Vijver is lek

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Pastis

Vijver is lek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-18 09:30

Hoi Bokkers!

Zoals de titel aangeeft zit ik met een lek in mijn vijver. De vijver ligt er al zo’n 15 jaar. De eerste tien jaar prima onderhouden door de eigenaars, daarna door medische problemen is er niets meer mee gedaan. Tot wij de woning gekocht hebben. Wij zagen een vierkante meter water, dus dachten te maken te hebben met een klein vijvertje. Tot ik er op een dag wat dichter bij ging staan en prompt anderhalve meter lager stond. We zijn hem dan beginnen proper maken en zijn uitgekomen op een vijver van 3 op bijna 4 meter. Na deskundige hulp was de vijver netjes, en nog steeds een goed vertoeven voor de vissen, salamanders en padden.

Tot deze lente.. Na de vorst is het vijverzeil ergens gescheurd of doorprikt. Het water staat zo’n halve meter lager. En blijft groenig en viezig van uitzicht ondanks een stevige zuiveringspomp die 24/7 werkt.

Mijn vriend wil een nieuwe bovengrondse vijver aanleggen met betonplaten. Dus zo’n rechthoekige betonnen bak van 5m lang, 1,5m breed en 1,5m hoog. Omdat dit makkelijker te onderhouden is. En hij er tegen op kijkt om de huidige vijver helemaal te strippen. Ik zou echter onze huidige vijver willen repareren. Hij zit tsjokvol fauna en flora en zou het jammer vinden om dat verloren te laten gaan.

Ik veronderstel (als leek) dat als de vijver volledig leeg is, ik er gewoon opnieuw een stevige vijverfolie (EPDM) kan inleggen en opnieuw kan starten? Of moet ik effectief de oude folie en woldoek verwijderen etc?

Wie heeft hier ervaring mee? Nuttige tips?

Bedankt voor het lezen!

* Alis volat propriis *

8nnemiek

Re: Vijver is lek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 09:53

Weet je zeker dat het de folie is die lek is, en niet de pomp?
Eigenlijk heeft een goede vijver geen pomp nodig om helder te worden/blijven, het kan het vijverklimaat zelfs verstoren. Als er grote kois in zitten dan is een pomp wel nodig. Kikkers en salamanders houden juist van stilstaand water. Goede waterplanten, slakken en andere waterdiertjes houden een vijvers meestal perfect helder.
Algen betekenen meestal dat er te veel voeding in het water zit of er te weinig zon aan komt. Dat kan komen door te veel vissen of door te weinig waterplanten om de voeding op te nemen.

We hebben toevallig een paar jaar geleden ook een lekke vijver gehad. Daar ging een betonbalk doorheen tijdens een verbouwing :=
We hebben er toen als tussenoplossing een stuk vijverfolie met pvc lijm op geplakt (op een scheur van 30 cm := ) met de bedoeling om hem later helemaal leeg te halen en opnieuw aan te leggen, maar dat is er nog steeds niet van gekomen en de reparatie houdt inmiddels al twee jaar :=

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 09:58

Wat is je bedoeling met de nieuwe vijver, wil je er ook vissen in hebben bijvoorbeeld.
En denk goed na over de bouw van een vijver, mijn vriend heeft nu 5 vijvers gebouwd en iedere keer is er uit eindelijk iets niet handig aangelegd. Dus als je denkt en plan te hebben over denk het dan nog 10 keer voor dat je begint met bouwen.

Anoek Palleti Bente Hugo

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-18 10:08

@ Annemiek; het is echt de folie. Gisteren de vijver weer een heel deel bijgevuld en nu is er alweer een halve meter water uit. Het is misschien hier ook een optie om het bovenste deel folie te repareren. Maar dan zou het onderste deel alsnog moeten veranderd worden.
De pomp is er gekomen omdat ik graag een fonteintje wilde :')

* Alis volat propriis *

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-18 10:10

@iaran; de vijver die mijn man wil is uitgetekend door een bevriend tuinaanlegger ifv ligging en gebruiksgemak. Ik ben echter te verknocht aan de huidige vijver :))

* Alis volat propriis *

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 11:31

Anoek Palleti Bente Hugo

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie