Afval scheiden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Afval scheiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 18:26


black_kelpie

Berichten: 7831
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 18:58

Hier is het dit jaar aangepast, nu hebben we 3 containers. Verpakkingen, gft en rest. Alleen voor rest moeten we betalen. Elke week halen ze een andere container leeg, in de zomermaanden gaat de gft vaker leeg. Onze restcontainer staat denk ik eens in de 9 weken aan de weg, we hebben erg weinig restafval. Stuk goedkoper zo dan dat het was!

Glas gaat naar de glasbak in de buurt en oud papier wordt eind van elke maand opgehaald. Niet door de gemeente overigens, maar ik weet zo niet welke partij dan wel. Het verdwijnt wel mooi elke keer uit het steegje, dus maakt me ook niet uit :+

Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 19:26

Amalarab schreef:
Ik zag laatst (ik denk op Facebook) dat er mensen waren die hun aankopen in de supermarkt uit plastic haalden en de omverpakking daar achterlieten. Misschien een idee voor als je weinig ruimte hebt thuis?


Denk dat je dit een beetje verkeerd opgevat hebt. Die actie was puur om supermarkten erop te wijzen hoe onwijs veel onnodig plastic verpakt word. :)


Wij hebben 3 ondergrondse containers voor de deur: PMD, rest en GFT. Papier word eens in de 2 weken los opgehaald. Glas verzamel ik ook los, daarvoor zit een bak bij de supermarkt.
Het enige nadeel hier is dat onze GFT bak echt vrij klein is en super snel vol zit, plus dat ze er geen rekening mee houden dat de mensen onderin de flat ook tuinafval hebben en dat never nooit niet in dat kleine bakkie past. Maargoed, daar is mee te leven :P

Fitzroy

Berichten: 25137
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 21:54

Wij hebben 5 containers:
2 groene (GFT) die eens per 2 weken geleegd worden;
1 oranje (PMD) die eens per 2 weken geleegd wordt;
1 grijze (restafval) wordt eens per 4 weken geleegd;
1 blauwe smallere (papier) ook eens per 4 weken.

Verder brengen we glas zelf weg en hebben we ook nog een composthoop.
We betalen een jaarlijks bedrag aan afvalstoffenheffing.

Angeliquee18

Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 00:00

Wij moeten hier ook alles scheiden, heb er heel erg aan moeten wennen!
Ik had het fijner gevonden als er voor alles een bak was.
Wij hebben alleen een bak voor rest afval, en groen afval.
Plastic moeten we in speciale zakken doen, en papier aan de weg.
Plastic heb ik een hele hoop in de week, dus je zit altijd weer ergens met vuilniszakken in de tuin.
Met luiers heb ik nu weer in luieremmers gedaan, want in de restafval bak kwamen zoveel maden op af!

Ik was eerst heel erg verwend met een ondergrondse bak voor de deur.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Afval scheiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 14:59

Hier moeten we ook flink scheiden. We hebben 4 containers:
Groen: 1 x per 2 weken
Grijs: 1 x per 4 weken
PMD: 1x per 2 weken
Papier: 1x per 4 weken

Vooral de grijze zit altijd stampvol (kind in de luiers) dus die had van mij echt wel vaker geleegd mogen worden. Maar ja...

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:52

Murthul schreef:
Amalarab schreef:
Ik zag laatst (ik denk op Facebook) dat er mensen waren die hun aankopen in de supermarkt uit plastic haalden en de omverpakking daar achterlieten. Misschien een idee voor als je weinig ruimte hebt thuis?


Denk dat je dit een beetje verkeerd opgevat hebt. Die actie was puur om supermarkten erop te wijzen hoe onwijs veel onnodig plastic verpakt word. :)



Wel een goede actie, zonder al die onnodige plastic verpakkingen om bv komkommers, paprika’s en andere groenten zou iedereen echt een stuk minder afval hebben.
Zou het ook niet eens zo gek vinden om ook rijst, pasta e.d af te wegen en zelf in een voorraadbus te doen. Er zijn ook al een aantal verpakkingsloze winkels, alleen niet bij mij in de buurt. Wel in grote steden.

