De experimentele zaaier

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juval

Berichten: 13262
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:51

dochterlief (6jr) doet ook mee.. die had een kersenpitje in een potje gestop, en daar begint nu ook wat te groeien :)

mijn mangoboom doet het ook goed, die is nu ongeveer 50cm.

de perzikpit doet nog niets, daar groeien nu wel paddestoelen... zal wel niets worden dus.

germie

Berichten: 26069
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 11:38

Ik heb besloten mijn knofloken te laten drogen. Ze zitten nog in de grond, maar geef ze geen water meer, de grond kan ik dan weer voor een nieuw experiment gebruiken. Mijn eerdere knofloken bestonden helaas maar uit 1 bolletje, dus 1 teentje. Maar het was wel leuk om te doen.

Morganlefay

Berichten: 8709
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 16:49

Jaren geleden Habranthus gezaaid. Uiteindelijk in de tuin laten staan en vergeten(natuurlijk).
Vol verbazing ineens zachtroze bloemen op steeltjes en zaaddoos met zwarte zaden.Afbeelding

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 15:54

Afbeelding
Ik stond versteld van deze bloem in een van Mn stokrozen. Zes stampers/ stempels, in plaats van één 8-)

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 09:25

Ik geef dit topic even een schopje omhoog.

Laatst ontwaarde ik in onze compostbak in de tuin een aparte zaailing. Toen ik hem uitgroef, bleek het zowaar een ontkiemde avocadopit te zijn.

Ik heb het plantje nu in een ruime pot voor het keukenraam gezet. Daar krijgt ie mooi veel indirect daglicht, geen felle zon.
Hij ziet er OK uit maar veel groei lijkt er niet in te zitten.

Iemand tips voor de verdere verzorging? Hoe veel water moet ik geven? Ik las ergens dat voeding voor citrusboompjes goed zou zijn?

Prairy
Berichten: 9169
Geregistreerd: 28-12-03

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 08:35

Ik vergeet ze. Geef ze af en toe een sloot water en ze doen het prima haha

vanLotje
Berichten: 2012
Geregistreerd: 08-03-10
Woonplaats: De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 08:39

Askja schreef:
Ik geef dit topic even een schopje omhoog.

Laatst ontwaarde ik in onze compostbak in de tuin een aparte zaailing. Toen ik hem uitgroef, bleek het zowaar een ontkiemde avocadopit te zijn.

Ik heb het plantje nu in een ruime pot voor het keukenraam gezet. Daar krijgt ie mooi veel indirect daglicht, geen felle zon.
Hij ziet er OK uit maar veel groei lijkt er niet in te zitten.

Iemand tips voor de verdere verzorging? Hoe veel water moet ik geven? Ik las ergens dat voeding voor citrusboompjes goed zou zijn?


Wij hebben er intussen 3 :), de oudste is 6 jaar.
Leuk he, als het gewoon zomaar opkomt

Wij zetten ze zomers in de kas en in de winter in huis.
Mediteraanse planten mest werkt hier het beste, en dat krijgen de citroenbomen inderdaad ook

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 08:42

Superleuk inderdaad, ineens zo'n tropische verrassing op je composthoop!

Dank voor de tips, ik ga het dan ook maar proberen met mediterrane planten mest.
Hoe hard groeit zo'n avocado eigenlijk op jaarbasis? En hoe groot worden ze 'in gevangenschap'?

vanLotje
Berichten: 2012
Geregistreerd: 08-03-10
Woonplaats: De Veluwe

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:30

Ze groeien hier best hard, de oudste zal zo 1.60 zijn. Maar redelijk ielig, zijn geen volle struiken.
En ze passen zich aan aan de ruimte die ze krijgen, dus wij geven ze elke paar jaar n grotere pot

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 22:38

Das best groot! Ik ga mijn best doen met mijn avocadosprietje. Hij staat al in een ruime pot.

swartbeessie

Berichten: 2146
Geregistreerd: 03-01-08

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:47

De avocado is goed vertegenwoordigd hier!

Ik heb de mijne van de zomer buiten gezet, maar nu ontdek ik paddestoelen in de pot. Heb de keuze: pot laten staan, met paddestoelen en nieuw avocado pitje proberen, of plant eruit pielen...

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 13:47

Ik heb een mango zaailing aan de gang. Weet niet of ik hem de winter door krijg (een eerdere poging een paar jaar geleden gaf het op na ongeveer 40 cm hoog te zijn geworden). Maar voorlopig komen er nog steeds frisse groene blaadjes aan.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 20:28

swartbeessie schreef:
De avocado is goed vertegenwoordigd hier!

