Ik heb een Citroën C1 uit 2007. Gekocht in 2010 met toen ongeveer 65.000 km op de teller. Nu 8 jaar later heeft hij 179.000 km op de teller en her en der wat gebruikerssporen.
Jarenlang heb ik er veel plezier van gehad en ik denk dat iemand anders er ook nog wel even plezier van kan hebben maar ik wil iets anders. De laatste tijd wat stomme dingetjes gehad, er heeft iemand tegenaan gezeten op de parkeerplaats waardoor er een "schaafplek" op zit en ik had laatst ineens een barst in mijn raam. Beide heb ik (nog) niks aan gedaan omdat ik met mijn hoofd al haast in een andere auto rijd en geen zin heb om hier nog in te investeren. Voor 15 juni moet hij APK gekeurd worden en dat vind ik ook altijd maar weer een spannende dag.

Mijn opties zijn denk ik als volgt:
- De APK afwachten, eventuele dingetjes laten maken en daarna de auto verkopen met nieuwe APK. Mogelijk wel met minder spaargeld voor een andere auto omdat dat in deze auto gestoken moet worden.
- De auto nog voor de APK inruilen bij een garage welke een leuke auto heeft staan.
- De auto APK keuren en daarna inruilen bij een garage.
- Misschien nog een optie waar ik niet aan gedacht heb..
Nu ben ik benieuwd naar of een garage er veel waarde aan hecht of een auto gekeurd is? Of interesseert ze dat niet zoveel omdat ze hem toch voor verkoop zelf keuren of naar het buitenland verkopen of iets dergelijks. Is het verstandig deze auto nog 'zo goed mogelijk' te maken door het voorruit te laten vervangen en de krassen weg te laten werken? Of is dat zonde van het geld.. Daarnaast vraag ik mij af of zelf verkopen verstandiger is dan inruilen. Ik heb voor mijn auto wel een bedrag in gedachte welke ik "nodig" ben om de auto te kunnen kopen die ik graag zou willen. Naar mijn idee geen heel onrealistisch bedrag maar als iemand verstand heeft van waardebepaling zou ik graag een PB ontvangen!
Ik heb na het behalen van mijn rijbewijs deze auto bij een garage gekocht en daarna nooit weer dus ik mis een hoop ervaring. Hopelijk kunnen jullie mij hierin adviseren!