Gemiddeld verbruik stadswarmte

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Elmira

Gemiddeld verbruik stadswarmte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-18 16:55

Ik woon sinds een half jaar in een benedenwoning en hier heb ik stadswarmte. Het is allemaal nieuw voor mij, en ik weet niet precies wat ik kan verwachten qua kosten. Zin in een hoge afrekening heb ik in elk geval niet.

Ik betaal momenteel €55 in de maand aan stadswarmte. Dit voorschot is berekend op een verbruik van gemiddeld van 0,74 GJ per maand, een totaal van ongeveer 9 GJ per jaar.
Alleen.. heb ik even mijn verbruik er bij gepakt van het afgelopen halfjaar en nu heb ik in dit afgelopen halfjaar alleen al 13,6 verbruikt. Als dit zo ongeveer doorgaat kom ik dus uit op een verbruik van 27 GJ per jaar. Bij intrek van de woning stond de teller op 20,97 GJ en inmiddels staat deze op 34,55 GJ.

Heeft de maatschappij mijn verbruik dan zo laag ingeschat? Of verbruik ik nou enorm veel? De vorige bewoners van dit appartement betaalden een voorschot van €85 in de maand en kregen elk jaar een behoorlijk bedrag retour. Zij woonden in dit appartement met zijn tweeën en ik woon alleen, dus zo gek leek me het maandbedrag niet in eerste instantie.

Verdere gegevens over mijn woning:
-Een benedenwoning, met 1 kleine slaapkamer.
-Ik verwarm alleen het vertrek waarin ik verblijf.
- 'S nachts alles uit
-Boven en naast mij dus andere woningen.
- 48m2 in totaal
-Energielabel C
-Ik probeer erg energiezuinig te leven, ik hou bv niet van lang douchen :Y) .

Even ter vergelijking: Ik heb laatst mijn eerste overzicht van mijn elektriciteitsverbruik gekregen en hier kwam een bedrag van €9,40 uit voor 2 maanden. Ik dacht dus dat ik wel goed bezig was.

Wie heeft er nog meer ervaring met stadswarmte en het verbruik? Is mijn verbruik nu zo veel hoger dan verwacht? Zijn er nog dingen die ik kan doen om het beter in de gaten te houden?

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 11:41

Van stadswarmte weet ik niks, maar het afgelopen half jaar is wel de periode geweest dat de verwarming aanstond, dus in de zomer zou je verbruik lager moeten zijn dan het afgelopen half jaar.

Murthul

Re: Gemiddeld verbruik stadswarmte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 21:51

Wij hebben ook stadswarmte, een appartement van 65m2 waar we met 2 personen wonen, wij hebben een voorschot van 60 per maand en krijgen altijd een leuk bedrag terug aan t einde van het jaar. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 22:15

Moet even graven maar was het met stadswarmte niet zo dat je beter een constante temperatuur aan kan houden dan elke keer aan en uit zetten?

Maar je hebt sowieso nu de koudste periode gehad en dus automatisch hoog verbruik t.o.v. de rest van het jaar.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 02:55

Gloa schreef:
Moet even graven maar was het met stadswarmte niet zo dat je beter een constante temperatuur aan kan houden dan elke keer aan en uit zetten?

Maar je hebt sowieso nu de koudste periode gehad en dus automatisch hoog verbruik t.o.v. de rest van het jaar.

Wat jij zegt gaat over vloerverwarming, niet stadswarmte :D

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 09:03

Murthul schreef:
Wij hebben ook stadswarmte, een appartement van 65m2 waar we met 2 personen wonen, wij hebben een voorschot van 60 per maand en krijgen altijd een leuk bedrag terug aan t einde van het jaar. :j

Kijk, dat lijkt er meer op. Weer je zo welke leverancier je hebt? En hebben jullie vaak de kachel aan?

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 09:03

Gloa schreef:

Heb ik niets over kunnen vinden verder eigenlijk.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 09:33

Zowiezo is 'alles uit' met betrekking tot verwarming niet verstandig. Er is dan heel veel warmte/energie nodig om de ruimte weer op temperatuur te krijgen. Ruimtes waar je niet bent kan je beter op een temperatuur van 15-17 °C houden.

Als de vorige bewoners een soortgelijk schema met aan- en afwezigheid hadden dan jij, dan zul jij een vergelijkbare hoeveelheid warmte verbruiken. Want het maakt niet uit of je het huis verwarmt voor 1 of 2 personen.

Croo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 09:35

Wij verbruikten afgelopen jaar (feb 2017-feb 2018) ongeveer 45 KJ. Dit is inclusief warm water wat uit de kraan komt, dus niet alleen de verwarming. Wij wonen in een uitgebouwde hoekwoning en hadden net vloerverwarming, dus het was even zoeken naar de juiste instelling.

Oja, het was in januari flink kouder dan vorig jaar, dus vrijwel iedereen heeft toen wat meer verbruikt dan het jaar ervoor

Croo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 10:57

Ik bedoel natuurlijk GJ

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 11:09

9 is wel echt heel laag, misschien was de vorige bewoner nooit thuis? Toen ik nog studeerde woonden we met 4 in een 4 kamer appartement met matige isolatie en toen zaten we rond de 30-35GJ, exclusief warm water. Overigens is het hele ‘thermostaat op 15+ laten staan want opwarmen kostveel energie’ achterhaald, met uitzondering van zeer goed geïsoleerde huizen met specifieke warmtesystemen. Dus gewoon lekker de thermostaat laag laten als jij daar blij mee bent.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:12

We gaan nu de periode in waarbij je maar minimaal verwarmt , de winter is de periode waarbij je de grootste klap verbruik hebt qua verwarmen

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:17

Roodvos schreef:
Zowiezo is 'alles uit' met betrekking tot verwarming niet verstandig. Er is dan heel veel warmte/energie nodig om de ruimte weer op temperatuur te krijgen. Ruimtes waar je niet bent kan je beter op een temperatuur van 15-17 °C houden.

Dit! Het kost relatief weinig energie om op temperatuur te houden, maar om de ruimte op te warmen is vrij veel energie nodig. "uit" zou ik nooit doen, liever op 15 (standje 1 als je het op de radiatoren zelf doet)