Ervaringsdeskundigen gevraagd voor de moestuin

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

abeltje_xx

Ervaringsdeskundigen gevraagd voor de moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-18 10:01

* Ik hoop dat dit goed staat *

Ik ben nu al een jaartje of 3 aan het moestuinieren in mijn achtertuin.
Het eerste jaar was ook ons eerste jaar in het huis, ik heb een kwart van de tuin leeg getrokken (oude halfdode struiken eruit, degene die nog goed leken verplaatst naar een ander deel) en daar m'n moestuintje van gemaakt. Het is het deel dat het langst op de zon staat.
Het eerste jaar ging alles best aardig, ik kreeg een mooie oogst van een aantal dingen en leerde ook wat over wat ik beter niet kon doen.
Het tweede jaar had ik wat meer gelezen en wilde ik wat andere dingen proberen, wat meer kruiden enzo, ook dat ging aardig.
Vorig jaar was minder, bijna alles viel tegen, het was het allemaal net niet. Achteraf gezien heb ik ws veel te weinig bemest en was de grond gewoon leeg getrokken.
Dit jaar ben ik meer bezig met de grond en wat ik wil doen. Ik heb een test setje om ph, fosfor, nitraat en potas (kalium) te kunnen meten in de grond; de grond is verrijkt met compost en nieuwe aarde en goed omgespit; en ik ga dit jaar minder verschillende soorten kweken zodat het ook wat minder ingewikkeld is om van alles de correcte behoeften bij te houden.
Dit is wel het eerste jaar dat ik ook wat bloemetjes ga proberen :) ( save the bees :D )

Mijn probleem ligt nu bij m'n brassica zaailingen. Ik heb een paar spruitkool zaailingen en romanesco (een kool variant die tussen bloemkool en broccoli inzit) die zich niet gedragen hoe het hoort :P Voornamelijk is het de spruitkool.
Ze zijn binnen ontkiemt in de woonkamer (15-03 gezaaid) en zodra ze een centimetertje of 2-3 waren heb ik ze buiten in een onverwarmd kasje gezet (een plastic kasje van de action). Ik wilde met de relatieve kou en veel licht voorkomen dat ze lang en sprietig zouden worden, maar dat is niet gelukt. Ondanks dat het fris is en ze de hele dag door licht krijgen zijn ze toch lang en sprietig aan het worden. De romanesco houdt het nog redelijk beschaafd, maar de spruitkool schiet omhoog.

Hoe kan dit? Het kasje staat open om ze iets beschutting te geven tegen wind of eventuele vorst (al hebben we die niet gehad zolang als ze buiten staan) dus het is in het kasje hooguit een halve graad warmer dan erbuiten. Ze staan nu een week buiten en ze lijken alleen maar harder te groeien!? De langste zijn zo'n 5-6 cm gok ik, ik zou ze bijna in de koelkast zetten :')

Zijn er ervaringsdeskundigen die hier wat mee kunnen?

Nieuw leven in Groningen! :)

8nnemiek

Re: Ervaringsdeskundigen gevraagd voor de moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 10:25

Staan ze wel op een zonnige plek?

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-18 11:01

8nnemiek schreef:
Staan ze wel op een zonnige plek?

In het kasje staan ze tegen de wand die van sochtends tot savonds zon krijgt. Ik heb ze vanmorgen op een tafeltje ervoor gezet zodat ze zo mogelijk nog meer licht krijgen.

Nieuw leven in Groningen! :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie