Welke planten/bomen wil jij ooit nog in je tuin?

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

Cayenne
Vlinderlicht

Welke planten/bomen wil jij ooit nog in je tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-18 18:08

Zoals de titel al zegt: welke planten of bomen zou jij ooit nog eens in je tuin willen hebben?

Ik heb er drie waar ik altijd over loop te kwijlen :P

1. Magnolia, en dan specifiek deze kleur. Helaas kunnen we hem echt niet kwijt in de tuin en ik vind de bloeitijd ook tekort om er echt van te kunnen genieten, maar ze zijn echt zo mooi <3 Het is momenteel bloeitijd en ik ben zo jaloers op iedereen die een Magnolia in de tuin heeft :')
Afbeelding

De Japanse esdoorn, en dan specifiek een klein blijvende soort die echt knalrood kleurt, zoals de Garnet.
We willen hem in de voortuin in een grote plantenbak. Helaas kost het formaat Esdoorn wat ik wil zo een paar honderd euro en een beetje formaat plantenbak zit ook al ruim rond de 300 eurie. Voorlopig sparen we dus nog even door.
Afbeelding

En de blauwe regen. Ik vind hem prachtig maar mijn man is bang dat hij te weelderig wordt en de schutting omtrekt etc. Mijn ouders hadden er ooit een, maar mijn vader heeft hem toen te enthousiast gesnoeid :')
Afbeelding

(foto's via Google).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 18:14

Paulownia tomentosa - die staat al jaren op mijn wishlist. Heel Parijs staat er vol mee.
Ik zou 'm best kwijt kunnen, maar eigenlijk zijn ze niet zo goed bestand tegen ons klimaat. Nog even wachten op wat meer global warming...

Jouw bomen heb ik allemaal al :P

Palmera

Re: Welke planten/bomen wil jij ooit nog in je tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 18:18

Ik heb hier eindelijk de baby van:
Afbeelding
Over een paar jaar verwacht ik spektakel. :)

Retiens la nuit... ;)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 20:38

Ik zou graag een mooie olijfboom willen. Maar de echt mooie zijn ook ver boven mijn budget helaas.

Die Japanse esdoorn van dat plaatje heb ik hier staan, waarschijnlijk wel wat kleiner dan wat jij wilt.
En ik heb nog 4 Japanse esdoorns staan, dat zijn eigenlijk bonsai. Maar die hebben we in de volle grond gezet toen de pot kapot was gegaan met een storm. Dus die beginnen flink te groeien nu.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 20:42

Ik heb jou Japanse esdoorn in de tuin, een mooie kleine. Word nog groter! Maar deze maat had een leuke prijs :D

Verder zou ik graag nog een mooie grote palmboom willen :o
Heb in de achtertuin 2 mini's. Maar misschien als we de overkapping gaan plaatsen dat ik dan alle bomen rooi ipv 1 laten staan en dan daarin een mooie grote palm. Maar die zijn ook +250,- minimaal.

Magnolia, heeft de overbuurvrouw dus kijk daar wel naar :D

* ..[נ]єαηιηє.. *.. » ..
Volg op Instagram ♡ https://www.instagram.com/yoshi_deteckel/

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 20:45

Ik heb ook jouw bomen al :j
Ze zijn leuk! Blauwe regen valt trouwens erg mee, al is die van ons wel omgewaaid in de storm :+

Ik merk dat ik er eigenlijk niet zo mee bezig ben, ik kijk naar wat in de tuin stond toen we het kochten (en ik mooi vind :P) en wat vrienden/familie hebben wat we kunnen stekken :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 20:48

Afbeelding
En Crategus, Meidoorn. En dan weet ik nog niet of ik weer een rode neem, of nu een witte.
Helaas worden ze nog wel eens ziek. Die van mij was al flink groot, en heb ik moeten slopen. Dood zonde, maar ja, boom was dood.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 20:49

Pampasgras, vast nog wel meer maar ik ga alle borders in de achtertuin weg halen dus dan zou ik het in de voortuin moeten doen en of ik dat wil twijfel ik nog over haha

Afbeelding

Blauwe regen valt echt reuze mee! Mijn ouders hebben hem, echt heel mooi maar ik durf het niet aan met mijn dieren aangezien dat ding enorm giftig is. Net als de Japanse esdoorn trouwens.
Heb ook ooit mijn moeder een magnolia kado gedaan maar die is op mysterieuze wijze verdwenen

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 20:50

Die Wisteria is mooi, ik heb hem in t wit. Bloeit als een malle en geurt heel sterk. Zo sterk, dat ik er koppijn van krijg. Gelukkig staat hij aan het einde van de tuin. Nu bloeit hij niet, dus ik zal ff een foto stelen van GoogleAfbeelding

Neonlight
Moderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 20:51

Blauwe regen vind ik ook prachtig, maar beschadigd te veel, woekert ook. Wij hadden er vroeger eentje die wel 40 cm op een dag kon groeien. Als ik mijn raam open had groeide die zo naar binnen in een dag.
Japanse esdoorn, ik ben verliefd, en niet alleen op die dieprode. Ook de soorten die knal-oranje kleuren in de herfst. <3 Ik heb er hier 3 staan, 1 dieprode, een fellere rode en een groene met heel smal blad die zo oranje kleurt. De 2 rode zijn van dat formaat die nu onbetaalbaar zijn. :)) Heb ze van mijn ouders gekregen en deze zijn ook al 2 keer meeverhuisd. :D

Wat ik wel zou willen hebben is de lotusbloem. Niet te houden in dit klimaat, en gruwelijk duur.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 20:54

Leuk om te horen! Ik heb een boomkwekerij.
Laatste jaar veel Pinus nigra nigra verkocht. Ik noemde ze "Ibizaboompje"

Zelf vind ik Moerbei heel mooi.
Laatst bijgewerkt door marietta op 12-04-18 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 20:57

@ mossel: de Japanse esdoorn is niet giftig hoor.

