Kamerplanten asiel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sting

Berichten: 12865
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 22:50

Welke omgeving en wat voor omstandigheden hebben ze het liefst?

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:50

Omgeving Nijmegen, wat ze fijn vinden is neem ik aan gewoon op internet te vinden.

Sokje_6
Berichten: 3929
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:34

Kun je die ook stekken? Ik ben in omgeving Nijmegen wel geïnteresseerd in een paar stekjes.

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:57

Je kunt hem vast stekken maar dat is mij nog nooit gelukt. De grap is dat het maar twee plantjes zijn die +2 meter lang zijn :)

Macs

Berichten: 7649
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 17:06

Afbeelding
Afbeelding
Iemand een idee wat dit is, bij mijn Monstera?
Zelf denk ik dat het tweede een nieuw blad is wat er uit wilde maar is gaan rotten omdat het niet lukte? Er zat op die plek namelijk een touwtje om hem overeind te houden.

Daenerys
Berichten: 2356
Geregistreerd: 09-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 15:48

Ik heb vandaag deze schattige pannekoekplant stekjes binnengekregen <3 Morgen even naar het tuincentrum voor potjes, kan ik ze tot die tijd zo laten staan?

Afbeelding

anjali
Berichten: 15170
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 18:05

Daenerys schreef:
Ik heb vandaag deze schattige pannekoekplant stekjes binnengekregen <3 Morgen even naar het tuincentrum voor potjes, kan ik ze tot die tijd zo laten staan?

[ [url=m/lR0N4w.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja,als je er wel voor zorgt dat ze in het water staan.Dus tijdig bijvullen.

Daenerys
Berichten: 2356
Geregistreerd: 09-02-13

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 23:30

Bedankt! Morgen krijgen ze een nieuw potje, fijn om te weten dat ze dit nachtje in water zullen overleven ;) Zijn mijn eerste pannekoekplantjes.

black_kelpie

Berichten: 7838
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 00:01

Zo laat ik stekjes van mijn pannenkoek wortelen, dat gaat dus heel prima :j

Gothico

Berichten: 1357
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 10:06

Ik heb gisteren 4 agave stekjes gekregen. 2 blauwe en 2 americana's. Nu goed verzorgen en hopen dat ze mooi worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 11:55

Macs, zou idd door het touwtje kunnen komen.. hier ook al een keer last van gehad.

Monstera hier heeft last van ongedierte. Als het niet snel verdwijnt knip ik alle grote bladeren eraf, dan kan ie in een plastic zak en even lekker vochtig staan.

Of het kreng moet maar tijdje op zolder wonen. Voor al mijn planten ermee onder zitten. Monstera is eigenlijk van huisgenoot maar die snapt niet dat planten soms meer nodig hebben naast water (overpotten ofzo .. en maar gek vinden dat alles er triest bij staat :') ).

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 21:36

Oeps, ik heb onze Echeveria agavoides verzopen :o best wel bruin verkleurd al. Hopelijk issie nog te redden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 00:32

Oei succes!

Ik heb ook een plant verzopen. Stond onhandig hoog, random water erbij. Stroomde die gister opeens over... oeps! Uit de pot gewrikt en de kluit aarde wat uitgeknepen.. hopelijk rotten de wortels niet weg. En anders even snel stekken. Dat gaat gelukkig super snel bij deze (tradescantia zebrina). Voortaan minder enthousiast water geven..

swartbeessie

Berichten: 2146
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 14:49

idinn schreef:
Monstera hier heeft last van ongedierte. Als het niet snel verdwijnt knip ik alle grote bladeren eraf, dan kan ie in een plastic zak en even lekker vochtig staan.


Wat zit er precies in?

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 15:04

Spint.. die kleine witte streepjes.. of is het trips? Maar las ook goede ervaringen over de Lizetan insectenpin. Dus anders eerst die proberen.

swartbeessie

Berichten: 2146
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 15:16

Spint houd van warm en droog... dan zou ik sprayen met mengsel van water, spiritus en wasmiddel. Misschien gaat een zak broeien, is mijn eerste gedachte.

