De experimentele zaaier

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12737
Geregistreerd: 27-09-05

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 11:55

Eens met Mossel, niet relevant voor dit topic. Hier delen we onze eigen ervaringen met het planten van zaadjes.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 12:06

Hier ook eens, totaal niet relevant voor dit topic. Mooi ergens anders die discussie gaan voeren! Niet hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:02

Mossel schreef:
Quir schreef:
Oh! Dat wist ik niet, ik zou gewoon de hele pit in de grond gestopt hebben. :=

Maar dat scheelt peuteren!

Mango’s worden onrijp geplukt, dus wil je succes hebben moet die harde buiten kant van de pit af. Ik heb inmiddels 2 mango boompjes, moet ze even verpotten maar weet nog niet waar :')



Ik heb ze gewoon gelijk in een enorme emmer gestopt, maar weet niet of dat de methode is. :')


Ik ben nu voor 6 weken in Zweden; onze buren geven de planten dus water. Ik heb expliciet gevraagd of ze geen foto's willen maken, dan is het extra leuk als ik terugkom en er is wat gegroeid! :D Ik ben het meest benieuwd naar de mango's, cayenne en jalapeñopepers, citroen en granaatappel... en de avocado natuurlijk. :j

Overigens heb ik ook nog een watermeloen uit een zaadje op weten te kweken, ben benieuwd wat die in die tijd gaat doen.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 17:40

Tjonge, waarom mijn ergernis over Monsanto?? ja inderdaad oa daarom. Beslis nl zelf wel wat ik voor zaad in de grond stop en wil niet gedwongen worden om hun zaad in de grond te stoppen.
Gelukkig zijn er mensen die Spitsbergen weten te vinden.
Verder voor goed zaad kan je bij Vreeken in Dordrecht terecht.
https://www.vreeken.nl/over_ons

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 18:23

En hier gaat het dus juist om dat je géén zaad koopt, maar gewoon uit groente/fruit plukt en dat in de grond stopt.

Dus nee, niet relevant in dit topic!

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 18:34

Belangrijke discussie hoor, maar misschien kun je daar een speciaal topic over openen ongetwijfeld is die er al).

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 18:36

Morganlefay schreef:
Tjonge, waarom mijn ergernis over Monsanto?? ja inderdaad oa daarom. Beslis nl zelf wel wat ik voor zaad in de grond stop en wil niet gedwongen worden om hun zaad in de grond te stoppen.
Gelukkig zijn er mensen die Spitsbergen weten te vinden.
Verder voor goed zaad kan je bij Vreeken in Dordrecht terecht.
https://www.vreeken.nl/over_ons

Ik snap dat je, je er zorgen over maakt. Maar het is niet relevant aan dit topic waar mensen hun blijdschap delen over zaden ed die ze zelf gewonnen hebben uit groente en fruit opgekomen zijn..

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 19:07

Hoe meer eigen zaad hoe beter hoor.
Discussies zit niet in mijn planning enkel delen of aanleveren van kennis.

En mocht iemand weten waar ik aan knollen van de Tropaeolum Tricolor kan komen hoor ik het graag.
De mijne heeft na 10 jaar de geest gegeven.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 19:13


Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 19:18

Morganlefay schreef:
Verder voor goed zaad kan je bij Vreeken in Dordrecht terecht.
https://www.vreeken.nl/over_ons


Bestel dan wel 3 maanden voor je het zaad wilt hebben, want mijn hemel, als er iets is bij Vreeken wat ze niet kunnen is het plannen en tijdig verzenden.

Doe mij maar gewoon Chiltern Seeds in de UK. Die hebben veel meer en dan heb je het tenminste binnen een paar dagen.

En wat een hele fijne en goede leverancier in NL is, die hoeveelheden voor 1 jaar levert (en dus niet 50 tomatenzaadjes waar je de helft nog niet van kunt gebruiken)

https://www.zaden-enzo.nl/

En wil je je uitleven op tomaten in alle soorten en maten, dan is https://www.tomatofest.com/ je leverancier.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 19:20

Oh, en als je zelf tomatenzaadjes wilt winnen: spoel ze zoveel mogelijk af in een vergiet, en doe ze daarna in een bakje met zilverzand. Paar dagen laten drogen tot het zand echt weer als los zand door je handen glijdt, en gooi ze dan droog door het vergiet. Wrijf de zaadjes voorzichtig los van het zand, en je hebt perfect schone zaadjes, zonder de plaklaag die er normaal altijd aan blijft hangen.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 19:37

Ibbel schreef:
Morganlefay schreef:
Verder voor goed zaad kan je bij Vreeken in Dordrecht terecht.
https://www.vreeken.nl/over_ons


Bestel dan wel 3 maanden voor je het zaad wilt hebben, want mijn hemel, als er iets is bij Vreeken wat ze niet kunnen is het plannen en tijdig verzenden.

Doe mij maar gewoon Chiltern Seeds in de UK. Die hebben veel meer en dan heb je het tenminste binnen een paar dagen.

