De experimentele zaaier

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 14:06

Klopt appels lukken wel. Die worden geënt op oude bestaande stam. Heeft niks met zwakte te maken. Net zoals citroenen ed

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 14:09

O wat gek. Dit werd mij verteld door iemand die een natuurbeheeropleiding volgt. Het zal wellicht per ras verschillen.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 14:22

Er zijn verschillende appelonderstammen in de handel. Oa traagroeiende, laagblijvend of juist hoogstam. Sterkgroeiende cultivars kun je in principe op alle onderstammen enten. Slechtgroeiende cultivars zet je bij voorkeur niet op een traagroeiende dwergonderstam, maar juist op een sterke onderstam. Anders hou je geen groei over.

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 15:08

Maar het maakt toch ook niet uit of je er dezelfde appels uit kan groeien, als het voor jezelf is?

Dan eet je gewoon een andere appel :)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 16:44

Libera schreef:
Maar het maakt toch ook niet uit of je er dezelfde appels uit kan groeien, als het voor jezelf is?

Dan eet je gewoon een andere appel :)

Nou ja als je heel graag een bepaalde zoete appel wil eten en er komt een meer zure appel aan is dat wel jammer :)

Het ligt er dus aan hoe veeleisend je bent :D

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 16:49

De meeste appels komen toch uit boomgaarden met rijen dik van dezelfde soort, dus grote kans dat ze gewoon bevrucht zijn door dezelfde appelsoort.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 16:50

Mis :+ Appels zijn vrijwel altijd kruisbestuivers. En daarnaast zijn het heterozygote rassen uit gecompliceerde kruisingen, dus zélfs bij zelfbestuiving krijg je een mix van appels terug.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 16:53

Er wordt ook altijd aangeraden als je een fruitboom/struik hebt dat je meerdere soorten bij elkaar zet :)
Het is niet per se nodig geloof ik maar het gaat wel beter

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 16:58

Mijn kersenpitjes liggen in de koelkast, jammer dat ik mijn appelpitjes al in de aarde had zitten. :+

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 17:00

Goh, nooit geweten
Wij hadden vroeger altijd sterappels, daar kwamen altijd appels aan ondanks dat we in de stad woonde. Misschien dan toch toevallig iemand anders met appelbomen in de buurt.. En de Elstars die we nu hebben zijn zeker zelfbestuivers volgens de appelteler waar ze vandaan komen. Nooit problemen mee gehad ook, gelukkig.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 17:09

Hoe groter de vrucht, hoe meer kans dat je een bestuiver nodig hebt. Bessen doen het prima zonder bestuiver. Pruimen en kersen zijn over het algemeen gedeeltelijk zelfbestuivend, peren en appels eigenlijk nooit. Er is maar een handjevol rassen zelfbestuivend. Golden Delicious volgens alle bronnen niet, en Elstar volgens sommige bronnen ook niet.
Peren en appels kunnen wel goed door sierperen en sierappels bestoven worden, dat zijn universele bestuivers. En zeker sierappels staan veel in tuinen en parken, dus je kunt bestuivers hebben zonder dat je het weet.

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 19:11

Weer wat geleerd!

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 09:00


Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 20:45

Mijn avocado heeft een grote barst aan de onderkant!!! *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* <- Zo rende ik ongeveer door het huis daarnet. Ik ben zo benieuwd!

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 02:27

Morganlefay schreef:
Dorine92 schreef:
quote="Morganlefay"]
Dan moet je wel eerst waarom er een oculatie en/of enten wordt toegepast.
[/quote
Ik snap niet wat je hiermee wilt zeggen?

Oculeren en/of enten is vegetatief vermeerderen van een boom/struik waarbij een basis onderstam wordt gebruikt om een wat zwakkere sier of productieve struik /boom goed te laten groeien.
Rozen worden op deze manier vermeerderd.Oculeren
En er zijn cactus soorten met zwakke vochtgevoelige wortels die op een basissoort worden geënt met een goed wortelstelsel en groei.

Ik weet wat enten is dank je. Heb mijn halve boomgaard zelf ge-ent. Snap alleen niet wat je wilde zeggen door mij te quoten en dan een totaal onbegrijpbare zin eronder te zetten :?

@Libera: je moet het zo zien... er is jaren en jarenlang geselecteerd welke appels men lekker vindt. Die rassen worden alleen nog ge-ent (= gekloond). Zaadjes zaaien geeft meestal een appel die niet dezelfde eigenschappen heeft als de appel waar het zaadje uit kwam. En omdat de moederappel een fantastische appel was, resultaat van eeuwenlang selecteren, is de kans nihil dat het kindappeltje daar ook maar half aan kan tippen. Het heeft dus niet zoveel met kieskeurigheid te maken (als in: wat maakt het uit of je een granny, elstar of jonagold krijgt) maar meer met eetbaarheid. Meestal zijn ze smerig zuur, lelijk, schurftig en ziektegevoelig.
Daarom beter enten of oculeren, dan weet je zeker dat je appel eetbaar is

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 04:19

Afbeelding
Jee een topic naar mn hart! Dit voorjaar heb ik ook gedroogde kikkererwten binnen voorgezaaid en daarna in de tuin in de volle grond gezet. Gewoon leuk, voor de lol.Het is natuurlijk al super mooi weer geweest dit voorjaar,dus ze groeien prima ondanks dat het hier geen ideaal klimaat is voor kikkererwten planten.

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 06:12

Dorine92, bedankt voor je duidelijke antwoord, ik heb me dat echt al een tijdje afgevraagd!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 07:03

O wat een toeval ik heb ook met kikkererwten gezaaid. En ze kiemen echt mega snel :oo

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 07:05

Vandaag lavendel, tijm en oregano gezaaid :)

Moet nog een Lapin kersenboom zien te vinden om mijn Lambert kersen te bestuiven...

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 07:53

Libera schreef:
Dorine92, bedankt voor je duidelijke antwoord, ik heb me dat echt al een tijdje afgevraagd!


Alleen is het belangrijkste aan enten niet het klonen - stekken is klonen. Alle planten die van 'gemengde afkomst' zijn (dat zijn dus meestal benaamde cultivars) en je raszuiver wilt vermenigvuldigen worden gestekt (en dus gekloond). En met bomen en struiken gaat stekken ook nog sneller dan vanuit zaad.

Bij enten zet je een stek (een stukje tak zonder wortel) op een bewortelde onderstam. Dat doe je door de ent schuin af te snijden en de onderstam kort te snoeien en eveneens aan de zijkant schuin te snijden. Beide snijvlakken worden tegen elkaar aan gehouden en met tape en was vastgezet. De stek maakt dus geen eigen wortels, maar vergroeit met de onderstam.

Ook bij onderstammen is heel veel selectie geweest, ook groeikracht, uiteindelijke grootte, droogteresisentie, etc. En het is dus niet het klonen dat de reden voor enten is, maar dat appelrassen bij alle veredeling die heeft plaastsgevonden niet meer (goed) op eigen wortels kunnen groeien. Of soms juist té goed, en dan worden ze 10 meter hoog :D

(En oculeren is niet een tak op een onderstam zetten, maar alleen een oog (een knop waar een tak uit zal gaan groeien))

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 19:30

Het is nog niet erg experimenteel maar ik had een peterselie plantje gekocht bij de ecoplaza. Het is namelijk een zielig plantje en ik wilde het wel proberen te redden :Y) Ik heb hem in een pot gezet en meer aarde gegeven. Alleen, hij is nu nóg zieliger dan ervoor. Ik heb geprobeerd de dode stukjes eruit te halen, maar dan kan ik net zo goed stoppen :Y) Wie weet hoe ik hem zou kunnen reanimeren?

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 19:38

Ik geef ze altijd alleen water... verder worden ze best wel verwaarloosd eigenlijk haha!

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 19:44

Peterselieplantjes lekker kortwieken en meer ruimte geven indd. Helpt vaak wel, eclair98

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 19:46

Gewoon alles eraf knippen dus? Want mijn handen jeuken als ik hem zo zielig zie hangen :Y)

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 20:02

Absoluut ja! Dan word de groei gestimuleerd
Heb ik toevallig zelf ook een paar weken terug gedaan met peterselie en muntplantjes.gewoon uit potjes gehaald gekortwiekt en in de tuin gezet.gaat prima!
Laatst bijgewerkt door Pocca_Locca op 20-06-18 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt