Oven schoonmaken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje9

Berichten: 171
Geregistreerd: 22-12-12
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Oven schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 23:12

Hoi allemaal!

Sinds kort woon ik op mezelf en dat betekent dus ook voor het eerst een eigen keuken en het schoonmaken ervan. Nu wilde ik van de week de oven schoonmaken, en daarvoor pas achteraf gekeken met wat voor middel dit eigenlijk moet... Te laat dus. Ik heb de binnenkant van de deur al afgenomen met gewone allesreiniger in plaats van met de middelen die internet voorschrijft :+ .

Nu vraag ik me af of dat schadelijk is voor mijn gezondheid als ik nu de oven gebruik om eten in te bereiden, omdat ik de binnenkant dus gedeeltelijk met allesreiniger heb gereinigd (of je die stoffen in allesreiniger dan binnen krijgt), en zo ja, wat ik nu moet doen om mijn oven weer gebruiksklaar te maken. Misschien wel onzin hoor en is het helemaal niet erg, maar mij lijkt niet voor niets dat internet andere, minder ''giftige''/schadelijke middelen voorschrijft en ik ben ook maar een leek wat dit betreft. :Y)

Danku!

xxPaige
Berichten: 808
Geregistreerd: 26-11-09
Woonplaats: Ede

Re: Oven schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 23:23

Ik maak de airfryer schoon met chemisch spul wat er vast en zeker niet voor is bedoeld en daarna eet ik er ook gewoon weer uit. Ik geloof niet dat dit effect kan hebben.. desnoods de binnenkant met een normale natte doek nog even afnemen en ik zou gewoon weer lekker een pizza’tje erin knallen! :')

Century

Berichten: 5971
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 23:25

Ik ken juist vrij agressieve middelen voor de oven, veel agressiever dan allesreiniger in ieder geval. Zeker nodig bij aangekoekte resten.
Je kan altijd het een (paar) keer afnemen met gewoon heet water en een schone doek, laten drogen en dan is het wel gebruiksklaar lijkt me :)

zonnebloem18

Berichten: 24839
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 23:26


Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 23:27

Heb ik ook weleens gedaan. Wij hadden speciaal oven schoonmaak spul en dat had ik klaar gezet, maar in een moment van onoplettendheid vrolijk de allesreiniger naar binnen gesprayed.
Ik heb hem extra goed nagesopt met een natte doek zonder spul erop en voor gebruik de oven een tijdje aangezet met de deur op een keer, zodat de achtergebleven resten schoonmaakmiddel niet direct in mijn eten zouden verdampen.
Is inmiddels al weer een paar jaartjes terug en zowel ik als mijn oven leven nog steeds.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 23:28

Century schreef:
Ik ken juist vrij agressieve middelen voor de oven, veel agressiever dan allesreiniger in ieder geval. Zeker nodig bij aangekoekte resten.
Je kan altijd het een (paar) keer afnemen met gewoon heet water en een schone doek, laten drogen en dan is het wel gebruiksklaar lijkt me :)


Ja nu je het zegt ruikt het spul wat ik heb om de oven mee schoon te maken een stuk schadelijker dan mijn allesreiniger.

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 01:46

Je zou het eens kunnen proberen met azijn en baking soda.

Supervixen

Berichten: 12848
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Oven schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 07:41

Dasty!

JoukjeV

Berichten: 349
Geregistreerd: 12-02-09
Woonplaats: een prachtig plekje

Re: Oven schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 07:45

Baking soda

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 07:47

Ovenreiniger is veeeeeel agressiever dan allesreiniger, dus niet echt iets om je zorgen over te maken. Ik heb zelf eens professionele ovenreiniger op mijn huid gekregen, dat brandt ontzettend, je kan er serieus brandwonden van krijgen. Dat is met allesreiniger gelukkig niet zo :)

Overigens schijn je de oven met baking soda en Citroën makkelijk te kunnen stomen, daarna kun je heel gemakkelijk schoonmaken.

Echwel

Berichten: 12464
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 07:56

xJitskee schreef:
Overigens schijn je de oven met baking soda en Citroën makkelijk te kunnen stomen, daarna kun je heel gemakkelijk schoonmaken.

Wordt alleen een beetje proppen 8-)

ilse46

Berichten: 280
Geregistreerd: 26-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 08:05

Het schoonmaak azijn van de Aldi werkt erg goed..misschien daarvan wat in een schaalje doen en even laten opwarmen in de oven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 09:07

Echwel schreef:
xJitskee schreef:
Overigens schijn je de oven met baking soda en Citroën makkelijk te kunnen stomen, daarna kun je heel gemakkelijk schoonmaken.

Wordt alleen een beetje proppen 8-)

:')
Damn you autocorrect _O-