Vaatwasser verstopt? Denk ik?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

VenoSnorlax

Vaatwasser verstopt? Denk ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 11:40

Oke even een disclaimer :') Heb hier geen verstand van en mijn vriend ook niet hebben pas net voor het eerst een vaatwasser.

Ik ben ernaar gaan kijken omdat onze vaat niet helemaal goed schoon werd elke keer, nu haal ik vaker het filter eruit om schoon te maken hier ligt t dus niet aan maar onder het filter zit een ruimte (?) en daar zit een laag troebel water in.

Kan het zijn dat de vaatwasser verstopt is en zo ja hoe ontstop je dat 8)7 :o?

fjordjes

Re: Vaatwasser verstopt? Denk ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 11:42

Keer leeg laten draaien met een schep soda erin op de heetste stand.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 11:42

Je vaatwasser een keer leeg laten draaien op het heetste programma met speciaal schoonmaakmiddel voor de vaatwasser.
Zijn van die blauwe flesjes die je op de kop in het bestekrekje moet zetten.
Van de sun geloof ik.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 11:43

Gebruik je wel genoeg zout? In sommige gebieden is het water zo hard, dat die 3 in 1 tabletten niet afdoende zijn, dan krijg je vaat waar nog korrels aangekoekt aan zit.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 11:43

Ik heb momenteel echt precies hetzelfde probleem. Ook hier hebben we nu wéér het filter schoongemaakt, maar die ruimte blijft inderdaad troebel water in staan. Ik lees dus even mee.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 11:45

Top! Moet toch nog boodschappen doen. Heetste stand wij hebben alleen dingen als pannen stand borden stand geen idee hoe warm die zijn maar ga het zo uitvoeren top!
Ik heb net idd bij het ontleden van de vaatwasser (:')) een salt/zout dopje gevonden, toen ik die opendraaide zat hier helder water in

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 11:50

Soda + azijn doet wonderen. Samen gaat het onwijs bruisen. Doe het hier in de gootsteen als er geen drup water meer doorheen loopt. Begint te bruisen en te borrelen, liter heet water doorheen en het is weer als nieuw.
Lekker goedkoop en niet zo milieuvervuilend als die chemische tabletten enzo.
Ik doe ongeveer een kopje azijn en een half kopje soda. Zou het gewoon achterin je vaatwasser gooien en leeg op de heetste stand aanzetten.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 12:05

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 12:08

Hoezo niet dan? Ik doe het ook af en toe in mn wasmachine, dat wordt overal aangeraden.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 12:11

Dat er wat water blijft staan onderin de filter ruimte is normaal he... Dat het echter troebel/vies is niet. Dasty wil daarbij ook nog wel eens helpen, maar hierboven zijn al genoeg tips gegeven.

Vergeet ook niet om soms die ronddraaiende watersproeiende dingen :D even los te halen en goed schoon te maken. Soms zitten daar restjes eten in die de sproeigaatjes verstoppen en dan wordt de vaat niet goed schoon.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 12:12

Macs schreef:
Hoezo niet dan? Ik doe het ook af en toe in mn wasmachine, dat wordt overal aangeraden.

Het wordt door vrijwel alle monteurs afgeraden. Ik vind het ook nog eens ontzettend stinken. Ik gebruik liever producten die ervoor bedoeld zijn.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 12:14

De pannen/borden stand is bij ons 70 en 65 graden, warmer kan hij niet.

Supermarkt heeft vaak wel huismerk tabletten voor reinigen van de vaatwasser. Deze werken bij ons heel goed.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 12:37

Maar waarom wordt het dan afgeraden := daar ben ik benieuwd naar. :') Ik wil niet irritant doen of zo maar ik ben oprecht benieuwd waarom het niet goed is _O-
Ik ben juist tegen de supermarkt middeltjes omdat het milieuvervuilend is, een verkooppraatje is en soms ook slecht voor je afvoer en apparatuur is (zoals wasmiddel in de wasmachine).

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 12:48

"Wij van WC eend..."
Azijn is prima. Veel van die middeltjes bevatten en groott deel azijn.

TS, even voor de duidelijkheid... Je moet wel vaatwasserzout hebben hè :=

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 12:56

Macs schreef:
Maar waarom wordt het dan afgeraden := daar ben ik benieuwd naar. :') Ik wil niet irritant doen of zo maar ik ben oprecht benieuwd waarom het niet goed is _O-
Ik ben juist tegen de supermarkt middeltjes omdat het milieuvervuilend is, een verkooppraatje is en soms ook slecht voor je afvoer en apparatuur is (zoals wasmiddel in de wasmachine).

Ik ben geen monteur, ik ga af op hun expertise. Als je daar het antwoord op wil moet je Miele even bellen. ;)

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 13:25

Utixo schreef:
"Wij van WC eend..."

Ehm.. was dat..

Heb nu een ariel zakje erin zitten voor de vaatwasser en wasmachine.. maakte wel een hoop lawaai..
Gebruik voor de vaat 3 in 1 tabletten overigens maar dit verschild regelmatig

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 23:17

Ieh azijn, krijg de kriebels ervan als ik t hoor!

Azijn bijt en is schadelijk voor apparatuur. Dit geldt voor alles dus ook de wasmachine, koffiezetter etc. Gebruik ten alle tijden een machine reiniger, aanbevolen via het merk zelf. Dit is ook belangrijk om je garantie te kunnen behouden. Bij dagelijks gebruik is een schoonmaakbeurt 1 x per maand wel te adviseren.

Zorg dat er altijd genoeg zout in zit en reinig het filtertje regelmatig. Wat al eeeeenorm helpt is om je borden af te spoelen voor je het in de vaatwasser zet. Verstopping komt veel vaker voor als borden met halve braadworsten en groente in de vaatwasser geplaatst word

Spoiler:
ik werk met witgoed producten dus mocht je nog vragen hebben stuur je maar een pb

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 07:17

Macs schreef:

Omdat de meeste zuren de aluminium delen, de rubber slangen en de pakkingen aantast.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 08:09

Anke98 schreef:
Utixo schreef:
"Wij van WC eend..."

Ehm.. was dat..

Heb nu een ariel zakje erin zitten voor de vaatwasser en wasmachine.. maakte wel een hoop lawaai..
Gebruik voor de vaat 3 in 1 tabletten overigens maar dit verschild regelmatig

In de supermarkt, waar de vaatwastabletjes staan, staat ook vaatwasserzout. Vaak in kiloverpakking. Blauwe kartonnen dozen. Echt halen hoor!