Andere auto: hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Andere auto: hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 18:44

Omdat ik er weinig verstand van heb en jullie mij misschien goed kunnen adviseren.

Ik heb een Citroën C1 uit 2007. Gekocht in 2010 met toen ongeveer 65.000 km op de teller. Nu 8 jaar later heeft hij 179.000 km op de teller en her en der wat gebruikerssporen.

Jarenlang heb ik er veel plezier van gehad en ik denk dat iemand anders er ook nog wel even plezier van kan hebben maar ik wil iets anders. De laatste tijd wat stomme dingetjes gehad, er heeft iemand tegenaan gezeten op de parkeerplaats waardoor er een "schaafplek" op zit en ik had laatst ineens een barst in mijn raam. Beide heb ik (nog) niks aan gedaan omdat ik met mijn hoofd al haast in een andere auto rijd en geen zin heb om hier nog in te investeren. Voor 15 juni moet hij APK gekeurd worden en dat vind ik ook altijd maar weer een spannende dag. :')

Mijn opties zijn denk ik als volgt:
- De APK afwachten, eventuele dingetjes laten maken en daarna de auto verkopen met nieuwe APK. Mogelijk wel met minder spaargeld voor een andere auto omdat dat in deze auto gestoken moet worden.
- De auto nog voor de APK inruilen bij een garage welke een leuke auto heeft staan.
- De auto APK keuren en daarna inruilen bij een garage.
- Misschien nog een optie waar ik niet aan gedacht heb..

Nu ben ik benieuwd naar of een garage er veel waarde aan hecht of een auto gekeurd is? Of interesseert ze dat niet zoveel omdat ze hem toch voor verkoop zelf keuren of naar het buitenland verkopen of iets dergelijks. Is het verstandig deze auto nog 'zo goed mogelijk' te maken door het voorruit te laten vervangen en de krassen weg te laten werken? Of is dat zonde van het geld.. Daarnaast vraag ik mij af of zelf verkopen verstandiger is dan inruilen. Ik heb voor mijn auto wel een bedrag in gedachte welke ik "nodig" ben om de auto te kunnen kopen die ik graag zou willen. Naar mijn idee geen heel onrealistisch bedrag maar als iemand verstand heeft van waardebepaling zou ik graag een PB ontvangen!

Ik heb na het behalen van mijn rijbewijs deze auto bij een garage gekocht en daarna nooit weer dus ik mis een hoop ervaring. Hopelijk kunnen jullie mij hierin adviseren!

Goof

Re: Andere auto: hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:47

Het nadeel van zelf verkopen is dat je, met een beetje pech, allerlei lui over de vloer krijgt die je auto willen bekijken en een proefrit willen maken enzo. Ik vind dat persoonlijk gedoe, dus ik zou gaan op inruilen bij een garage. Als je al een auto op het oog hebt zou ik gewoon eens langsgaan en vragen wat zij aan korting op jouw auto kunnen geven.
Heb je je auto al vergeleken met dezelfde auto's op marktplaats ivm waarde?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:52

Wij hebben toevallig net een andere auto gekocht. Omdat we geen zin hadden in al die lui aan de deur bij zelf verkopen van de oude auto, maar inruil wel erg laag lag, hebben we de auto nu bij de garage te koop gezet. Hij verkoopt m voor ons, vangt daar zelf 500,- voor en de rest is voor ons. Naar verwachting levert ons dat ca 500/600 meer op dan inruil. Mocht verkoop te lang duren kunnen we de auto alsnog kwijt tegen de inruil waarde, ik vond dit wel n mooie tussenoplossing maar je moet er wel financieel de ruimte voor hebben. Voordeel hiervan is wel dat de auto geschorst kan worden en je dus geen kosten meer hebt aan belasting en verzekering.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 18:53

Goof schreef:
Het nadeel van zelf verkopen is dat je, met een beetje pech, allerlei lui over de vloer krijgt die je auto willen bekijken en een proefrit willen maken enzo. Ik vind dat persoonlijk gedoe, dus ik zou gaan op inruilen bij een garage. Als je al een auto op het oog hebt zou ik gewoon eens langsgaan en vragen wat zij aan korting op jouw auto kunnen geven.
Heb je je auto al vergeleken met dezelfde auto's op marktplaats ivm waarde?

Ja dezelfde auto uit hetzelfde bouwjaar en met ongeveer deze kilometerstand heb ik opgezocht. Lastig vind ik alleen dat mijne dus een barst in het voorruit heeft en een beschadiging aan de zijkant. Daarnaast heb ik er twee sleutels bij omdat het contactslot onlangs vervangen is. Ik weet niet goed hoeveel de auto door deze dingen in waarde daalt (en of het dus nog zin heeft daar iets aan te doen..).

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:55

Waar zit de barst, hoe groot is die en moet de ruit vervangen worden dalijk met apk?
Hoe groot is de schade en is deze eventueel weg te werken? Daar zal wel naar gekeken worden ja.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 19:00

Goof schreef:
Waar zit de barst, hoe groot is die en moet de ruit vervangen worden dalijk met apk?
Hoe groot is de schade en is deze eventueel weg te werken? Daar zal wel naar gekeken worden ja.

Barst zit aan bijrijderskant en is niet gigantisch dus verwacht niet dat het vervangen hoeft te worden voor de APK maar zou zomaar kunnen. Ik ben verzekerd tegen ruitschade dus kost me dan €100 eigen risico.

Schade aan de zijkant is ook niet groot maar vanuit bepaalde hoek zie je wel duidelijk dat er iemand tegenaan geschaafd is.

Veel mensen aan de deur voor proefritten en dergelijke is inderdaad wel een enorm nadeel aan zelf verkopen.

Eleionomae: Kijk ik wist dus niet dat dat bestond. Dat is inderdaad ook handig al zal ik dan eerst door moeten sparen en dan moet ik deze wel keuren. Maar houd het als optie!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 19:17

ik heb alleen maar goede ervaringen met particulier verkopen hoor ;)

zo verkocht ik een citroen aan de 2e kijker, de eerste ging er over na denken (wel een hele aardige meneer) en gaf snel door dat hij voor een ander ging. 2e kijker had binnen 5 min besloten en binnen 15 min alles rond

en zo verkocht ik mn seat vorige week aan een vriendelijke stadsgenoot, 10min proefrit en daarna meteen doorgereden naar het postkantoor
Het ligt helemaal aan hoe je jezelf opstelt en hoe open je bent in de advertentie
Ik was gewoon heel eerlijk dat het een oud hok betrof maar hij kei lekker reed, en dat deed het hem *\o/*
En ik filter de meeste idioten er van te voren al uit via de berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 19:20

Auto van die leeftijd en kilometerstand gaat op transport naar Polen. Maw, gewoon inruilen voordat je naar de APK moet. Maakt voor de garage die 'm inneemt geen drol uit. En voor de opkoper die 'm naar Polen verscheept ook niet.
Je zal er niet veel voor krijgen bij inruil (maar het zal niet meer zijn als je hem wel met een geldige APK aanbiedt, ook al zal de garagehouder dat ongetwijfeld als argument gaan gebruiken), kijk of je een auto kunt vinden bij een garage die een inruilactie heeft, dat kan veel uitmaken.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 19:28

Als je hem met een nieuwe APK particulier verkoopt wordt je auto absoluut meer waard, het zal geen 1000 euro zijn, maar je haalt er kleine reparaties wel mee uit. Verder is deze auto op dit moment erg gewild: klein, zuinig en relatief nieuw.