Witte streepjes klinkt niet als trips... Andere optie is wolluis. Heb ik ook last van gehad, toen heb ik de grond er vanaf geklopt en alle blaadjes met spiritus afgenomen. Best wel een rotklus..

Benieuwd wat het precies is!

Macs

Berichten: 7649
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 15:45

Die witte streepjes heb ik ook gehad op een palm en niemand die wist wat het was.
Ik kwam er na heel veel zoeken uiteindelijk achter maar ik zal het weer even op moeten zoeken.
Als je mijn berichten hier doorspit kan je wel foto's zien denk ik. Volgens mij ooit gepost hier. Misschien staat er ook wel bij wat het was.
Het was in ieder geval geen spint of wolluis.

Sokje_6
Berichten: 3929
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 16:13

Wolluis heeft hier vaker in het topic gestaan inderdaad, ik heb er ook last van gehad bij mijn Kruidje-rmn. Ik heb er uiteindelijk niks meer aan gedaan, dat kruidje gaat sowieso de winter niet overleven als eenjarige plant die ook al bloemen heeft gehad. Dus ik vind het de moeite niet waard voor een paar laatste groene blaadjes.

Dat betekent wel weer dat ik op zoek mag naar nieuwe aanvulling van mijn planten :)) Iets blijvend groens wil ik nu weer, varen ofzo. Maar het is maar een kleine pot en ik wil hem niet op een zonnige plek hebben, dus ik moet even kijken wat werkt.

Simoonzel

Berichten: 2200
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 19:52

idinn schreef:
Oei succes!

Ik heb ook een plant verzopen. Stond onhandig hoog, random water erbij. Stroomde die gister opeens over... oeps! Uit de pot gewrikt en de kluit aarde wat uitgeknepen.. hopelijk rotten de wortels niet weg. En anders even snel stekken. Dat gaat gelukkig super snel bij deze (tradescantia zebrina). Voortaan minder enthousiast water geven..


Volgens mij kan de tradescantia daar wel redelijk tegen :D
Ik heb mijn aloe wat te vaak water gegeven deze zomer. Hopelijk is er nog wat van te maken.

Quir

Berichten: 17373
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 18:39

Normaal heb ik een planten kerkhof, maar nu drie nieuwe plantjes en waarvan ik hoop dat ze lang mee gaan en mooi blijven.

Dus zoek eigenlijk naar tips, hoe hou ik ze in leven? :))

Behalve de orchidee ook geen flauw idee wat voor planten het zijn. :+
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

anjali
Berichten: 15170
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 13:01

Mooi! Een orchidee mag in elk geval maar weinig water hebben.Anders gaat hij rotten.

Oehlala
Berichten: 4316
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 10:01

die middelste is volgens mij een calathea soort. heb ik ook gehad. maar kreeg et geen bloemen meer in en op een gegeven moment heb ik ze weg gedaan.

swartbeessie

Berichten: 2146
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 21:20

Mooie plantjes! Wat ik doe bij gevoelige tiepjes: ipv met gieter water geven, de binnenpot op een schotel water zetten. Dan heb je m niet snel te lang.

Vandaag heb ik een kleine zaagkaktus gescoord, helemaal blij mee. Ze hadden ook grotere, maar deze groeit vanzelf.

xCODA
Berichten: 502
Geregistreerd: 03-04-11

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 14:36

Ik ben gisteren naar een kerstavond in het tuincentrum geweest en zou een hangplant gaan halen, want we kregen 20% korting. *\o/*

Ik kwam terug met een scindapsus pictus, een calathea surprisestar en een alocasia zebrina. De alocasia zebrina heb ik al 1, maar die is heel groot en heeft maar 3 stengels. :') Dus wellicht wil ik die grote en de kleine samen in één pot gaan zetten... :):)

verootjoo
Berichten: 35664
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 14:57

Ik heb ook een scindapsus pictus. Die groeit echt als een malle :') Zijn echt leuke planten.