Dure rekening van autodealer, maar probleem niet verholpen!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessica_R
Berichten: 739
Geregistreerd: 01-02-13

Dure rekening van autodealer, maar probleem niet verholpen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 13:07

Hallo allemaal,

Graag wil ik jullie mening over de volgende situatie:

In februari 2017 kocht ik bij de merkdealer een seat occasion. Bij aankoop heb ik een relatief duur (€695) aflever pakket genomen zodat de auto zeker weten in orde zou zijn. Dit was hij in eerste instantie ook. Tot op een gegeven moment zich startproblemen gingen voordoen. Dus ik terug naar de dealer. Auto uitgelezen, niks. Ik werd weer teruggestuurd met de boodschap: "zodra je het weer hebt kom dan maar meteen terug. Misschien vinden we dan wel de storing". Dus een paar dagen later gebeurde het weer dus ik weer terug. Weer uitgelezen, niks. Accuspanning was goed. Vervolgens ben ik nog wel 1 of 2 keer terug geweest. Uiteindelijk stond ik op een zaterdag bij in een parkeergarage en kreeg hem weer bijna niet gestart... Toen was ik het zo beu dat ik een andere (eenmans)garage heb gebeld. Hij wist eigenlijk naar mijn verhaal aan de telefoon al wat er loos was... De olie (die ik had bij moeten vullen omdat 5 maanden na aankoop kennelijk het oliepeil al veel te laag was..) was iets te dik waardoor de auto slecht startte. Zodoende heeft de monteur een halve liter mengsmering toegevoegd en hij zou dan met de beurt alles verversen. Voila! Probleem opgelost en nooit meer startproblemen gehad.

Opgelost zou je zeggen! Totdat ik een paar dagen terug ineens door de merkdealer gebeld werd met de boodschap dat er nog een werkorder openstond.. Ik de hele situatie uitgelegd en de beste dame zei dat ze het erg vervelend vond hoe het gelopen was maar dat er zeker een uur aan werk in was gestoken en dit nog open stond. Gezegd dat ik de factuur dan wel tegemoet zou zien. 2 dagen later kwam de factuur binnen. €133 euro alstublieft... Persoonlijk vind ik dat nogal gortig gezien ik steeds van het kastje naar de muur werd gestuurd en er uiteindelijk dus niks gemaakt/opgelost is door de dealer..

Zojuist gebeld om verhaal te halen. Ik was nog midden in m'n verhaal en de beste man aan de lijn zei: "wie heb je vorige keer gesproken? Want je zit nu wel tegen de eerste de beste een heel verhaal te vertellen maar ik weet niet waar het over gaat" Ik de naam gegeven van de dame van vorige keer. "die is er morgen weer, bel dan maar terug". Of te wel, zoek het lekker uit.

Wat vinden jullie?

Mijn idee was om te onderhandelen dat ik bijvoorbeeld alleen betaal voor de arbeidsuren wat dan hooguit een uurtje max. anderhalf is geweest van ik heb de meeste keren gewoon kunnen wachten op mn auto. Een keer maar is hij een dagje blijven staan.

Ik voel me een beetje bedonderd door de dealer en baal er van dat het zo gelopen is!

Respect als je alles gelezen hebt +:)+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Dure rekening van autodealer, maar probleem niet verholpen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:11

Ik zou eerst morgen het verhaal van de dame afwachten. Wie weet komt zij met een voorstel?

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Dure rekening van autodealer, maar probleem niet verholpen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:13

Heb je bij je merkgarage geen bovag garantie gekregen/gekocht waar dit in valt?

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Dure rekening van autodealer, maar probleem niet verholpen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:15

Ik weet niet binnen welke termijn dit speelde, maar als het goed is heb je gewoon garantie en zou het uitlezen van de storing gewoon een service van hen moeten zijn.

Evelien4

Berichten: 932
Geregistreerd: 14-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:16

Ik zou het verhaal uitleggen, dat als je bij hun elke keer terug was geweest je waarschijnlijk nu nog het probleem zou hebben. Daarna uitleggen dat je naar iemand anders bent toe gegaan en die heeft het nu opgelost + uitleggen wat hij had gedaan. En ik zou vragen of er überhaupt naar de olie is gekeken bij de afleverbeurt.

ps. is de merkdealer ook dealer van nieuwe seat's?

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Dure rekening van autodealer, maar probleem niet verholpen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:19

euhm...arbeidsloon bij een garage is minstens €85 per uur dus die rekening is niet gek hoor.....

WendyLotte

Berichten: 1138
Geregistreerd: 01-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:20

Rijklaar maken en aflever pakketten zijn de grootste oplichterij bij een verkoper. De werkzaamheden zijn niet te controleren. Je moet betalen en hopen dat ze daar iets voor gedaan hebben waar je iets aan hebt.

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:21

WendyLotte schreef:
Rijklaar maken en aflever pakketten zijn de grootste oplichterij bij een verkoper. De werkzaamheden zijn niet te controleren. Je moet betalen en hopen dat ze daar iets voor gedaan hebben waar je iets aan hebt.


Exact de reden waarom ik nooit zo'n pakket afsluit. Weg gegooid geld.

scooby09

Berichten: 2209
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Re: Dure rekening van autodealer, maar probleem niet verholpen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:24

Hoelang zit er tussen de koop en de problemen dan..?

Jessica_R
Berichten: 739
Geregistreerd: 01-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 13:40

Evelien4 schreef:
Ik zou het verhaal uitleggen, dat als je bij hun elke keer terug was geweest je waarschijnlijk nu nog het probleem zou hebben. Daarna uitleggen dat je naar iemand anders bent toe gegaan en die heeft het nu opgelost + uitleggen wat hij had gedaan. En ik zou vragen of er überhaupt naar de olie is gekeken bij de afleverbeurt.

ps. is de merkdealer ook dealer van nieuwe seat's?


Heb ik allemaal gedaan toen ze in eerste instantie belde.. Olie zou toen ververst moeten zijn.. Maar sowieso vind ik het al vreemd dat ik binnen 5 maanden na aankoop al olie moet bijvullen omdat de peilstok op 2 mm na kurkdroog was... Toen heb ik olie bijgevuld die volgens de verpakking en internet gewoon goed had moeten zijn (personenwagen, bouwjaar, brandstof) maar een dunnere olie bleek toch geschikter kennelijk.. Dus in feite heb ik het probleem in die zin "zelf veroorzaakt". Maar het feit dat hun gewoon geen oplossing vonden maar er wel aardig geld voor vragen is wat knaagt..

Het is inderdaad ook een dealer van nieuwe seats

Jessica_R
Berichten: 739
Geregistreerd: 01-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 13:42

scooby09 schreef:
Hoelang zit er tussen de koop en de problemen dan..?


+- 6 maanden
Volgens de vrouw aan de telefoon hadden ze een paar keer uitlezen onder de "garantie" laten vallen omdat ik hem nog maar zo kort had. Maar toen er uitgebreider is gezocht (accu doormeten enz.) werd er ineens geen rekening meer mee gehouden dat ik de auto nog maar zo kort had..

Jessica_R
Berichten: 739
Geregistreerd: 01-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 13:44

Cayenne schreef:
Ik zou eerst morgen het verhaal van de dame afwachten. Wie weet komt zij met een voorstel?


Zij zei in het gesprek van vorige week al dat de situatie besproken zou worden en dat daarmee ook zeker rekening gehouden zou worden in de factuur... Dus ben benieuwd wat ze morgen zegt inderdaad! Misschien valt er wat te onderhandelen.

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Re: Dure rekening van autodealer, maar probleem niet verholpen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 20:27

Jij rijd 6 maanden in je auto zonder ook maar een keer de olie te controleren?! Dat is iets wat ik iedere 2 weken controleer of de auto nou nieuw is of niet. Een motor zonder olie laten draaien is een duur grapje wat je makkelijk kan voorkomen.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 20:36

Wat _Elizabeth zegt, kan ik beamen: je moet zelf regelmatig je olie peilen en eventueel aanvullen als het peil te laag is. Wij (meestal ikzelf) doen dit ook om de paar weken, afhankelijk van hoe vaak we ermee weggaan. De ene keer wat vaker dan de andere keer. Dus dat deel is voor jouw eigen rekening. Wat betreft de dealer: wat raar dat ze niet eerst het oliepeil gemeten hebben. Eerst de basiszaken hebben gecontroleerd/uitgesloten voordat ze zijn gaan uitmeten. Dus ergens hebben zij ook een steekje laten vallen op basis van deze zijde van het verhaal, maar aan de andere kant zijn ze wel behulpzaam geweest. Als dit buiten de garantie valt (meestal zit er op occassions geen of geen lange garantie), dan zou je kunnen voorstellen om ieder de helft van de factuur te betalen.

NoTwixLeft
Berichten: 595
Geregistreerd: 06-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 20:39

€133 vind ik eigenlijk nog goedkoop voor een (merk)dealer. Had een hoger bedrag in m'n hoofd in ieder geval. Als de specificatie redelijk lijkt, zou ik gewoon dat bedrag betalen.

Ik vind het ook wat raar dat je niet door hebt gehad dat je olie te laag was. Naast regelmatig peilen, hoor je ook dat een motor rauwer gaat lopen.

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 20:44

__Elizabeth schreef:
Jij rijd 6 maanden in je auto zonder ook maar een keer de olie te controleren?! Dat is iets wat ik iedere 2 weken controleer of de auto nou nieuw is of niet. Een motor zonder olie laten draaien is een duur grapje wat je makkelijk kan voorkomen.


Ik ben automonteur, rij een civic uit 1992 en ik controleer nooit de olie. Hij krijgt elk jaar zijn beurt en dan zie ik het wel.
Pas als er lekkage zou zijn zou ik het 1x per maand checken.

Emmer

Berichten: 73
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 20:44

Een half jaar rijden zonder je olie te pijlen bij een auto van de VAG groep? Als het een Japanse auto is kom je er nog mee weg.

Tijd om eens wat snel te leren over auto's en onderhoud.

Overigens is een rekening van 133 euro niet veel, gezien ze hebben moeten zoeken naar een storing. Een monteur werkt ook niet voor niets. ;)

Renee1991

Berichten: 5980
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 20:46

__Elizabeth schreef:
Jij rijd 6 maanden in je auto zonder ook maar een keer de olie te controleren?! Dat is iets wat ik iedere 2 weken controleer of de auto nou nieuw is of niet. Een motor zonder olie laten draaien is een duur grapje wat je makkelijk kan voorkomen.

Euh, iedere twee weken je oliepeil controleren is ook wel erg optimistisch hoor :=

Maar goed. Linksom of rechtsom zal het arbeid wat de garage heeft gehad aan jouw auto wel betaald moeten worden TS. En als je denkt dat dat onder je peperdure afleverpakket valt, welkom in de (harde) wereld van dealers. Grootste afzetters die ik ken.

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 20:47

Emmer schreef:
Een half jaar rijden zonder je olie te pijlen bij een auto van de VAG groep? Als het een Japanse auto is kom je er nog mee weg.

Tijd om eens wat snel te leren over auto's en onderhoud.

Overigens is een rekening van 133 euro niet veel, gezien ze hebben moeten zoeken naar een storing. Een monteur werkt ook niet voor niets. ;)


Mee eens dat de kosten niet hoog zijn. Als er geen garantie op zit althans.
Monteur bij de dealer kost rond 100 euro in het uur.

Emmer

Berichten: 73
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 20:49

hoikimmmy schreef:
Emmer schreef:
Een half jaar rijden zonder je olie te pijlen bij een auto van de VAG groep? Als het een Japanse auto is kom je er nog mee weg.