Ik zou eens een paar garages afgaan en vragen wat ze hebben staan en wat voor hen de inruilwaarde is. Dan kan je uiteindelijk zelf de beslissing maken.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 19:37

Ibbel schreef:
Auto van die leeftijd en kilometerstand gaat op transport naar Polen. Maw, gewoon inruilen voordat je naar de APK moet. Maakt voor de garage die 'm inneemt geen drol uit. En voor de opkoper die 'm naar Polen verscheept ook niet.
Je zal er niet veel voor krijgen bij inruil (maar het zal niet meer zijn als je hem wel met een geldige APK aanbiedt, ook al zal de garagehouder dat ongetwijfeld als argument gaan gebruiken), kijk of je een auto kunt vinden bij een garage die een inruilactie heeft, dat kan veel uitmaken.

Dat zou me wel de APK en de daar mogelijk achterweg komende kosten schelen welke ik in de volgende auto kan steken. Ik dacht dat inruilacties alleen gebruikelijk zijn bij nieuwe uit de fabriek auto's. Misschien was dat niet duidelijk in mijn bericht maar de volgende auto wordt zeker weer een tweedehandsje van max €5000.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 07:38

Optie die ik hier niet zie, nu al laten bekijken hoe hij ervoor staat voor de apk en dan met die uitkomst verder kijken. Weet je hoeveel kosten er ongeveer aan zitten te komen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 07:43

Jildau schreef:
Dat zou me wel de APK en de daar mogelijk achterweg komende kosten schelen welke ik in de volgende auto kan steken. Ik dacht dat inruilacties alleen gebruikelijk zijn bij nieuwe uit de fabriek auto's. Misschien was dat niet duidelijk in mijn bericht maar de volgende auto wordt zeker weer een tweedehandsje van max €5000.

Inruilacties zijn meestal op nieuwe auto's dat klopt. Maar als ik zo'n inruilactie zie en ik kom voor een tweedehands, dan gebruik ik dat gewoon als argument.
"Ik zie dat je minimaal 3000 euro extra inruil biedt voor welke auto dan ook als je nieuw koopt. Dat is pak-m-beet 10% korting. Mooi. Die wil ik dan ook op deze tweedehands, bovenop wat je aan inruil aanbiedt." :+

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 07:45

Ik ga vanmiddag bij twee auto's kijken! Spanneeeeend. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 09:08

Kan je niet in je omgeving peilen of iemand de auto van je wil overkopen? Ik koop over een paar maanden mijn eerste eigen auto en zoiets klinkt voor mij op papier perfect. Schade maakt me niet zo veel uit, maar ik zou persoonlijk wel willen dat de barst in de voorruit gefixt is voordat ik hem ophaal. Dan blijft het een ouder model met een relatief hoge km-stand, maar dan kan je er in ieder geval nog wel meer voor vangen dan als je hem inruilt bij de garage of aan hun verkoopt. Denk dat heel veel mensen die nog niet zo lang hun rijbewijs hebben of een eerste auto kopen makkelijk voor zoiets zouden gaan.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 09:48

Bij inruil bij een garage (ook 2e hands) maakt het ze niet uit of hij APK gekeurd is. Ze keuren en controleren hem toch voor hij weer te koop aangeboden wordt (of eventueel naar het buitenland). Je krijgt er idd minder voor terug dan dat je hem zelf verkoopt.

Maar die kosten ben je misschien aan APK en reparatie ook wel kwijt. Juist door de schade en scheur in het glas is particulier verkopen iets moeilijker. Persoonlijk zou ik voor de makkelijke weg gaan en hem inruilen. Geen gedoe, geen onverwacht hogere kosten, etc..

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 18:02

Heel erg bedankt voor jullie reacties!

Sinds vanmiddag ben ik de trotse eigenaar van een nieuwe auto. :D Ik heb mijn auto ingeruild zonder APK en met de schade aan het ruit en ben blij dat ik hier niks aan gedaan heb want het was een goede deal.

Nu wachten tot ik hem op kan halen! *\o/*

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 18:04

Leuk, veel plezier ermee!

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 18:28

Gefeliciteerd! :D wat voor auto is het geworden?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 19:35

Flux schreef:
Gefeliciteerd! :D wat voor auto is het geworden?

Een Ford Ka. <3

Afbeelding

Van raampjes open draaien naar airco. :D