En wat een hele fijne en goede leverancier in NL is, die hoeveelheden voor 1 jaar levert (en dus niet 50 tomatenzaadjes waar je de helft nog niet van kunt gebruiken)

https://www.zaden-enzo.nl/

En wil je je uitleven op tomaten in alle soorten en maten, dan is https://www.tomatofest.com/ je leverancier.

Die laatste had ik niet moeten weten :') ik vind het leuk om “speciale” rassen te hebben, hou niet van het standaard. Jammer dat ik geen Paypal oid heb

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 20:09

Je kan bij tomatofest prima met een creditcard betalen, hoeft niet met paypal.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 20:31

Die heb ik ook niet ;) daarom stond er ook oid achter

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15112
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 07:58

Moderatoropmerking:
Dames, zullen we het gezellig houden? Dit topic gaat over het zaaien en oogsten van eigen zaden en planten, ik kan begrijpen dat de discussie soms iets afwijkt maar probeer zoveel mogelijk ontopic te blijven.

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 08:30

Ik heb stekjes Hydrangea staan, had ik rooting hormone op gedaan en daarna in vochtige potgrond gezet en lekker buiten.
Nu zijn er een aantal die helemaal slap worden en ombuigen, iemand enig idee hoe dat kan?
Had al even snel gegoogled misschien teveel zonlicht??

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 08:39

Ibbel schreef:
Morganlefay schreef:
Verder voor goed zaad kan je bij Vreeken in Dordrecht terecht.
https://www.vreeken.nl/over_ons


Bestel dan wel 3 maanden voor je het zaad wilt hebben, want mijn hemel, als er iets is bij Vreeken wat ze niet kunnen is het plannen en tijdig verzenden.

Doe mij maar gewoon Chiltern Seeds in de UK. Die hebben veel meer en dan heb je het tenminste binnen een paar dagen.

En wat een hele fijne en goede leverancier in NL is, die hoeveelheden voor 1 jaar levert (en dus niet 50 tomatenzaadjes waar je de helft nog niet van kunt gebruiken)

https://www.zaden-enzo.nl/

En wil je je uitleven op tomaten in alle soorten en maten, dan is https://www.tomatofest.com/ je leverancier.



Tuinkabouter in Den Haag levert kleine hoeveelheden en voor kleine prijsjes.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 08:42

Libera schreef:
Ik heb stekjes Hydrangea staan, had ik rooting hormone op gedaan en daarna in vochtige potgrond gezet en lekker buiten.
Nu zijn er een aantal die helemaal slap worden en ombuigen, iemand enig idee hoe dat kan?
Had al even snel gegoogled misschien teveel zonlicht??


Denk dat de warmte, zon en ontbreken van regen een oorzaak kunnen zijn.
Heb ook ontdekt dat de witte het makkelijkst stekt, de blauw en rode wat moeilijker.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 08:44

Vraagje.

De paprika zaden die ik uit de paprika gehaald heb, moet ik daar eerst nog iets bijzonders mee doen?

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 08:55

Droog bewaren en in het voorjaar zaaien, maar alleen de rode's wat die zijn rijp.
Verder weet je niet het soort en of het F1-hybrides zijn.
Dus je kan rare planten of helemaal geen planten en ook nog planten zonder vruchten krijgen :+

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 09:02

Dank je, heb ze in een keukenrolpapiertje gelegd, die ligt in de kast. Heb toevallig inderdaad de rode gepakt, wist niet dat de andere sowieso niet kunnen.

Ben benieuwd volgend voorjaar.

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 09:16

Morganlefay schreef:
Libera schreef:
Ik heb stekjes Hydrangea staan, had ik rooting hormone op gedaan en daarna in vochtige potgrond gezet en lekker buiten.
Nu zijn er een aantal die helemaal slap worden en ombuigen, iemand enig idee hoe dat kan?
Had al even snel gegoogled misschien teveel zonlicht??


Denk dat de warmte, zon en ontbreken van regen een oorzaak kunnen zijn.
Heb ook ontdekt dat de witte het makkelijkst stekt, de blauw en rode wat moeilijker.

Oh maar hier regent het wel hoor! :D

Ik heb alle kleuren gestekt, maar uiteraard niet gelabeld :') dus het word een verrassing welke stek welke kleur heeft...

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 10:24

Bloemkleur bij hortensia/hydrangea verschilt ook nogal, maakt weinig uit welke kleur je stekt, kleur wordt voornamelijk bepaald door de zuurgraad van de grond.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 17:03

Morganlefay schreef:
Droog bewaren en in het voorjaar zaaien, maar alleen de rode's wat die zijn rijp.
Verder weet je niet het soort en of het F1-hybrides zijn.
Dus je kan rare planten of helemaal geen planten en ook nog planten zonder vruchten krijgen :+

Jup, hier 6 zonder vruchten

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 18:18

julius_juut schreef:
Bloemkleur bij hortensia/hydrangea verschilt ook nogal, maakt weinig uit welke kleur je stekt, kleur wordt voornamelijk bepaald door de zuurgraad van de grond.

Oh echt?
Ze staan bij mn schoonouders allemaal naast elkaar... maar allemaal verschillende kleurtjes!

Bij mijn Rhododendrons wel gezien dat ze van jaar tot jaar verschillende tinten hebben, van licht roze tot het volgende seizoen inene knalrood :j