Kinderspeelhuis op de erfgrens?!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
suusje26

Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 19:59

Lizz schreef:
Gewoon een paar playboys kopieren op groot formaat en ophangen in jullie tuin :D
(Of zou hun vader dan ook ineens interesse krijgen in het speelhuisje := )

Sorry flauwe grap, ik zou een hoge plant plaatsen als zij niets doen.
Bamboe groeit snel en hoog (wel in een bak, want dat verspreid als een malle).


Ik moest hier wel even om lachen :D misschien als mooie poster er tussen hangen.

Christiene
Berichten: 7723
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Kinderspeelhuis op de erfgrens?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 20:16

Kunnen ze het huis je niet verplaatsen /omdraaien of iets dergelijks.

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Re: Kinderspeelhuis op de erfgrens?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 20:20

Heb even gekeken naar je foto’s maar ik zou denk dat als je op tegel 4 & 5 een mooie plantenbak zou zetten met goeie hoge Bamboe van een tuincentrum dat je het de kinderen al flink ingewikkeld maakt om naar binnen te kijken en dat je even goed nog knap door de deur kan.

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 20:21

Zou ook gaan voor bamboe en totdat die groot genoeg is folie op je ramen.

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Kinderspeelhuis op de erfgrens?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 20:22

Er zelf een speelhuisje tegenaan zetten voor je eigen kind :+

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 20:23

Leilindes van laurier er tegenaan. Mooi vol en groen, ook in de winter.

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 20:24

Afbeelding
Ik denk dat je met zoiets in een smalle bak het best leuk aan kan kleden.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 20:26

Zoiets bedoel ik:


Afbeelding

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 20:29

Een grote kuip en daarin een leiboom. Je hebt ook lei bomen die s'winters groen blijven.

p.s ook al ontgroeien ze deze fase, je hebt toch jaren een inbreuk op je privacy. Zelf zou ik toch even met ze om de tafel gaan zitten voor een snelle en vlotte blijvende oplossing. Je zou alvorens een gesprek aan gaat ook even het probleem bij de gemeente kunnen aankaarten, zodat zij kunnen vertellen wat de afspraken zijn binnen de gemeente over dit soort bouwwerken. Ga je in ieder geval goed voorbereid een gesprek in.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 20:30

Bamboe groeit echt snel en is best mooi!! Wel even goed kijken hoe je die moet planten. Ik geloof in een speciekuip met gaten, omdat de wortels anders erg gaan woekeren en je bestrating e.d. omhoog kunnen drukken. Maar dat zou ik zeker even navragen.

Leibomen vind ik ook mooi, alleen zijn ze best duur en volgens mij mag je zo dicht op de erfgrens geen bomen planten.

Wat ook mooi is en snel groeit is blauwe regen. Met wat geluk krijg je er mooie bloemen in. Wel zou je een rek moeten plaatsen op je schutting waar hij in kan groeien. Wel moet je hem goed bijhouden met snoeien en kun je bijna niet voorkomen dat hij bij de buren het huisje in groeit. De vraag is dan of zij hem netjes aan hun kant willen snoeien of dat ze er de pest in hebben en hem erg rigoreus gaan snoeien, waardoor voor jou het effect weg is.
Misschien is voor dit idee dan klimop iets beter.

Schutting plaatselijk verhogen is ook een optie, maar niet de mooiste optie.
Ik heb zelf ook twee kinderen, maar zou me hier ook enorm aan ergeren. Ik zou dit zelf nooit zou plaatsen en mijn kinderen daar in laten rondgluren.

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 21:06

Oh jeetje, dit zijn de momenten dat ik even heel blij ben met een half vrijstaand huis en de 90 jaar gepasseerde buren :')

Bamboe lijkt me een geschikte oplossing. Wij hebben het ook aan de zijkant van het huis en man, dat spul is net onkruid niet normaal.

hanneke32xx

Berichten: 370
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Almelo

Re: Kinderspeelhuis op de erfgrens?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 21:16

Bamboe kan een leuke oplossing zijn maar je komt er daarna nooit meer vanaf. Wij hebben het (helaas) ook in de tuin door de buren en het overwoekerd alles. Op een gegeven moment groeide het zelfs onder de tegels door van de andere buren. Het is hardnekkig onkruid om het zo maar te zeggen

kraakte
Berichten: 3076
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Kinderspeelhuis op de erfgrens?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 21:26

Je buren eens uitnodigen bij je thuis terwijl de kinderen in het huisje aant spelen zijn is misschien wel een idee. Dan kunnen ze met eigen ogen zien hoe naar t is dat ze zo naar binnen kunnen gluren.
Dan kun je wellicht een passende oplossing samen vinden. Huisje n kwartslag draaien zodat de zijkant wel dicht kan bv.

Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 21:39

rumay schreef:
StalNollie jij snapt niet dat ts dit vervelend vind? meen je dit serieus ik zou hier gillend gek van worden ten eerste heb ik niet veel met kinderen en hou zeker van mijn privacy en ten tweede zit ik er echt niet op te wachten dat er regelmatig kinder in mijn tuin of huis gluren en zich dus ook met je gaan bemoeien .


Nou inderdaad! Ik denk niet dat dit mag. Het is alleen vervelend om er een juridisch verhaal van te maken.
Dat mensen zelf niet kunnen bedenken dat dit niet kan vind ik onvoorstelbaar. Maar ja, ik ken ze ook dat soort buren...

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Kinderspeelhuis op de erfgrens?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 21:44

Oef ik zou gek worden.

Nu wil ik sowieso aan de achterkant geen inkijk.

suusje26

Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Kinderspeelhuis op de erfgrens?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 07:04

Goede tips komen er voorbij. Huisje omdraaien past niet in hun tuin. Zij hebben een redelijke kleine tuin.

Ik ben donderdag vrij en ga dan eens naar het tuincentrum. Wij hadden zelf ook al gedacht aan klimop langs een rooster die we op de schutting plaatsen, we denken alleen dat de schutting dat niet gaat houden en de kinderen er misschien in gaan klimmen. Bamboe klinkt tot nu toe als een snelle goede oplossing.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 07:14

Mijn ouders hebben ook bamboe in de tuin en ik geloof dat mijn moeder laatst zei dat ze gaas hadden ingegraven tegen het woekeren van dat spul. Wellicht een tip.

Kant en klaar groene leilindes zou ik toch ook nog even naar kijken.. heb je het direct dicht. Moet je wel even via internet zoeken denk ik ipv bij een tuincentrum kijken, denk niet dat je die daar hebt.
Las in de reacties dat deze niet tegen de erfgrens mogen, mag wel. Net zo goed als dat huisje van de buren ;)

Ik zou me ook echt kapot ergeren. Heb zelf 2 kinderen, zou het niet in mijn hoofd halen zo'n huisje aan de rand vd grens met de buren te plaatsen. En ik hoef ook geen kinderen van een ander te koekeloeren in mijn tuin.
Gelukkig zijn onze buren bejaard en de achterburen zijn schapen :+

Shenavallie
Berichten: 11577
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 07:18

Zo'n speelhuisje is in het begin erg leuk, maar op den duur zullen ze er niet of nauwelijks meer in spelen. Geduld is in deze het handigst. Er staan zo vaak speelhuisjes op sites als Marktplaats, omdat de kinderen geen interesse meer hebben. Voor je het weet staat deze er ook op. ;)


Aanvulling: Als je geen aandacht aan de kinderen besteed, ben je vanzelf ook niet meer interessant. Zolang jij blijft terugkijken of reageren, zullen de kinderen aandacht bij jou blijven zoeken.

Rizette
Berichten: 4380
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 07:25

Bamboe kun je heel leuk stiekem tussen door kijken als kind. Op onze boerderij vonden de kinderen het ook heel leuk om het speelhuisje te gebruiken als uitkijkpost. Dat hoort erbij. Maar zij keken naar dieren die in de wei liepen. Ik vind dit ook echt niet kunnen, een brutaal mens heeft de halve wereld. Maar ik zou toch met steunen een stuk schutting geleidelijk aan omhoog laten lopen en dan weer naar beneden , soort halve cirkel er op, dat kan dan misschien aan hun tuinhuisje bevestigd worden met zijsteunen? Ik denk dat je echt pricacy kunt eisen. Voor die kinderen is niks leuker dan gluren en voor jezelf is het heel ergerlijk. Die ouders zullen ook echt niet altijd naast hun kinderen staan om er iets van te kunnen zeggen dus ik zou zorgen dat de boel dicht komt maar niet met planten want die zijn nog leuker om door te gluren. Het is tenslotte doodnormaal dat je privacy in je tuin wilt.

