Help de bij!!

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

Mossel

Help de bij!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-18 20:36

Omdat ik gister jarig was kreeg ik oa een insecten hotel kado en daarbij een papiertje van oerrr.nl, daar kan je een gratis ( of tegen verzendkosten) actie pakketje bestellen om de bij te helpen. Wie doet er mee?!

https://www.natuurmonumenten.nl/kinderen/helpdebij

Sophie_Wind

Re: Help de bij!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 20:44

Wat een geweldig idee!!
Ik wilde al een hommelkast gaan maken, en hopen dat hommels zich er in gaan huisvesten!
Ik zou ook heel graag bijen willen houden, maar kost erg veel tijd en ik denk dat ik daar toch iets ouder voor moet zijn := :P

Ik wil heel graag meedoen! Ik ga sowieso in mei een bijen en vlinder mengsel in de 9 vierkante meter bloementuin zetten, dus ik hoop dat ik daar een beetje mee help!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 20:45

Leuk! Ik heb meteen een pakket besteld. Hier hangt ook een hotel en door planten van diverse bloemen al meer bijen gezien dan vorig jaar. Maar het streven is het zo bij-vriendelijk mogelijk te maken dus ben benieuwd naar de tips!!

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 20:50

Ik heb zo'n insectenhotel al een paar jaar, maar geen beestjes te bekennen.
Plaats al eens verandert, maar het helpt niet. Tips zijn welkom.
Wel heb ik een forse coniferenhaag in de tuin waar insecten, vogels en egels zich schuil houden. Er vliegen veel hommels en vlinders rond op de verschillende bloemen.

We don't see the world as it is;
we see the world as -we think- we are.

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 20:52

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 20:54

oke ik heb hem net besteld!
Senna21: ik heb een keer gelezen dat als je zo een hotel in de tuin hebt staan je een hele vroege bij of hommel die je ziet vliegen kunt vangen en dan in het hotel weer uitzetten. Ze zeggen dat je een koningin moet vangen, maar ik weet niet hoe je die herkend :')

en dan eventueel even opsluiten, en dan komen ze er snel genoeg achter dat dat wel een heel erg mooie plaats is om een nest te bouwen :P
(Dit heb ik gelezen dus ik weet natuurlijk niet of dit echt werkt)

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 21:04

Ik zou vooral zorgen voor genoeg nestelmogelijkheid (let bv ook op de diepte van de gaatjes, materiaal etc. Dat wil nog weleens niet aansluiten bij de leefomstandigheden), dan komt het zeker goed :)

En vooral inderdaad even naar Avaaz, juist en zeker ook vanavond nog! Er is een Europese stemming over een verbod op pesticiden die oa bijen doden/belemmeren: https://secure.avaaz.org/en/bees_final_ ... 4a362b5eee

Wil jij ook een artistieke Toller kalender voor 2021? Je vindt 'm hier!
Mijn kleurrijke kunstelaarswerk vind je op mijn website, facebook of instagram :)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 21:06

Ik heb het oer pakket besteld voor de kinderen wil met hun samen de bij helpen. Kids zijn 7, 4 en 2. Vind het voor hun ook goed om bewust te zijn met de natuur (oké me twee jarige snapt er natuurlijk niets van)

<3 <3 <3 <3

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 21:09

Hier komen de hommels altijd in een vogelhuisje wonen. :)
En ik heb een heleboel gezaaid, hopelijk wordt dat wat!
Het komt in ieder geval wel op!

Afbeelding

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 21:14

Ik heb mijn tuin volgepropt met vlinder en bij vriendelijke planten en bloemen, in mijn insecten hotel zitten ieder jaar weer vol met metsel bijen wat trouwens een genot is om naar te kijken als die aan het werk zijn. En heel vriendelijk volk wat het nog eens extra leuk maakt omdat ze rustig om je heen vliegen.

It’s okay to dislike someone, or even to dislike someone for no reason. But it’s not okay to disrespect, degrade, and humiliate that person.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-18 21:16

Ik had hier een metsel bij in de muur naast de voordeur, die heeft zijn naam wel waar gemaakt hij heeft het gaatje helemaal dicht gemetseld :')

Leuk dat er zoveel mensen de bij willen/gaan helpen!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 21:23

Wij hebben de gehele voortuin van 8 bij 3 vol staan met lavendel. Is er altijd ontzettend druk met bijen, zo leuk!
Ook in de achtertuin staat het een en ander voor de bijen en zoemers.

[center]Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 21:34

Wij willen deze zomer onze tuin gaan aanpakken en dan willen we ook graag rekening houden met de bijen. We weten alleen nog niet precies wat hiervoor geschikt is qua beplanting. Onze tuin is niet heel groot en de border zal +- 3 vierkante meter worden waarvan een deel al in beslag wordt genomen door een appelboom.
We denken in ieder geval aan een vlinderstruik maar wat nog meer? Ik ben dus benieuwd of we tips en suggesties uit dit topic kunnen halen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 22:05

Je kan ook lage planten om je appelboom zetten. Werkt hier prima :)

[center]Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 22:26

Mijn dochter heeft dat pakketje vorige week gekregen. En we hebben nu in 2 grote specie bakken die vlinder en bijen mix gezaaid. Dus ik ben benieuwd of het wat wordt.
Het is ook nog wel leuk om zo'n insecten hotel in de tuin te hangen. Daar wil ik binnenkort ook nog eens voor kijken.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 22:40

Heb het pakket aangevraagd! In de voortuin een maand geleden een mooie strook één- en tweejarige bloemen gezaaid en heb ook een heuse metselbij in de muur naast m’n voordeur. Met de bloemetjes hoop ik de bijtjes een beetje blij te kunnen maken. Wie weet kan ik dmv huisvesting voor de bij nog iets bieden :)

Een bed&breakfast :+ :')

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 00:16

Leuk dit! Een vriendin heeft een jaar geleden zoiets in elkaar gezet. Tot nu toe heeft het een spinnennest opgeleverd. :')

Los daarvan: een paar weken geleden was ik aan de wandel met mijn hondje, ik kom daar waar we waren nauwelijks. Mooi gebied, vreselijk veel wilde bloemen op het moment. Er waren zat actieve bijen. Een stuk van het pad af ging mini een zandbult bekijken die haar aandacht trok. Gezien het hevige gezoem ben ik ook gaan kijken en heb mini weggehaald, dat was een, vermoed ik, wilde bijen nest. Maar in een zandbult. Ergens snap ik al die 'hotels' dan niet zo. :o?

Retiens la nuit... ;)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 05:39

Palmera schreef:
Leuk dit! Een vriendin heeft een jaar geleden zoiets in elkaar gezet. Tot nu toe heeft het een spinnennest opgeleverd. :')

Los daarvan: een paar weken geleden was ik aan de wandel met mijn hondje, ik kom daar waar we waren nauwelijks. Mooi gebied, vreselijk veel wilde bloemen op het moment. Er waren zat actieve bijen. Een stuk van het pad af ging mini een zandbult bekijken die haar aandacht trok. Gezien het hevige gezoem ben ik ook gaan kijken en heb mini weggehaald, dat was een, vermoed ik, wilde bijen nest. Maar in een zandbult. Ergens snap ik al die 'hotels' dan niet zo. :o?

Zandbijen zul je inderdaad niet in bijenhotels gaan aantreffen, net zoals je omgekeerd geen metselbijen zult aantreffen in het zand. Andere soorten, andere nestvoorkeuren.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 05:45

Boompje1985 schreef:
Ik heb mijn tuin volgepropt met vlinder en bij vriendelijke planten en bloemen, in mijn insecten hotel zitten ieder jaar weer vol met metsel bijen wat trouwens een genot is om naar te kijken als die aan het werk zijn. En heel vriendelijk volk wat het nog eens extra leuk maakt omdat ze rustig om je heen vliegen.

Wat heb je in je tuin staan? Want datzou ik ook wel willen

Edit: misschien dit ook interssant kun je bijen kopen https://knuffelbijen.nl

[LZP] Getrouwd dankzij bokt
''Pak m'n hand maar''
spelvouten worten mede mogeluk gemaakt door mein moobiel :) excuses voor het ongemak
[BB-HK] [VOLG] konijnenparadijs in de maak!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 06:44

Ik heb 2 xl vlinderstruiken, lavendel, verschillende soorten fruit bomen/planten, ieder jaar een zaaibed met vlinder/bijen mix, en mn lantana zijn ze ook gek op.

It’s okay to dislike someone, or even to dislike someone for no reason. But it’s not okay to disrespect, degrade, and humiliate that person.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 06:54

Ik heb geen grote tuin maar door een beetje handig indelen kom ik toch een eind. Hier foto's van m'n hotel en villa....
Afbeelding
Afbeelding

En de villa bestaat uit een lange grote buis die uit de muur komt. :D
Afbeelding

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 07:05

Ik ben ook al een tijdje bezig voor de bijtjes en ben altijd op zoek naar nieuwe plantjes voor in de tuin. Een goede hulp:
Afbeelding

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 07:44

Nog een goede tip: plant geen cultivars met gevulde bloemen maar zet iets neer wat ook daadwerkelijk stuifmeel produceert.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 08:08

Heb op mijn moestuin ook een stukje voor de vlinders en bijen. En pakket is aangevraagd. *\o/*

Nog 2 weekjes wachten en dan kan ik ook mijn klimplanten mengsel zaaien en snijbloemen. *\o/*

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 (sinds 29-10-2000 eigenaar) - 17-05-2019 En onderweg naar een nieuwe baan en uitdaging.
Howrse = Sunhild / HPS = Sunhild / HR = Sunhild / MH = Sunhild / Equiverse = Sunhild (niet-actief) / Equiny = Sunhild / HR = Sunhild

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 08:31

Wat is iedereen hier goed bezig! +:)+
Houden jullie met het zaaien van bloemen e.d. ook rekening met het zaad? 'Gewoon' zaad kan gif bevatten waar bijen dood van kunnen gaan. Biologisch zaad is wel veilig voor bijen.

Ik heb helaas zelf geen buitenruimte, maar dit weekend geholpen met het inzaaien van een stadstuin in Rotterdam :) Vooral in stedelijke ('versteende') gebieden hebben bijen heel veel baat bij het planten en zaaien van bloemen etc.
https://youtu.be/k83-kT-Ark0