Welke laptop voor fotobewerking?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ruby1995

Welke laptop voor fotobewerking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 23:07

Hoi allemaal!

Ik ben opzoek naar een nieuwe laptop.
Ik wil deze graag gaan gebruiken voor foto bewerking, dus Lightroom en photoshop komt erop.

Nu had ik een mooie roségold MacBook gezien, maar wel erg duur en twijfel erover...

Ik wil graag jullie meningen horen voor een goede laptop hiervoor! :-)
Budget is niet heel belangrijk als het maar een goede laptop is! Wel max 1500 en liefst nog wat ruim daaronder.

Ik hoor het graag!

Koosnaamloos

Re: Welke laptop voor fotobewerking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:25

Macbook gebruiken wij op school. Werkt erg fijn ook met photoshop.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 23:45

Koosnaamloos schreef:

En welke MacBook?

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:48

Ik heb een MacBook Air en studeer aan de Fotovakschool van Amsterdam. ;) De Fotovakschool gebruikt zelf ook hoofdzakelijk Apple. Ik ben erg tevreden met mijn Air. Snel, handig en kwalitatief wat mij betreft top. Aanrader dus. ;)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 23:50

Chiave schreef:
Ik heb een MacBook Air en studeer aan de Fotovakschool van Amsterdam. ;) De Fotovakschool gebruikt zelf ook hoofdzakelijk Apple. Ik ben erg tevreden met mijn Air. Snel, handig en kwalitatief wat mij betreft top. Aanrader dus. ;)

En welke heb je precies? Want ik zie ze van 900 euro maar ook een paar van stukken duurder

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:56

Ik gebruik een MacBook Pro (tegenwoordig met name mijn iMac, maar daarvoor jaren MacBook Pro) om foto's te bewerken. Toen ik een MacBook wilde werd de Pro mij door iedereen aangeraden over de Air omdat deze qua specificaties beter was, maar dat is al 5 jaar geleden, dus weet niet of dat nog steeds van toepassing is. Ik weet niet niet precies welke versie ik heb, maar een die nog een CD-drive heeft en geen retina, betwijfel of deze nog verkocht wordt

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 00:23

Ik heb vorige maand een hp omen gaming laptop gekocht omdat die er voor gemaakt zijn om zware programma’s aan te kunnen ik heb zowel lightroom,photoshop en psp erop draaien tegelijk zonder enige vertraging !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 00:27

Ik studeer aan de [naam] en doe veel met photoshop, ik heb een macbook pro. :j Ik zou als ik jou was sowieso voor een mac gaan. Echter wordt de air niet meer nieuw verkocht en is de gewone macbook te licht voor dat soort programma's. Zou dus voor een macbook pro gaan, alleen eventjes kiezen wat je het fijnst vindt.

Ik heb de allernieuwste met touch bar en vind dat ideaal, ik kan er heel makkelijk kwasten en nog véél meer op instellen zonder dat ik m'n muis hoef te verplaatsen. Maar op zich kan je ook zonder; het is echt iets waar je het geld wel of niet voor over hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 00:33

Resistance op een Macbook (dus geen pro) kan je prima uit de voeten met fotobewerking hoor. Als je meerdere zware processen naast elkaar wil draaien (dus Lightroom, Photoshop en dan nog een zwaardere als Final Cut of Premiere Pro ernaast) heeft hij het er misschien wat moeilijk mee maar Lightroom of Photoshop kunnen echt makkelijk, zelfs naast elkaar. De air was nog een stuk lichter dan de reguliere macbooks en ook daarop was fotobewerking prima mogelijk.

Ik werk zelf ook met een Macbook en zou dat alleen al qua beeldkwaliteit aanraden. Als je echt specifiek iets voor fotobewerking wil zou ik een model met het retina-scherm nemen en wellicht eentje met 8GB of meer werkgeheugen, dat maakt ze een stuk werkbaarder als ze ouder worden. Die van mij komt uit 2012 en draait met 16GB werkgeheugen nog als een zonnetje, kan makkelijk meerdere zware programma's naast elkaar open hebben.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 00:54

Als vast werkstation heb ik een mac pro maar ik gebruik een 12" macbook ernaast voor onderweg.
Deze kan prima lightroom en photoshop naast elkaar draaien maar dan is ie wel wat trager.
2e hands wel onder de 1000 euro te vinden en heel licht (nog geen kg) wat voor mij voor het reizen belangrijk is.
Het retina scherm is idd erg fijn.

Ik had trouwens een 15" macbook pro maar heb juist gekozen om terug te gaan naar de kleinere macbook.
Deze voldoet voor mij voor onderweg prima, kan daar met lightroom en photoshop prima mee werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 00:59

Macbook Pro!
Ik kan rustig wat zware programma's naast elkaar draaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 01:01

Emmaa_ schreef:
Resistance op een Macbook (dus geen pro) kan je prima uit de voeten met fotobewerking hoor. Als je meerdere zware processen naast elkaar wil draaien (dus Lightroom, Photoshop en dan nog een zwaardere als Final Cut of Premiere Pro ernaast) heeft hij het er misschien wat moeilijk mee maar Lightroom of Photoshop kunnen echt makkelijk, zelfs naast elkaar. De air was nog een stuk lichter dan de reguliere macbooks en ook daarop was fotobewerking prima mogelijk.

Ik werk zelf ook met een Macbook en zou dat alleen al qua beeldkwaliteit aanraden. Als je echt specifiek iets voor fotobewerking wil zou ik een model met het retina-scherm nemen en wellicht eentje met 8GB of meer werkgeheugen, dat maakt ze een stuk werkbaarder als ze ouder worden. Die van mij komt uit 2012 en draait met 16GB werkgeheugen nog als een zonnetje, kan makkelijk meerdere zware programma's naast elkaar open hebben.

Als je alleen photoshop gebruikt moet het kunnen, maar dan heb je inderdaad gelijk al problemen als je ook andere programma's gebruikt tegelijk, vandaar mijn opmerking. Iemand uit klas heeft 'm en die wordt er gek van, pages, safari en photoshop tegelijk trekt ie niet. Maar dat is natuurlijk maar gebaseerd op één ervaring.

Beeldkwaliteit van macbook pro is minstens zo goed, dus daar zal het iig niet aan liggen. Maar de keuze is aan TS! :) Het hangt er inderdaad vanaf wat je er echt specifiek mee wil doen.

Denk ook dat het ervan afgangt of je ook een ander apparaat gebruikt; als je al een iMac hebt, is het niet nodig om ook nog een grote laptop erbij te hebben. Ik heb dat niet, vandaar mijn keuze voor de grootste macbook pro.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 01:05

Nou, ik ben momenteel al snel tevreden want alles is beter dan wat ik nu heb. Dit maakt mijn keuze ook zo lastig, zie de bomen door het bos niet meer en heb ee niet heel veel verstand van!

Ik had deze gezien:

Afbeelding

Koosnaamloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 08:44

Ruby1995 schreef:
Koosnaamloos schreef:

En welke MacBook?

Een macbook pro, maar op school hebben verschillende macbooks ivm verschillende studio's. Met filmbewerking bijv. De meest standaard macbook. Maar met photoshop de pro die werkt wel het beste.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 10:01

Dus een van deze zou oké zijn? (Volgens mij zijn t toch dezelfde alleen de kleur anders?)

Afbeelding

Afbeelding

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:23

Resistance schreef:
. Echter wordt de air niet meer nieuw verkocht en is de gewone macbook te licht voor dat soort programma's.

Huh, de Air is nog gewoon te koop bij Apple?

Anyway, TS, ik heb een MacBook Air en bewerk af en toe wat foto’s met Lightroom en dit verloopt vlekkeloos. De prijsverschillen binnen een bepaal model hebben te maken met geheugen, processor, etc. Ik heb zelf 256gb en de i7 processor, het ding is nu 3,5 jaar oud en draait nog als een zonnetje, ook de batterij is nog steeds super na 3,5 jaar intensief gebruik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 11:04

Resistance schreef:
Emmaa_ schreef:

Als je alleen photoshop gebruikt moet het kunnen, maar dan heb je inderdaad gelijk al problemen als je ook andere programma's gebruikt tegelijk, vandaar mijn opmerking. Iemand uit klas heeft 'm en die wordt er gek van, pages, safari en photoshop tegelijk trekt ie niet. Maar dat is natuurlijk maar gebaseerd op één ervaring.

Beeldkwaliteit van macbook pro is minstens zo goed, dus daar zal het iig niet aan liggen. Maar de keuze is aan TS! :) Het hangt er inderdaad vanaf wat je er echt specifiek mee wil doen.

Denk ook dat het ervan afgangt of je ook een ander apparaat gebruikt; als je al een iMac hebt, is het niet nodig om ook nog een grote laptop erbij te hebben. Ik heb dat niet, vandaar mijn keuze voor de grootste macbook pro.

Dan is er denk ik zo iets mis met de laptop van je klasgenoot, want Pages en Safari zijn allebei hele lichte programma's en zou een nieuwere laptop makkelijk naast Photoshop moeten kunnen draaien. Of heb je het over de hele oude Macbooks, de witte?

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 11:11

Ruby1995 schreef:
Dus een van deze zou oké zijn? (Volgens mij zijn t toch dezelfde alleen de kleur anders?)

[ [url=m/EeP78U.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/RFHxlr.png]Afbeelding[/url] ]

Ik heb geen verstand van Mac, maar let wel op hoe groot scherm je wil. Ik vind een groter scherm erg fijn bij fotobewerking en de laptops die je nu laat zien zijn vrij klein.
Als je dat zelf gewoon prima of fijn vindt, dan maakt dat natuurlijk niet uit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 11:43

Ik zou sowieso even naar de applewinkel gaan zodat je zelf even kan kijken en voelen wat je het fijnst vindt. :j

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 11:46

Resistance schreef:
Ik zou sowieso even naar de applewinkel gaan zodat je zelf even kan kijken en voelen wat je het fijnst vindt. :j

Ja dat ga ik sowieso eerst doen :)

Koosnaamloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:56

Ruby1995 schreef:

[ [url=m/EeP78U.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/RFHxlr.png]Afbeelding[/url] ]

Ja deze werk erg fijn!

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 20:03

Vanmiddag bij de amac geweest en bij de mediamarkt en ben er helemaal over uit! T word deze:

Afbeelding

Nu wil ik er zon hardcase om heen, deze is toch voor deze laptop?:

Afbeelding

Hebben jullie voor Lightroom en photoshop een abonnement bij Adobe?

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:05

Maar is een 13 inch niet erg klein voor foto bewerking?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:11

Ik gebruik Lightroom cc omdat ik genoeg heb aan de ietwat beperkte versie en het fijn vind om 1TB cloud-opslag te hebben, lekker licht programmaatje. Ik heb nog een oude versie van Photoshop op m'n laptop staan die ik daarnaast gebruik voor manipulatie.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 20:22

MillyH schreef:
Maar is een 13 inch niet erg klein voor foto bewerking?

Heb hem vandaag in t echt gezien maar ik vond t reuze meevallen! Voor mij groot zat, als de kleuren maar mooi zijn :)