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 20:59

[
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 21:02

Magnolia had ik een paar jaar geleden, maar heeft het tuinieren van mijn moeder niet overleefd -O- Dus daar wil ik graag een nieuwe van.
Blauwe regen staat er al jaren, maar heeft nooit bloemen gegeven tot nu toe. Ik wil er heel graag een mét bloemen :D

Maar verder ben ik vooral van de eetbare bomen <3
Granaatappel <3
En ik ben al tijden op zoek naar een Clementine..
Passiebloem met eetbaar passiefruit..
Amandelboom lijkt me ook gaaf
Oh en een japanse wijnbes

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 21:03

TinkerTreas schreef:
@ mossel: de Japanse esdoorn is niet giftig hoor.

De japanse esdoorn kan helaas een dodelijke schimmel verspreiden. Erg gevaarlijk voor paarden. Daarom wil ik em ook niet.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 21:03

De magnolia, was mijn eerste ingeving <3

En ik vind een uitbundige bougainville zó mooi. In een volgend leven wil ik in zuid europa wonen en een huis hebben wat omringd wordt door zulke bloemen.

Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 21:11

Leuk topic! Helaas heb ik een balkon dus heb ik alleen een paar kleine struikjes in een pot...maar ik volg graag voor inspiratie!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 21:15

idd zo'n geweldig mooi bloeiende mega grote magnolia. Er staat er een in het dorp en als die in bloei staat is het zo prachtig!

Helaas een te kleine tuin. En kleine magnolia's vind ik minder mooi :P

[o]

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 21:19

Een volwassen kastanje. Vind dat zulke mooie bomen. Maar dan ook het weiland erbij zodat de boom alle ruimte heeft om mooi te zijn en die ruimte hebben we niet.

Wij hadden best wat mooie bomen en struiken in de tuin, waaronder een grote blauwe regen en fluweelboom, maar die zijn geveld door een storm. Wat er nu nieuw staat is me nog veel te klein. Het gezegde is te waar: boompje groot, plantertje dood.

Wit beyond measure is man's greatest treasure

Neonlight
Moderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 21:23

Zo vind ik een notenboom ook zo prachtig. <3
Maar die hebben we eentje, met dank aan de eekhoorns en de notenboom van de buurman. *\o/* Is inmiddels al aardig groot aan het worden en afgelopen jaar hebben er de eerste noten aan gehangen.

[IM] Dag lieve Neon...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 21:31

Wat voor noten dan specifiek, Neonlight?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 21:36

Ik heb een hazelaar, die groeit de pan uit. :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 21:42

Een magnolia kan ik van harte afraden. Ja 2 weken per jaar zijn ze prachtig maar daarna ben je een half jaar de rotzooi aan het opruimen. Eerst de afgevallen bloembladen, daarna de peulen en in het najaar de grote bladen die ze laten vallen.

Toen we de tuin opnieuw ingericht hebben heb ik hem weglaten halen.

Wat ik graag zou hebben hmmm geen idee. Ik heb net alles nieuw uitgezocht en laten planten. Ben heel blij met mijn amberboom en moeraseik.(cultivar)

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Neonlight
Moderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 21:45

Geen idee welke soort, de eekhoorn heeft er geen kaartje bij geleverd. :))
Wel een grotere soort, boom van de buurman is behoorlijk hoog. Kan ook nog van de overburen af komen, en die bomen zijn van dezelfde hoogte. Ons boompje was in de voortuin uitgekomen, had een stam van 3 cm doorsnede en was 1,5 meter hoog toen wij hier naar toe verhuisden. We hebben hem op een andere plaats in de voortuin gezet waar hij meer ruimte had om te groeien, nu 4 jaar later is de stam een 15 cm doorsnede en afgelopen najaar naar de achtertuin verhuist.

[IM] Dag lieve Neon...

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 22:06

Ibbel schreef:
Paulownia tomentosa - die staat al jaren op mijn wishlist. Heel Parijs staat er vol mee.
Ik zou 'm best kwijt kunnen, maar eigenlijk zijn ze niet zo goed bestand tegen ons klimaat. Nog even wachten op wat meer global warming...

Jouw bomen heb ik allemaal al :P

Die wil ik ook. Ook omdat die boom de Anna Paulownaboom heet en ik woon in Anna Paulowna. Maarja ik zet alleen dingen die in klei kunnen en op de (zee)wind. Magnolia is hier dus ook geen optie helaas. Net als rhododendron en al die dingen die zo mooi bloeien. Gelukkig bloeien abrikozenbomen en amandelbomen ook prachtig en die heb ik wél

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd