Inrichting lastige tuin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dorus

Inrichting lastige tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 15:26

Na jaren weinig aandacht aan de tuin besteed te hebben, wil ik het nu dan toch eindelijk eens een gezellig plekje gaan maken. Ik weet in grote lijnen wel wat ik wil qua indeling, maar toevoegen van meer groen en kleur, dat ook nog eens onderhoudsvriendelijk is (geen groene vingers!), en niet ten koste gaat aan de functionaliteit van de ruimte, vind ik lastig. En daarom lopen mijn plannen vaak spaak ergens halverwege het plan stadium. Dus ik zoek eigenlijk hulp om dat laatste stukje planning vorm te geven waardoor ik nu eindelijk eens een mooi plekje kan creeëren.

Op de afbeelding hieronder in grove lijnen de ruimte die we beschikbaar hebben. De blauwe lijnen zijn deuren of poorten die, muv de garagedeur, de ruimte in draaien.

In het blauwe gebied staat een tafel met stoelen die daar volgens mij wel aardig staan en in het groene gebied had ik de (nog aan te schaffen) loungebank bedacht om lekker op weg te kruipen met een goed boek en de hond langs me.
Het gele gebied moet beschikbaar blijven voor verkeer van en naar de garage/aanhanger opslag en voor eventueel sleutelwerk van manlief. Eventueel zou de poort naar het achtergedeelte geblokkeerd mogen worden, mits deze eenvoudig vrij te maken is indien nodig.

In de hoek tussen garage en schutting bevind zich nu onze milieustraat. Een 140ltr kliko, twee afvalemmers van 45ltr en een mileubox. Deze zou ik graag wat minder in het zicht hebben doch makkelijk bereikbaar. Een tweede 140ltr kliko wordt weinig gebruikt (tuinafval :+) en bevind zich achter de tussenschutting. De mileubox zou daarbij kunnen, maar dit is voor de andere kliko's niet praktisch qua bereikbaarheid/dagelijks gebruik.

Momenteel ligt alles in het hard met betonklinkers van ca 10x20cm. Gelijk een straat dus en weinig gezelligheid. Ik zou voor het terasgedeelte graag een paar mooie grote tegels hebben zodat het wat makkelijker van onkruid te ontdoen is en een opgeruimdere blik geeft. Manlief wil zijn 'werkgebied' ook graag in grotere tegels om makkelijker te kunnen vegen na een klus. Mijn idee was om qua bestrating al wat onderscheid te maken tussen de verschillende gebieden, maar ik weet niet goed waar ik dan de 'lijnen' moet trekken. De gebiedsaanduidingen zijn globaal en daar kan nog mee gespeeld worden.

En dan moeten er nog planten komen, maar daar loop ik echt op vast. Borders langs of tussen de bestrating of losse potten en plantenbakken? Waar kan ik die plaatsen en welke planten moet ik dan voor gaan gezien de hoeveelheid zon die ze voor de kiezen krijgen?
In de hoek rechtsboven had ik een paar jaar terug een paar mooie hortensias in potten gezet, maar toen het 30 graden werd moest ik ze naar links tegen de schutting verplaatsten, omdat ze anders op het heetst van de dag midden in de zon stonden. Op het einde van de dag hebben we nog maar weinig zon door een paar grote bomen in het westen.
Hortensia’s vind ik mooi, Lupines doen mij niks, maar die kan mij man wel waarderen. Ik word ook blij van een veld veldbloemen in diverse kleuren en van struiken als Rhododendron.

Dus, wie heeft er ideeën die mij kunnen helpen om van mijn tuin dan eindelijk eens een gezellig plek te maken met behoud van de nodige functionaliteit?

Afbeelding

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 14:43

Afbeelding

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 15:43

Voer tot nadenken, maar geen oplossing. De straat is aan de onderkant van de tekening en wij gaan altijd via de achterdeur weg. Die doorgang wordt nu geblokkeerd.
Een pad naar de achterste poort heeft nauwelijks toegevoegde waarde aangezien we daarachter alleen opslag hebben en er geen doorgang is naar de openbare weg.

Ik moet zeggen dat ik het een beetje krap vind ogen en het idee krijg dat de tafel zowat op de loungebank staat, maar dat kan natuurlijk ook zo lijken omdat het volgens mij niet allemaal precies in verhouding is. Echter hebben wij een rechthoekige tafel van 160x90 waardoor die sowieso meer plek in zal nemen dan een ronde tafel.