Ik heb de mijne van de zomer buiten gezet, maar nu ontdek ik paddestoelen in de pot. Heb de keuze: pot laten staan, met paddestoelen en nieuw avocado pitje proberen, of plant eruit pielen...
Paddestoelen eruit pielen?

Het is dat ik niet van mango hou, anders zou een mangoboompje ook een mooi project zijn.

Misschien ga ik eens proberen of ik nog een avocado kan laten ontkiemen, maar dan binnen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 21:17

swartbeessie schreef:
De avocado is goed vertegenwoordigd hier!

Ik heb de mijne van de zomer buiten gezet, maar nu ontdek ik paddestoelen in de pot. Heb de keuze: pot laten staan, met paddestoelen en nieuw avocado pitje proberen, of plant eruit pielen...

Wat voor paddestoelen zijn het?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37320
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 12:07

Dikke schop omhoog

Hoe staat het met de zaaiers?

Hier beginnen mijn amarylissen dikkere blaadjes te krijgen er zijn er nog steeds zeker 10 in leven. De japanse esdoorn zaadjes zijn nu droog maar ivm verhuizing ergens nog in een doos. -O- Esdoorn is wel mee verhuisd trouwens en lijkt te overleven ondanks de droogte *\o/* .

En mijn rotte penis stinkplant. Die ik toen gepost had stierf vrij snel daarna af. Ik was paar dagen weg geweest en was bang dat ze uitgedroogd waren. Maar kennelijk was het hun sterf tijd. Sinds een paar dagen staan beiden weer boven de grond. Ik zal ze allebei een eigen pot moeten geven. Als er dadelijk inderdaad een stinkbloem uitkomt wil ik ze niet in de woonkamer hebben staan. :')

Maar ik heb nu wel de ruimte, een kamer boven is gebombardeerd tot plantenkamer. Hier wil ik gekke dingen gaan planten.
Mijn vader is nog steeds zoet bezig, gember, afrikaantjes, passievrucht plant opgekweekt uit een vruchtbuit de supermarkt, amandel en nog veel meer geloof ik. :D

Mijn bananen zijn zich ook aan het voortplanten, kan ik die stekjes gewoon uitgraven/losweken van de plant?


Afbeelding

Afbeelding

En mijn amaryllissen


Afbeelding

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 12:57

Ohja, dit topic! Hier is het redelijk rustig. We hebben een grote tuin in mijn studentenhuis, maar voornamelijk met 'gewone' groenten. Wel heb ik er een yacón bij gezet als bijzondere plant en heb ik m'n jonge Ginkgo eindelijk in de tuin gezet. :)

Siamsmeesje

Berichten: 2237
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 14:46

Die bananstekjes kun je inderdaad gewoon uitgraven en met wat wortels verpotten. Zo heb ik het zelf ook jaren gedaan.
Ik moest gisteren toevallig ook aan dit topic denken, dat het wel leuk zou zijn om de karunaatjes te laten zien :j
De kleinste bol is 0.5 cm, de grootste al bijna 2 cm. Tot zover gaan ze goed, vorige week het hele stel verpot en nu wachten we verder.

Afbeelding
Afbeelding

Daarnaast nog twee experimentjes dit jaar. Na het snoeien van de citroenboom vond ik het eigenlijk zonde om het zomaar weg te gooien, dus dit jaar een experiment met een stek. Hij groeit heel langzaam, maar er ontstaan al wat kleine uitstulpingen op de plek waar normaal takken ontstaan. De knop die er nog steeds aanzit is niet dood, al verwacht ik daar verder niets meer van. Misschien dat ik die alsnog weg haal uiteindelijk (geen beste foto dit).
En het tweede experiment was voor mij deze maand de grootste verrassing. Op een van de campussen van de universiteit Antwerpen ontdekte ik een volgroeide Poncirus trifoliata. Een winterharde citrus uit de Himalaya, die vol in vrucht zat, dus na mijn examen een stekje genomen van deze Driebladige citroen :D

Afbeelding
Afbeelding

En verder doet de oude citroen het als een speer, en de vijg (onder in beeld) maakt wel geen vruchten, maar groeit zoals hij in jaren niet heeft willen groeien. Denk dat deze eindelijk voldoende wortels heeft, want toen ik hem kreeg stond de stek zowat los in de pot...