Mama3
Berichten: 1810
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 16:27

Mag ik vragen wat voor prullenbakken jullie hebben of hoe jullie verzamelen voordat het in de container gaat?

Wij hebben altijd een ondergrondse gehad voor karton en restafval, maar sinds deze week heeft iedereen containers ontvangen om afval te gaan scheiden.

Ik wil daardoor graag een prullenbak in de keuken van 3x 2tr om daar te scheiden, anders moet ik voor alle materialen naar het eind van de tuin lopen. Helaas geen bijkeuken oid waar ik bakken neer kan zetten.

Iemand ervaring met triple prullenbakken? Aan-of afraders?

luf_horses

Berichten: 996
Geregistreerd: 04-12-05
Woonplaats: hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 16:43

Bij ons in de straat is er in principe alleen een ondergrondse restafvalcontainer, waar alles in gegooid wordt.

Ik heb een tijd geleden de gemeente gemaild om te vragen waar ik mijn groenafval kwijt kon. Als onbedoeld resultaat hadden wij een week later opeens als enigen een gft-container. :+

In ons deel van Rotterdam is het dus vrij slecht geregeld. Echter scheiden wij thuis wel glas en papier en brengen we dat eens in de zoveel tijd apart weg.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37282
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 16:47

Gut wij gaan juist een container kwijt raken -O- in ruil voor een ondergrondse bak.
Maar nu een container voor rest, een voor groen, een voor plastic en metaal. Papier moeten we maar uitzoeken, daarvoor heb ik een eigen container gekocht.

In huis een klein bakje voor groen afval, een normale prullenbak met zak voor plastic. De rest gaat meteen in de kliko. Dat zijn hondenpoepzakjes en inhoud van stofzuiger. Voor de rest afval ga ik dadelijk de ouderwetse metalen asbak weer gebruiken met een grijze zak erin. Oftewel weer terug naar 20 jaar geleden minstens

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 16:48

Wij hebben grijs en groen in de keuken in gewoon 2 losse vuilnisbakken (grijs groot, en groen dezelfde maar kleiner). Plastic en karton hebben we respectievelijk een staande wasmand en een kartonnen doos staan voor in de gangkast onder de trap, en voor glas en statiegeldflessen ook 2 kleinere bakken. Meestal nog ergens een tas kringloop en een oud textiel weggemoffeld in diezelfde gangkast.
Voor de deur staan plastic, groen en papier rolemmer en ook nog een kleinere emmer voor stinkend/vies grijs vuilnis (luiers van zoontje, kattengrid, stof uit de stofzuiger etc) ene ondergrondse voor grijs is om de hoek. De rest gaat mee naar het winkelcentrum bij het boodschappen doen.
Best een gedoe als ik het zo terugleest. Als we de trapkast opnieuw gaan intimimeren wil ik een nettere en precies passende bakken.
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 10-11-18 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

luf_horses

Berichten: 996
Geregistreerd: 04-12-05
Woonplaats: hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 16:48

Mama3 schreef:
Mag ik vragen wat voor prullenbakken jullie hebben of hoe jullie verzamelen voordat het in de container gaat?

Wij hebben altijd een ondergrondse gehad voor karton en restafval, maar sinds deze week heeft iedereen containers ontvangen om afval te gaan scheiden.

Ik wil daardoor graag een prullenbak in de keuken van 3x 2tr om daar te scheiden, anders moet ik voor alle materialen naar het eind van de tuin lopen. Helaas geen bijkeuken oid waar ik bakken neer kan zetten.

Iemand ervaring met triple prullenbakken? Aan-of afraders?


Dit is onze prullenbak: https://www.bol.com/nl/p/joseph-joseph- ... 0057194149

Boven gaat ons restafval en in een apart emmertje groenafval, onderin papier en glas.