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Re: Kinderspeelhuis op de erfgrens?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 07:36

Er bestaan ook niet woekerende bamboe soorten! Misschien is dat een idee?

x_spekkie_x

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 07:55

Rizette schreef:
Bamboe kun je heel leuk stiekem tussen door kijken als kind.

Dat was ook mijn eerste gedachte bij bamboe. Het groeit snel en staat mooi, maar het is wel los genoeg om het uit elkaar te halen om er tussendoor te kunnen kijken.

Ik zou de neiging krijgen om de schutting aan die kant te verhogen. Om er aan jouw kant extra planken aan te bevestigen de hoogte in.

Schijnbaar zijn er een aantal regels:
-het speeltoestel mag niet hoger zijn dan 2,5 meter. Is deze hoger, dan moet er een omgevingsvergunning aangevraagd worden. (bijlage II van het Besluit omgevingsrecht, voor toestellen van > 2,5m is een vergunning nodig. Dit kun je ook controleren via https://www.omgevingsloket.nl)
-het speeltoestel mag niet in de grond verankerd zijn. Is deze dat wel, dan moet er een bouwvergunning aangevraagd worden. (is een omgevingsvergunning)
-de afstand van de erfgrens moet 2 meter zijn (artikel 50 uit burgelijk wetboek 5, waar het volgende staat: "Tenzij de eigenaar van het naburige erf daartoe toestemming heeft gegeven, is het niet geoorloofd binnen twee meter van de grenslijn van dit erf vensters of andere muuropeningen, dan wel balkons of soortgelijke werken te hebben, voor zover deze op dit erf uitzicht geven.")

Misschien kun je hier iets mee? :)

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 07:58

Kunnen de buren geen afdekzeil aan de zijkant maken, en een flap waar ze naar binnen moeten.
Makkelijk, simpel en goed schoon te houden.

Niet dat dunne zeil maar dat dikkere wat ze ook op de aanhanger gebruiken.

Edit:
https://www.superspanband.nl/afdekzeil-650-gram
Laatst bijgewerkt door minikatje op 24-04-18 08:00, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 08:00

Een standaard schuttingdeel is 1.80. Lijkt mij dat dit speelhuisje wel ietsje hoger is. Onze buren hebben een lagere variant gehad die niet over de schutting kwam. Maar dat weerhield de kinderen er niet van op het dak te gaan staan en hier de tuin in te gluren. Gelukkig zijn ze nu groter en doen ze dat soort spelletjes niet meer. Ik zei er altijd gelijk wat van. Met wisselend resultaat. In jouw geval, probeer er met de buren samen uit te komen en als dat niet lukt zou ik er werk van maken omdat het blijkbaar niet is toegestaan zonder vergunning (en ik neem voor het gemak even aan dat ze die niet hebben aangevraagd).

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 08:02

Verschrikkelijk zeg!! Kan je er geen steun hout aan vast maken oid?

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 08:09

Ik heb niet alles gelezen dus sorry als ik dubbel post.
Maar ik zou zelf nog één keer aankaarten bij de buren of ze toch niet één of twee zijdes dicht willen maken binnenkort. Misschien zijn ze het vergeten, zijn ze er nog niet aan toe gekomen in de winter etc. Scheelt jou toch weer werk en het is hun huisje.
Anders zou ik zo leiboom planten ja. (even googelen staan wel leuke tussen). Ik weet alleen niet hoe gek het is als je opeens midden in je tuin één of twee van de bomen heb staan. Omdat ze zo vierkant zijn. Dan is één stadsboompje mooier maar vaak aardig aan de prijs als je er al één wil hebben die een aardige kruin heeft. En die heb jij dan wel nodig. Bamboo zou ik overigens wel plaatsen in een goede bak. Staat bekend als een enorme woekeraar en moeilijk weer uit je tuin te krijgen als je dat wil. Al hebben ze daar geloof ik wel aangewerkt. Maar voordat je over tien jaar nog steeds bamboe uit je tuin staat te trekken.