Het houdt me niet wakker ofzo maar het valt op zijn minst op want ik kan het ook écht niet thuisbrengen.
Het is een heel erg diep brommend geluid, het lijkt nog het meest op het gespin van een kat, maar dan wel een HELE grote en zonder het gepruttel, het is gewoon één aaneengesluiten geluid. Het gaat ongeveer zo:
Voooeeeemm (2 seconden)
- 2 seconden interval
Vooeeemm (1,5 seconden)
- 1,5 seconden interval
Voeeemm (1 seconden)
- 1 seconde interval
en zo gaat het door tot het een soort momentum heeft en door de snelheid eigenlijk nog maar één toon heeft. Van begin tot eind duurt misschien 10 tot 15 seconden, dan is het een paar minuten stil, soms langer, en dan begint het weer

Ik woon middenin een dorp, het huis (en de wijk) stamt uit 1890-1910, ik woon aan een doorgaande weg binnen de bebouwde kom en 100 meter verderop zijn ze een nieuwe wijk aan het bouwen (waar 's nachts geen activiteiten zijn!) 100 meter verderop is er ook een spoorlijn maar die maakt een heel ander geluid, ik woon hier nu 3 jaar en het geluid doet zich pas sinds de laatste maand a 2 maanden oid voor.
Nu heb ik wel sinds kort een centrale verwarming maar ik kan het geluid niet lokaliseren in of nabij iets dat met mijn verwarming of CV te maken zou hebben, daarnaast is het geluid ook veel te diep, ik denk dat veel mensen het niet eens zouden kunnen horen.
Omdat het geluid heel voorspelbaar is, áltijd hetzelfde, alleen zover ik kan beoordelen niet helemaal met dezelfde intervallen tussen de sessies, ben ik er vrij zeker van dat het iets mechanisch moet zijn, muziek lijkt het niet te zijn om meerdere redenen, maar who knows...
Ik ben erg benieuwd of iemand dit herkend. Het is geen probleem dat opgelost zou moeten worden ofzo maar ik-wil-het-gewoon-weten! Verdorie!

*Edit, het lijkt sterk op het gebrul van een leeuw die gewoon relaxed loopt te roepen naar de vrouwtjes, maar zonder het rauwe randje.
Dit lijkt er bijna 1 op 1 op: https://www.youtube.com/watch?v=1e0_4dwF9A4