auto wiel breekt af tijdens rijden, wat zijn me rechten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SandravdB

auto wiel breekt af tijdens rijden, wat zijn me rechten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 06:20

Ik kocht twee maanden terug een Daewoo matiz die 116000 gelopen heeft, met grote beurt en apk nieuw erop, volgens garage goede auto en als er iets zou zijn moest ik terug komen dan zou het opgelost worden. Binnen enkele weken was ik terug omdat ik knikje hoorde en voelde bij het sturen, nagekeken en was niets volgens hun. Nu was ik gisteren met een aantal vrienden op weg in de auto en ineens raken we in een slip, gelukkig auto stil kunnen krijgen zonder dat er iets iemand gewond raakte. Nu bleek de fusee kogel finaal afgebroken te zijn en wiel los te hangen. Weet iemand of ik ergens recht op heb.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als je de foto's bekijkt zie je dat er al roest zat op deel wat gebroken is. Ook zegt kennis van me die automonteur is dat er echt al speling opgezeten moet hebben tijdens apk anders had het niet in zo'n korte tijd af kunnen breken. Schrik zit er behoorlijk in bij mij en erg slecht geslapen. Auto staat op 40 km van huis langs de weg

Coconut

Re: auto wiel breekt af tijdens rijden, wat zijn me rechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 06:50

Lijkt mij niet mogen. Heb je al contact gehad met de garage? Ik zou het even overleggen met ze.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 06:52

Gisteren wel even gebeld, in eerste instantie zei hij dat ik wegenwacht maar moest bellen maar ben daar geen lid van. Dadelijk rijd ik op fiets of wandel ik naar garage. Maar ben er niet blij mee en schrik zit er goed in. Als dit op snelweg of andere drukkere weg gebeurd was waren we er niet zo goed afgekomen.

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 06:54

Ja een verkoper moet je vrijwaren voor verborgen gebreken.

Let op: als er sprake is van consumentenkoop ( een consument koopt van een professionele autoverkoper) komt de wet komt de consument tegemoet, door te bepalen dat wanneer een zaak binnen zes maanden na aanschaf kapot gaat, de verkoper moet bewijzen dat het geleverde product wel ‘goed’ was bij levering (voldeed aan de redelijke verwachtingen, gegeven kilometerstand, leeftijd, etc).

https://www.recht-raad.nl/verborgen-gebrek-auto

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 08:47

Dit had er bij de APK al uit moeten komen, fusee-kogel wordt gechecked.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 08:54

Sow, die bandjes zijn ook niet jofel ... binnenzijde weg!
Zoals Neon zegt Fusee kogel wordt gecheckt op speling en meen ook op mm's.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 09:11

zaten nieuwe banden op bij aflevering, was daar ook al voor terug geweest en lees nu op internet dat dat ook teken is dat er iets mis is met fusekogels

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 09:22

Ja. Dit is een gebrek dat zich binnen twee maanden na verkoop voordoet, dus dan wordt vermoed dat het ook al stuk was toen je de auto kocht. Garage moet in de gelegenheid gesteld worden om (kosteloos!) te herstellen. Doe jezelf en lol en doe dat per mail of aangetekende brief. Het kan zijn dat je dat later bij een rechter moet kunnen bewijzen dat je dat gedaan hebt.

Maar ik hoop dat je er met de garage uitkomt.

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 09:22

SandravdB schreef:
zaten nieuwe banden op bij aflevering, was daar ook al voor terug geweest en lees nu op internet dat dat ook teken is dat er iets mis is met fusekogels

Maar goed, je staat dus in je recht.
Schakel je rechtsbijstand verzekering in of als je die niet hebt stel de leverancier in gebreke op basis van non-conformiteit.

Dat moet per brief of mail (goed bewaren) brief liefst aangetekend.
Is de garage BOVAG aangesloten?

Ik doe dit werk dus wil je wel helpen (pm me even)

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 11:21

SandravdB schreef:

Kan een van de tekenen zijn idd! :)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 11:23

Fusee kogel is wel een lastige. Als jij door een aantal diepe kuilen bent gereden kan je die ook zo kapot rijden. Daarom lijkt het mij lastig bewijzen.
Hoop dat je er uitkomt met de garage.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 11:29

Dat is het mooie van het wettelijke vermoeden: de bewijslast wordt bij de garage gelegd. Omdat het binnen zes maanden stuk gaat moeten zij bewijzen dat hij heel was.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 11:36

lenaa_tje schreef:
Fusee kogel is wel een lastige. Als jij door een aantal diepe kuilen bent gereden kan je die ook zo kapot rijden. Daarom lijkt het mij lastig bewijzen.
Hoop dat je er uitkomt met de garage.

Gezien de slijtage van de banden op die plek en binnen korte tijd denk ik dat ts heel sterk staat.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 11:50

Prrrr schreef:
Dat is het mooie van het wettelijke vermoeden: de bewijslast wordt bij de garage gelegd. Omdat het binnen zes maanden stuk gaat moeten zij bewijzen dat hij heel was.

Hij was opnieuw gekeurd, goedgekeurd. Dat is bewijs toch?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 11:59

Babsiej schreef:
Prrrr schreef:

Hij was opnieuw gekeurd, goedgekeurd. Dat is bewijs toch?

Hij zal door de garage zelf gekeurd zijn denk ik of dat zo sterk zal gelden als bewijs weet ik niet.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 12:02

Dat is dan de leuke discussie. Bij een keuring peuteren ze die fuseekogel uiteraard niet uit elkaar om te kijken wat de mate van slijtage is, ze kunnen geen destructief onderzoek doen. Maar dat houdt nog niet in dat hij niet te versleten was om veilig mee de weg op te gaan. Als ik die foto zie, zie ik wel aantasting door roest.

Als ik de garage was zou mijn standpunt inderdaad zijn dat hij bij verkoop geschikt was om mee te rijden, conform de eisen die je daaraan mag stellen, en dat dat blijkt uit de keuring en het feit dat ze er nog twee maanden mee heeft gereden. Ben ik toch bang dat ik daarmee alleen aannemelijk maak dat hij bij verkoop nog goed genoeg was, maar niet bewezen heb dat hij conform wat je mag verwachten is.

Ik zou in elk geval ook willen weten hoe lang een fuseekogel normaal gesproken meegaat, geen idee, en of daar eerder al problemen mee zijn geweest die bijvoorbeeld zichtbaar zijn in het onderhoudsboekje. Allerlei factoren die dan mee gaan spelen.

Kortom: bewijsgedoe bij de rechter, dat altijd een onvoorspelbaar karakter heeft. Ik hoop dat TS er uitkomt met de garage.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 12:20

Tijdens de APKeuring had de speling van de fuseekogel gecontroleerd moeten worden (en nee, daar hoeft hij niet voor uit elkaar om dit te checken). Je kunt de garage die de APK heeft uitgevoerd gewoon aansprakelijk stellen. Deze auto had op het moment van keuren geen goedkeuring mogen ontvangen. Laat je niet afschepen door de garage. Neem contact op met de RDW en dan gaat het balletje vanzelf rollen. Succes.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 12:27

ohh dat is schrikken zeg!

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 12:30

jibberjabber schreef:
Tijdens de APKeuring had de speling van de fuseekogel gecontroleerd moeten worden (en nee, daar hoeft hij niet voor uit elkaar om dit te checken). Je kunt de garage die de APK heeft uitgevoerd gewoon aansprakelijk stellen. Deze auto had op het moment van keuren geen goedkeuring mogen ontvangen. Laat je niet afschepen door de garage. Neem contact op met de RDW en dan gaat het balletje vanzelf rollen. Succes.

Maar dat is misschien gedaan en heeft TS idd te diep door kuilen etc gereden.

Ik suggereer hiermee niets maar ik ben erg benieuwd hoe je dus alles moet gaan bewijzen.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 12:34

Even een tip: mocht je naar de garage er mee gaan, maak even goed vtv foto´s en probeer aanwezig te zijn en de kapotte onderdelen mee te nemen. Je zal niet de eerste en ook niet de laatste zijn, waarbij het verdwijnt of omgewisseld wordt.

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 12:42

Gevalletje van keuren zonder zeuren geweest want een fuse kan bijna niet in 2 maanden echt niet zover weg (of fabrikatie fout)
En dat die banden jn 2 maanden tijd zover weg gesleten zijn is ook echt wel een prestatie.

Dat hadden ze moeten zien toen je de eerste keer terug komen, ik denk dat je echt heel sterk staat.

(staan er op je APK formulier nog aanbevelingen toevallig?)

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 12:51

Volgens dit artikel heb je helaas geen rechten. Ik ga er vanuit dat de auto niet duurder was dan €4500,-.

https://www.consuwijzer.nl/vervoer/onte ... hands-auto

Hier ook iets soortgelijks gehad met een radiateur. Hebben alleen de radiateur betaald tegen inkoopprijs en de arbeidskosten waren voor hem. Prima oplossing. Vervelend, maar niet alles is direct te zien. Ook zegt apk niet alles, ze controleren of hij veilig genoeg is om de weg op te gaan, maar hiervoor schroeven ze niet de hele auto uit elkaar.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 12:56

Coconut schreef:
Volgens dit artikel heb je helaas geen rechten. Ik ga er vanuit dat de auto niet duurder was dan €4500,-.

Hier ook iets soortgelijks gehad met een radiateur. Hebben alleen de radiateur betaald tegen inkoopprijs en de arbeidskosten waren voor hem. Prima oplossing. Vervelend, maar niet alles is direct te zien. Ook zegt apk niet alles, ze controleren of hij veilig genoeg is om de weg op te gaan, maar hiervoor schroeven ze niet de hele auto uit elkaar.

In dat artikel staat netjes dit :

Citaat:
Is uw auto niet goed?

Is uw auto niet goed? Dan hebt u de volgende rechten en plichten.

U hebt recht op een gratis reparatie of een nieuwe auto. Dat moet dan binnen een bepaalde tijd en zonder dat u daar te veel last van hebt. U kunt niet altijd kiezen tussen een reparatie of een nieuwe auto. Soms wil de verkoper de auto alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. In zo'n geval mag de verkoper zeggen dat hij alleen wil repareren.

En dat staat helemaal los van die Bovag garantie.

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 12:58

Coconut schreef:

Een APK zegt niet alles, echter is het fusee wel een punt waarop gecontroleerd moet worden (ik kan me in dit geval niet voorstellen dat dit gedaan is).
Bij een APK moet een keurmeester op enorm veel punten letten en controleren en je hoeft een auto niet uit elkaar te schroeven om sommige punten te kunnen controleren.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 13:04

Sorry maar... *Mijn :+

Ontzettend balen, je gaat er toch vanuit dat je auto in goede staat is als je hem pas zo kort hebt. Heeft de garage al gereageerd? Hopelijk lossen ze het netjes voor je op.