Afbeelding

Verder een klein probleempje waar iemand me misschien mee kan helpen? Mijn Fuchsia heeft een flinke klap van de warmte gehad, nadat ze eerst een flink voetenbad had met die storm. Inmiddels heb ik haar flink in de schaduw gezet, met niet teveel water, maar ook niet uitgedroogd.
Wel ziet ze eruit alsof ze in geen weken water heeft gehad. Gewoon afwachten tot het koeler wordt, of misschien toch de cocosvezels waar ze in gezet is vervangen door fatsoenlijke potgrond? Iemand een idee?

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37320
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 15:06

Potgrond werkt beter, kokosvezel gebruik ik niet meer. Wordt te droog voor mijn gevoel.

Maar aah mijn kinders <3 ik moet ze nog overzetten, maar voor de verhuizing ze in een pot laten staan.

Je citroen gaat goed, hier nog nooit bloesem gehad helaas -O- . Bananen uitgraven dan als ze goed gesetteld zijn. Van zware klei naar losse zandgrond is wennen voor ze :') .ik zie nu 5 jonkies om beide planten.

Vijg hier nog geen bloesem gehad. Groeit wel goed :D

Siamsmeesje

Berichten: 2237
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 15:32

Zelf gebruik ik ook geen kokosvezel, maar daar stond de plant helaas al in toen ik ze kreeg (ik heb er twee), alleen de andere staat op een andere plek, en die doet het nog goed. Dan ga ik deze maar verpotten als de temperaturen wat beter zijn voor dat soort acties.
Je ziet het ook steeds vaker bij orchideeën die kokosvezel, dan weet ik ook niet hoe snel die rommel eruit te halen :(

De citroen heeft dit jaar vol gezeten met bloesem, dus ik hoop weer op verse citroenen van dit jaar :9
De vijg 'bloeit' door zijn vruchten te vormen, vijgen zijn eigenlijk binnenste-buiten gekeerde eetbare bloemen. Maar met het maken van nieuwe takken hoop ik dat er nog een paar komen dit jaar. Ben tot nu toe vooral blij dat er eindelijk groei in zit.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37320
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 16:52

Ah de vijg ja ja besluit me als het goed is dit jaar twee vruchten te geven. Ik heb dit weekend twee mini dingetjes gespot, hier een van.
Afbeelding

Mijn stinkplant is toch weer aan een blad cyclus begonnen, ontvouwen zich er snel. Alleen wat bleekjes blad dit keer,

Siamsmeesje

Berichten: 2237
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:35

Gefeliciteerd met je vijg, die doet al meer dan de mijne.
Die van mij heeft besloten om de derde tak die zich leek te gaan ontwikkelen alsnog af te stoten, dus het blijft een iel ding met twee takken. Maar het groeit lekker, alleen vijgen zal ik dit jaar niet hebben. Jammer, want ze smaken prima in een vijgencake :9

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37320
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:48

Vijgen zijn mjammie. In tweeen snijden en gewoon in een pan grillen is al lekker. Vijg heb ik nu het derde jaar en ondanks de verhuizing pas geleden doet hij dit dus. Mooi. Nu mijn citroen nog. Die heeft nog nooit gebloeid maar toch al 6 of 7 jaar oud -O-

Siamsmeesje

Berichten: 2237
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 12:07

Citroen opgekweekt uit een zaadje? Dan kan het tot 10 jaar duren voor ze bloeien.
Daarom heb ik nu stekjes geprobeerd. De citroen-stek gaat niet hard, maar lijkt inmiddels wel nieuwe stukjes te ontwikkelen. De Poncirrus is nog steeds groen aan z'n blad, dus ik heb nog hoop ;)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37320
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 12:08

Geen idee, mijn paps heeft hem gekweekt dus zou zo maar kunnen. Ik heb hem nu 6 jaar. Geen idee hoe lang hij bij hem heeft gestaan.

Siamsmeesje

Berichten: 2237
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 12:21

Dat stond ooit in een boek van me, want ik kweekte ook van alles uit pit op (grape fruit, citroen, mandarijn). Die ik nu heb heb ik op een beurs met korting kunnen meenemen (laatste dag eind van de middag), maar die staat dit jaar vol met jonge citroenen en de tweede ronde bloesem komt er ook al aan.

Wat bij citroenen wel veel verschil kan maken is of de pot op de grond staat of er net een paar cm boven. Mijn citroen deed het wel aardig, maar sinds ik van die Italiaanse aardewerk pootjes heb onder de pot doet hij het ook stukken beter. Koude voeten hebben ze dus echt een hekel aan :')
Afbeelding