Iemand ervaring met waterschap en afkalving?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_01

Iemand ervaring met waterschap en afkalving?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-18 16:04

Mijn vriend heeft land langs een watergang van de waterschappen. Door te diep baggeren (2x in 20 jaar) door de waterschappen zelf (niet op ons verzoek) is er land kwijtgeraakt door afkalving (dat was voor mijn tijd, zolang ben ik nog niet hier).

En dat wil hij nu wel eens terug hebben incl beschoeing dat het niet weer afkalft.

Maar het waterschap zegt heel simpel "jammer dan, had je je land maar moeten beschermen". En geven niet thuis en al helemaal niet dat ze iets gaan betalen of land terug geven.

Met kadastrale metingen zal de officiele grens wel aangegeven kunnen worden, maar moeten we dan misschien gaan rechten? En enige kans van slagen tegen zo'n logge instantie? Mogen ze gewoon je bezit inpikken?

Mijn vraag is of iemand anders (als bedrijf) met zoiets te maken heeft gehad en of en hoe dat opgelost is?

Wij voelen ons nogal Calimero nl ^) |(

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 16:10

Dit onderwerp was laatst nog bij de rijdende rechter. Die op NPO 1. Daar gaf de rechter duidelijk in aan wat je zelf moet doen om dit hard te maken en welke stappen je kunt ondernemen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 16:16

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 16:23

daantjuhhh

Re: Iemand ervaring met waterschap en afkalving?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 21:36

Dit is wel interessant.
Ik werk bij de overheid. En teken percelen in voor de landbouw subsidie.
Vind het wel een interessant onderwerp.
Hier zullen vast veel meer landeigenaren last van hebben.
Het kost ze niet alleen land. Maar ook subsidie.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 19:30

Ik verplaats je topic even naar een ander forumdeel, daar past het beter.

LZP -> HTT.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 14:33

Bedankt voor de link van Mr Visser. Ik heb het stukje gekeken, en het was precies zoals wij het ook ervaren.
Ik zou wel willen weten wat voor deskundige hij heeft , want zoiemand hebben wij ook nodig.

En ik begrijp dat de burgelijke rechtsgang, duur en lang is, maar ja, is er dan geen andere rechtsgang mogelijk? En moet je maar overleggen met de waterschappen?

Kijk , ik vind overleggen prima, graag zelfs als we het in harmonie kunnen oplossen. Maar tot nu toe is het alleen maar zo dat de waterschappen vooral geen enkele cent willen uitgeven om het op te lossen :(

En inderdaad, we verliezen subsidie en mestplaatsing hierdoor, en dan kan we wel dromen dat we de gederfde inkomsten van afgelopen jaren terug krijgen :P

Als we maar eens hetl and gewoon zonder geneuzel over "dempen van Awater" , leges en kosten terug krijgen .....

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 14:37

Qua rechten weet ik niks. Wij hebben nu een natuurlijke oever gemaakt, met subsidie van landschap noord Holland om ons land verder te beschermen. Maar inderdaad verloren land is verloren aan het water jammer voor je.