Welke Macbook Pro voor mediavormgeven/fotografie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Welke Macbook Pro voor mediavormgeven/fotografie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 19:45

Hoi!

Aangezien ik in september ga beginnen aan de opleiding mediavormgeving en ik wat serieuzer met mijn fotografie bezig wil gaan, wil ik een Macbook Pro gaan aanschaffen.

Op het moment heb ik een Asus met een glans scherm en ik vind het zo vervelend dat ik mezelf telkens zie zitten :+ en dat als de zon op het raam schijnt ik niet eens meer duidelijk dingen kan zien op mijn scherm.

Daarom ben ik gaan kijken naar een Macbook met een ontspiegelend (volgens mij heet het zo) scherm.
Ik ben vandaag bij Leapp geweest omdat ik het liefste geen nieuwe aanschaf.
Ze hadden daar een Macbook Pro staan uit 2011, zag er nog goed uit alleen vind het echt een min punt dat hij al 7 jaar oud is.
Hij zei dat ik er zeker m'n opleiding nog mee kon afmaken maar vind hem toch erg duur voor een laptop van al zeven jaar oud.
Ook als je bedenkt dat de accu vast een stuk minder is geworden en dat de kans dus groot is dat die in die drie jaar vervangen moet worden.

Dus toen zat ik te kijken naar de Macbook Pro Retina, deze zijn wat nieuwer en lichter maar hebben dus wel zo'n glans scherm.
Ik weet nu dus niet echt welke laptop ik het beste kan nemen.
Ik kan ook geen Macbooks vinden die wel een matte scherm hebben, en van later dan 2011 zijn. :(

Ik wil trouwens voor een 15 inch gaan en niet de nieuwste pro hebben, omdat ik wel nog die USB poorten graag wil hebben.

Volgens mij een beetje onduidelijk verhaal maar goed, ik heb dus even advies nodig. :+

8nnemiek

Re: Welke Macbook Pro voor mediavormgeven/fotografie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 19:58

Ik heb een macbook pro van eind 2015, ook tweedehands, met ssd harde schijf, 16GB geheugen en een i7 processor, en die kostte me afgelopen jaar ongeveer 1400 euro. Ik vond het echt een prima prijs, het ding is super snel, zelfs met zware videobewerking, en heeft inderdaad nog USB poorten en een SD slot. Vooral die laatste wilde ik er echt in hebben.
Als je er een uit gaat zoeken, zet dan coconutBattery op een usb stick of sd kaartje zodat je de batterij kan controleren en meteen ook de usb en kaart slots. Een batterij capacity boven de 90% is nog heel acceptabel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:03

Ik heb een Macbook pro uit 2012 en die draait nog als een zonnetje. Heb er wat extra werkgeheugen in laten duwen zodat hij mijn intensieve gebruik wat beter aan kan en dat gaat nog prima. Elke 4/5 jaar moet de accu vervangen worden gemiddeld, dus zou bij aanschaf even goed informeren of de accu vervangen is in het refurbishen of dat dat nog niet zo is.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 22:42

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:17

8nnemiek schreef:
Ik heb een macbook pro van eind 2015, ook tweedehands, met ssd harde schijf, 16GB geheugen en een i7 processor, en die kostte me afgelopen jaar ongeveer 1400 euro. Ik vond het echt een prima prijs, het ding is super snel, zelfs met zware videobewerking, en heeft inderdaad nog USB poorten en een SD slot. Vooral die laatste wilde ik er echt in hebben.
Als je er een uit gaat zoeken, zet dan coconutBattery op een usb stick of sd kaartje zodat je de batterij kan controleren en meteen ook de usb en kaart slots. Een batterij capacity boven de 90% is nog heel acceptabel.

Ja en deze uit 2011 kostte ook 1400, vind dat vind geld voor een laptop van 7 jaar oud. :=
Bedankt voor de tip van het checken van de batterij!

Ik zie dat ik niet heel duidelijk ben geweest met m'n vraag. :+
Het probleem is, dat ik echt graag een met een anti-glare scherm wil.
Maar die zijn er dus alleen nog maar uit 2012, wat ik te oud vind.
Daarnaast zijn ze zwaarder dan de nieuwere modellen en aangezien ik hem elke dag mee neem naar school is dat niet handig.
Dus ik vraag mij af of er bijv. meer fotografen zijn met een Retina of een ander model en die geen last hebben van het glans scherm.
Zag ook dat je een beschermlaagje had wat het beeldscherm matter zal maken ofzo?
Iemand die daar ervaring mee heeft?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:18

Ik heb net een MacBook pro overgekocht van eind 2014. Doet het echt super. Zou zelf niet voor oudere model gaan, maar deze trekt photoshop en lightroom goed naast elkaar. Was 750 ervoor kwijt.

Ik heb ook anti glare?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:20

Gianti schreef:
Ik heb net een MacBook pro overgekocht van eind 2014. Doet het echt super. Zou zelf niet voor oudere model gaan, maar deze trekt photoshop en lightroom goed naast elkaar. Was 750 ervoor kwijt.

Ik heb ook anti glare?

Er werd mij verteld dat de anti glare modellen na 2012 niet meer werden gemaakt?

YellowLeaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:24

Ik werk professioneel, 40 uur per week op een MacBook Pro i7 uit 2011. Daarnaast gebruik ik hem ook privé. Ding draait als een zonnetje en dan heb ik internet, indesign, illustrator, photoshop etc. allemaal naast elkaar open.

Belangrijkste is dat je kijkt naar het aantal cycli van de accu (het aantal jaar maakt écht niets uit), het type HDD en de hoeveelheid werkgeheugen.

Je moet wel echt gaan voor een SSD met een hoge lees- en schrijfsnelheid. Een reguliere HDD is te traag.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:27

Believe schreef:
Gianti schreef:

Ik heb ook anti glare?

Er werd mij verteld dat de anti glare modellen na 2012 niet meer werden gemaakt?

Ik krijg zelfs een nieuw scherm van Apple omdat die laag los komt :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:28

Gianti schreef:
Believe schreef:

Ik krijg zelfs een nieuw scherm van Apple omdat die laag los komt :P

Wat raar, welk model heb jij dan?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:36

De nieuwe macbooks hebben geen mat scherm inderdaad, maar ook zeker niet glossy. Er schijnt gewoon een anti-reflectie laag op te zitten.
Het nadeel van zo'n mat scherm is dat het de beeldkwaliteit flink omlaag haalt.
Heb je de nieuwere macbooks al eens getest? Ik vind de reflectie zelf helemaal niet storend. Met de zon vol op het scherm werkt natuurlijk niet fijn, maar ik kan er prima mee buiten werken. Ik zie mijn eigen reflectie op het moment helemaal niet, hoe hard ik ook mijn best doe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:43

Er stond gisteren een zelfde model uit 2011 in de zaak maar dan zonder AG en die vond ik wel vervelend glossy. Maar in de Apple store een uit 2017 en die vond ik niet heel storend.

Ik heb nu ook een Asus van 400 euro dus dat is natuurlijk ook niet te vergelijken met een Macbook, maar hier zie ik echt in alles wat ik doe mezelf zitten en dat is heel vervelend. :+

Ik denk dat ik vanmiddag even in Zwolle ga kijken bij de Apple Store en weer bij Leapp en dan even kijken wat ze daar hebben staan. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:46

Ik heb een macbook pro 13" van een jaar oud (van de baas). Het scherm kan ik ook prima gebruiken in de zon, het is zeker niet te vergelijken met de glossy schermen van pre-retinaperiode. Toen ging ik ook standaard voor ontspiegeld.

Ik heb hier ook een macbook pro nog liggen van 2008, daar kan ik nog wel iets mee qua photoshop, maar meerdere programma's naast elkaar draaien zou ik toch niet zo snel meer doen. Was zelfs nog geen uni-body type.

Heb tussendoor ook nog een 2011 15' pre-retina macbook gehad die ik heb laten ontspiegelen van de zaak. Was wel al een uni-body type. Net de serie voor retina geintroduceerd werd.

1400 voor een macbook uit 2011 zou ik écht nooit betalen. :n voor dat geld heb je bijna een nieuwe :wow:

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:48

Van wat ik online kan vinden hebben deze modellen sowieso allemaal een anti-reflective coating:
• MacBook Pro (13-inch, Early 2013)
• MacBook Pro (15-inch, Early 2013)
• MacBook Pro (13-inch, Late 2013)
• MacBook Pro (15-inch, Late 2013)
• MacBook Pro (13-inch, Mid 2014)
• MacBook Pro (15-inch, Mid 2014)
• MacBook Pro (13-inch, Early 2015)
• MacBook Pro (15-inch, Mid 2015)
• MacBook Pro (13-inch, 2016)
• MacBook Pro (15-inch, 2016)
• MacBook Pro (13-inch, 2017)
• MacBook Pro (15-inch, 2017)
• MacBook (12-inch, Early 2015)
• MacBook (12-inch, Early 2016)
• MacBook (12-inch, Early 2017)

Leapp vind ik tegenwoordig vrij duur geworden, en ze hebben weinig aanbod.
Je zou ook bij andere refurbished winkels kunnen kijken, als je een beetje weet waar je op moet letten.
Die van mij kwam van een eenmansbedrijfje en was daardoor nog goedkoper, maar dan heb je meestal garantie tot om de hoek, dat is een risico.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:55

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:58

Ik heb de nieuwste pro en er gewoon een goed hubje bijgekocht; ik heb meer usb poorten dan mensen met een "gewone" macbook pro. :) Hubje heb ik gewoon altijd bij me, is geen punt.

Ik kan 'm aanraden, je kan met die touch bar zó handig al je kwasten, lagen en andere knoppen bedienen zonder je muis te verplaatsen... Wil nooit meer zonder.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 12:03

Wat een prijzen zeg, voor een oud model :=
Gek dat ze het glossy noemen inderdaad, voor zover ik weet zit die anti-reflectie laag op alle nieuwe macbooks. Ik kan me niet herinneren dat je ooit kon kiezen tussen wel of geen AR laag.

Die touchbar lijkt me inderdaad geweldig <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 12:07

Heb gisteren die touchbar uitgeprobeerd en is echt super fijn!
Helaas vallen de nieuwe Macbooks buiten mijn budget.

8nnemiek ik dacht dat het aan mij lag maar vind het idd ook nog best duur voor een laptop van drie jaar oud. :+
Kreeg net bericht van Coolblue dat ze er in Groningen nog eentje hebben liggen.
Denk dat ik daar dan maar even heen ga om te kijken.

YellowLeaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 12:52

Leapp zijn dikke prutsers hoor, check daar extra goed. Durf je geen MacBook op marktplaats te kopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 13:02

YellowLeaf schreef:
Leapp zijn dikke prutsers hoor, check daar extra goed. Durf je geen MacBook op marktplaats te kopen?

Nee liever niet, dan heb je geen garantie namelijk.

Heeft er iemand ervaring met de MacBook die ik hier boven postte in een linkje?
Heb die laten reserveren ga zo daar naar kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 13:12

Leapp zou ik inderdaad niet aanraden. Ik heb ooit een Macbook uit 2009 daar gekocht en daar hadden ze per ongeluk maar 3GB werkgeheugen in gezet, waardoor het ding praktisch onbruikbaar was. Crashte elke keer dat ik InDesign opende en ik kon zelfs nieuwe systemen niet installeren waardoor hij een aantal keer zo hard gecrasht is dat er geen besturingssysteem op stond en ik ook geen andere kon installeren. Dat heb ik daar toen wel laten fixen, maar is met behoorlijk wat morren gegaan terwijl het gewoon hun fout was aangezien er op de site stond dat er gewoon 4GB in zou zitten.

Ik heb mijn huidige Macbook bij iUsed gekocht, was wel een beetje een risico want ze hebben voor zover ik weet geen fysieke winkels waar je langs kan gaan voor reparatie, maar ik ben er zelf dusdanig handig mee ondertussen dat ik het wel aandurfde en het was een goede deal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 13:14

Ik heb die gehad van 2015 en mijn man heeft er nog eentje. :j let wel op dat er wat problemen met de schermcoating kunnen ontstaan. Staingate vind je wel e.e.a. over. En dat Apple heeeeeel erg vaag doet of de garantie nou wel of niet verlengd is tot vier jaar na aankoop.

Die laptop van 2015 van mijn man heeft dat dus en we tasten volkomen in het duister.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 13:41

Jans schreef:
Ik heb die gehad van 2015 en mijn man heeft er nog eentje. :j let wel op dat er wat problemen met de schermcoating kunnen ontstaan. Staingate vind je wel e.e.a. over. En dat Apple heeeeeel erg vaag doet of de garantie nou wel of niet verlengd is tot vier jaar na aankoop.

Die laptop van 2015 van mijn man heeft dat dus en we tasten volkomen in het duister.

je kan nog steeds scherm laten vervangen :) mijn vriend heeft het afgelopen maand gedaan met een van eind 2014 en ik breng mijne binnenkort weg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 13:43

Gianti schreef:
Jans schreef:

je kan nog steeds scherm laten vervangen :) mijn vriend heeft het afgelopen maand gedaan met een van eind 2014 en ik breng mijne binnenkort weg

Tof! Dan gaan wij van de week ook nog maar even met die wij hebben liggen :j mijne valt ook in de risicogroep maar ik kan m gewoon inleveren op kantoor en een leenlaptop krijgen _O- al lijkt het bij mij mee te vallen, zie nog niks. Maar heb ook een screenprotector nog extra.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 13:44

Probleem is wel dat in nieuwe scherm het nog niet opgelost is. Dus kan zo weer gebeuren