Vide koel houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xSwanHeart

Vide koel houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 10:47

Ja hoor, de eerste zonnestraaltjes zijn er weer {:} En ik zou natuurlijk geen Nederlander zijn als ik niet direct begon met zeuren over de hitte :')

Ik zal even de situatie schetsen: Wij wonen in huurappartement in een oud schoolgebouw. Onze woning is gelegen op de bovenste verdieping en heeft een plafond van 7 meter. Om goed gebruik te maken van de hoogte, heeft de architect er een vide in geplaatst. Een superfijne ruimte, waar mijn vriend en ik onze werkplekken hebben. Enig minpunt: de vide zit in de punt van het dak en heeft geen ramen. Met een beetje mooi weer wordt het er dus bloedheet (30+ graden) en de warmte is maar lastig weg te voeren.

Uiteraard hebben we er een ventilator staan, maar die zorgt er enkel voor dat de warme lucht rondgeblazen wordt. Airco kunnen we er niet kwijt, aangezien er dus geen plek is om de slang naar buiten te hangen. Over een aircooler heb ik nagedacht, maar die heeft natuurlijk maar een beperkt effect en ik vraag me af of dat ook werkt in een open ruimte (de vide zit immers boven de woonkamer en vanwege het hoge plafond gaat het om een behoorlijk aantal m3).

Welke bokker heeft ervaring met het koelen van een dergelijke ruimte en kan ons uit de brand (want zo heet is het er bijna wel :+ ) helpen?

Ter illustratie:
Afbeelding

Afbeelding

Selka

Re: Vide koel houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 11:02

Helaas geen tip maar ik volg wel even mee. Wij twijfelen tussen een airco en aircooler maar ik heb geen idee of dat laatste wel effect heeft. Ivm kat is airco niet handig.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 11:09

Ventilator met een fles bevroren water ervoor :Y)
De temperatuur gaat er geen 20 graden van dalen, maar elke verkoeling is mooi meegenomen, toch.
Wordt ook gebruikt door atleten op verplaatsing als er geen airco is op de slaapkamers.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 11:14

Kan je de slang van een airco niet langer maken en beneden uit het raam hangen.Dan op een manier via de muur naar beneden en uit het raam.Zoiets :o?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:41

Lastig, want alle warmte stijgt naar boven. Het ziet er wel heel erg mooi uit <3 , maar daar wordt het niet koeler van :+ .

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 14:12

GDG schreef:
Lastig, want alle warmte stijgt naar boven. Het ziet er wel heel erg mooi uit <3 , maar daar wordt het niet koeler van :+ .

Ja, vind het zelf ook heel sfeervol idd. Maar in de zomer niet zo praktisch, haha.

De fles water kan ik een keertje proberen, al is het inderdaad maar voor een beetje koele lucht :j

De slang uit het raam hangen is helaas geen optie, daarvoor is de afstand echt te groot.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:14

Een langere slang aan de airco maken? Hebben wij gisteren toevallig gedaan en ik moet zeggen, ik ben heel blij met de airco nu haha. Ik woon op 7 hoog en ben de bovenste dus het plat dak boven mij warmt flink op altijd.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:21

Mobiele airco zonder slang? Wij hebben ook 1 op de slaapkamer, zonder is het niet te doen in de zomer.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:32

De truc met de flessen water kan je uitbreiden met meerdere flessen :-) Scheelt echt wel.

Verder merken wij wel dat plafondventilators beter werken dan van die staande, maar daar kan je dan weer geen flessen bevroren water voor zetten.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:02

Met de huurbaas regelen dat er een dakraam komt? Op deze manier blijf je een situatie houden waarin je warmste lucht terecht komt in je kantoor. Als je een airco overweegt dan kan je zelfs aanbieden een deel van de kosten bij te dragen. Neem aan dat de huurbaas ook snapt dat het op deze manier niet echt een werkbare situatie is. Is de woning verder een beetje OK geisoleerd? Zonwering aan de buitenkant doet ook flink wat, zeker op het zuiden/westen.

Leuk appartement trouwens!

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 16:59

Dat zou natuurlijk het mooiste zijn! Het is alleen een monumentaal pand, waardoor dat niet mag :n Hetzelfde geldt voor zonwering buiten. Wel gaan we in ieder geval binnen gordijnen ophangen, dat hadden we tot nu toe nog niet aangezien we volledig vrij uitzicht hebben.
De isolatie is niet alles, afgelopen winter was het op de koudste dagen niet warmer dan 16 graden te krijgen. Heeft natuurlijk ook te maken met de enorme hoogte, dat is gewoon niet ideaal. En het hoort ook een beetje bij een oud pand, ben ik bang.

Een plafondventilator schijnt inderdaad effectiever te zijn, maar dat lijkt me in de punt niet te bevestigen?

Mobiele airco ga ik eens bekijken. Ben alleen bang dat die er niet (betaalbaar) zijn voor een groot aantal m3.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 19:24

Goed idee met de gordijnen, als je die dicht kan houden op de momenten dat de zon op het raam staat kan je het wat voorkomen dat het zo snel warm wordt. Ik heb geen vide maar gewoon een oud huis met enkelglas, ik heb er een verduisterend rolgordijn voor hangen + verduisterende gordijnen die ik óók dicht maak met dit weer. Dan zit je in het donker, maar het kan gewoon een paar graden schelen.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 19:47

Gordijnen binnen helpen natuurlijk niet heel veel. Het glas warmt alsnog op waardoor de warmte binnenkomt.

Wat hier heeft geholpen was om super goefkope rieten rolgordijnen buiten voor het raam te hangen. Glas wordt niet warm dus scheelt flink. Maar gexien je raampartij wordt dat wellicht lastig.

Je hebt ook zonwerend folie wat je op het glas kunt plakken.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 19:56

Ventilator in een bak ijs laten waaien.