eBay account gehacked: wat kan ik doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

eBay account gehacked: wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-18 20:39

Hallo allemaal,

Ik ben er net achtergekomen dat mijn eBay account is gehacked door een Rus. Deze persoon heeft via mijn PayPal rekening 5 artikelen besteld van totaal zo €50,00. -O-

Ik heb het volgende al gedaan:
  • Alle rekeningen ontkoppeld
  • PayPal losgekoppeld van eBay
  • Wachtwoorden veranderd (van eBay én PayPal)
  • Beveiligingsvragen veranderd (eBay)
  • Contact opgenomen met PayPal (mail, telefonisch niet bereikbaar nu)
  • Via het actiecentrum van PayPal ongeauthoriseerde toegang gemeld (voor alle 5 de transacties)
  • Zodra het geld van mijn rekening afgehaald is, haal ik dit via de bank terug (dat kan met incasso's toch?)

Wat kan ik nu nog doen? Is er een kans dat ik mijn geld gewoon terug krijg?
Iemand die hier ervaring mee heeft die mij een beetje gerust kan stellen misschien?

Altijd fijn, mensen die makkelijk denken te winkelen... -:(-

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 04:25

Paypal gaat een onderzoek starten, en daarna krijg je je geld terug gestort op je paypal rekening.
Dit kan je dan weer naar je bank door laten sturen als je deze gekoppeld hebt.

1. Als je je wachtwoord deelt met andere accounts verander die daar dan ook.

Zorg dat je wachtwoord nooit persoonlijke info heeft (geboorte datums, leeftijden, plaatsen, namen, dieren namen, hobbies etc) en geen woorden deelt die overeen komen met gebruikersnaam of email. Daarnaast meerdere hoofdletters/cijfers. Veel mensen hebben een cijfer aan het eind en een hoofdletter aan het begin en zijn dus makkelijk te kraken. Maak niet dezelfde fout.

2. Controleer ook even op https://haveibeenpwned.com/ of je ergens anders gehacked bent. Gestolen wachtwoorden verspreiden erg snel.

3. Installeer malwarebytes (https://nl.malwarebytes.com/) en doe een scan. Zorg ervoor dat je daarnaast ook een goede virusscanner gebruikt.

4. Ben je de laatste tijd op rare websites geweest? Gebruik je een adblocker? Adblockers kunnen vervelende adds tegenhouden als je per ongeluk op een sketchy website terecht komt. Sommige adds kunnen je naar slechte websites leiden en zodoende malware installeren. Vergeet niet websites die je wilt supporten te whitelisten. Een goede is Ublock. (adblock was vroeger wel ok, maar neemt nu betalingen aan om bepaalde adds door te laten helaas)

edit: wat dingen toegevoegd

Marjo

Re: eBay account gehacked: wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 10:10

Bedankt voor de tips! Daar ga ik nog even naar kijken. Volgens mij gebruik ik Ublock al maar ik ga het even checken

anjali

Re: eBay account gehacked: wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 10:25

Wat een ellende zeg.Tegenwoordig kun je niet meer zorgeloos computeren.