BartVB schreef:Drivers zijn inderdaad een optie. Ook kan het zijn dat de antenne niet meer goed vast zit of dat de netwerkkaart gaar is, om de een of andere reden zijn die dingen een van de kwetsbaarste onderdelen van moderne laptops.
Het goede nieuws is dat dit 9 van de 10 keer losse kaartjes zijn die je vrij gemakkelijk kan (laten) vervangen. Een externe (wifi) netwerkadapter is een nog wat makkelijkere maar minder charmante oplossing. Als ook bluetooth niet werkt op het moment dat Wifi niet werkt is de kans bijzonder groot dat het een hardware probleem is met dat netwerkkaartje.
Minder problemen bij het gebruik van de stroomadapter zou best kunnen. Als de kaart op de accu werkt wordt deze extra zuinig door constant allerlei onderdelen uit te schakelen op het moment dat ze niet nodig zijn. dat gaat soms honderden keren per seconde. Om dat allemaal goed te regelen en te timen moet e.e.a. nogal strap op elkaar ingesteld zijn en daar gaat het best wel eens mis.
Het probleem lost zich op door een herstart van de laptop, ook bij TS. Bij de mijne gaat het ook fout op netstroom. Dus lijkt me stug dat het een losse antenne of energie-instelling is die de boel verziekt. Ik wijt het aan de combinatie asus-windows 10. Wellicht heeft asus een op maat gemaakte windows versie? Ik gok maar wat. Op een andere (oude) laptop draait Linux Mint en de wifi verbinding daarvan valt nooit weg.
Overigens ben ik sowieso totaal geen voorstander van Win10 maar dat terzijde.
Ik heb nu wat geprobeerd wat goed blijkt te werken: een asus rpn-12 wifirepeater aangesloten met een utp kabel aan de laptop. Ingesteld op bridge-modus en gaan met die banaan. De rpn-12 dient nu dus niet als repeater maar gewoon als wifi-ontvanger en geeft de data middels de utp-kabel aan de laptop door. Wifi op laptop uitschakelen en de bekabelde netwerkadapter uiteraard inschakelen. Deze rpn-12 is een uitermate handig apparaatje, heeft meerdere toepassingsmogelijkheden en kost geen drol.