Sjimmy

Re: Inrichting lastige tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 17:25

Dacht dat de straat achter de poort was, maar dan kun je t achter dichtmaken en een opening meteen links om de deur houden/maken.
Verhoudingen kloppen idd niet precies
Wil je die tafel houden als bijv rond beter past

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 17:33

Dacht dat de straat achter de poort was, maar dan kun je t achter dichtmaken en een opening meteen links om de deur houden/maken.
Verhoudingen kloppen idd niet precies
Wil je die tafel houden als bijv rond beter past Afbeelding
Maar zo zou ook kunnen. Met evt zelfs n gaasschutting met klimplanten tussen eet en zit.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 17:38

Eh ik ga niet tekenen maar heb wel wat vragen. Het pad staat als 3 meter in hoeverre hebben jullie deze breedte ook nodig? Anders kunje daar wat vanaf snoepen aan of de schutting kant of tussen pad en terras.

Maar gezien de plaats van je klikos en de enorme breedte zou ik links voor de klikos een bak plaatsen met klimrek eraan vast. Deze kun je bv door klimop of andere klimmers laten begroeien. Of grote bakken neerzetten met planten. Desnoods bak op wieltjes gebruiken die je gemakkelijk kunt wegrollen. Vergt wel stevig materiaal en goede isolatie ivm bevriezen en extra gelkorrels tegen uitdrogen.

Waar zit noord oost zuid en west?

Links tegen de schutting kunnen jullie of wat bestrating weghalen een strook of een lange bak verhoogd opmetselen voor klimplanten of smallere struiken desnoods nutplanten. Zodat de schutting minder in zicht hebt. Zelf een lounchebank in een best krappe ruimte erbij lijkt me erg vol worden, zeker als je tafel en bank naast elkaar plaatst. Ik zou die dan eerder voor de poort achter zetten naast de garage met desnoods weer een bak met klimrek erachter zodat je wat beschutting in je rug hebt ook. en waar je nu lounchebank hebt ingetekend daar een hoekje met struiken maken zoals bv rodondendron. Een fijn beschutte plek.

De ruimte tussen eten en oprit zou ik zelf bestrating weghalen en of een lage beplantingsvak of gras maken. Zorg wel dat je een goed pad tussen achterdeur en begin poort overhoudt.

Livion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 17:48

Ik vroeg me even af of je niet een meubelset kunt/wilt vinden waar je zowel fijn kunt zitten als eten? Zodat je geen aparte loungehoek en aparte eettafel nodig hebt? Dat scheelt je in ruimte en biedt ook meer mogelijkheden het ruimer op te stellen.

Als het lukt, ga ik straks even een tekenpoging doen, leuk om mee te denken :j

Bedenk trouwens dat planten in potten iets meer aandacht vragen dan planten in een border als het gaat om water geven. Hier hebben diverse potplanten het leven gelaten omdat het water geven zo niet in ons systeem kwam :')

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 23:54

@Sjimmy: die set heb ik net en rond is echt niet mijn smaak

@Karuna: met pad van 3 meter bedoel je linksonder? Dat is de oprit naar de straat. Die 3 meter is echt nodig om met auto’s bij de garage te komen en met aanhanger bij de opslag. De ruimte links van de oprit naar de garage kan ook weinig mee, die ruimte moet beschikbaar blijven zodat mijn man aan z’n auto’s kan klussen. De poort boven mag iets voor komen te staan, mits makkelijk en snel verplaatsbaar. Een loungebank valt volgens mij niet in die categorie.
Het noorden is rechtsboven ongeveer, daar staat ook een kompasroos die het nauwkeurig aanwijst.

@Livion: een twee in een heb ik naar gekeken, maar kreeg ik niet gevonden. Ik wilde van m’n logge stoelen af en dat gaat dan niet lukken. Tevens zag ik ook niks wat relax genoeg is naar mijn zin. Nieuwe tafel en stoelen heb ik al, loungebank hoeft echt niet groot te zijn. Geen grote hoekbank met een massale salontafel iig. Hooguit en bank met chaise longue eraan vast en een klein bijzettafeltje.
Potten vs border had ik ook al bedacht, nu manlief nog zien te overtuigen.