Welke makkelijke planten in huis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Welke makkelijke planten in huis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 13:58

We hebben nu exact één plant staan, een Ficus ginseng (zo'n 'bonsaiboompje' uit 't tuincentrum). Die gaat al een paar jaar mee. Maar ik vind het nogal karig en zou graag wat meer groen in huis willen. Probleem, ik ben er niet zo goed in. :D Daarnaast hebben we een hond, het moeten dus geen giftige planten zijn.

Onze woonkamer is noordoost, er komt weinig zon in huis. Ruimte voor een grote plant is er niet dus ik zoek vooral planten voor in de vensterbank of op tafel. Eventueel een (hang)plant in een muurpot, dat zou ook kunnen. En dus niet te kwetsbaar, geen plant die gelijk dood gaat als je het water vergeet. :))

Nou zijn er zát van dit soort planten maar ik weet niet welke mooi blijven en niet te groot worden, dus ik hoop dat jullie kunnen helpen. ;)

MaTuMi

Re: Welke makkelijke planten in huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:04

Wij hebben een Yucca. Geen idee of die giftig is maar hij is wel makkelijk te onderhouden.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:08

Vetplanten. Ik heb géén groene vingers en wel een woonkamer met heel veel direct zonlicht, en vetplanten blijven als enige soort van in leven. Ik geef ze elke week een beetje water maar als ik het een keer vergeet kunnen ze daar prima tegen. Volgens mij kunnen vetplanten ook op minder zonnige plaatsen goed gedijen. Je hebt er veel verschillende soorten van, ik vind ze heel leuk staan.

Ik heb trouwens ook een sanseveria gehad, die was ook onverwoestbaar maar die worden wel vrij groot als je ze hun gang laat gaan. De ficus ginseng doet het bij ons ook al jaren goed, en we hebben een olifantspoot maar ook die zijn vrij groot.

En die leuke kleine "tuintjes in glas", of hoe heten die dingen? Die vind ik ook leuk en die zijn volgens mij ook redelijk makkelijk in onderhoud.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:11

als je dt bonsai boompje al een paar jaar in leven hebt weten te houden, dan heb je genoeg feeling voor andere planten hoor.. Die bonsai ficussen zijn echt vreselijk lastige gevallen om gelukkig te houden.

Maar als je nog wat twijfelt zou ik voor een orchidee (phaleonopsis) of een cactus gaan, die kunnen best toe met eens in de 2 weken water (of nog minder vaak) en vragen verder weinig gedoe.

De meeste planten zijn ook wel te trainen om te overleven op minder vaak water.. gewoon geleidelijk aan een paar dagen extra doen tussen het water geven. Ik geef hier (orchideeen, cactussen, en yucca achtigen en een grote palm) gemiddeld eens in de 3 weken water en zo gaan ze jaren mee.
Die bonsai ficus heb ik ook en die blijft maar blaadjes regenen, hoe vaak of hoe weinig ik die ook water geef.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:14

Plastic planten :D Ik hou geen enkele vorm van groen in leven, ik heb ooit een cactus en wat vetplanten weten te vermoorden door gebrek aan water. Ik heb de moed inmiddels opgegeven, ik lees nog even mee in dit topic wie weet komt iemand met dé tip.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:21

ik heb van die lepelplanten (https://nl.wikipedia.org/wiki/Lepelplant)

Voordeel is dat als ze water nodig ze helemaal slap gaan hangen, dan giet ik de pot vol met water en doen ze het weer prima. Het gaat al jaren goed zo.

Ook heb ik een orchidee staan, koop ik bijna in de knop, eens per week een badje met water geven, uit laten druppen en weer in de pot, blijft maanden staan en als de bloemen dood zijn koop ik een nieuwe. ze overhouden is me nog niet gelukt namelijk :)

Oh en planten houden niet van tocht, ik heb een vensterbank waar ik geen enkele plant levend houdt, daar staan nu maar plastic bloemen, heb ik een hele berg van en af en toe maak ik een nieuw boeket daar.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 18:13

Chinees lantaarnplantje. Mooi op een hoge plank of kast of in een pot aan het plafond

Peperomia planten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 18:15

Orchideeën!

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 18:36

Cayenne schreef:
Orchideeën!

In what universe are they easy? _O- Ik heb het nog nooit voor elkaar gekregen om zo'n ding in leven te houden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 18:39

Ik zou gewoon naar een tuincentrum rijden en daar deze vraag voorleggen. Geheid dat je met wat moois en sterks naar huis gaat.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 18:45

Drakenbloedboom. Doodgemakkelijk en mooi ook vind ik :j

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 19:55

Tazzey schreef:
Cayenne schreef:
Orchideeën!

In what universe are they easy? _O- Ik heb het nog nooit voor elkaar gekregen om zo'n ding in leven te houden.

Echt waar? Ik heb ze in de vensterbank staan en 1 keer per 10 dagen zet ik ze even 5 minuten in een badje.
That's it :') Ze doen het al een paar jaar en bloeien nonstop.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 19:57

Graslelie.. is net onkruid :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 20:02

Tazzey schreef:
Cayenne schreef:
Orchideeën!

Wou ik net zeggen, krijg ik met gemak in no time dood en geloof me ik heb het bij herhaling geprobeerd.

Voor mij werkt de spathaphylum, handige is dat die al zijn bladeren laat hangen als ie echt dorst heeft, maar dat je hem dan nog kunt redden, gooi er plemp water bij, blaadjes gaan diezelfde dag nog weer omhoog, jippie! Een plant die zelf aangeeft dat ie dorst heeft VOORDAT het te laat is.

Zijn vaak overal te koop en niet duur (plaatje willekeurig, dit is hele dure!)
Oh en hoe slechter je ze behandeld, hoe vaker ze bloeien.
https://www.planten-kopen.com/nl/spathi ... ot-20.html

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 20:36

Cayenne schreef:
Tazzey schreef:

Echt waar? Ik heb ze in de vensterbank staan en 1 keer per 10 dagen zet ik ze even 5 minuten in een badje.
That's it :') Ze doen het al een paar jaar en bloeien nonstop.

Ik heb het jaren geprobeerd maar ze gaan gewoon binnen een week dood. Ik heb ook het waterbadje geprobeerd maar ik leg ze gewoon snel om. :')

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:41

Ik krijg echt alles dood en mijn kat tuiniert graag dus dat helpt ook niet, maar bij mij blijft goudpalm, calathea, pannenkoekplant, happy bean, en andere vetplanten mooi. Waaierpalm en Bromelia lukt me dan weer totaal niet :P

Die zijn ook allemaal huisdier-proof trouwens :)

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:55

Sjolvir schreef:
Wou ik net zeggen, krijg ik met gemak in no time dood en geloof me ik heb het bij herhaling geprobeerd.

Voor mij werkt de spathaphylum, handige is dat die al zijn bladeren laat hangen als ie echt dorst heeft, maar dat je hem dan nog kunt redden, gooi er plemp water bij, blaadjes gaan diezelfde dag nog weer omhoog, jippie! Een plant die zelf aangeeft dat ie dorst heeft VOORDAT het te laat is.

Zijn vaak overal te koop en niet duur (plaatje willekeurig, dit is hele dure!)
Oh en hoe slechter je ze behandeld, hoe vaker ze bloeien.
https://www.planten-kopen.com/nl/spathi ... ot-20.html

Dit idd! Je hebt ze bij de ikea al voor 1,50 :=

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 16:10

Bedankt voor jullie tips!

Orchideeën gaan hier ook altijd dood, in 2 verschillende woningen zelfs. Ze zijn vast makkelijk maar mij lukt het niet. :D Die lepelplant ziet er wel leuk uit, en vetplantjes zijn ook best leuk ja. :j Oh, en dat pannenkoekplantje, die is geinig!

Binnenkort maar eens langs de Ikea en het tuincentrum, kijken wat ze hebben staan. :)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 16:21

Aspergeplanten. Gatenplanten (Monstera). Graslelies inderdaad, die schijnen ook nog formaldehyde uit de lucht te halen (zit in spaanplaat, en dat zit weer in veel meubels). In koudere ruimtes met indirect licht doet klimop het ook goed.

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 16:28

Cactussen,hoeven bijna nooit water super makkelijk

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 16:30

Orchideeen zijn zo ongeveer de enige planten die ik niet dood krijg :')
Heb wel gehad dat ik ze na het bloeien weg gooide omdat ik dacht dat ze dood waren, maar later bleek dat ze in winterrust gingen :=

pingu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 16:34

De crassula, gemakkelijk in onderhoud en niet giftig. Als de plant te groot wordt, kun je ze gewoon snoeien. Stekken is ook gemakkelijk, gewoon een stukje van de moederplant afbreken, in water zetten tot er wortels verschijnen en dan inplanten.
Er zijn verschillende varianten, ik heb de crassula ovata en de crassula horn tree.
De eerste staat hier al jaren in de woonkamer, is zelfs onlangs gesnoeid door onze hond :+ , maar blijft prima gaan.
De tweede soort staat in de badkamer (noordkant) voor het raam en doet het voorlopig ook goed. Deze heb ik nog niet zo lang, dus is het even afwachten hoe groot deze wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 16:35

Hahaha Cayenne, dat is bijzonder. Ik heb geloof ik al hele orchidee families uitgemoord :') Terwijl oma er 25 heeft staan die niet dood gaan :')
Ik krijg deze maar niet dood. Laat m regelmatig te lang zonder water staan, maar hij blijft leven :')
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 16:40

Orchideeën zijn hier ook een van de weinige planten die het niet erg lijken te vinden dat ik ze zwaar verwaarloos :+
Ze houden van een vensterbank aan de schaduwkant van het huis, en ik heb ze gewoon in de pot uit het tuincentrum met die gaten erin, zonder aarde, en zo hangen ze in een hogere aardewerk pot waar ze niet tot aan de bodem/het water komen. Ze leven van het water dat verdampt uit de pot en af en toe een scheutje water dat langs de wortels omlaag loopt. Zo lang ze niet met hun wortels in het water staan overleven ze hier bijna alles :=

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 16:43

Joolien schreef:
Hahaha Cayenne, dat is bijzonder. Ik heb geloof ik al hele orchidee families uitgemoord :') Terwijl oma er 25 heeft staan die niet dood gaan :')
Ik krijg deze maar niet dood. Laat m regelmatig te lang zonder water staan, maar hij blijft leven :')
[ [url=m/cjHe5J.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb je al gevoeld of de bladeren niet van plastic zijn? :')
Zo kreeg mijn oma ooit een orchidee die ze maandenlang trouw water gaf, tot de orchidee opeens zwom in zijn pot. Die bleek toch niet echt _O-