16 zonnepanelen maar toch 55 euro p.m. bijbetalen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

StillAngel

16 zonnepanelen maar toch 55 euro p.m. bijbetalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 16:03

Hoi!

Ik heb een vraagje over zonnepanelen. Ik heb interesse in een huis met 16 zonnepanelen. Alleen ik zie in de vragenlijst dat mevrouw (met 2 kids en geen man), nog 55 euro bijbetaald aan elektra en 73 aan gas. Het is een (hoek) huis uit 2005 met label A.

Weet iemand hoe dat komt? Ik vind het een beetje gek, aangezien mijn broer ook zonnepanelen heeft en zelfs per maand geld terugkrijgt.

IMJ

Re: 16 zonnepanelen maar toch 55 euro p.m. bijbetalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:17

Misschien moet je dat aan je makelaar/of verkopende partij vragen. Mogelijk brengen haar zonnepanelen dan toch minder op dan dat ze verbruikt..

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:18

Tuurlijk kan dat. Dat ligt helemaal aan haar verbruik. Je kunt op de jaarafrekening zien wat ze verbruikt (en wanneer heeft ze de panelen aangeschaft?). Of ze heeft elektrische vloerverwarming ofzo kan overal aan liggen. Vraag het eens zou ik zeggen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:21

Geen idee hoe dat kan. Wij hebben 9 panelen en gebruiken minder dan we zelf terugleveren. Wij krijgen dus elk jaar geld toe op de energie.

Misschien hebben ze veel dingen die stroom vreten.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:24

Er kunnen verschillende oorzaken zijn, de panelen liggen op een ongunstige hoek tov de zon, ze zijn al ouder (nieuwere panelen hebben hoger rendement), de huidige bewoners zijn energie slurpers, ze hebben nu apparaten die veel energie gebruiken (wasmachine, afwasmachine, koelkast). etc etc.

Kortom er zijn vele factoren die dit kunnen beïnvloeden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:31

Of ze huurt die dingen, kan ook nog.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:35

Is in die 55 euro ook de teruggave aan het eind van het jaar berekend?

Wij hebben 15 panelen en komen daar met twee personen goed mee uit. We stoken zelfs elektrisch en hebben regelmatig de airco aan.
Maar wanneer de panelen idd niet onder de goede hoek op het dak staan, of niet richting het zuiden, dan kan dat best veel verschil maken.
Als het goed is kun je de opbrengst van de panelen van afgelopen jaar wel terugvinden, als de oude eigenaren dat willen delen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:41

ingvdh schreef:
Er kunnen verschillende oorzaken zijn, de panelen liggen op een ongunstige hoek tov de zon, ze zijn al ouder (nieuwere panelen hebben hoger rendement), de huidige bewoners zijn energie slurpers, ze hebben nu apparaten die veel energie gebruiken (wasmachine, afwasmachine, koelkast). etc etc.

Kortom er zijn vele factoren die dit kunnen beïnvloeden.

Precies dit. Misschien hangt ze er wel een elektrische auto aan, of heeft ze een tropische aquarium, jacuzzi in de tuin en gigantisch waterbed. Ik zou even het gebruik en opbrengst opvragen bij de makelaar, dat geeft je icm je eigen verbruik inzicht in de kosten.

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:51

Het zou ook nog kunnen dat de infrastructuur/bekabeling in de woonwijk niet voldoende capaciteit heeft voor het verwerken van alle opgewekte stroom. Staan er toevallig heel veel huizen met zonnepanelen in de buurt? :)

Er zit dan te veel stroom op het netwerk (overcapaciteit). Mijn buren hebben 45 zonnepanelen op hun gloednieuwe huis, maar ze zagen daar niets van terug op de rekening. Ze zijn gaan bellen met Enexis en toen kwam dit probleem naar voren. Enexis werkt er hard aan om het structureel qua infrastructuur op te lossen, maar voor nu krijgen mijn buren compensatie.

Het is best een veel voorkomend probleem, met name in nieuwbouw wijken. Maar het kan ook gebeuren bij al bestaande wijken waar veel gerenoveerd wordt of waar later veel nieuwe huizen met zonnepanelen bij zijn gebouwd.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 17:47

RoWi schreef:
Het zou ook nog kunnen dat de infrastructuur/bekabeling in de woonwijk niet voldoende capaciteit heeft voor het verwerken van alle opgewekte stroom. Staan er toevallig heel veel huizen met zonnepanelen in de buurt? :)

Er zit dan te veel stroom op het netwerk (overcapaciteit). Mijn buren hebben 45 zonnepanelen op hun gloednieuwe huis, maar ze zagen daar niets van terug op de rekening. Ze zijn gaan bellen met Enexis en toen kwam dit probleem naar voren. Enexis werkt er hard aan om het structureel qua infrastructuur op te lossen, maar voor nu krijgen mijn buren compensatie.

Het is best een veel voorkomend probleem, met name in nieuwbouw wijken. Maar het kan ook gebeuren bij al bestaande wijken waar veel gerenoveerd wordt of waar later veel nieuwe huizen met zonnepanelen bij zijn gebouwd.

Bedankt iedereen voor de tips waar het vandaan zou kunnen komen! Voor een deel kan het inderdaad komen omdat de mevrouw een elektrische oplaadunit heeft en daar waarschijnlijk veel gebruik van maakt. Maar het klopt ook dat er in de hele wijk zonnepanelen op ieder huis zitten (emissie wijk ofzoiets).

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 19:52

Wij hebben ook zonnepanelen (22 stuks, 2 volwassenen, geen kinderen), maar bij onze nieuwbouwwijk zat dat in het ontwikkelplan, dus bij ons genoeg capaciteit.
Toch betalen wij 90 euro per maand aan elektriciteit, gas hebben we niet. We verwachten die 12x90e strakjes terug te krijgen als we er een jaar wonen en nemen aan dat ons maandbedrag dan ook aangepast wordt, maar gratis natuurlijk niet. Dat zou raar zijn, omdat je wel een service afneemt en je van tevoren niet weet of je genoeg teruglevert om daarmee de service te betalen.

Of wordt het bij dit huis aan het einde van het (contract)jaar niet verrekend? Dan heb ik natuurlijk niets gezegd en zou ik het zoeken in dingen die andere bokkers zeggen.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 21:05

Hangt van heel veel factoren af. Kan zijn dat de panelen heel nieuw zijn en dus nog niet meegenomen in het voorschot, kan zijn dat ze juist heel oud zijn en niet meer voldoende opwekken, het kan dat ze op het oosten liggen en dus überhaupt niet veel opwekken, ze kan inderdaad onwijs veel verbruiken (als ze een laadpaal heeft voor een elektrische auto dan kan die daar best wel debet aan zijn idd..)

Vragen naar haar jaarverbruik en naar de hoeveelheid stroom die ze opwekt en teruglevert kan je een hoop meer informatie verschaffen :)

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 21:14

Ik huur een huis maar moet ook gewoon energiekosten betalen, net zoveel als voordat ik zonnepanelen had. Hoe en wat weet ik niet hoe het verder zal lopen, ze zijn een paar maanden geleden pas geplaatst.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:46

SweetVanille schreef:
Ik huur een huis maar moet ook gewoon energiekosten betalen, net zoveel als voordat ik zonnepanelen had. Hoe en wat weet ik niet hoe het verder zal lopen, ze zijn een paar maanden geleden pas geplaatst.

Dan zul jij op je afrekening straks een berg teruglevering kunnen noteren (tenminste, dat is te hopen) en dan zal dat voor het komende jaar meegenomen worden in het voorschot :) Even afhankelijk van wanneer je panelen geplaatst zijn en van wanneer tot wanneer je rekening loopt kun je ook altijd een tussentijdse berekening laten maken :)