan. Erg naar mijn zin en kan voldoende uren maken. Nu is mijn thuis situatie best wel klote en wil ik graag uit huis. Echter heb ik hier natuurlijk nog niet zo heel veel ervaring mee.

Momenteel sta ik ingeschreven voor een sociale huurwoning. Maar dit kan natuurlijk nog wel even duren. Nu overweeg ik particulier huren en eventueel antikraak. Waar eigenlijk particulier wel mijn voorkeur heeft.

Zijn er hier bokkers met ervaring met deze 2 vormen van huren? Ik heb echt geen idee hoe dat allemaal in zijn werk gaat, hoe snel je wat kan vinden en wat de voor en nadelen zijn. En weet iemand of het mogelijk is om voor particuliere huurwoningen ook huursubsidie te krijgen? Of gaat dat alleen bij sociale huurwoningen?

Mochten jullie nog andere woonvormen of huurvormen kennen die het proberen waard zijn ben ik ook erg benieuwd hiernaar....

Je hebt een vaste baan?
Dan is kopen wellicht ook een optie? Rente is laag ten slotte

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 20:28

Heb geen vast contract helaas. Dus kopen is voor nu (nog) geen optie....

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 20:54

Een goede vriend van mij zit nu anti kraak als tussen woning. Voordeel: snel geregeld en snel erin.. nadeel: vaak erg tijdijk van aard en je kan er met een week uit moeten.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 08:23

Ik heb ook particulier gehuurd, inmiddels eindelijk genoeg punten voor sociale huur dus verhuisd.

Mijn eerste woning heb ik gekregen via marktplaats. Ook Facebook en een netwerk is heel handig. Twitter kan soms ook nog helpen en hier en daar zelfs funda. Succes!

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 08:31

Ik heb ook een aantal jaar particulier gehuurd. Beviel prima, al krijg je natuurlijk niet net zo veel woning voor je geld als bij een sociale huurwoning. Daarbij geldt er bij particuliere huurwoningen vaak een inkomenseis, waaraan je moet voldoen. Meestal 3 à 4 keer de huur per maand.

Voor woningen keek ik altijd op Funda, Pararius en Rooftrack. Die laatste is geen particuliere huur, maar vrije sectorhuur van de woningbouw. Je hebt dan een huur boven de 710 per maand en kan geen huurtoeslag krijgen, maar huurt wel bij een woningbouwvereniging.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 08:47

Je hoeft geen vast contract te hebben als je werkgever maar een verklaring wilt afgeven (ben eventjes de naam kwijt)

Jij komt ook regio Rotterdam toch? Marktplaats staan een paar huizen op, Facebook in de openbare groepen eens vragen. Antikraak vond ik nog wel lastig in onze regio omdat dat ook via een stichting gaat en daar moet je ook voor betalen en iemand moet garant staan enz.

Zal Mn ogen eens open houden

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 08:50

Een kamer zoeken is vaak de snelste manier om uit huis te gaan, tenminste , wanneer je alleen wil gaan wonen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 09:25

Je kan ook via een makelaar particulier huren, dus ik zou dat eens proberen als ik jou was :) Zo ben ik binnen een week aan mijn huurhuis gekomen.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 09:41

Wij hebben een jaar via een makelaar particulier gehuurd. Was een super net appartement (in een flat met voornamelijk héle oude mensen :')), goed onderhouden en nooit problemen gehad. Je betaald alleen inderdaad veel voor weinig. Ik betaal voor onze huidige hypotheek iets van 100,- meer, maar heb nu een hoekhuis met dubbel zoveel oppervlak en een grote tuin & carport op nog geen 200 meter van het bos. En dat dan tegenover het kleine appartementje van +/- 75 vierkante meter met een klein balkonnetje.

Daarnaast moet je inderdaad echt haast absurd veel meer verdienen dan wat je moet betalen om in aanmerking te komen. Huursubsidie heb ik totaal geen verstand van, daar kwamen wij sowieso niet voor in aanmerking. Geen idee hoe dat werkt in particuliere huur.

Als ik jou was zou ik eens gaan kijken of je niet inderdaad op kamers kunt gaan!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:03

Particulier huren is vaak duurder maar dit hoeft niet zo te zijn.
Je kan zoeken op Facebook (of zelf een advertentie plaatsen!), Funda, Marktplaats, makelaars.

De grens voor huursubsidie is 710 euro. Let wel op: je woning moet aan een aantal voorwaarden voldoen, waaronder een eigen huisnummer. Vraag even van te voren aan je huurbaas of huursubsidie mogelijk is op deze woning.

Sociale huur is top, alleen is het vaak wel zo dat je lange tijd ingeschreven moet staan voor je aan de beurt bent. Sommige sociale huurwoningen zijn op basis van loting, dan maak je net zoveel kans als ieder ander.

Op kamers is natuurlijk ook een optie of anti-kraak maar met beide heb ik geen ervaring. Waar ik woon is dat beide niet aan de orde.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:16

Gezien de regio waar je woont, schrijf je in bij de sociale woningvereniging van de krimpenerwaard. Veel kortere wachttijden. Ik had mijn woning na een maand.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:21

Met een intentieverklaring van je werkgever zou je ook kunnen kijken naar een koopwoning.

De termijn van het vinden van een huurwoning is mede afhankelijk van de omgeving waar je zoekt en de eisen die je stelt. Je zou je kunnen inschrijven bij een verhuurmakelaar. Deze krijgen het aanbod over het algemeen als eerste binnen.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:27

Marktplaats? Zo ben ik aan een leuke huurwoning gekomen, het is even wennen dat je zoveel aan vaste lasten kwijt bent, maar het was echt heerlijk. Ik had het geluk dat familie van mij deze mensen uiteindelijk kende, dus kwam op een goed plekje terecht!

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:38

Ricie schreef:
Heb geen vast contract helaas. Dus kopen is voor nu (nog) geen optie....

Je hebt hiervoor geen vast contract nodig, een intentieverklaring is voldoende. Maar misschien wel fijn voor je eigen zekerheid om eerst een vast contract te hebben.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:53

paardje schreef:
Met een intentieverklaring van je werkgever zou je ook kunnen kijken naar een koopwoning.

Dit klopt, maar in de huidige markt waar huizen als warme broodjes gaan en er heel veel boven de vraagprijs wordt verkocht kom je er met ontbindende voorwaarden (voorbehoud van financiering bijv) en eigen geld (voor kosten koper + evt bedrag boven taxatiewaarde) haast niet tussen. Of kopen op dit moment veel makkelijker gaat dan huren... vraag ik me af!