Laptop verliest Wi-Fi, wat is het probleem?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maeve

Laptop verliest Wi-Fi, wat is het probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 10:31

Dag allemaal,

Ik hoop dat er hier iemand me kan helpen, Ik heb een Asus laptop van 2 of 3 jaar oud en hij verliest voortdurend contact met de Wi-Fi. Dit ligt niet aan het signaal, ik had hetzelfde probleem namelijk in mijn oude huis (ben vorige maand verhuisd) en ik krijg ook met geen mogelijkheid het signaal meer terug als hij het eenmaal kwijt is. Mijn telefoon houdt dan ook prima verbinding.

Het enige dat helpt is het opnieuw opstarten van de laptop, en dan hopen dat hij het een tijdje vol houdt.
Maar ik blijf maar mijn laptop opnieuw opstarten :')

Ik heb al wat gezocht en het schijnt dat het ''iets'' met de drivers kan zijn, maar die heb ik met behulp van een vriend ge-update maar dit lijkt geen verschil te hebben gemaakt.
Ook lijkt het minder snel te gebeuren als de laptop aan de oplader zit, maar dat kan ook toeval zijn.

Ik ben benieuwd naar tips, thanks voor het meedenken *\o/*

leestmee

Re: Laptop verliest Wi-Fi, wat is het probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 10:44

Heb je er Windows 10 op zitten.
Zo ja dat drama heb ik ook gehad.
Van alles geprobeerd drivers geupdate. Opnieuw geïnstalleerd. Noem maar op.

Uiteindelijk van ellende maar een externe netwerkadapter gekocht. Die ingeplugd en sindsdien geen problemen meer

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 10:47

Hier een laptop die net buiten de garantieperiode ineens helemaal geen wifi meer ontvangt.
Is idd op te lossen met een wifi antenne oid.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 10:50

Ja inderdaad Windows 10... oké als dat het ook oplost ga ik wel zo'n dingetje halen. Ik ben er zo klaar mee _-:(
En zal idd wel net buiten de garantietermijn zijn...

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 11:16

Het kan zijn dat het met een nieuwe update van Windows 10 is opgelost. Een van de laatste updates verziekt inderdaad je wifi-verbinding, en in een nieuwere update zou dat opgelost moeten zijn...

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 11:20

Bij ons op school hebben alle mensen met een Asus laptop ongeveer 1x per maand geen wifi meer. Schijnt te komen door een driver update van Asus die ze maandelijks doen..

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 11:23

Ik heb ook een Asus met Windows 10, zelfde probleem. Heb er nu steeds een kabel aan, draadloze WiFi werkt dus niet :P Net als bij jou werkt het even, en dan valt hij weg.

Hopen dat het in een nieuwe update opgelost is...

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 15:03

Hier ook een Asus met dat probleem. Heel irritant. :=

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:20

hier nog één. alleen gebeurt het maar af en toe. Lijkt dan toch wel aan de combinatie Asus en Win10 te liggen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:26

Typisch, mijn 3 jaar oude go heeft dit ook sinds de garantie er net af is. Na ik hem wakker maak uit zijn slaap zegt hij dat de kabel het niet doet (duh) en weet hij niet eens meer dat WiFi bestaat. Moet inderdaad opnieuw opstarten om het op te lossen

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:31

Bij mij gaat het om een hp met Windows 10, al sinds een klein jaar.
Heb geen netwerkkabel dus de updates pakt hij niet.
Ik moet speciaal een netwerkkabel of Wifi-Antenne aanschaffen, maar omdat ik een oudere hp heb (ook met Windows 10 en sinds een dag of 2 regelmatig verbroken verbinding) gebruik ik die weer.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 15:58

Drivers zijn inderdaad een optie. Ook kan het zijn dat de antenne niet meer goed vast zit of dat de netwerkkaart gaar is, om de een of andere reden zijn die dingen een van de kwetsbaarste onderdelen van moderne laptops.

Het goede nieuws is dat dit 9 van de 10 keer losse kaartjes zijn die je vrij gemakkelijk kan (laten) vervangen. Een externe (wifi) netwerkadapter is een nog wat makkelijkere maar minder charmante oplossing. Als ook bluetooth niet werkt op het moment dat Wifi niet werkt is de kans bijzonder groot dat het een hardware probleem is met dat netwerkkaartje.

Minder problemen bij het gebruik van de stroomadapter zou best kunnen. Als de kaart op de accu werkt wordt deze extra zuinig door constant allerlei onderdelen uit te schakelen op het moment dat ze niet nodig zijn. dat gaat soms honderden keren per seconde. Om dat allemaal goed te regelen en te timen moet e.e.a. nogal strap op elkaar ingesteld zijn en daar gaat het best wel eens mis.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 16:08

De Windows 10 fall update *herfst update* die verpestte de wifi. Handmatig even alles updaten en je bent als het goed is weer er vanaf.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 20:04

BartVB schreef:
Drivers zijn inderdaad een optie. Ook kan het zijn dat de antenne niet meer goed vast zit of dat de netwerkkaart gaar is, om de een of andere reden zijn die dingen een van de kwetsbaarste onderdelen van moderne laptops.

Het goede nieuws is dat dit 9 van de 10 keer losse kaartjes zijn die je vrij gemakkelijk kan (laten) vervangen. Een externe (wifi) netwerkadapter is een nog wat makkelijkere maar minder charmante oplossing. Als ook bluetooth niet werkt op het moment dat Wifi niet werkt is de kans bijzonder groot dat het een hardware probleem is met dat netwerkkaartje.

Minder problemen bij het gebruik van de stroomadapter zou best kunnen. Als de kaart op de accu werkt wordt deze extra zuinig door constant allerlei onderdelen uit te schakelen op het moment dat ze niet nodig zijn. dat gaat soms honderden keren per seconde. Om dat allemaal goed te regelen en te timen moet e.e.a. nogal strap op elkaar ingesteld zijn en daar gaat het best wel eens mis.

Het probleem lost zich op door een herstart van de laptop, ook bij TS. Bij de mijne gaat het ook fout op netstroom. Dus lijkt me stug dat het een losse antenne of energie-instelling is die de boel verziekt. Ik wijt het aan de combinatie asus-windows 10. Wellicht heeft asus een op maat gemaakte windows versie? Ik gok maar wat. Op een andere (oude) laptop draait Linux Mint en de wifi verbinding daarvan valt nooit weg.
Overigens ben ik sowieso totaal geen voorstander van Win10 maar dat terzijde.

Ik heb nu wat geprobeerd wat goed blijkt te werken: een asus rpn-12 wifirepeater aangesloten met een utp kabel aan de laptop. Ingesteld op bridge-modus en gaan met die banaan. De rpn-12 dient nu dus niet als repeater maar gewoon als wifi-ontvanger en geeft de data middels de utp-kabel aan de laptop door. Wifi op laptop uitschakelen en de bekabelde netwerkadapter uiteraard inschakelen. Deze rpn-12 is een uitermate handig apparaatje, heeft meerdere toepassingsmogelijkheden en kost geen drol.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 20:14

Hier dezelfde fout gehad met mijn Toshiba. Ik heb het opgelost met een losse nieuwe antenne. Helaas wel een dingetje aan de buitenkant van je laptop, maar een vrij makkelijke oplossing die perfect werkt. Gelukkig hoef ik mijn laptop niet vaak ergens mee naartoe te nemen en gewoon op schoot heb ik er niet zoveel last van :).

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 20:40

Zit het probleem ook niet aan de andere kant?
Dus de Router/Accespoint/Modem.
Het komt soms voor de sommige modellen niet goed met elkaar kunnen praten.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 20:56

Bij mij doet hij dus helemaal niks meer qua wifi, zo ineens had ik geen verbinding meer en gaf hij aan geen enkele verbinding te kunnen vinden terwijl mijn oude laptop (zelfde merk) en mijn telefoon nergens last van hadden.
Lijkt me stug dat dat aan de router zou liggen aangezien hij al een behoorlijke tijd probleemloos verbinding had.
Omdat ik de oude laptop nog in gebruik had (en heb), heb ik de nieuwe toen opzij gelegd en ben hem toen een beetje vergeten tot ik dit topic tegenkwam laatst.
Volgende week ofzo maar ff langs de winkel voor een wifi-antenne of hoe je zoiets noemt.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 21:52

Het is soms een combinatie van de hardware aan beide kanten en drivers.
Windows 10 is soms met drivers een draak.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 22:03

Met Asus sowieso alleen maar problemen gehad. Nu een Dell en nergens last meer van.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 08:52

PascalB schreef:
Het is soms een combinatie van de hardware aan beide kanten en drivers.
Windows 10 is soms met drivers een draak.

Die van mij draait op 8.1 en is de driver dus ook steeds vaker kwijt :o