Tijd om eens wat snel te leren over auto's en onderhoud.

Overigens is een rekening van 133 euro niet veel, gezien ze hebben moeten zoeken naar een storing. Een monteur werkt ook niet voor niets. ;)



Mee eens dat de kosten niet hoog zijn. Als er geen garantie op zit althans.
Monteur bij de dealer kost rond 100 euro in het uur.


Ik dacht hier hetzelfde. 100 euro per uur is inderdaad normaal.

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 20:55

Renee1991 schreef:
__Elizabeth schreef:
Jij rijd 6 maanden in je auto zonder ook maar een keer de olie te controleren?! Dat is iets wat ik iedere 2 weken controleer of de auto nou nieuw is of niet. Een motor zonder olie laten draaien is een duur grapje wat je makkelijk kan voorkomen.

Euh, iedere twee weken je oliepeil controleren is ook wel erg optimistisch hoor :=

Maar goed. Linksom of rechtsom zal het arbeid wat de garage heeft gehad aan jouw auto wel betaald moeten worden TS. En als je denkt dat dat onder je peperdure afleverpakket valt, welkom in de (harde) wereld van dealers. Grootste afzetters die ik ken.


Moet ik er eerlijk bij zeggen dat ik zoveel kilometers maak dat de olie ook iedere 4 maanden verwisseld word.

Onze trekkers worden bijna iedere dag dat ze gebruikt worden het olie peil gecontroleerd. Het is eigenlijk altijd goed maar je hebt wel direct door als er wat is. Maar zolang zonder te controleren zou ik nooit doen! Het is nog geen 5 minuten werk.

Jessica_R
Berichten: 739
Geregistreerd: 01-02-13

Re: Dure rekening van autodealer, maar probleem niet verholpen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 22:12

Volgens mij ontstaat hier een misverstand :')
Probleem is niet gekomen door te weinig olie, maar door te dikke. Overigens vind ik een keer per half jaar peilen niet zo gek hoor :Y) Als een auto bij aflevering op het juiste peil is gezet dan ga ik er niet vanuit dat ik na 5 maanden 2,5 L olie moet bijvullen.. dat het achteraf te dikke olie bleek was natuurlijk mijn fout.
Feit blijft dat de merkdealer zn werk in mijn ogen niet goed heeft gedaan (nee niet alles valt met computers op te lossen blijkt maar weer..) ze hadden mijns inziens verder moeten kijken dan alleen uitlezen van storingen.. de andere monteur wist naar aanleiding van het telefoon gesprek al wat eraan schortte. Ook blijkt dit een typisch probleem te zijn voor dit type motor. Dan zou je verwachten dat een seatdealer dat helemaal wel moet weten.

Afijn ik ga morgen bellen en zal wel horen wat ze te zeggen hebben. Misschien denk ik ook wel iets te simpel: no cure, no pay :')

Emmer

Berichten: 73
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 22:24

Als jij er nu 2,5 liter olie hebt moeten bijvullen,dan is het oliepeil zodanig laag geweest dat je er sowieso schade aan hebt overgehouden (inwendig).

Als hij op dikke olie heeft gereden, geeft vaak weer dat hij een redelijk verbruik heeft. Ik zou de komende weken vaak peilen en als hij veel verbruikt er mee naar je verkopende dealer gaan.

Corneeltje

Berichten: 195
Geregistreerd: 09-11-17
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Dure rekening van autodealer, maar probleem niet verholpen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 22:29

Heb niet alle reacties gelezen, maar in het uiterste geval kun je nog verhaal halen op facebook. Vergeet dan niet de merkdealer te taggen, zodat ze het ook zien.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Dure rekening van autodealer, maar probleem niet verholpen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 22:32

133 euro vind ik eerlijk gezegd niet veel geld denk dat dit al alleen het arbeidsloon is.